muiszje schreef:Hey allemaal,
Ik zit met een moreel probleem.
Mijn pony van 36 is nog topfit, maar ik merk dat het allemaal een beetje begint af te takelen. Ik heb al 3 jaar lang gezegd: dit is de laatste winter voor haar. Maar toch blijf ik maar doorgaan. Wanneer is het genoeg? ik verleg mijn grenzen jaar op jaar, maar nu is het zo dat ik de mogelijkheid heb om een jong paard aan te schaffen en dit eigenlijk ook heel graag wil. Nu is het zo dat ik heel erg aan het strijden ben met het gevoel: je laat je oude pony toch niet gaan omdat je zó graag een rijpaard wilt hebben.. Maar aan de andere kant denk ik: mijn pony is nu nog goed, waarom wachten totdat het echt een slepende oude dag wordt en waarom nu niet stoppen?
Ik zorg al zeker 10 jaar met volledige passie voor haar, maar elke keer als de winter eraan komt ben ik als de dood dat ze het niet haalt. Ik heb mezelf altijd voorgenomen dat ze in het najaar ingeslapen moet worden en die kou niet mee hoeft te maken.
Nu de medische kant van het verhaal: Laatst was de DA geweest voor het controleren van haar tanden en algehele conditie. Mijn oude pony heeft een hartruisje (Wat opzich helemaal niet raar is voor haar leeftijd) en heeft al, sinds ik haar ken, fikse artrose. De artrose lijkt heel erg stabiel en ze heeft wel pijn, maar ze rent af en toe nog vrolijk rond in de wei. We wandelen elke dag en we maken nog lol samen in de bak. Haar algehele uitstraling is dat van een speelse, vrolijke pony die wat belemmeringen ondervind. (vaak aan het knikkebollen, dementeren,, moeilijk eten.,etc)
Ik vroeg de DA of hij een mening had wat betreft het inslapen van haar. Hij zei dat hij dat zonde zou vinden omdat ze het nog goed doet. Maar als ik haar een slepende oude dag zou willen besparen het wel een "optie" is.
Ik zit vast,, ik weet echt niet wat ik moet doen en hoe ik moet denken.
Ik ben ook bang dat, omdat ze eigenlijk nog best fit is, gaat vechten tegen het spuitje. Wat zijn jullie ervaringen met paarden die ingeslapen worden om leed vóór te zijn? heb je het zelf meegemaakt? hoe heb je dit verwerkt? was het uiteindelijk de juiste keuze?
groetjes,
beste ,
ik heb pas mijn paard laten inslapen en ik ben er nog niet goed van , ..
je ziet er heel erg van af zeker als je je paard lang gehad hebt , neem de juiste beslissingen en ik vind dat je je paard pas mag laten inslapen als het pijn heeft , dan moet het direct gebeuren. xx