is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

140509

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 13:17

Ik heb geen idee maar dat zei de da

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:30

Met welke vraag ga je dan naar een dierenarts? Wat wil je aan het einde van het consult helder hebben?
Ik neem aan dat een dierenarts vooraf wel kan zeggen welke optie er zijn en welke niet. Een behandeling in de vorm van een operatie? Lijkt me erg onwaarschijnlijk. foto's maken om straks te kunnen zeggen dat hij een karperrug heeft, heeft ook weinig toegevoegde waarde.
Lastig hoor, ik ben heel benieuwd hoe het straks gaat wanneer je dit paard gaat berijden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:05

Ik volg het hier al een tijdje, mijn paard valt namelijk ook buiten het plaatje 'standaard' rug. Maar TS, ik kan nog steeds niet helemaal helder krijgen wat voor 'diagnose' tot nu toe is gesteld. Wat verwachten ze in Utrecht eraan te kunnen/ moeten doen? Is dat gebaseerd op foto's of ben je echt specifiek doorgestuurd door je eigen DA om dit verder te laten onderzoeken of zit dat nu in je eigen hoofd?
Ben erg geïnteresseerd in evt. diagnose en dergelijke namelijk :j

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 21:26

nou mijn paard is hier niet mee geboren door een val zijn haar wervels naar binnen geklapt daarom kan dit nog goed komen alleen kan utrecht haar alleen maar helpen daarom moet ze daar heen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:30

140509 schreef:
nou mijn paard is hier niet mee geboren door een val zijn haar wervels naar binnen geklapt daarom kan dit nog goed komen alleen kan utrecht haar alleen maar helpen daarom moet ze daar heen

misschien een hele domme vraag...waarom is er niet eerder iets aan gedaan als men wist dat het door een val kwam?

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 22:02

later te horen gekregen en er is een osteopaat geweest

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:50

rapido schreef:
als ik eerlijk mag zijn zou ik helemaal geen kosten gaan maken aan dit paard als ik de TS was.
ik zou het dier lekker nog een anderhalf jaar op de wei zetten en dan kijken hoe het gegroeid is.
Mocht het dan er nog niet o.k uit zien dat is het gewoon vette pech en is dit paard niet geschikt als rij paard.

En waar baseer je dat laatste op..?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:27

140509 schreef:

o.k ,maar er is dus wel een osteopaat bij geweest,en het is niet goed gekomen?

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 00:27

geerke schreef:
140509 schreef:

o.k ,maar er is dus wel een osteopaat bij geweest,en het is niet goed gekomen?

Het is veel bij getrokken alleen niet genoeg

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 06:05

Hoe vaak is de osteo dan geweest?Ik denk dat het zinvoller is als hij\zij regelmatig terug komt als je al verbetering zag na de behandeling..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 08:33

Lante schreef:
rapido schreef:
als ik eerlijk mag zijn zou ik helemaal geen kosten gaan maken aan dit paard als ik de TS was.
ik zou het dier lekker nog een anderhalf jaar op de wei zetten en dan kijken hoe het gegroeid is.
Mocht het dan er nog niet o.k uit zien dat is het gewoon vette pech en is dit paard niet geschikt als rij paard.

Nou ik ben het wel een beetje eens met Rapido, als ik het zo zie op de foto's zie ik een tamelijke doorgezakte weke rug.
Ook voor het beenwerk zie ik wat aan wat me niet bevalt.
Ik zou eventueel wel nog proberen door idd een osteo een paar keer te laten komen en misschien dat je wat oefeningen kunt doen.
Maar hoge kosten maken in Utrecht, weet ik niet of ik dat zou doen.
Met Osteo en wat oefeningen om ook spieren sterker te maken kom je misschien al een heel eind.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 08:46

Heb je de rest van het topic ook gelezen? Er zijn hier namelijk genoeg bewijzen geleverd dat een paard met een dergelijke rug met een goed zadel in veel gevallen best gereden kan worden, er loopt zelfs één ZZ Licht ...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:04

Lante schreef:
Heb je de rest van het topic ook gelezen? Er zijn hier namelijk genoeg bewijzen geleverd dat een paard met een dergelijke rug met een goed zadel in veel gevallen best gereden kan worden, er loopt zelfs één ZZ Licht ...

Ik hoop dat het ook voor dit paard zo is.
En natuurlijk ze moet nog uitgroeien.
Ik hoop van harte dat er over een paar jaar een mooi toppic staat over dit paard in de sport.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:07

Ik hoop het ook. :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:19

Ik vraag me af of je een operatie zou moeten willen.. Heb je al info opgevraagd bij Utrecht wat ze eventueel voor een behandelingen bieden en wat de vooruitzichten zijn na zo'n behandeling? En welke DA is er nu bij geweest?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:57

Veel friezen hebben last van een weke rug, en eigenlijk 80% van de friezen hebben hoefproblemen omdat ze vroeger door gefokt zijn en nu last hebben van de inteelt gehalte.

Aantal friezen die ik ken hebben ook een erg weke rug, maar kan ook nogsteeds actief op gereden worden.
Ze rijd recreatief omdat ze zelf geen wedstrijden wil rijden. Maar ook zij kan gewoon rijden. Zo ook een andere fries die voor 40% een weke rug had, had de zadelmaker er over. Die word en gereden en gemend.

Dus geen toekomst? Zeker niet waar. Je moet alleen wel de zadel op de juiste manier laten opvullen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:19

maralyn schreef:
Veel friezen hebben last van een weke rug, en eigenlijk 80% van de friezen hebben hoefproblemen omdat ze vroeger door gefokt zijn en nu last hebben van de inteelt gehalte.

Aantal friezen die ik ken hebben ook een erg weke rug, maar kan ook nogsteeds actief op gereden worden.
Ze rijd recreatief omdat ze zelf geen wedstrijden wil rijden. Maar ook zij kan gewoon rijden. Zo ook een andere fries die voor 40% een weke rug had, had de zadelmaker er over. Die word en gereden en gemend.

Dus geen toekomst? Zeker niet waar. Je moet alleen wel de zadel op de juiste manier laten opvullen.

dan heb ik dus een fries uit de categorie van de andere 20 % en viel mijn vorige daar ook onder...
denk dat het doorfokken een deel van het probleem is, maar veel mensen beleren en rijden een fries vaak al vanaf 2 1/2 a 3 aar intensief door en dat is zoooooo slecht en veroorzaak je dus ook rug en been problemen, een fries is een paard wat pas laat is uitgegroeid (pas met 8 a 9 jaar) en er wordt over het algemeen aangeraden om een fries pas vanaf 4 a 5 jaar te beleren en lichte arbeid te geven, zo kan je enorm veel rug en been problemen voorkomen en natuurlijk maakt de manier van trainen enorm veel uit...
ik ken eigenlijk maar 1 fries die een weke rug heeft en weet daar ook de oorzaak van...veel veulens gekregen, rugspieren niet getraind (is zeker voor fokmerries belangrijk in verband met het gewicht van een veulen wat naar beneden hangt) en daardoor is die hele rug gaan doorhangen en week geworden...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:19

Ja klopt...

Maar maakt het ook uit als ze eerst tot hun 5e voor de kar word gezet?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:54

Ik heb niet het idee dat TS ooit de intentie had om met dit paard naar Utrecht te gaan, of zelfs maar te laten behandelen....
Zeggen en daadwerkelijk doen zijn 2 verschillende dingen, en volgens mij zegt ze het gewoon om de mensen in dit topic te sussen ;)
Anders was ze er al lang heengeweest
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-12 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:16

Lante schreef:
rapido schreef:

hoezo waar baseer je dat laatste op?? moet je er perse ofwel koste wat kost op willen rijden dan als het zo blijft?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:17

Sommige mensen hebben gewoon ook echt pech....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:31

140509 schreef:
Het is verschrikkelijk dat ik nog steeds bezig ben met vervoer te regelen
ik moet iemand hebben die rijd en zelf een auto heeft die mag trekken en evt een trailer heeft en anders kan ik die regelen misschien kan 1 van jullie me helpen met vervoer want zonder vervoer kom ik nooit in utrecht en ik moet er echt heen met haar ik hoop dat jullie iemand weten dan ben ik je zo dankbaar
en met mijn paardje is er niet veel anders

In mijn onderschrift staat een fijne paardetaxi, kwesti van bellen, kosten opvragen en gaan met die banaan

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:25

Vreemd verhaal, dit topic loopt al ruim een jaar en nu is er ineens sprake van een val

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:56

Natuurlijk WEL foto's maken... Het is pas triest als je straks een zadel hebt van 2500 euro en je paard blijk KS te hebben... Een ruggen foto kost hooguit 100 euro en dan heb je van de schoft tot de staart op de foto... Ik ben een aantal jaar aan het klooien geweest met mijn paard fisio osteo Dierenarts hier kliniek daar speciaal beslag dit anders bekapt dat.... Paard was helemaal goed alleen kissingspines op 4 wervels waardoor ongeschikt.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 06:29

Kissing spine hoeft niet het einde te betekenen. Paard van mn schoonzusje heeft ook kissing spine en artrose, maar door goed recht te richten en werken aan de hand om onbelast de spieren sterk te houden heeft ze toch tot zijn 20ste bereden kunnen worden en loopt ie nu een klein jaar met pensioen...paard kreeg als extra ondersteuning glucosamine en dat samen met rechtrichten volgens de methode van de academische rijkunst heeft gemaakt dat ze toch heel wat jaren hebben kunnen rijden...