[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hutch84

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:07

Anya bedankt ik dacht ergens te hebben gelezen dat graan niet goed was voor lucht zuigers maar kan het artikel niet meer terug vinden.

En makkelijk uit elkaar vallende vette brok zou dus geen probleem hoeven zijn.
Ik ga nude cavalor proberen bedankt voor je info

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 19:54

graag gedaan

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:28

Ik heb mijn paardje ook fibre force gegeven. Hij reageerde hier heel goed op, at het met smaak op. Het ruikt ook heel erg lekker vanwege de kruiden die er allemaal inzitten. Ik ben van deze voeding afgestapt omdat ik een muesli zocht die wat meer power had. Nu overweeg ik om toch terug te gaan naar Fibro Force omdat hij net iets te veel energie heeft en ik er niet meer mee kan werken dan wat ik nu doe van arbeid.

Het enige nadeel dat ik vind aan deze voeding is de verpakking, je kan maar 15 kg aankopen. Het is dus vrij snel op als je het dagelijks geeft en ook al geef je er geen kilo van per dag is het relatief snel op. Ik heb nu ook pavo daily plus en ik moet zeggen dat hij hier een stuk langer op kauwt dan op de Fibre Force, ik zit eventueel te denken om deze twee te combineren.

In Fibre Force zitten er lucerne stengels, maar in Pavo Daily plus zit er een pak meer in en ook nog andere zaken die het kauwen verlengen. Mijn paard werd er helemaal niet hyper van het is qua waarden ook interessant vandaar.

Hopelijk ben je iets met mijn ervaring ;)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:53

Ik moet ook zeggen dan ik het er smakelijk uit vindt zien.

Ik ga morgen het rubber vervangen om te kijken of hij nog zuigt. Op het ijzer.

Ik wil dus voor de extra power de westenr mix toevoegen. Naar een gewenings periode.

Hoeveel voerde jij er van want ik heb gisteren het voer gewogen en twee voer scheppen is pas 1 kg dus is best veel.

Ik Heb ook naar volle ttevredenheid pavo daily plus gevoerd maar heb de spelt als test geprobeerd.

Ik train dagelijks dus wil een compleet voeding zonder te veel belasting.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:11

hutch84 schreef:
Ik moet ook zeggen dan ik het er smakelijk uit vindt zien.

Ik ga morgen het rubber vervangen om te kijken of hij nog zuigt. Op het ijzer.

Ik wil dus voor de extra power de westenr mix toevoegen. Naar een gewenings periode.

Hoeveel voerde jij er van want ik heb gisteren het voer gewogen en twee voer scheppen is pas 1 kg dus is best veel.

Ik Heb ook naar volle ttevredenheid pavo daily plus gevoerd maar heb de spelt als test geprobeerd.

Ik train dagelijks dus wil een compleet voeding zonder te veel belasting.

Ik gaf er maar heel weinig van. Ik gaf ongeveer 200-300 gram bij mijn pavo daily plus. Dat is ongeveer 1/4 van de normale aan te raden portie bij lichte arbeid. Ik moet wel zeggen mijn paard fel reageert op energierijk voedsel. Hij krijgt nu ook een pak meer ruwvoer dan op de vorige stalling waar ik stond. Hij heeft dus al redelijk wat energie hieruit en in combinatie met die western mix is het voor ons soort arbeid een beetje te veel van het goede.

Ik zou het dus zeker langzaam opvoeren. Ik ben begonnen met handjes en daarna opgevoerd. Ik had de indruk dat hij het wel goed verteerde, maar ik gaf dan ook geen grote porties. Misschien als je dan toch voor één kilo uiteindelijk zou willen gaan, deze misschien te verdelen over drie porties? Ik zou het zeker niet alleen geven, maar zeker iets zoals fibre force erbij op pavo daily plus. Anders zou de mijne het alleen maar opgeschrokken en zou hij zeker beginnen luchtzuigen. De westernmix van cavalor is een muesli dus zowiezo al beter dan normale brokjes. Er zit geen haver in, maar ondanks dat is het toch energierijk :)

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:05

Ik lees bij deze ook even in het topic mee.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:56

Hoi,
Ik heb ook een luchtzuiger, nu heeft hij al een tijd een leren luchtzuigband. Maar ik heb daar steeds meer problemen mee. Hij krijgt grote plekken van de band, in eerste instantie was dit van het leer. Ik heb de band beplakt met wol en toen heeft hij hier geen last meer van gehad.
Sinds twee jaar heb ik hem op een nieuwe stal en zijn de problemen erger. zodra ik de band om doe gaat hij schuren (tegen beton) en na een aantal dagen heeft hij gegarandeerd zijn vacht eraf geschuurd en doe ik die band niet meer om.
De boer komt na een tijd (6 weken) zeggen dat hij vaker in zijn stal ligt en slaapt en dat ik de band om moet doen. zodra ik dat weer doe ligt hij binnen een paar dagen weer open. Nu zijn we aan het kijken of er een extra balk geplaatst kan worden zodat hij niet aan het beton kan schuren.

Maar als het aan mij ligt staat hij gewoon zonder band, kan hij er geen plekken van krijgen. Hij heeft al vaker een aantal maanden zonder band gestaan, is al bijna 16 jaar en nooit gaskoliek gehad.
Wat zouden jullie doen? aangezien ik wel te horen krijg dat hij meer gaat liggen als hij die band een aantal weken niet om heeft?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:16

Ik zou een stalling zoeken waar hij zonder band kan staan en waar hij onbeperkt ruwvoer heeft.
Liggen is toch geen koliek.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:26

Ik zou beginnen met die band af te doen en in de prullenbak te gooien! Verschrikkelijke dingen, ik heb ook zo'n ding gebruikt en ik wou echt dat iemand mij eerder had verteld wat voor schade ze aan kunnen richten..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 16:54

band af.. kan vreselijke inwenidige wonden veroorzaken. Mijn merrie heeft haar strottenhoofd ervan beschadigd. En hou toch eens op met dat koliekverhaal. Ik heb een luchtzuiger van 19 jaar. Ze heeft 1 keer koliek gehad. Door haar veulen. Gewoon goed en veel ruwvoer en lekker laten zuigen. En die boer voorlichten dat het kul is. Of een andere stal zoeken. Ik hoef echt geen band om te doen op mijn stal

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:37

Ik had ook een band voor mijn paard, gauw mee gestopt. Ben uiteindelijk naar een stal verhuisd waar hij het blijkbaar veel prettiger heeft. Ondanks dat ik geen mogelijkheid heb om hem de hele dag buiten te hebben, zuigt hij bijna niet ookal heeft hij zijn band af. Slowfeeder in zijn stal vermaakt hij zich ook prima mee :D

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:23

Dankjewel! ik heb ook een vreselijke hekel aan die band.. heel de tijd gedoe mee. Hij staat nu zonder, gaat gelukkig ook weer het land op en hij krijgt wel heel veel ruwvoer, maar alsnog als hij dat op heeft staat hij veel lucht te zuigen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:40

Suzanne schreef:
Dankjewel! ik heb ook een vreselijke hekel aan die band.. heel de tijd gedoe mee. Hij staat nu zonder, gaat gelukkig ook weer het land op en hij krijgt wel heel veel ruwvoer, maar alsnog als hij dat op heeft staat hij veel lucht te zuigen.

Mijne bleef het ook doen, ondanks veel en regelmatig ruwvoer, geen krachtvoer, 24/7 buiten... Moet zeggen, we hebben onlangs de bomen af moeten zetten omdat ze eraan aten en sindsdien hebben we haar niet meer zien luchtzuigen, dus wie weet :D

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:11

Ik ben ook de trotse eigenaar van een luchtzuiger. Hij staat ook 24/7 buiten, krijgt onbeperkt ruwvoer en krachtvoer wordt tot een minimum beperkt. Nu staan ze even op de paddock (nog altijd een serieuze uitloop), omdat de wei bemest moet worden. Het is echt niet meer leuk om hem aan te zien, ik denk dat hij minstens 5 uur per dag luchtzuigt en dat is volgens mij nog een onderschatting. Ik heb alels geprobeerd en ben echt ten einde raad. Ook wou ik van stalling veranderen, maar vaak nemen ze ook geen luchtzuigers aan, terwijl natuurlijke stallingen juist ideaal zijn voor luchtzuigers (in mijn ogen is dit toch zo). Ik ga me later eens bezig houden met hier wat te lezen, maar het is ondertussen al een zeer lange topic geworden :). Ik ben gewoon ten einde raad, ik word er gek van als ik hem zo bezig zie, hij lijkt er echt door bezeten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:35

Als hij nog zo fanatiek luchtzuigt zou je dan niet eens iets van maagbeschermers gaan voeren? Of met je dierenarts overleggen of het een idee is om in zijn maagscopie te doen om te kijken of er niet maagzweren zijn.

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:25

Inderdaad, dat heb ik reeds gedaan. De DA zei dat het niet zijn maag zou zijn (ik heb wel reeds een nieuwe afspraak met een tweede DA om een second opinion te krijgen). Ik heb al zitten overwegen om zijn voedsel te veranderen. Momenteel krijgt hij 1 schep Strucomix original van Cavalor (volgens de DA was dit perfect voor hem), maar ik ga dus op zoek naar iets nieuws, omdat hij hier toch niet goed op reageerd.

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:18

Maurice_Z schreef:
Inderdaad, dat heb ik reeds gedaan. De DA zei dat het niet zijn maag zou zijn (ik heb wel reeds een nieuwe afspraak met een tweede DA om een second opinion te krijgen). Ik heb al zitten overwegen om zijn voedsel te veranderen. Momenteel krijgt hij 1 schep Strucomix original van Cavalor (volgens de DA was dit perfect voor hem), maar ik ga dus op zoek naar iets nieuws, omdat hij hier toch niet goed op reageerd.

Je kunt het zelf ook een aantal dagen met maagzout testen. Kost slechts een paar euro bij de drogisterij. Een theelepeltje vlak voor iedere voerbeurt geven en kijken of hij minder gaat zuigen. Proberen waard!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:44

Laulitz schreef:
Suzanne schreef:

Mijne bleef het ook doen, ondanks veel en regelmatig ruwvoer, geen krachtvoer, 24/7 buiten... Moet zeggen, we hebben onlangs de bomen af moeten zetten omdat ze eraan aten en sindsdien hebben we haar niet meer zien luchtzuigen, dus wie weet :D

Paard van mijn vriend blijft dit ook doen, staat al vanaf zijn geboorte op een weide, nooit in een stal gestaan. Ze hebben voldoende gras dag en nacht, extra hooi in de wintermaanden of bij bemesting van de weides. Aan bomen heb ik hem nog niet zien eten.Hij zuigt ook lucht op de rug van de andere paarden in zijn kudde.
Nu komt zijn paard binnen een aantal maanden bij mijn paarden staan.
Ik wil vermijden dat hij ook mijn paarden gaat gebruiken als luchtzuigpaal.
Ik vermoed dat hij onderaan de rangorde komt en hopelijk het dus niet mag van mijn paarden, maar je weet nooit.
Bedoeling is dus ook wel de oorzaak te achterhalen. Vermoedelijk heeft hij ooit maagklachten gehad, maar nu geniet hij er gewoon van en is het een gewoonte geworden.
luchtzuigband is nooit geprobeerd,maar daar ben ik ook geen voorstander van. Maar altijd luchtzuigen kan toch ook niet gezond zijn, ookal heeft hij er in al die jaren nooit iets van gehad..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:08

Kunnen jullie luchtzuigers tegen kuilgras....gewoon goed droog paarden voordroogkuil?

Mijn luchtzuiger heeft de laatste paar jaren steeds vaker koliek, meestal onschuldig {gaskoliek} maar soms ook wat erger en ik ben bang dat ik hem daar kwijt aan ga raken als ik er niks aan doe.
Hij heeft geen band om {vindt ik symptoombestrijding} en wat ik tot nog toe geprobeerd heb is maagcompositum..dat leek de eerste keer iets te werken toen werdt het wat minder. De 2e keer gaf het geen resultaat... hele dag kan hij kleine beetjes ruwvoer eten van een slowfeeder. Nu dus met voordroog kuil en wel willen straks hooi gaan proberen om te kijken of het beter gaat.
Daarnaast gaf ik hem haylage balancer maar dat lijkt niet te werken...en af en toe een kuur met groene leem wat hem wel wat lijkt te helpen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:21

Elisa2 schreef:
Kunnen jullie luchtzuigers tegen kuilgras....gewoon goed droog paarden voordroogkuil?

Mijn luchtzuiger heeft de laatste paar jaren steeds vaker koliek, meestal onschuldig {gaskoliek} maar soms ook wat erger en ik ben bang dat ik hem daar kwijt aan ga raken als ik er niks aan doe.
Hij heeft geen band om {vindt ik symptoombestrijding} en wat ik tot nog toe geprobeerd heb is maagcompositum..dat leek de eerste keer iets te werken toen werdt het wat minder. De 2e keer gaf het geen resultaat... hele dag kan hij kleine beetjes ruwvoer eten van een slowfeeder. Nu dus met voordroog kuil en wel willen straks hooi gaan proberen om te kijken of het beter gaat.
Daarnaast gaf ik hem haylage balancer maar dat lijkt niet te werken...en af en toe een kuur met groene leem wat hem wel wat lijkt te helpen.

Ik zou hem op hooi overzetten, de mijne is daar heel erg van op geknapt en was daardoor veel stabieler geworden met veel minder klachten m.b.t. gaskoliek. Voorheen op kuil had hij gewoon veel vaker gaskoliek, dat was over zodra hij op hooi ging.
Verder zou ik je aanraden om probiotica te geven, daardoor worden de goede bacteriën in de darm bevorderd en de slechte aangepakt waardoor er echt minder gas in de darmen ontstaat waardoor je dus veel minder gauw en vaak gaskoliek hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:23

Dankjewel! ik had al het idee dat hooi beter voor hem is...weet je ook een goede probiotica?

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:32

Het is weer zover, de weidegang.. het probleem is nu dat er 2 paarden in de kudde staan met dekens op waar mijn paard maar al te graag aan gaat zuigen.. iemand tips? :(

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:41

Heb ondertusen de luchtzuiger thuis staan en het is heel duidelijk, hij zuigt alleen lucht na het eten van korrel. En als hij opgesloten staat op stal en zijn vriendinnetje weg is (dus stress).

Ik ga hem luzerne (zonder melasse) geven, maar ik las dat je dat niet alleen kan geven, maar bijvoorbeeld met muesli. Welke muesli raden jullie dan aan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:44

Elisa2 schreef:
Dankjewel! ik had al het idee dat hooi beter voor hem is...weet je ook een goede probiotica?

Oh deze had ik helemaal niet meer bewust meegekregen sorry.
Ik gaf zelf altijd de probiotica van groene os, die is nu van de markt, maar het zusterbedrijf Van der Pigge maakt het nog steeds in precies dezelfde samenstelling voor mensen. Je kunt het bij hen bestellen en dan sturen ze het op.
Puur probiotica werd ook wel gegeven door een bekende van mij.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:21

Kirrr schreef:
Ik ga hem luzerne (zonder melasse) geven, maar ik las dat je dat niet alleen kan geven, maar bijvoorbeeld met muesli. Welke muesli raden jullie dan aan?

Geen muesli, ik zou voor metazoa gaan. Een vitamine- mineralen korrel op basis van luzerne en zonder graan. Je voert 50 gram per 100 kg paard op een dag dus weinig belasting voor de maag en toch een volledig scala vitamines en mineralen!