laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:45

Goede beslissing muiszje. :(:)
Ik zou Pepper lekker nog een maandje op pijnstillers zetten als ik jou was.
Voor jou moeilijker, maar voor pepper wel erg fijn denk ik.

Ik zou er erg veel vrede mee hebben, nog lekker een maandje op de pijnstillers en dan na een bananenprutje op naar de eeuwige weides.
Prachtige pony is het toch. :)

Anoniem

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:53

Maikeltje, ik vind het nogal wat dat jij de beslissing van TS ter discussie wilt stellen. Het lijkt mij dat het als een paal boven water staat dat er niet veel meer is voor dit diertje in dit leven als straks de winter invalt. Het zou ook beter zijn als de dierenarts daar gewoon in mee ging, maar als deze het paard niet kent, begint hij natuurlijk weer van voren af aan. Welke arts gaat haar inslapen?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:06

Lovely schreef:
Maikeltje, ik vind het nogal wat dat jij de beslissing van TS ter discussie wilt stellen. Het lijkt mij dat het als een paal boven water staat dat er niet veel meer is voor dit diertje in dit leven als straks de winter invalt. Het zou ook beter zijn als de dierenarts daar gewoon in mee ging, maar als deze het paard niet kent, begint hij natuurlijk weer van voren af aan. Welke arts gaat haar inslapen?

TS vraagt reacties. Ik respecteer ieders beslissing, laat ik daar duidelijk in zijn.
Want ik snap (helaas als geen ander) hoe moeilijk deze beslissing moet zijn.

Wat ik wil voorkomen is dat er nu dingen gezien worden aan de pony die misschien verkeerd geinterpreteerd worden.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 14:59

maikeltje schreef:
Lovely schreef:

TS vraagt reacties. Ik respecteer ieders beslissing, laat ik daar duidelijk in zijn.
Want ik snap (helaas als geen ander) hoe moeilijk deze beslissing moet zijn.

Wat ik wil voorkomen is dat er nu dingen gezien worden aan de pony die misschien verkeerd geinterpreteerd worden.

Yep, en DAAROM is dit ook zo moeilijk. Zie ik wel goed dat pepper zich steeds meer afzonderd? wil ze niet meer met me mee wandelen omdat ze écht niet meer wilt of omdat ik zélf niet genoeg doorzet en ze een duwtje nodig heeft?
nogsteeds vind ik het moeilijk pepper goed te begrijpen hierom.. maar ik weet wel dat pepper de winter écht niet leuk vind. Ze kan nergens lekker lopen (Weide wordt te hobbelig en te hard) (bak evenzo), buiten is het glad (we moeten de dijk omhoog), het grind vreist vast (pijnlijk) en ze staat s nachts binnen wat niet lekker is voor de artrose, maar wel voor de warmte, want ze heeft het koud, overdag buiten. Ze heeft niets om te eten buiten de 3 voerbeurten om: hooi/ kuil krijgt ze niet binnen (luzerne ook bijna niet). (ze komt er ook niet eens bij in de buurt, want ze mag niet van de rest> apart zetten was de oplossing, maar dan heeft ze hélemaal niets meer te doen)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:49

Laat maikeltje je niet gekmaken Muiszje. Het is nog steeds jouw beslissing en je hebt er niks aan als je er steeds weer op terug moet komen - vooral als je zeker weet dat Pepper er geen bal aan vindt in de winter.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:54

Heel veel sterkte de komende tijd TS, dappere beslissing :(:) , en geef Pepper een dikke knuffel van Bokt.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:51

vind het heel dapper van je TS :(:)
had een paar pagina's terug mijn verhaal gedaan over mijn hangbuikzwijn en die word eind deze week of begin volgende week ingeslapen.. Ook ik kies ervoor haar de pijn en de ellende (van de tumor en bijbehorende verzoringen van haar hormoonstelsel) te besparen..... :(:) moeilijk maar wel eerlijk ;(

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:44

Sterkte met de komende tijd.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:06

Hai muiszje... Zie dit topic nu pas en wou je toch nog even heel veel sterkte wensen. Ik vind het dapper dat je een beslissing hebt genomen en ook eerlijk naar je paard toe, ook al is het nu moeilijk. Je hebt jaren alles voor Pepper gedaan en alles aan de kant gezet en heeft haar tijd gegeven die ze anders nooit gehad zou hebben.

Dus bij deze nogmaals sterkte

Lia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:32

Hey Muiszje.

De beslissing is gemaakt wat je hart je heeft in gegeven zie ik, heel erg moedig van je. Geniet nog lekker van je paardje en heel veel sterkte.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:45

Muiszje veel sterkte! Geniet nog even van haar en ik hoop dat alles goed, vredig en rustig verloopt en dat je er vrede mee kunt hebben. Een hele dappere en goede beslissing.
Heb ook zo'n soort beslissing moeten maken een paar weken geleden en ondanks dat ik er nu nog steeds wel verdriet van kan hebben lijkt het ook wel alsof er een soort last van me afvalt en het nu goed is zo.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:56

Muiszje,

Heel veel sterkte de komende tijd! Geniet nog van van jullie momenten.

Over die collage wat je wilde maken voor ieder stukje op de foto te zetten. Bij bijv de Praxis, hebben ze de mogelijkheid om op behang, een foto te laten drukken. Zo kun je levens groot, heel mooi een foto tegen de muur aan doen.

Ik zal even zoeken voor het linkje, misschien vind je het iets ;)

http://www.webprint.nl/praxis/

sjorike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:19

muiszje schreef:
Hey allemaal,

Ik zit met een moreel probleem.
Mijn pony van 36 is nog topfit, maar ik merk dat het allemaal een beetje begint af te takelen. Ik heb al 3 jaar lang gezegd: dit is de laatste winter voor haar. Maar toch blijf ik maar doorgaan. Wanneer is het genoeg? ik verleg mijn grenzen jaar op jaar, maar nu is het zo dat ik de mogelijkheid heb om een jong paard aan te schaffen en dit eigenlijk ook heel graag wil. Nu is het zo dat ik heel erg aan het strijden ben met het gevoel: je laat je oude pony toch niet gaan omdat je zó graag een rijpaard wilt hebben.. Maar aan de andere kant denk ik: mijn pony is nu nog goed, waarom wachten totdat het echt een slepende oude dag wordt en waarom nu niet stoppen?

Ik zorg al zeker 10 jaar met volledige passie voor haar, maar elke keer als de winter eraan komt ben ik als de dood dat ze het niet haalt. Ik heb mezelf altijd voorgenomen dat ze in het najaar ingeslapen moet worden en die kou niet mee hoeft te maken.

Nu de medische kant van het verhaal: Laatst was de DA geweest voor het controleren van haar tanden en algehele conditie. Mijn oude pony heeft een hartruisje (Wat opzich helemaal niet raar is voor haar leeftijd) en heeft al, sinds ik haar ken, fikse artrose. De artrose lijkt heel erg stabiel en ze heeft wel pijn, maar ze rent af en toe nog vrolijk rond in de wei. We wandelen elke dag en we maken nog lol samen in de bak. Haar algehele uitstraling is dat van een speelse, vrolijke pony die wat belemmeringen ondervind. (vaak aan het knikkebollen, dementeren,, moeilijk eten.,etc)
Ik vroeg de DA of hij een mening had wat betreft het inslapen van haar. Hij zei dat hij dat zonde zou vinden omdat ze het nog goed doet. Maar als ik haar een slepende oude dag zou willen besparen het wel een "optie" is.
Ik zit vast,, ik weet echt niet wat ik moet doen en hoe ik moet denken.

Ik ben ook bang dat, omdat ze eigenlijk nog best fit is, gaat vechten tegen het spuitje. Wat zijn jullie ervaringen met paarden die ingeslapen worden om leed vóór te zijn? heb je het zelf meegemaakt? hoe heb je dit verwerkt? was het uiteindelijk de juiste keuze?

groetjes,

beste ,
ik heb pas mijn paard laten inslapen en ik ben er nog niet goed van , ..
je ziet er heel erg van af zeker als je je paard lang gehad hebt , neem de juiste beslissingen en ik vind dat je je paard pas mag laten inslapen als het pijn heeft , dan moet het direct gebeuren. xx

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:22

Sjorike eerst even topic doorlezen, zeker als het om zoiets gaat.
Niet kwaad bedoelt en welkom op bokt maar we zijn al verder en ts heeft al een besluit genomen, is al moeilijk genoeg toch.

sjaakiekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:36

Mijn pony is 32 jaar geworden en als het had gekunt had ik haar zeker nog bij mij willen hebben... ;( ze was nog topfit alleen s'winters wat stijf in de achterbenen en toen ze 30 was kreeg ze de ziekte van cushing, maar nog steeds ging het super. Todat ik op een avond zag dat ze iets vreemds in haar mond had en toen ik dat van dichtbij ging bekijken wist ik al genoeg... De volgende dag direct naar de dierenarts gegaan en die had het ook nog nooit meegemaakt, maar die vertelde waar ik al bang voor was... een tumor ;( ik heb haar nog zo lang mogelijk bij mij gehouden maar de tumor groeide hard, elke dag slobber gemaakt wat ze zo op kon drinken, maar het houd een keer op. Ik heb niet gewacht tot ze echt niet meer kon, maar vond het een vreselijke beslissing..

Mijn moeder had haar al vanaf veulen dus ik ben met haar opgegroeit, ik mis haar nog elke dag ;(

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 20:48

samantha21 schreef:
Muiszje,

Heel veel sterkte de komende tijd! Geniet nog van van jullie momenten.

Over die collage wat je wilde maken voor ieder stukje op de foto te zetten. Bij bijv de Praxis, hebben ze de mogelijkheid om op behang, een foto te laten drukken. Zo kun je levens groot, heel mooi een foto tegen de muur aan doen.

Ik zal even zoeken voor het linkje, misschien vind je het iets ;)

http://www.webprint.nl/praxis/

wat een goed idee!
THnx voor de tip!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:04

hoe is het nu met paardje?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:11

Hele dappere beslissing. Heb je topic gevolgd en vind 't écht vreselijk :(:) Je hebt een goede beslissing genomen,
geniet nog zolang je kan en denk natijd maar: elke avond kijk ik naar de sterren en zoek ik haar op.. Alles dat glinstert is een teken..
Oke, ik heb geen idee waar dat opeens vandaan kwam.. In ieder geval, héél veel sterkte!

(-hoe gaat het nu met haar? :) )

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 23:38

ik begin steeds meer achter mn keuze te staan. of ik het zelf opzoek of dat het écht zo is weet ik niet helemaal zeker maar er vallen toch een paar dingen op die voorheen niet zo waren:
- oortjes continu naar achter tijdens het wandelen
- neusvleugeltje soms omhoog (vooral bij een misstap)
- liefst geen linkervoorvoetje geven (linksachter zit de ergste artrose/spat en dus rechtsvoor overbelast ze om te compenseren> is altijd warmer en soms opgelopen bij de pijp) om haar rechtervoorvoetje niet nóg meer te belasten
- als het even kan erg veel afwisselend op rust zetten van beide benen
- rechtsvoor vaak soms "zwevend" in de lucht houden als ze haar beide achterbenen wel even belast..

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:56

ik denk inderdaad dat je de juiste beslissing genomen hebt!
Als ik dit zo lees heeft ze denk ik een mooi leven gehad, maar is het nu op. Heb je al een datum?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:02

Dan klinkt het inderdaad of het niet verstandig meer is haar de winter in te laten gaan... Paardje is op. Nog steeds een goede beslissing geweest dus. Hou je taai Muiszje.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 16:26

Hey allemaal,

Nou.. ik heb het ook niet mee. Ik heb altijd in gedachte gehad welke dierenarts pepper in zal laten slapen. Nu kom ik erachter dat hij niet meer op de kliniek werkt.. Ik baal hier echt heel erg van, want ik wilde eigenlijk heel graag dat hij deze "belangrijke"taak voor mij zou vervullen. Ik heb nu een afspraak gemaakt met iemand anders (nog niet voor inslapen maar voor de doorbespreking en visie op pepper te relativeren etc), maar ik ben er helemaal niet gerust op. Is het erg vreemd om een voorkeur voor een dierenarts te hebben? en wat nu? Zoeken naar hem, in de hoop dat hij nog als dierenarts werkt? (heb wel al een oproepje geplaatst) of het gewoon door iemand anders laten doen?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:31

Als jij je beter voelt bij die ene dierenarts dan probeer die te vinden. Zo heb jij ook je rust bij een toch al erg moeilijk moment.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:39

muiszje schreef:
Hey allemaal,

Nou.. ik heb het ook niet mee. Ik heb altijd in gedachte gehad welke dierenarts pepper in zal laten slapen. Nu kom ik erachter dat hij niet meer op de kliniek werkt.. Ik baal hier echt heel erg van, want ik wilde eigenlijk heel graag dat hij deze "belangrijke"taak voor mij zou vervullen. Ik heb nu een afspraak gemaakt met iemand anders (nog niet voor inslapen maar voor de doorbespreking en visie op pepper te relativeren etc), maar ik ben er helemaal niet gerust op. Is het erg vreemd om een voorkeur voor een dierenarts te hebben? en wat nu? Zoeken naar hem, in de hoop dat hij nog als dierenarts werkt? (heb wel al een oproepje geplaatst) of het gewoon door iemand anders laten doen?

gewoon proberen de da te vinden die jij wil.. Ik heb vrijdag mijn hangbuikzwijn in laten slapen en wilde ook persee dat dit voor mijn eigen da gebeurde. Bij ziekte etc moest ik nl altijd een ander bellen aangezien hij geen varkens behandeld, maar voor deze taak wilde hij gelukkig een uitzondering maken.. heel veel sterkte

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 16:45

ik heb begrepen dat hij nu op hippisch centrum muiderberg werkt, maar ik kan daar niets vinden over een dierenarts. Hoe kan hij dan nog aan spullen komen voor het inslapen?

edit: net gebeld, en hij werkt daar inderdaad. hij was niet aanwezig vandaag maar ze laten hem mij morgen bellen..
nu hopen dat hij dat wil doen..