Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:15

timokyana schreef:
ik ook niet hoor :o

Oh haha! Zie mezelf wel is als een overbezorgde (paarden)moeder (maar goed dat ik me tot paarden beperk en niet met 'het echte spul' bezig houd :D)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:57

esmir schreef:
Ook ik heb het topic globaal doorgelezen (18 pag. is veel :D )
Misschien denk ik in een heel verkeerde richting, maar heb je al een bloedonderzoek overwogen?

Gevoelig op spieren/huid+ hoefbevangenheid+ lusteloosheid + gedragsverandering (bijten) + gevoelige voeten= /was bij mijn paard Lyme..(en de rest)

Zomaar een gedachtegang omdat ik eea herkende.. Misschien heb je er wat aan, misschien niet..

er is meerdere keren bloedonderzoek gedaan, niet op lyme getest overigens.

deze merrie is nooit hoefbevangen geweest, alleen vaak met een hoefzweer gestaan, (de hoefbevangenheid was bij een ander paard van ons, daardoor dat we al intensief met het voer bezig zijn)

de DA's denken totaal niet aan Lyme, we hebben het meerdere keren aangestuurd maar kregen telkens een nee dat kan het niet zijn want ....

nu hopen dat er iemand zo lief zou willen zijn om te rijden, of nog gekker is om zijn B-vrachtwagentje uit te lenen voor 1 dag :D let us know +:)+

Jytte

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:04

ow.. Tja Lyme is lastig, het zijn vele vage klachten.. Testen kan nooit kwaad lijkt me.. Wij dachten ook niet aan lyme, totaal niet zelfs, en het heeft hem uiteindelijk de kop gekost..

Ik hoop het ook voor je!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 06:19

esmir: ik had je topic gelezen over Rubis.
Je hebt vast ook machteloos gevoeld.Veel sterkte nog met je verlies.

Ik denk dat ze lyme mee zullen pakken bij Den Hoek.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 13:46

Zojuist het verslag van de kliniek in Merelbeke binnen gehad.
Na het twee keer te hebben gelezen en als eerste reactie boosheid nu alleen verdriet.
Verdriet om dat er staat dat mijn paard obesitas heeft en volgens hun 120 kg mag afvallen..
Ik nodig echt iedereen uit om naar mijn merrie te komen kijken en vooral te voelen....
Ook volgens de osteopaat en anderen word mijn merrie een gratenpakhuis indien ze dat gewicht moet afvallen.
Ze valt al zo in bij de flanken.... ik zie een hoop afvalstoffen in haar lichaam terug,hun noemen het vetophopingen..
Misschien moet ik mijn 'bril'een afzetten en meegan in hun advies......echter dat kan ik niet...waar ik zie dat zeker mijn andere paarden mogen afvallen zie ik het bij haar niet...

In de brief staat dat als ik een mri zou willen van haar hoofd,dat ik naar parijs kan gaan.

De uitslag van het biopt zit er nog niet bij,al heb ik wel uitslagen van na de inspanningstest.
Als kanttekening staat er in de brief dat het opvallend is dat mijn paard de inspanningstest niet vol kan houden (20 minuten draven).

Het bijten zou komen doordat mijn merrie het poetsen zou associeren met het rijden/werken,wat zij door zou linken aan pijn..

bah...ik heb er even geen woorden voor..

Hoe belangrijk het voor me is de 30 nov die naderd....ongelooflijk...net of alles valt en staat met die dag...de dag waarop ik uit het diepste van mijn hart hoop dat ze iets vinden,dat ze me serieus nemen en vooral naar mijn paard kijken/luisteren...
Ik ken haar door en door...en heb zo onderhand het idee dat ik dingen in mijn hoofd haal die er niet zijn....
maar nee..ik ken ze..zo goed..ik weet dat er iets aan de hand is en ik zal niet rusten eer mijn merrie geen klachten meer heeft en/of de oorzaak gevonden is...

edit: na opnieuw doorlezen staat er dat mijn merrie voornamelijk automutilatie liet zien bij het opzadelen.
Nu heeft zij dit laten zien bij poetsen/aanraken etc maar niet bij het zadelen,mijn merrie heeft nog nooit gebeten tijden het zadelen,nooit...dit is dan ook niet zo aan hun verteld daar ben ik 100% zeker van..
het lijkt zo'n klein iets..maar bevestigd mijn gevoel dat ze niet ECHT naar ons hebben geluisterd..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:52

Wat een aanfluiting zeg dat verslag, ook al kijk ik er niet van op. Al met al weet je nu nog niets en wat ze hebben geconstateerd heeft niets te maken met het eigenlijke probleem.

Probeer het naast je neer te leggen :(:) en richt je op 30 nov. Je zult zien dat er tijdens het consult heel veel puzzelstukjes op hun plek gaan vallen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:53

dat afvallen zie ik ook niet hoor :n
paard van mijn stalhoudster die met 153cm 722kg weegt die moet afvallen,die is ook echt zwaar
maar jouw paard niet!
en een ct-scan kan ook in Lienden[ weet niet wat dichterbij is ]
en dat een paard poetsen gaat linken aan werk wat ze niet leuk vind lijkt mij onwaarschijnlijk

ik vind dat je raar te woord gestaan word :j
ga op je eigen gevoel af, jij kent je paard en voor die mensen daar is het paard nr zoveel!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:57

kan me goed voorstellen dat je hier heel gefrustreerd van raakt.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:35

Ik snap dat je je zo voelt,ik ken het ook dat je weet dat er iets is maar dat het niet serieus wordt genomen..Leg het gewoon naast je neer en neem het ze niet kwalijk..Wees gewoon blij dat je verder kijkt en je gevoel volgt..Ik denk dat je bij Den Hoek wel serieus genomen wordt,omdat ze wat verder kijken en het totale paard bekijken..Wat je zegt over die afvallstoffen is denk ik helemaal waar,ze kunnen dan inderdaad wat lijkt op vethopingen hebben..Maar afvallen lijkt me echt onzin en hoe wil je dat doen,want je voert toch al met slowfeeders en weinig krachtvoer en zo!?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:34

Bah..
Laat het los (i know, makkelijker gezegd dan gedaan).
Je gaat gewoon opnieuw zoeken met hopelijk beter resultaat. Jij kent jouw paard het beste.
Blijf moed houden!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:45

het is zo verdomd moeilijk!

ik weet ook zeker dat we het over het opzadelen er niet over gehad hebben, dat is juist altijd goed gegaan, zelfs al deed ze bij al de rest wel bijten, pakte je het zadel, legde dat erop, singelde aan, ging allemaal prima! daarbij had ze niet eens de neiging om te bijten!

het is zo moeilijk om het naast je neer te leggen, weer 2weken "verspild" met wachten op de uitslag, krijg je zoiets, plus alle rekeningen waar je wss U tegen zegt en je hebt er helemaal niks meer aan!

ik duim met je mee en hopelijk kan ik ook mee naar laarakkers dat we daar idd geloofd worden en dat er in ieder geval duidelijkheid komt!

--------------------------------------------------------------------------------------

WE ZIJN NOG STEEDS OP ZOEK NAAR IEMAND MET EEN GROOT HART DIE ONS ZOU WILLEN RIJDEN NAAR Laarakkers OF EEN B- VRACHTWAGENTJE MOGEN LENEN/HUREN.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:49

Is die oproep nog 'aktief'?
Het moet toch lukken? Of iemand die wil/mag rijden en ibv bijbehorend rijbewijs..

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:54

de oproep is nog actief! maar er wordt vrij weinig op gereageerd, nu iemand die de TS een pb moet sturen met een vergoedingsbedrag, persoon moet helemaal uit limburg komen, dus ben heel benieuwd.

zou zoveel makkelijker zijn als het iemand was die een beetje in de buurt woonde en niet zelf eerst 1-2u moet rijden
het is gewoon veel gevraagd van iemand die je niet kent, maar hopelijk zijn de wonderen de wereld nog niet uit :j

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:25

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:34

Hoe groot en zwaar is jou paard dan, dat ze haar wel 120 kilo te zwaar vinden? :wow:

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:46

Luckystory schreef:
Hoe groot en zwaar is jou paard dan, dat ze haar wel 120 kilo te zwaar vinden? :wow:

zie filmpje eerste pagina, of in het profiel van TS de witte appaloosa merrie.

zoals TS al zei is iedereen welkom om dit paard te komen bekijken om te zien hoe vet ze is.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:53

Ja weet ik, maar vanaf foto/film weet ik niet hoe zwaar ze is natuurlijk.

Ik heb overgings een paard van 1m54 (QH/anglo-Arab) en die is ooit in dezelfde kliniek, op dezelfde dienst (en zelfs bij hetzelfde onderzoek :+ ) gewogen op 498 kilo. En daar werd bij de anamnese alleen vermeld dat het een goed verzorgd paard was. (Dat is namelijk hetzelfde puntje waar ze anders bij schrijven 'paard met licht overgewicht' of iets dergelijks)
Ik gok dat deze merrie nagenoeg even groot is als de mijne? Misschien 1m60?
Dat moet dan betekenen dat ze minstens 620 woog ofzo? :?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 00:18

Spieren die goed gewerkt hebben en minder of anders worden gebruikt gaan vet afzetten...worden ze vaak futloos en sloom...
Spieren die niks doen of verkeerd gebruikt worden vallen weg...dan ontstaat er een deuk...worden ze wankel en struikelend en ogen dan kreupel/slap...
Dik ogende paarden of juist dun ogende paarden moeten soms op een heel andere manier getraind worden...
(doelbewust spiergroepen trainen...spiervormend .. en soms spierverslappend....).is in de meeste gevallen een overkruist probleem, dan moet
je rechtsom en linksom vaak tegenovergesteld werken en dat maakt het zo moeilijk !
Ontspannend en niets doen is frustrerend en verergerend....werken op de goede manier is opbouwend verblijdend en energie-gevend....
Ik geloof inderdaad dat het zichzelf bijten frustratie is wat manier van werken (grondwerk) en doen (tt) betreft en dat ze met het zadel nooit deze reactie heeft gegeven !
Test haar door te kijken in hoeverre ze weer dragend kan lopen (spronggewricht) en of ze de voorbenen weer los kan laten...want dat is haar grootste probleem !!!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 01:47

crazyshar schreef:
......het is zo moeilijk om het naast je neer te leggen, weer 2weken "verspild" met wachten op de uitslag, krijg je zoiets, plus alle rekeningen waar je wss U tegen zegt en je hebt er helemaal niks meer aan!

ik duim met je mee en hopelijk kan ik ook mee naar laarakkers dat we daar idd geloofd worden en dat er in ieder geval duidelijkheid komt!

.

Is er uberhaupt een diagnose gesteld bij de kliniek?

Persoonlijk zou ik wachten met het betalen van de rekeningen totdat je bij Laarakker bent geweest.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 21:11

Bedankt voor de reacties.
Gister is de hoefsmid geweest met vandaag een heftige reactie vermoedelijk hier op.
Ze loopt ontzettend slecht,zo gevoelig.Ze kwam zelfs niet om te eten en als ze dan loopt is het voetje voor voetje.
Haar temp vanmorgen was 37.5, vanavond 37.9
Niet iedereen zal zich er in kunnen vinden misschien maar ik heb ze een pijnstiller gegeven voor de nacht.
Morgenochtend kijken hoe ze is en of ze geen koorts heeft.
Voetjes voelde aardig warm.

Mijn paard is 165 ongeveer en is gewogen op 620 kg.
Met kanttekening dat crazyshar en ik onszelf ook even gewogen hebben om te kijken of het klopte, bij ons gaf hij een aantal kilo te zwaar aan.
Ik voer twee maal daags uit slowfeeders, 4 kg per zak ongeveer. Kyana staat laag in rang dus zal waarschijnlijk niet de gehele hoeveelheid binnen krijgen.
Als ze op de weide gaan (meestal voor korte periode ivm weinig land en snel dik worden van de andere) gaan ze met een graaskorf de weide op voor een beperkt aantal uren.
Krachtvoer krijgen ze niet.

geen diagnose gesteld in merelbeke.

Broadway ik geloof zeer zeker in een kern van waarheid in je verhaal.Ik durf het alleen niet aan om haar iets te laten doen.Ik wil eerst meer zekerheid hebben,ook al maak ik hier misschien een verkeerde keuze in.
Ik geloof niet dat haar bijten uit frustratie komt,maar uit pijn/onbehagen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:42

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt dat je pijnstilling hebt gegeven.

Ik volg je topic al de hele tijd, maar ben vergeten of er ook bloed geprikt is op insuline resistentie.
Hier kan nl. ook de gevoelige huid een rol spelen. Hoeft niet, want mijn merrie was insuline resistent maar had helemaal geen huidproblemen.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:49

klopt over de weegschaal, bij ons scheelde die ong 8kg.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:52

Groot gelijk hoor dat je een pijnstiller hebt gegeven!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:58

Blijf op je gevoel afgaan...wat heeft de hoefsmid gedaan dat er ineens zo'n reactie is ?
Waren haar hoeven ongelijk ,zoja welke weken af van "normaal" ? En hoe ?
Heeft ze dat altijd al wat gehad ?
Wat is de reactie van de hoefsmid hierop ?
Denkt hij aan direkte hoefproblemen ?
Misschien toch een zooltje onder de voorhoeven als drukverlichting ?
Een pijnstiller is ok , als je haar maar niet met een pijnstiller in de kudde zet, is al vaak gebeurd dat een paard /pony hierdoor spontaan een been brak, doordat
ze eigenlijk weerloos worden en veel minder (aan) voelen....
mede omdat ze al lager in rang staat en opgejaagd worden met bv voeren... !
Dus haar wel beschermen gezien de situatie !
Ze takelt duidelijk verder af...
Jouw gevoel blijft zeggen dat ze magerder is als wat ze oogt...focus je ook hierop dat ze mogelijk TE WEINIG binnen krijgt aan wat ze nodig heeft...ook dat brengt spierafbraak en of vetafzetting met zich mee...kun je goed controleren WAT ZE PRECIES BINNEN KRIJGT ?
Hoeveel mestballen per nacht (17.00-8.00 bv) of diarree ?
Grote of kleine ballen...slijm erbij of droog...?
Is/was ze weleens winderig...opgezet met aansingelen...voelt ze weleens opgeblazen ?
Blijf oplettend kijken en alert...ik weet hoe moeilijk het is als je géén vorderingen ziet, maar hier spelen duidelijk meerdere dingen al langere tijd....

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:53

Een paard met zoveel pijn..zo heftig reagerend op de hoefsmid..dat is meer dan alleen te dik iig.

Wat voor dag is de dertigste?