[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:01

Verdomme... Betrapte de valk die eczeem heeft bij ons erop dat hij naar mijn pony toeliep om te kriebelen.

Dat is ook één van de redenen waarom ik twijfel of mijn pony echt eczeem heeft, gezien de valk al in de staart heeft geschuurd en die van mij eigenlijk niet. :\ Maar dat het dus gewenning is door de ander. :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:22

die valk dan apart zetten?
wij hebben een eczemer op stal die door haar gekriebel bij andere paarden er voor zorgt dat die paarden ook met plukken uit de manen rond lopen.
dat paard gaat dus ook apart, sneu voor haar maar de andere paarden hebben er echt last van .

heeft die valk dan geen deken op?

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:12

Sanet: Bedankt voor je compliment. :D Ben er ook erg trots op! Ze heeft inderdaad een dikke bos manen, nu moeten ze nog lang worden. :D Maar denk dat dat wel goed gaat komen als ik kijk naar hoe afgelopen zomer is gegaan. Zomer 2008 was ze kaal, zomer 2009 heeft ze op een stal bij de duinen doorgebracht zonder deken & maar beetje geschuurd. :D Ze staat nog steeds 100 meter van het strand af dus denk dat ze deze zomer ook goed doorkomt en volgende lente dus een énorme lange bos manen heeft. :D Al kijk je naar haar huge voorpluk zie je dat het wel in haar genen zit, dat lange behang! :)

Ellepel: Wat je zegt klinkt wel logisch. Over der imuumsysteem enzo. De dierenarts zei wel dat omdat ze zoveel hoest haar weerstand lager is en daardoor ook de inenting niet mocht krijgen. Maar mocht het hoesten over zijn, is haar weerstand dan nog steeds te laag om te enten? Omdat ze natuurlijk virus in krijgt gespoten, is ze er niet sterk genoeg voor denk om antistoffen te maken ofzo?

Ik heb trouwens een Rambo Sweet Itch Hoody, en die bevalt me wel goed! :j Is heel sterk & kleine gaatjes. :)
Laatst bijgewerkt door xkimmx op 05-04-10 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:34

Heb Kiddin' vanmiddag zijn deken opgedaan (RSI), had toch wel wat aan zijn staart geschuurd (reageert niet jeukerig verder), morgen wordt het ook best warm. Heb een nieuwe deken opgedaan, hij was wel 3 minuten wit :D

Las een paar pagina's terug over gevoeligheid van de luchtwegen. Kiddin' heeft ook gevoelige luchtwegen, maar dit is ontstaan nadat hij een keer een hele tijd behoorlijk heeft gehoest. Hij krijgt ook (in de winter iig) Fenegriek/of ander supplement voor de luchtwegen bijgevoerd.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:37

Ik twijfelde of ik de deken vanavond op zou doen, want morgen wordt het weer behoorlijk warm. Svalur reageerde alleen totaal niet op kriebelen in de manen of bij de staart. Voorlopig nog geen dringende reden om hem op te doen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:46

Voor de Ivanhoegebruikers: Als de hals halverwege de nek blijft zitten, heb je het riempje aan het uiteinde te strak zitten ;)
Dit stuk is inderdaad niet elastisch. Zorg dat je sowieso een vuist tussen zit.

Ellepel: Shadow heeft sinds vorig jaar luchtweg problemen.
Vorig jaar een bacteriele longinfectie gehad.
Afgelopen februari begon ze na de inenting weer en dacht ik dat het daarvan kwam.
Heb haar helemaal van het stro afgehaald en op vlas gezet en het is over.

Overigens vind ik niet dat ze een slechte weerstand heeft.
Wonden etc genezen bij haar veel sneller dan bij een 'gezond' paard.
verder mankeert ze bijna nooit wat.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:09

@Ellepel, Helly kan ook niet tegen stof, daarom krijgen ze hier voordroog, maar dat vinden ze errug lekker dus dat scheelt(ook in prijs, wij zijn zelfs iets goedkoper uit dan met hooi)
Of ze gevoelig is voor suikers kan ik niet zeggen omdat ik altijd al weinig tot niks aan suikers voer, als ze op de wei gaan heb ik daar ook nooit iets van gemerkt, dus ik denk dat ze dat niet heeft.
Ze is van aanleg echt een sober buitenpaardje (irish cob)die paarden verdenk ik allemaal van 'slechte longen' qua stof, net als de shet, ze zijn gewoon 'gebouwd' voor frisse lucht.
@xkimmx, je hoort steeds vaker dat paarden gaan hoesten of niet lekker zijn na inenten....maar niet enten kun je ook zomaar niet doen, vooral niet als je op een wat grotere stal staat.
Bedenk ook dat de ziektes die ze zonder de enting kunnnen krijgen nog veel heftiger zijn.
Als een paard ziek is kun je beter niet enten, maar als je paard straks beter is kan het gerust, zeker als je nooit eerder problemen met enten hebt gehad.
Je kan ook aan de da vragen welk middel het best gebruikt kan worden, sommige wekken meer reactie op dan anderen.

En wat ik nog even wil melden, schrik niet teveel als de hoofdkap van je paard ondersteboven achterstevoren zit, de meeste kun je evengoed doorheen kijken, kun je gemakkelijk zelf testen, bij de pagony-stof of soortgelijk kun je iig doorkijken.
Hoevaak ik Helly al niet met der kap ondersteboven uit de wei heb geplukt.. :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:22

Annetje schreef:
Ik vind die deken echt heel erg mooi opisop! Het is ook handig dat alles los zit, want voor op de wagen heb ik eigenlijk alleen een hals nodig. Vraag is alleen of een hals alleen wel blijft zitten, maar dat zal op de wagen wel meevallen :P
Ik zag hem niet op jullie site staan, waar heb je hem vandaan?

We hebben lang niet alles op de site staan wat we kunnen leveren, hij komt wel weer op de site maar door de verbouwing niet aan toegekomen, bovendien verandert er binnenkort bij onze shop van alles dus moet nog ff kijken hoe en wat.
Is wel op bestelling via mij leverbaar hoor, gewoon even een pb sturen :)

De hals kun je niet los gebruiken, misschien wel op de trailer hoor maar waarom zou je dan alleen de hals willen gebruiken en niet de deken erbij?
Als je handig bent kun je er misschien een dekensingel voor vermaken met ringen waaraan je de hals kunt bevestigen?

Sanet schreef:
@op=op, zit daar geen losse buikflap bij?

Nee helaas geen buikflap...

Die rijdeken van de meulenkamp zou ik dus echt niet kopen, daarin krijgt je paard het toch bloedheet, bovendien zit die op de foto wel echt heel strak...
Verder ben ik echt een super meulenkamp-fan, ik vind het supergoede dekens!
Wel grappig trouwens, ik had jaren geleden al het idee om een rij-eczeemdeken te maken, heb toen bij de meulenkamp een deken gekocht om wat van te proberen met die mededeling naar hun toe en nu hebben ze zelf een ontwikkeld en in de verkoop _O-

Ik heb Wisse vandaag zijn Epplejeck-eczeemdeken opgedaan.
Heb die vorig jaar met fikse korting nieuw gekocht, 1 x gedragen en toen was hij echt nog veel te groot. Ben wel blij dat ik hem toen voor dit jaar al een jaar groter had gekocht want nu past hij al bijna perfect!~
Alleen nog wat lang aan de achterkant maar dat hebben ze volgens mij allemaal, zucht...

Zo zat hij vorig jaar:
Afbeelding

En zo ligt hij nu.
Het zijn stills van een filmpje, vandaar de kwaliteit ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet zit die achterkant weer zo ver naar achteren, iemand daar een tip voor??

En ja, zoveel breder is Wisse geworden :D
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 05-04-10 19:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:24

Die deken heb ik toen ook heel goedkoop gekocht :)) , doe hem weer op zodra ze weer naar de wei gaan ipv de paddock.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:28

MirandaFuego schreef:
@
@xkimmx, je hoort steeds vaker dat paarden gaan hoesten of niet lekker zijn na inenten....maar niet enten kun je ook zomaar niet doen, vooral niet als je op een wat grotere stal staat.
Bedenk ook dat de ziektes die ze zonder de enting kunnnen krijgen nog veel heftiger zijn.
Als een paard ziek is kun je beter niet enten, maar als je paard straks beter is kan het gerust, zeker als je nooit eerder problemen met enten hebt gehad.
Je kan ook aan de da vragen welk middel het best gebruikt kan worden, sommige wekken meer reactie op dan anderen.

Ja ik ga ook wel laten enten hoor. :j Alleen zolang ze nog hoest even niet. :)

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:36

[quote="Sanet"]
Zijn er anders nog mensen met tips, over hoe je ervoor kan zorgen dat de hals netjes blijft zitten waar hij hoort te zitten, zonder hem vast te maken aan een hoofdkap of aan het halster. quote]

bedoel je van eczeemdeken? Ik heb een equi theme eczeem deken en de hals zit nergens aan vast. De hals blijft perfect zitten..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:49

Kyra heeft nog steeds niet geschuurd *\o/*
Heb besloten dat de deken definitief opgaat als de groep de wei
opgaat. Ze staan nu met een groepje in een paddock 6 uur per dag
maar ze 'spelen' zo ruig dat mijn deken dat niet gaat overleven. :o

Op de wei eten ze vooral, dan hoeven ze elkaar niet zo lastig te vallen.

Ik had een tijdje geleden gepost dat mijn deken ook altijd afzakte, maar ik
kwam erachter dat de deken gewoon te strak zat bij haar hals. De manen
staan rechtop, dus er was gewoon tekort ruimte. Nu zit er een stuk stof
tussen, en past ie perfect en zakt de deken niet meer af :D
Het overstappen van hooi naar kuil heeft ook geen gejeuk/geschuur opgeleverd gelukkig.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:53

hoi
ik heb een vraagje weet niet of dit al gesteld is hier
maar ik vraag me af hoe het nou echt zit
ik heb een haflinger van net 1 jaar en mij word verteld als hij binnen dit jaar geen zomereczeem heeft gehad dan krijgt hij dit ook niet
en de ander zecht dat hij het ook als hij pas 8 is nog kan krijgen
ik snap er niet meer van wie weet hier meer van
groetjes nagano

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:55

ZE kan altijd ontstaan, dus ook als hij het nu nog niet heeft.
Hoop voor je dat hij het niet krijgt, veelplezier met je paardje!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:17

Heb vandaag de orginele deken weer opgegooid.
Ze heeft een week ongeveer met de reservedeken gelopen.
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat er een gat in zit.
Laatste keer was een gat in, had hem gemaakt, volgende dag, hup weer aan gat.
Ze was toen ook behoorlijk baldadig.

Mijn reservedeken ligt overigens ook zover naar achter, omdat hij te groot is.
Wat ik wel weet is dat als hij zo naar achter hangt, je meer schade aan de straat hebt, dan wanneer die goed ligt.
Had ik vorig jaar namelijk meegemaakt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:21

meer schade aan de staart?

Er wordt wel veel overheen gepoept hierdoor en dus wordt de deken aan 1 kant erg vies en klonterig.
De staart vlecht ik daarom losjes in, zodat die in ieder geval wel goed opgetild wordt.
Ik had de Pagony ook ingenomen maar die begon daardoor wat raar te liggen en te trekken. Ben daarom wat bang om deze in te nemen (plus dat deze nieuw is en ik hem niet wil verpesten whahaa). Of moet ik hem dan op de kont innemen ipv midden op de rug?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:22

Yup ;) de deken drukt dan op de 1 of andere manier veel meer erop.
Het hoeft niet hóór, maar ik heb dat wel ondervonden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:35

Oke, dat heb ik nog niet eerder gemerkt.

Hier trouwens voor degene die bang is dat een lycra hals niet goed genoeg blijft zitten, even een filmpje die ik net op de pc vond.
Het hoofddeel paste Storm nog niet goed genoeg, dus die schuift heel lichtjes. De ooggaten zaten ook nog niet op de perfecte plek.
Als ik hem aan zou passen -als ik Storm nog zou hebben ;) - zou hij echt wel goed blijven liggen hoor :)

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:52

Jeetje, wat gaat t hier hard, was veel leeswerk. *D
Even een tip voor het enten; twee jaar terug heb ik mijn exceem paard in april laten enten; tot de dag van het enten had ze nog geen jeuk; dag erna begon ze direct met heftig schuren |(
Sindsdien ent ik in december; wat veel beter bevalt. De combinatie van verharen ( en daardoor mogelijk een iets verlaagde weerstand?) en enten is dat jaar de druppel geweest tot jeuken.
Uiteraard kun je als je op een grotere stal staat het eigelijk niet maken om niet te enten (al zit hier een "holistische"stal die enten geen enkel paard) Je kunt wel voorstellen om jouw paard uit te stellen tot de winter ivm zijn exceem.
Er schijnt vogens onze da wel degelijk een verband te zijn tussen exceem en gevoelige longen. Een exceem merrie van mijn werk is ook altijd kortademig in het jeuk-seizoen. Mijn eigen merrie heeft (gelukkig) geen last van haar longen.
En hier nog geen jeuk waargenomen (klopt t gelijk even af)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:02

Pfff mn merrie vandaag op kriebel betrapt, terwijl ze toch al 2 maanden onder een deken staat.... ga er dan maar vanuit dat het door de drachtigheid komt...

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:08

Ik zit even met een vraagje.

We gaan straks weer naar ons zomerland. Daar is een aantal weken geleden kunstmest gestrooid. En nu zag ik dat het al aardig gegroeid is.

Mijn vraag is kan ik haar het beste het hele stuk geven of afzetten en stukjes bijgeven.

Omdat ze al ouder is (30) kan ze op een gegeven moment het gras niet meer kort krijgen, vorig jaar gaf ik haar steeds stukjes bij. Op het laatst was het gras zo gegroeid dat ze het niet meer kaal kon eten.

Wil haar i.v.m ze toch kort houden op het gras.

Foto plaatsen lukt even niet.

Mirjam

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:10

O,ja het is een heel lang land. Denk wel 40 meter lang in eerste instantie. Het andere stuk tot aan de sloot wordt dan gemaaid en dan krijgen we dat stuk er ook nog bij.

Mirjam

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:13

Britt_Pit schreef:
Jeetje, wat gaat t hier hard, was veel leeswerk. *D
Even een tip voor het enten; twee jaar terug heb ik mijn exceem paard in april laten enten; tot de dag van het enten had ze nog geen jeuk; dag erna begon ze direct met heftig schuren |(
Sindsdien ent ik in december; wat veel beter bevalt. De combinatie van verharen ( en daardoor mogelijk een iets verlaagde weerstand?) en enten is dat jaar de druppel geweest tot jeuken.
Uiteraard kun je als je op een grotere stal staat het eigelijk niet maken om niet te enten (al zit hier een "holistische"stal die enten geen enkel paard) Je kunt wel voorstellen om jouw paard uit te stellen tot de winter ivm zijn exceem.
Er schijnt vogens onze da wel degelijk een verband te zijn tussen exceem en gevoelige longen. Een exceem merrie van mijn werk is ook altijd kortademig in het jeuk-seizoen. Mijn eigen merrie heeft (gelukkig) geen last van haar longen.
En hier nog geen jeuk waargenomen (klopt t gelijk even af)

Bedankt voor je berichtje. :)
Gister is de enting verlopen dus ik kan het echt niet uitstellen tot de herfst. Ze staat op een stal met 50 paarden, dus dat kan echt niet!

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:15

Kijken of foto nu wel lukt.

Afbeelding

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 08:24

Hee, ik zit ook met een eczeempaard. Maar die is nog niet begonnen met jeuken oid. Nou had ik even een vraagje over ervaringen van jullie met drainage compositum en puur culico?! Mijn hoefsmid raadde puur culico aan omdat, dat bij hun paard heel goed werkt maar ik ben benieuwd naar meer ervaringen ;)