Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimberleyE

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 06:47

Heb het filmpje gekeken !
( eindelijk.. ) wij hebben net het weekend er op zitten.. en wilde mn mannetje besparen met deze filmpjes haha!

Vind het er goed uit zien! Hij was zooo braaf! Jeetje zeg!
En dat het zo makkelijk ging, ik wist het niet Hoe oud was Grani ook alweer??

Wij gaan hier weer een nieuwe afspraak maken... poging 2 ! nu maar hopen dat alles goed gaat met het vervoer! en ik neem de film in gedachten mee .. dan kan ik het een beetje vergelijken! :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:57

Heb het andere topic van Subucci gezien, man war heb jij een prachtig dier daar rondlopen!
Heel erg geslaagde kruising, petje af hoor.

Hoe gaat het intussen met je kereltje?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:20

Sueno schreef:
Nee bloederig was het niet, maar toen die ballen dat bakje ingegooit werden en er een close up van gemaakt werd draaide me toch ff de maag. En ik vind het gewoon zielig voor het diertje ( ik snap heus wel dat het moet hoor, de mijne zal er ooit ook aan moeten geloven) En dan zie je Grani daar zo suf en zo mak staan, ach gerum.
Ik wil niet soft overkomen ofzo hoor, maar ben gewoon een gevoels mens

Tja, die close up had niet echt gehoeven :=. Ook nog eens HD kwaliteit _O-

@KimberleyE: Gráni is ook zó braaf :). Dat hij een beetje emmerde met de verdoving is omdat ik hem van de castreur vast moest zetten en met een praam. Dat is hij helemaal niet gewend en snapt hij niet. Als je hem rustig benaderd dan laat hij zich in alle rust prikken :).
Hij is om precies te zijn 2 jaar en 8 maanden oud.
Fijn dat je nu wat beeld hebt hoe het (hier) eraan toegaat, hoop dat het daar ook zo gaat! :)
En ik blijf voor je duimen! :)

@Varekaj: :o dank je. Dat is ook een reden om hem te laten castreren, er is zo belachelijk (en ziekelijk) veel interesse in hem, ik hoop dat nu hij ruin is dat een beetje afneemt.

Het gaat (denk ik) goed met hem. Wel flinke zwelling (ter grote van een appel) maar dat schijnt normaal te zijn, het is ook een beetje gevoelig en niet zo prettig met lopen maar hij doet het super braaf en loopt lekker samen met mij over de weg en geniet van het uitzicht.
Verder is hij zijn gezellige zelf en eet goed. Ikzelf vind het nog erg spannend en kan pas ademhalen als het netjes genezen is :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 09:48

Ik had je naam verkeerd geschreven zie ik nu :o Sorry :P

Als de mijne hengst blijft denk ik ook niet dat ik 'm zomaar zou laten dekken als ze daarom zouden vragen.
Ten eerste is hij niet goedgekeurd, hij was gewoon niet klaar om voorgebracht te worden toen hij de leeftijd had, hij was nog veel te iel, hij had nooit kans gemaakt. Hij is ook erg laat met alles en laat in het jaar geboren, de achterstand met leeftijdsgenoten is dan ook wel zichtbaar.
Ten tweede weet ik erg goed dat een hengst die al gedekt heeft heel wat anders is dan eentje die dat nog niet heeft gedaan, ik wil het veilig houden.
Ten derde wil ik 'm ook niet zomaar op eender welke merrie zetten omdat ze hem toevallig mooi/lief/schattig/weetikveelwat vinden. GGK of niet, een veulen is achteraf toch nog altijd een visitekaartje van je hengst naar de butenwereld toe. Het heeft in mijn ogen geen zin om hem dan een merrie zonder papier te laten dekken van Jan met de Pet van achter de hoek. Of met een merrie combineren waar hij helemaal niet bij past, daar heb je toch echt niks aan? kans dat het veulen niks wordt is dan groot en da's niet representatief dan naar de buitenwereld toe. Een hengst laten dekken is ook reclame maken voor je dier en dan wil je dat zo positief mogelijk.

Fokken om te fokken, nee, daar wil ik helemaal niet aan meedoen. En ALS ze me ooit al zover krijgn is het toch via KI, no way dat ik het risico neem om 'm natuurlijk te laten dekken. Mijn kerel is veel waard voor me, heb echt geen zin om hem in frut te laten trappen door andermans paard.

Daarom mag hij ook alleen maar samen met een ander paard waarvan ik sterk indruk he dat het klikt :) veel fijner voor alle partijen.

lovechica123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:21

bij 1maand

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:32

Balen dat je door je rug bent gegaan sueno.

Ahhh heel veel stoere mannetjes hebben al geen ballentjes meer :+ gaat snel :o
Montoyo is tot nu toe nog zeer braaf.
Hij heeft wel hengstenkuren maar je kan niet alles onderdrukken...dat kan des te meer frustratie mee brengen lijkt me.
Dingen zoals bijten en slaan en brullen mag niet :+ owja steigeren ofcourse ook niet :)

Gister en vandaag op montoyo gereden.
Wel nog alleen omdat ik in het stadium van hulpen erop zetten ben :)
Maar in deze bak zag hij wel andere paarden lopen in de andere bak.
Eentje hinnikte en hij keek wel maar reageerde er verder niet op.

Over dat ze met dekken veranderen is een beetje paard en opvoeding afhankelijk.
Met bijv dekken van merrie of opvangen gebruiken de meeste hengsthouders een hele andere halster of hoofdstel.
Dat verschil hebben ze dan ook donders goed door.

Mijn vorige hengst is als schouwhengst gebruikt en heeft gedekt op de bok met een merrie erbij om hem te lokken :+
Hij is niet heftiger of meer hengst er van geworden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:51

Nou, de mijne is dus echt wel offocieel hengst met kennis waar z'n spul voor dient. Ben er alleen op niet zo leuke wijze achter gekomen vandaag, al had ik wel al vermoeden dat hij het wist.

Mijn paddock op stal grenst aan het grote weiland van de buurman. Die heeft 3 ruinen waarvan er 1tje een jaar na casdtratie nog steeds denkt dat hij hengst is. Die doet wel eens stoer naar mijn kerel, maar daar blijft het bij.
Gisteren kwam de buurman plots vragen of ik per toeval dus een hengst had staan, wat ik bevestig. of ik 'm dan vanaf nu op stal kan houden want z'n ruin wordt er lastig door. Eh, mijn probleem toch niet? Op het einde vande maand ben ik toch weg met m'n beestjes... Nou, viel dus niet in goede aarde, hij zou er wel voor zorgen dat ik 'm binnen zou houden zei hij.

Met stalbaas erover gehad, hengst mocht gewoon lekker buiten op z'n paddock als ik dat wou, dus meneer voor de nacht buiten gezet.

kteeg vanmidag telefoon, of ik 'm binnen kon halen. De buurman had plots 5 (!!) hengstige merries op z'n land staan en natuurlijk kwamen die voor de neus van mijn hengst paraderen.

Op stal aangekomen, jawel hoor, meneer was alert maar luisterde wel onmiddelllijk toen ik 'm riep. Evenwat grondwerk gedaan, op z'n plek gezet en dan lekker naar binnen gebracht met wortels in zijn voerbak.

Ben met stalbaas de buur gaan aanspreken hierop, en die verklaarde "dat het best handig was om te weten of de fokmerries van zijn maat zo naar de hengstenhouder konden of niet voor dekking". Hoef er niet bij te vertellen dat ik razend was?

Gelukkig heeft mijn kerel zich al bij al prima gedragen, maar voor hetzelfde geld was die ruin zich ook als hengst gaan zien en de mijne als bedreiging, en dan wil ik niet weten wat er zou gebeuren. Ik heb wel stroomlint langs mijn kant, maar de buur heeft enkel hoog groen gaasdraad staan...

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:40

Kielhalen die buurman.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:55

Wat een idioot zeg die buurman :oo
Het is idd dat je hengst zo braaf was, anders had dat wel eens heel fout kunnen aflopen...
Maar hoe ga je dit nu doen dan tot eind van de maand? Is er een paddock verder weg van zijn land oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:26

Ik heb enkel de bak nog maar daar kan ik hem dus geen hele dag in rond laten lopen. daar staat wel netstroom op maar de toegangs"poort" (lees: 3 stroomdraden met plastic handgreep) is wel veel lager, het komt iets hoger dan borsthoogte bij m'n hengst.
Kan hij wel een tijdje in maar daarin kan ik geen hooi bijvoeren of een bak water zetten. En dan kunnen de anderen ook geen gebruik maken als ze willen rijden, ofwel zetten ze hem dan weer binnen.
En behalve de stalbaas heb ik niet echt graag dat er zomaar iemand met de hengst bezig is.

Tevens heb ik ook gemerkt dat die ruin blijft uitdagen met merries in de buurt, zelfs al staan ze niet op zijn land. Had de hengst in de bak, op de paddock ernaast stond een merrie van ander pensionklant (de 2 paddocks daar zijn niet hengstproof, ekkel aan de zijde van de bak) en dan daarnaast weer die hoge draad met de ruin erachter. Ging die ruin mesten langs de rand van de draad, op en af lopen, hele tijd brullen en showen...
Reageerde de mijne ook weer op. Maar aandacht voor de merries zelf was eerder miniem, op wat geknor na en na 5 minuten was in het zand prutsen leuker.

Op zich heb ik dus best een heerlijke hengst maar ik kan hem dus niet meer buiten zetten als ik er niet ben. En ik heb net een erg drukke week...
Vrees ervoor dat het dus deze maand enkel buitenkomen wordt om te rijden, aan de longe om km's te maken en een uurtje met mij als gezelschap.

Heb er al ernstig over nagedacht en ik ga nu alvast rondkijken voor een andere stal voor volgend jaar. Jammer, sta hier echt heel erg graag maar de buurman maakt het niet echt mogelijk. En om hem alleen voor die kerel te ruinen als hij verder totaal geen last geeft zie ik ook niet zitten, want de stalbaas vindt de hengst ook een schatje en er zijn nooit eerder problemen geweest, ook niet met merries in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:33

Heb vandaag goed gesprek gehad met stalbaas en die vindt dat de buur maar zelf moet zorgen dat zijn ruin niet door de draad gaat. De stal waar ik sta was vroeger hengstenpension, dus de boel is er wel op voorzien om de mijne netjes binnen het domein te houden.

Ik mag dus ook gewoon vrij de paddock gebruiken, alleen lukt dat nu even niet met het rotweer... 1 grote zompige kleiboel.

Wil de buur niet dat zijn ruin zo idioot doet moet hij zelf maar stroom plaatsen vindt de stalbaas. Aan onze kant is alles er gewoon netjes op voorzien met hoge groene gaasdrad draad (2m hoog), betonpalen en stroomdraad met netstroom er op.
De ruin joeg vandaag ook de merriejaarling op van de stalbaas, zat hij ook langs de draad achteraan de jagen, kon de stalbaas niet echt mee lachen...

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:05

wat een kloothommel van een buurman dan zeg.

Vandaag ben ik voor het eerst weer naar Sueno geweest in een week tijd. Stapje voor stapje kwam ik er wel.
Was er eerst bang voor dat als hij zou merken dat ik niet erg mobiel was hij dan dit zou uitbuiten en mij proberen de baas te worden. Mijn man heeft met hem gelopen en ik sjaggerde er wat achteraan. We hebben hem losgelaten in de bak maar in plaats dat hij lekker uit zijn plaat ging kwam hij bij me staat met zijn hoofd op mijn schouder om te tutten. Dus in plaats dat hij me de baas probeerde te worden was hij juist ontzettend medelevend en lief, zelfs zijn oefeningen deed hij los van de lijn, alsof hij in de gaten had dat ik de lijn niet kon houden.
Was erg vertederend :wow:

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:05

@varekaj, wat rot zeg zo'n buurman... Wel fijn dat jou stalhouder aan jou kant staat, maar je hebt weinig aan dat gedoe allemaal.. Sommige mensen :n Wel fijn dat hij zo braaf is ook naar de merries toe etc. Hoe oud was hij nou ook alweer?

@sueno, fijn dat hij zo braaf was zeg, ging goed met hem dus?

Elijah heeft zijn puberweekjes weer achter de rug geloof ik, hij is echt heel braaf en poeslief :j Hoop dat dat zo blijft straks int voorjaar :D

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:43

@Cheyentic

Ja gaat heel goed met hem.
Hoe oud is Elijah?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:58

Hij word in april 3.. Het moment van de waarheid dus haha

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:22

oh jee, ja dan beginnen ze langzaam aan met puberen. Heel veel succes en maar hopen dat hij lekker braaf en kalm blijft

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:01

haha ja ik hoop het ook := Nu heb ik iig geen buren die hengstige merries in de wei gaat zetten :+

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:28

Kan er niet een soort van heg/schutting worden gemaakt tussen de buren?
Wel belachelijk en dan noem jezelf een paardenman :+ Sommigen mensen 8)7
Met me vorige hengst is ook geshouwd zonder mij weten in......daar wordt je niet vrolijk van...

Die van mij begon met zijn 2e al te puberen.
Begin nu even wat minder te worden...hopelijk blijft het zo.
Hij is nu 4:)

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:38

Hier net 2 hengsten los gebroken... eikels zijn het.. ! haha

Ben er nog steeds niet achter of het nou verstandig is om die van 6 en 7 ook te laten helpen... en of het uberhaupt nog kan!

Saithan gaat wel binnenkort.... ALS DE TRAILER KLAAR IS!!!! aarhg .. haha
Heb hem net vandaag op stro gezet, dus wat mij betreft kan die operatie komen! ( heb dus eindelijk ergens stro kunnen vinden.. altans het lijkt op stro er zit nog iets anders door heen... die paarden weet niet wat hun overkomt... het gras laten ze liggen en vreten nu de hele stal leeg haha!!

paarden! >;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:42

Dan heb je het even benauwd...
Met zo leeftijd kan er gewoon gecastreerd worden....Of ze daadwerkelijk veranderen dat zou de toekomst moeten uitmaken.
Voordeel ze kunnen niet bevruchten :+

Maar veel hengsten die ik op oudere leeftijd ruin heb zien worden...werden wel makkelijker...

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:55

Ze zijn gewoon zo onhandig.. lomp.. hebben dus geen opvoeding gehad...
en als je ze uit elkaar haalt... nou vreeeeselijk ! dan gebeurd het hoor..

hinnik hier ... hinnik daar... en vandaag was het dus dat de een losbrak omdat de ander naar de paddock werd gebracht... op moment dat de ander net de hoek om was... begon hij dus te gillen ( zach zichzelf in een raam werd helemaal gek... steigeren, bokken alles bij elkaar.. en zette het op een rennen terug naar de stal .. waar de andere dus losgebroken was en bij de merries stond te snuffelen... dan sta je daar.. met 2 hengsten ... tussen 14 merries..... YAYKS! wat een gegil zeg.. !

En de mannen die hier werken, hebben ook niet echt de ervaring met de hengsten en ik ook nog niet in die zin... maar hmm het word nu toch wel beetje gevaarlijk met ze!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:05

Ja ik zeg altijd het moet wel leuk en veilig blijven.
Ik heb ook een 3 tal hengsten gedaan met totaal geen opvoeding.
Nou dan wil je ze echt de nek opdraaien.
Heb bij 2 advies gegeven...niet goed voor de dekdienst laat ze alsjeblieft castreren.
Paarden zaten zichzelf gewoon in de weg....en mij zo nu en dan :+

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:17

Kan mijn "jeweetwel" hengst nu niet bezoeken ( krijg ruin nog niet mn strot uit :P ) Ivm het rhino virus zijn de eigernaren op het moment niet welkom bij de opfok. Ben blij dat ze hier voor gekozen hebben, maar het is wel jammer. Vooral omdat Saga net 2 weken terug gecastreerd is.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:45

Het in inderdaad wel allemaal balen.
Ik snap dat je erg nieuwschierig bent hoe die het doet en er uit ziet :)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:38

Als je het voor elkaar kunt krijgen zou ik die andere 2 oudere hengsten ook laten castreren kimberley :j Ook op oudere leeftijd worden ze vaak ook wel wat beheersbaarder.., Wat barcelano ook al egt het moet wel beilig blijven.... Je hebt dus nog geen datum begrijp ik?

Vervelend monster tos, maar idd wel een verstandige keuze van de opfok... Hoop dat het snel weer over is, kom veel op verschillende stallen en moet dus goed opletten dat ik bij iedere stal schoon aankom..