HenJ schreef:Heb een beetje het topic doorgelezen, maar weet iemand van jullie of het erfelijk is?? Zomerexceem?? Is dat ook ergens bewezen in een test??
De aanleg is wel degelijk erfelijk. Daarom ben ik er persoonlijk ook fel op tegen dat er met eczemers gefokt wordt. Als je dan zo graag een eczeempaard wil, koop er dan een. Dan help je er een ander weer vanaf. Er zijn leuke paarden zat hetgeen betekent dat er niet met eczemers gefokt hoeft te worden ookal is 'ie nog zo leuk en lief.
Voor mij persoonlijk betekent het dat ik min bloedlijn kwijt ben want het fokproduct heeft dus eczeem zoals gezegd. Haar broer is helaas gecastreerd en de moeder leeft helaas niet meer.
Onder andere het shetland stamboek is begonnen met selecteren. Ponies met eczeem zijn uitgesloten van de fokkerij. Het resultaat is dat het aantal eczemers al flink afgenomen is.
Ik heb zelf een eczeem pony gefokt uit 2 niet schurende ouders. Ik heb het idee dat er wel een trigger nodig is om de eczeem op gang te helpen, zoals: flink ziek, castratie, verkeerd dieet, stress, etc.
Die van mij is in haar eerste winter echt erg ziek geweest. Het immuun systeem krijgt dan een dreun waardoor het overactief wordt en dus de overgevoeligheid voor die jeweetwel muggetjes op gang komt.
Het enige dat imo over blijft is duimen dat er iets gevonden wordt waardoor eczeem definitief te genezen is en ik dus toch met mijn merrie zou kunnen fokken. Ik heb er alleen helaas een hard hoofd in.
Ik zeg: Lang leve de eczeemdekens!!
Groetjes,
Aline