[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:04

SuperRoos schreef:
Natalia[/b], in het vorige topic was je ook wel eens te vinden :-)
Uit welke informatie haal je dat in wiesencobs fructaan zit en welke hoeveelheid? Er zit in ieder geval geen suiker toegevoegd verder dus puur het natuurlijke uit de kruiden zelf die op een kalkrijke bodem staan waardoor ze van nature minder fructaan bevatten toch..
Een hele schep ervan vind ik best veel maar Koot was dan ook al aardig slank.. 3 pompjes omega olie? Waarom kies je daarvoor? Heb je die van de groene os? Onze type paarden hebben echt aan 1 pompje genoeg omdat ze anders alle energie uit de olie kunnen halen en de rest als vet op slaan wat ze binnen krijgen, snap het wel met de glucosamine maar therapeute hier noemde voor Cris ook gewoon 1 pompje olie met de glucosamine als voldoende..
Heb je nog recente foto's van hem?

Roos, volgens mij hebben ze het daarover in het Hoefbevangenheidstopic. Tja, het blijft toch geperst gras... Helemaal fructaanvrij zullen we wel nooit kunnen vinden denk ik?
De omega olie is op aanraden van Steffie v.d. Laarse, omdat hij geen Glucosaminecomplex (= op suikerbasis) mag hebben voor zijn gewrichten (hij is alweer 20 jr), en de Omega olien zouden er mee helpen, en in combinatie met de GlucoBalance zou het lichaam zowiezo beter gaan functioneren. Maar goed, ben nu terug naar 1 pompje ;) en hij mag dus GEEN Glucosaminecomplex.
Foto's heb ik net gepost, eindelijk. In iedere foto is de datum te vinden, laatste paar zie je in de linkerkolom de datum staan.
Ik kom er niet goed uit of hij nou verder afvalt of niet. Zie hem te vaak :+

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:22

Ik meld me ook maar |(
Mijn 5 jarige Quartermerrie is licht insuline resistent...

In oktober vorig jaar ben ik begonnen met natuurlijke voeding, weg met alle brok, etc.
Ze kregen hooi, Equicobs, vitaminen prep, lKwikbeet, iksteen, scheut olie en affentoe een hooiblok.
Ging allemaal super, ze kwamen goed in hun vel te zitten. (2 pony's en mijn quarter), maar mijn merrie is geen grote eter en met training samen was het moeilijk om haar op gewicht te houden. Begin april ben ik voor de jaarlijkse check bij Laarakker geweest.
Ze waren verbaasd dat ze geen reactie op de darmen kreeg want bij veel paarden die daar komen is door krachtvoer e.d. de darmen altijd iets wat ze meten.
Dus dikke complimenten voor haar voerwijze en toestand waarin ze verkeerde.
Op aanraden van Laarakker ben ik granen bij gaan voeren om zo haar energie niveau en haar gewicht wat te liften.
So far so good.

In mei gingen we een weekje met de paarden op vakantie in Westendorp bij de Arnhem. Gedoseerd deden we ze in de wei (hadden ze nog niet in gestaan door slechte voorjaar). Tijdens een wasbeurt daar schrikt ze enorm van iets, maakt een sprong naar voren maar omdat ze vast stond was het een soort gekke steiger, paniekhaken schieten los en ze slaat linksaf de gang in. Niks aan de hand, ga haar weer verder wassen.

's Avonds liep ze gevoelig en de volgende dag een dik been op rechterpees. Volgende dag gingen we naar huis dus meteen DA gebeld en paar dagen later pees laten scannen. Niks te zien. 2 weekjes rust. Overdag in de wei, 's nachts in de paddock.
Bleef gevoelig en liep nu kreupel op links.... Na 2 weken toch maar naar de kliniek; foto's gemaakt. Resultaat; waarschijnlijk een peesje in haar hoef verrekt en er werd ook een lichte aanzet tot hoefbevangenheid geconstateerd!

Dan sta je raar te kijken! Doe je er alles aan om natuurlijk te voeren; geen melasse en andere rotzooi en heeel veel ruwvoer, heb je dit!
Kliniek wilde haar op speciaal beslag gaan zetten, over twee weken terug laten komen en wat voor rare fratsen allemaal uithalen.

Dus voor soort ' second opinion' naar Laarakker. Niks gezegd behalve dat ze kreupel was. Zelfde conclusie als de kliniek met de extra boodschap dat ze een insuline resistentie had.
Dus nu heb ik een paard wat lichte beweging op het zachte moet hebben voor haar peesje, niet teveel mag doen behalve stappen. Maar aan de andere kant juist moet bewegen voor haar resistentie. Moeilijke oplossing :?
Ze gaat in de ochtend (ik kijk op de fructaanmeter) op het land voor 3 uurtjes en voor de rest in de paddock. Alleen hooi, Euiqucobs, Kwikbeet en Phytonics Gluco Balance en druppels voor haar pees is nog wat ze krijgt.

Sorry voor het lange verhaal :)

geerke

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:28

dat is wel heel apart...laarakker vertelt jou granen te geven?
Stikvol zetmeel(dus suikers)iets waar een IR paard helemaal geen weg mee weet....schiet mij maar lek...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:32

Geerke; dat granen advies was VOOR dat er een IR is gemeten!

Ik laat haar 1x per jaar checken in april, soort APK. Toen was alles nog ok, niks aan de hand.
Toen werd er geadviseerd om haar wat granen bij te voeren omdat ze wat minder pittig was met rijden en om haar een beetje op gewicht te krijgen.
Niet twee dingen door elkaar halen hoor :D

De IR is pas net geconstateerd!

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:47

Hoi Vera,

Dat is balen zeg!! En dan ook nog een vervelende combi door IR en haar pees. Je bent er in ieder geval wel op tijd bij en kan je al rekening houden met haar weidegang e.d. Hopelijk heb je snel de juiste balans voor haar gevonden. Ik weet het vanaf februari en ben nog steeds op zoek naar de juiste verhoudingen. Ik ga eerdaags ook maar eens een afspraak bij Laarakker maken.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:55

Wat geven jullie voor krachtvoer aan een IR paard?
Als ze straks weer een beetje aan het werk mag sta ik weer voor hetzelfde dilemma natuurlijk; ze moet er wat bij krijgen voor haar gewicht :)

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:08

Yankee krijgt 2 handjes Marstall Vito in combinatie met Vitamine E & Selenium en magnesium. Dit alles leng ik aan met water zodat het meer lijkt :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:09

Vera schreef:
Geerke; dat granen advies was VOOR dat er een IR is gemeten!

Ik laat haar 1x per jaar checken in april, soort APK. Toen was alles nog ok, niks aan de hand.
Toen werd er geadviseerd om haar wat granen bij te voeren omdat ze wat minder pittig was met rijden en om haar een beetje op gewicht te krijgen.
Niet twee dingen door elkaar halen hoor :D

De IR is pas net geconstateerd!

oh...ik schrok al :D
Het is inderdaad heel moeilijk een paard beweging te geven wat kreupel loopt...
Beweging is goed voor de stofwisseling maar niet bij een peesprobleem.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:19

Natalia, fructaanvrij ga je het niet vinden nee maar omdat het verder wel zo natuurlijk mogelijk voer is zonder toevoegingen heeft het toch sterk mijn voorkeur..
Owja, Koot mag geen glucosamine, balen..

Vera
, echt apart dat Bambi ook een paardje is wat gevoelig is voor IR en HB met de manier waarop ze gehouden wordt.. Bij Laarakker is ze dus helemaal door gemeten? Kwam er niet iets anders aan het licht, een vervuiling of slecht werkend orgaan wat hier invloed op kon hebben?
Ik begrijp namelijk dat ze verder alleen wat krijgt voor haar pees en voor de rest (op lichte IR en HB na) 'gezond' zou zijn..
Meestal vinden ze bij Laarakker dan wel een orgaan erachter wat dit veroorzaakt als het ware? Ben benieuwd!
Granen voor de IR lees ik nu, misschien heeft dit het wat getriggerd? Want dit krijgt ze nu niet meer? Of wel?
In de openingspost zijn trouwens voeders terug te vinden voor IR paarden, ik kies voor Agrobs

Heza
, goed dat je ook een afspraak gaat maken bij Laarakker, hoop dat ze je daar goed verder kunnen helpen!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:10

Er werd met name op het fructaan in het gras gewezen, er kwam geen orgaan naar voren.
Het kon zijn dat door fructaan (wat op dat moment 78% hoger lag dan normaal) en combinatie van graan + een trauma waardoor ze niet meer gereden werd, er een IR is ontstaan. Dat was volgens hun de verklaring. Leek mij ook meest logisch.

Ze krijgt nu geen graan meer nee! Als ik straks weer kan rijden dan zet ik haar wel op een voer wat wel geschikt is voor een IR paard.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:34

Ze krijgt momenteel geen vitamine preparaat meer, is dat wijsheid?
Dus nu heeft ze alleen ruwvoer in verschillende vormen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:50

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:33

Auky schreef:
Een hoop positieve berichten hier over Fiek, River, Flieck en de haflinger van mait.... wat fijn!

Zal ik haar even een naam geven, anders is ze ook zo'n nummertje: Ze wordt Nan genoemd :)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:20

:D hafie heeft een naam :D

tsss ik neem een andere VA, deze trekt me een poot uit niet normaal meer, voor magnesium wat overal te verkrijen is voor gemiddeld 38 euro krijg ik net een rekening van 80 euro :(

heb maar even gebeld dat ik dat niet helemaal netjes vind :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:23

Dana01 schreef:
:D hafie heeft een naam :D

tsss ik neem een andere VA, deze trekt me een poot uit niet normaal meer, voor magnesium wat overal te verkrijen is voor gemiddeld 38 euro krijg ik net een rekening van 80 euro :(

heb maar even gebeld dat ik dat niet helemaal netjes vind :n

jee..dat is gewoon het dubbele....niet netjes is nog zacht uitgedrukt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:26

Vera schreef:
Ze krijgt momenteel geen vitamine preparaat meer, is dat wijsheid?
Dus nu heeft ze alleen ruwvoer in verschillende vormen.

Figor heeft ernstige tekorten opgelopen toen hij geen vorm van krachtvoer meer binnen kreeg..
Of hebben ze bij Laarakker uitgetest dat enkel ruwvoer nu voldoende is? Dat kan ook...
Fiek krijgt gewoon kleine handjes om ook zijn prutjes doorheen te doen..
(verklaring in je vorige bericht is trouwens erg logisch!)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:27

ik schrok me al dood van de eerste rekening, opvoelen en bloedonderzoek, 280 euro :+

SuperRoos

Dana01, sjee dat is echt te gek voor woorden zeg!

Vanavond met Fiek gespeeld in de bak, die liep als een trein, was lekker los en mooi aan het showen, al tijden niet zo gezien dus ik ben weer blij (was ik al :-))

Vera

Wat ik niet zo goed begrijp van Marstall Vito; Er zit wortel en lucerne in. Beide hebben een hoge glycemische index en zijn daardoor niet geschikt voor IR paarden :?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:28

Is ook mijn mening... Ik vind het erg jammer dat die toevoegingen erin zitten, als je ze zou willen geven kun je dat gewoon los doen...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:30

SuperRoos schreef:
Figor heeft ernstige tekorten opgelopen toen hij geen vorm van krachtvoer meer binnen kreeg..
Of hebben ze bij Laarakker uitgetest dat enkel ruwvoer nu voldoende is? Dat kan ook...
Fiek krijgt gewoon kleine handjes om ook zijn prutjes doorheen te doen..
(verklaring in je vorige bericht is trouwens erg logisch!)

In mei is haar vitamine preparaat ook mee getest dus in principe gaan ze er bij Laarakker vanuit dat ik wel een vit preparaat geef.
In tegenstelling tot wat ik dacht als IR-leek (ja waar je niet allemaal iets vanaf moet weten :)) ), lees ik overal dat het juist van groot belang is dat je paard goede vitamine binnen krijgt.
Je zou verwachten dat je juist heel sober moet voeren maar dat blijkt dus niet het geval.....

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:33

Juiste hoeveelheid in juiste evenwicht is essentieel in het weer stabiel krijgen van zo'n paard.. Omdat ze 'ziek' zijn lijken ze ook anders te verbruiken dan normaal is mijn ervaring en is het belangrijk dit goed in de gaten te houden..
Fiek krijgt nu ook nog extreem veel eigenlijk en heeft dat nodig nog om stabiel te blijven (straks niet meer, dan wordt alles weer normaal..)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:33

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:37

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:41

Ik ken het niet, maar als ik mijn berekening en logica erop los laat kom ik op een percentage zetmeel van 36 uit? Of ik reken/denk verkeerd. Dan lijkt het me ongeschikt.