[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

T3mptati0n

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:23

Ik heb ook een pony wat hoest. Toen ik haar kocht was ze 8 maand oud en kwam ze dus met een hoestje. Geen verhoging, wel beetje doorzichtige of groene snot en ze stak haar mede opfokgenoot aan. DA erbij gehaald, ze had poliepen op de luchtwegen, dit was normaal bij jonge dieren ( zei hij ). Ze kreeg een kuurtje en ik voerde haar Fenegriek bij. Nu is ze onderhand bijna 3 en hoest ze nog af en toe. Of het nou is als ze kuil eet of als ze net aan de longeerlijn is. Het is 1 of 2 hoestjes en daarna briest ze. Ze heeft nu geen verhoging, geen snot en goede eetlust en drinkt ook goed.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:04

MissPK schreef:
Glossi dat apparaat neem je mee naar huis/stal na instructie van hun hoe je het gebruiken moet en dan kun je het dus zelf doen :D
Succes met je paard in ieder geval!

Oh zo, ik dacht je moet op en neer rijden :+

Jibbel, wat voer jij je paard?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:15

ellepel schreef:
he bah,dus eigenlijk schiet het nu niet echt op :(:)

wat bedoel je precies met na het werk gapen?

Uh, nou, zoals ik het zeg. :P

Na de arbeid staat ze te geeuwen / gapen, meerdere keren achter elkaar nog zo'n 5-10 min daarna. Dus of het iets is om het lichaam van zuurstof te voorzien?
En het briesen, 'hoort' een paard dat te doen, of is dat iets wat wij graag willen. Want het is me opgevallen dat haar zoon ook niet of nauwelijks briest tijdens de arbeid.

Ik voer mijn paard 3x daags kuil en 2x daags biks met muesli en lucerne. Daarbij krijgt ze foenegriekzaad en haar medicijnen in een slobbertje.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:43

Veer deed ook gapen toen ze op haar hoogtepunt van hoesten zat. Dan had ze gehoest en vlak daarna stond ze enorm te gapen. Nu het hoesten zo goed als weg is, doet ze ook niet meer zo gapen.
Briesen doet ze nog wel, maar dat is omdat nog niet alle snot/slijm eruit is. Voor dr verkoudheid deed ze ook wel eens briesen tijdens het werk. Geen idee eigenlijk wat het voor functie verder heeft.....Briesen als teken van ontspanning geloof ik niet in....beetje bakerpraatje als je het mij vraagt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:50

dus echt gapen?
ik heb daar ooit eens wat over op gezocht :

Citaat:
First of all, ponder the most likely reason – tiredness. A change in the horse’s exercise and training schedule may be the cause. For instance, if training has become more intensive in the days leading up to the yawning behaviour, this can be a classic sign of the horse suffering from a little exhaustion. If you believe this to be the case, it’s best to cut down the amount of work the horse is carrying out.

Horses often yawn once tack is removed from around the mouth, as a means of allowing the jaw to relax and air to circulate. Therefore, if yawning is a problem after training, this may be the cause.

Finally, a horse yawn may be a means of removing paddock dust from the airways, allowing the horse to breathe easier.

bron:
http://www.horsemart.co.uk/horse_advice ... _yawn_/651

bij mensen word altijd gezegd dat als je gaapt je zuurstof tekort hebt,denk eigenlijk ook dat dat bij paarden ook zo is

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:53

Het laatste vind ik het meest aannemelijk klinken, ook als ik kijk naar Vera. Die ging eerst rollen, daarna hoesten en vlak daarna flink staan gapen een stuk of 5x achter elkaar. Nu ze weer aan de beterende hand is en het hoesten en de neusbenauwdheid minder is, gaapt ze ook niet meer op die manier....

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:38

nee precies. En San gaat juist nu meer gapen nu ze minder medicijnen krijgt, maar de arbeid blijft gelijk. En ik longeer haar momenteel alleen aan het halster of de kaptoom, dus het komt ook niet van een bit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:42

doet ze het echt elke keer na het longeren?
ik weet niet hoe de intensiteit van de arbeid momenteel is,maar als je alleen maar gaat stappen doet ze het dan ook?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:27

Ik longeer ongeveer een half uur tot 3 kwartier, waarvan 5 minuten instappen, 10 min. stap/draf linksom 5 min stap, 10 min. stap/draf rechtsom, (af en toe een galopje erbij als het kan) en 10 min. uitstappen. De drafjes zijn voornamelijk op haar eigen tempo, al probeer ik haar wel af en toe wat voorwaartser te laten lopen als ze opgewarmd is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:28

Is dat niet een beetje erg lang voor een paard dat zich niet lekker voelt ????

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:28

Nou, volgens mijn DA niet, dit is het minimale wat ze moet doen en het is de intensiteit waarmee je werkt he. ;)

Ik let er heel erg op hoe ze ademt, of het te zwaar is of niet en het meerendeel van de tijd ben ik aan het stappen zoals je kunt zien aan mijn 'schema'. Van stappen krijgen ze niks hor! ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:32

Goed, iedereen heeft daar ook andere ideeen over natuurlijk.
Ik longeer zelf nooit langer als 30 minuten omdat longeren zeer vermoeiend en belastend is voor een paard. Ligt er natuurlijk ook wel aan of je hulpteugels gebruikt etc.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:37

Maar hoe longeer jij je paard dan? Hoe intensief en hoe hard loopt jouw paard bijv?
Die van mij rij ik juist niet, omdat ze onder het zadel echt te fanatiek is. Het longeren kan ze veel beter aan.

Ik heb altijd geleerd dat het beter is om wat langer op een lager tempo te werken, dan kort op een hoog tempo. Het is vanachter een pc ook erg moeilijk in te schatten hoe het paard van een ander loopt, hoe het belast wordt en wat intensief is of niet. En die 10-15 minuten draf in een 'arbeidsblok' van 3 kwartier vind ik echt niet veel.
Hoe moet ik anders zorgen dat de longen aan het werk blijven en schoon blijven? Juist met alleen stappen red je dat niet.

Heb net wat zitten lezen over zuurstofgehalte en gapen, maar dat schijnt niet samen te hangen, maar er zijn verschillende verhalen over en volgens mij in men er sowieso nog niet over uit wat het gapen nou precies doet. Maagzweer heb ik ook al aan gedacht, omdat ze nu al langere tijd die medicijnen krijgt en het is een onderdrukker. Bij o.a. pijnstillers en ontstekingsremmers is bekend dat maagzweren kunnen ontstaan. Nu bij de lagere doseringen kan ik me voorstellen dat het op zou spelen. Hier heb ik het ook al eerder met mn DA over gehad, maar die gaf aan dat ik dan naar Utrecht moest om dat te laten onderzoeken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:01

Jibbel schreef:
Ik longeer ongeveer een half uur tot 3 kwartier, waarvan 5 minuten instappen, 10 min. stap/draf linksom 5 min stap, 10 min. stap/draf rechtsom, (af en toe een galopje erbij als het kan) en 10 min. uitstappen. De drafjes zijn voornamelijk op haar eigen tempo, al probeer ik haar wel af en toe wat voorwaartser te laten lopen als ze opgewarmd is.

tja,weet je een paard met luchtweg problemen mag natuurlijk wel licht werk doen.
maar licht werk is een 10-20 minuten voornamelijk stappen.
en longeren is natuurlijk steeds op een volte waarbij het lichaam toch best wel flink belast word.

het gapen na het werk is toch zuurstof tekort en ik zou echt even een tijdje een stapje terug doen in de training :j
ik heb appie doelbewust stil gezet,helemaal geen beweging behalve in de weide lopen

probeer anders eens contact te zoeken met iemand van bijvoorbeeld Utrecht?
vaak kun je telefonisch hele fijne info van ze krijgen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:09

Tsja, en mijn DA gaf dus weer ander advies..Ik moest daar op de kliniek ook 20min. flink longeren, in een veel hoger draf tempo dan ik normaal doe en ook langer achter elkaar en hij gaf aan dat dat minimaal was wat ik moest doen. Nu doe ik dus minder 'fanatiek' dan dat. En draaf ik korter, langzamer en stap ik veel langer, waardoor ik dus idd ruim een half uur tot 3 kwartier bezig ben.
Als ze onder licht werk verstaan 10-20 minuten voornamelijk stappen, dan kan ik net zo goed niks doen en haar een half uur in de paddock zetten, dan doet ze ook haar 'werk'. Dat vind ik een beetje gek eerlijk gezegd, want imo worden de longen dan echt niet gestimuleerd om zichzelf schoon te maken.

Ik wil niet eigenwijs zijn of overkomen, maar ik doe dus al niet wat de DA zegt (ik doe minder), ik let enorm op haar en weet zeker dat ik absoluut niet teveel van haar vraag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:27

ja blijft moeilijk he,ik heb het toen wel met die van mij overlegd en die zei dus dat je in elk geval goed moet blijven kijken naar je paard.
de ademhaling moet laag blijven en grote neusgaten tijdens het werk was ook niet goed.
ik heb verder geen idee, ik kijk wel naar mezelf,ben ook bronchitis patient met momenteel echt vet veel klachten en een stukje wandelen is oke,maar fietsen is me echt te zwaar nu.
ben dus ook al 2 weken niet bij appie geweest :o

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:36

Hoe langer ik blijf kijken, hoe meer ik ga zien, wellicht ook dingen die er niet zijn..wat dat betreft heb ik liever een DA die 1x per week komt kijken en dan zegt of ik mag afbouwen of niet.
Gelukkig heeft ze tijdens het longeren totaal geen last van grote neusgaten zoals voorheen.

Wat ik wel erg moeilijk vind, is dat ze soms zelf heel erg gaat lopen stekkeren. Dan gaat ze onwijs hard galopperen en gek doen om dr energie kwijt te raken (nog een teken voor mij dat ze dus eigenlijk te weinig doet) en t probleem is dat ik er niet altijd bij ben. Als ze dat doet wanneer ze los staat, haal ik haar altijd uit de paddock en ga met dr lopen tot ze weer rustig ademt. Maar als ze buiten wordt gezet als ik er niet ben, dan kan ze dus doorgaan zolang ze wil.

Heb ook al weer wat filmpjes zitten kijken ter vergelijking, maar ze heeft het allemaal lang niet zo erg.

Balen dat jij ook niets kan, hopelijk gaat het snel weer beter (al vermoed ik dat de opkomende pollen wss ook wel weer gaan opspelen).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:38

ik heb geen idee of ik reageer op pollen, heb daar eigenlijk nog niet over nagedacht?

maar goed,ben wel heel benieuwd hoe het met appie gaat,ik denk wel goed hoor.
ik wil eigenlijk morgen graag weer heen.
die luchtwegen blijft een apart verhaal,goed kijken naar je paard is dan inderdaad nog het belangrijkste :j

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:16

JolandaS schreef:
Bij mijn IJslander ontstaan de hoestklachten bij vochtig weer, in combinatie met temperaturen die te hoog zijn voor de tijd van het jaar. [knip]
Luchtvochtigheid is bij hem een belangrijke factor.

Ik ben al eens eerder in dit topic geweest maar gelukkig is het alweer een tijd geleden. Ik heb een shetje met een (denk ik) stof/schimmelallergie. Vorig jaar een paar keer flink benauwd geweest, maar sinds begin zomer met natmaken hooi en opletten op de kwaliteit daarvan gaat het eigenlijk goed.

Maar... sinds een week of zo hoest ze weer af en toe. Ik heb een pak minder hooi gehad, dus dat kan er mee te maken hebben. Maar bovenstaande doet ook een belletje rinkelen. Het is hier op het moment erg warm, 10 graden of meer overdag en ze zit natuurlijk nog volop in haar wintervacht. Ik merk als ze naar binnen komt dat ze vooral op de borst klam aanvoelt.
Ook begint ze met verharen dus misschien dat ze losse haartjes inademt wat het hoesten triggert.

Jolanda, doe jij iets aan de hoest van je ijslander nu? Heeft iemand anders ideeen of ik nog wat kan doen qua verlichting van de hoest?

Ibbel, lijkt me lastig om goed in te schatten hoeveel je kunt doen! Je hoort zo vaak tegenstrijdige adviezen :) ik had dat ook met de hoefbevangenheid van mijn shet. Goed naar je eigen paard kijken blijft dan toch het beste om te doen is mijn ervaring. Succes!

Ellepel, jij ook succes met jezelf :(:) benauwd zijn lijkt me echt vervelend.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:59

De Paardenarts heeft ons vandaag gebeld met de bloeduitslagen. Alles was goed op de bèta-globuline na. Ze heeft waarschijnlijk een zware maag/darm infectie gehad (parasieten) en moeten haar volgende maand goed ontwormt worden met Moxidectine? Wel raar want ze worden hier altijd volgens het schema ontwormt.

Verder moet die spuit steroiden goed werken (werkt ongeveer 14 dagen zei hij) en er moet daarna een verbetering zijn. En dan wel zo dat het beter moet zijn dan voorheen. Hij heeft het ook over Equisin gehad. Zegt dat iemand van jullie iets?

Fenegriek klinkt ook wel als iets wat het proberen waard is (heb even gegooglet)

Gemske, heb je er al een dierenarts bij gehad?

Ellepel, sterkte hoop dat het snel beter met je gaat en minder last van klachten hebt :(:)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:30

Waarom volgende maand pas ontwormen met equest ?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:31

Denk omdat ze nu net een spuit steoriden heeft gehad en dat eerst uitgewerkt moet zijn omdat het anders te veel word.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:45

ik heb voor mezelf Fluimucil gehaald wat taa slijm dunner maakt zodat je het makkelijker kunt op hoesten.
moet zeggen dat dat spul echt geweldig goed werkt!
vraag me af of er ook zoiets voor paarden is?

glossi:
als de betaglobulines verhoogd zijn is er vaak sprake van een parasiet inderdaad,maar ook na ontwormen kan die waarde erg hoog blijven.
laat je veearts dit lezen:
http://www.wormbestrijding.nl/nieuws.html
stukje naar beneden scrollen,staat wat over beta-globulines
.
equest ontwormen doe je vaak pas in januari/februari omdat ingekapselde bloedwormen dan namleijk loskomen en je die dan goed kunt bestrijden.
kan me voorstellen dat ze even willen wahcten na de steroiden

met appie gaat het nog goed, geen hoest,schone neus en goede ademhaling, heb dus het idee dat dit topic voor mij overbodig is :D

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:09

Hee Bokkers,

Soms hoest mijn paardje een beetje als ik ga rijden, Dat is dan in het begin 2 a 3 keer en dan is het weer over.
Maar soms geeft ze ook wel eens een kuchje in de wei en ik vraag me toch af of hier een soort van medisijn voor is..
Verder is ze heel erg gezond en heeft ze ook geen snot neus enzo, ALLEEN dat vervelende kuchje..

Weten jullie misschien wat ik het beste kan doen??
En wat ik haar het beste kan geven (als dat nodig is)?

xxHanneke

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:13

Ellepel, intresant stukje :j En wat super dat het zo goed met je paard goed gaat!!

Mijn moeder heeft vanmiddag 'Cavalcura Foene griek' gehaalt. Ik hoop maar dat Muska het wil eten want ze is nogal kieskeurig :D

Hanneke, heb je al eens een paardenarts bij je paard gehad?