[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:25

Niek heeft ook weer last van zijn aangezichtszenuw. Het schudden valt op zich nog mee maar wil het graag voor zijn voordat het weer erger gaat worden. Hij wordt nu behandeld voor Staphylococcus bacterie die in de kaakholte zit. Paar weken terug kwam eerst een schimmel naar boven. Gelukkig hebben we die nu weer onder de knie.

Moragh, de medicatie die Laarakker voorschrijft is uitgetest voor het paard in kwestie en zal voor ieder paard anders zijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:45

singasong schreef:
Niek heeft ook weer last van zijn aangezichtszenuw. Het schudden valt op zich nog mee maar wil het graag voor zijn voordat het weer erger gaat worden. Hij wordt nu behandeld voor Staphylococcus bacterie die in de kaakholte zit. Paar weken terug kwam eerst een schimmel naar boven. Gelukkig hebben we die nu weer onder de knie.

Moragh, de medicatie die Laarakker voorschrijft is uitgetest voor het paard in kwestie en zal voor ieder paard anders zijn.

heeft dit met het weer te maken?

ik ben met Gringo ook nog steeds aan het zoeken wat het kan zijn.

hij heeft nl geen uitvloeiing uit de neus en hoest ook niet
hij krijgt nu wel Puur Pollen en hopelijk helpt dat ,maar dan moet het wel door de pollen komen.

want wat heeft jouw paard precies en wanneer doet hij het?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:59

singasong schreef:

Ben ik bekend mee, maar er zijn wel wat algemene dingen die kunnen helpen (zie bv de Puur Pollen ed)
Groene Os werkt(te?) samen met Laarakkers, maar zij hebben niets tegen schudden, dus vandaar dat ik me afvroeg wat zijn geven.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:08

Moragh schreef:
singasong schreef:

Ben ik bekend mee, maar er zijn wel wat algemene dingen die kunnen helpen (zie bv de Puur Pollen ed)
Groene Os werkt(te?) samen met Laarakkers, maar zij hebben niets tegen schudden, dus vandaar dat ik me afvroeg wat zijn geven.

Het schudden is een symptoom, en niet de uiteindelijke kwaal ;) . Producten van de groene os kunnen dus wel degelijk verlichting brengen bij een headshaker, heb er ook zat van bij mijn vorige paard gebruikt :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:43

mirgino schreef:
singasong schreef:

heeft dit met het weer te maken?

ik ben met Gringo ook nog steeds aan het zoeken wat het kan zijn.

hij heeft nl geen uitvloeiing uit de neus en hoest ook niet
hij krijgt nu wel Puur Pollen en hopelijk helpt dat ,maar dan moet het wel door de pollen komen.

want wat heeft jouw paard precies en wanneer doet hij het?

Hij is niet verkouden en hoest niet. Heeft hij eigenlijk nooit gedaan.
Wat Ino ook al zegt. Schudden is een symptoom. Het kan veel oorzaken hebben.
Veelal werken weerstandsverhoogde middelen (all-septicum bijv.) als ondersteuning maar nemen de oorzaak niet weg.
Laarakker heeft van de week nog tegen mijn therapeute gezegd dat er wss een bacterie achter de schimmel zit in de kaakholte/slijmvliezen. En dat was idd zo. Die wordt dus nu behandeld.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:27

Moragh schreef:
@tylando: klinkt een beetje als wat mijn paardje ook doet. Ik heb bij haar het idee dat de irritatie meer rond de oren zit, al vind ze zo'n netje bij de neus ook mega irri.

Wat was de eerste manier van aanpak bij Laarakkers? Wat kreeg je qua medicijnen van Laarakkers?

ik heb gewoon de puur pollen, de allegro kruidemix van de drechtsteden en de msm zwavel poeder van de drechtsteden...
van de praktijk hadden ze mijn pony uitgemeten en de allegro deed heel goed voor hem... nu komen ze de 19e weer bij ons op stal en dan maar even kijken wat er uitkomt..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:34

ik ben vanmiddag toch op de Lingehoeve en zal het voorleggen daar aan een arts

ik ga zo eerst zijn gedrag op film zetten zodat ik dat kan laten zien
alles van het onderzoek vorig jaar bij Visdonk kan ik op laten sturen

Gringo lijkt last van zijn oren te hebben

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:45

mirgino schreef:
ik ben vanmiddag toch op de Lingehoeve en zal het voorleggen daar aan een arts

ik ga zo eerst zijn gedrag op film zetten zodat ik dat kan laten zien
alles van het onderzoek vorig jaar bij Visdonk kan ik op laten sturen

Gringo lijkt last van zijn oren te hebben

Lingehoeve..... breek me de bek niet open >;) sorry voor mijn taalgebruik, maar daar weten ze er echt de ballen vanaf.
Vragen staat natuurlijk vrij ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:03

heb je daar zo'n slechte ervaringen mee dan?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:13

ellepel schreef:
heb je daar zo'n slechte ervaringen mee dan?

Dat kun je wel zeggen :roll:

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:16

singasong schreef:

dit had benneton ook de laatste keer dat ze was geweest (aangezichtszenuw en dat in de kaakholte), en na de kuur die ik toen zou krijgen zou hij beduidend minder moeten schudden. helaas niet gelukt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:20

Ik vroeg me al af hoe het met jouw paard was Ukster ! Nog steeds aan het hoofdschudden dus ?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:52

Ukster schreef:
singasong schreef:

dit had benneton ook de laatste keer dat ze was geweest (aangezichtszenuw en dat in de kaakholte), en na de kuur die ik toen zou krijgen zou hij beduidend minder moeten schudden. helaas niet gelukt

Tsja, bacterieën kunnen altijd terugkomen.
Ik ben zelf wel eens 3x behandeld voor een bacterie, die eigenlijk na de 1e kuur AB al weg had moeten zijn. Herbesmetting komt heel veel voor.

Niek is heel gevoelig voor schimmels en bacterieën. Voor zo lang hij nog leeft moet ik daar gewoon rekening mee houden. En nu we het weten, controleren we gewoon wat vaker.

Heb je nog een pakketje met urine/mest/speeksel opgestuurd?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:01

bij deze een filmpje van Gringo vanmiddag op de wei.
vanavond mocht ik wel weer aan zijn oren zitten en at hij zonder overdreven schudden zijn hooi.
Afbeelding

Ukster

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:41

nee heb ik niet meer gedaan. ik zit in zo'n sterk twijfel.

bij benneton is het ook niet omgeving, beweging, jaargetijden,haranchement, gerelateerd.

ik heb gister een filmpje gemaakt van het schudden, maaar mn computer is pas geleden gecrast, dus ik moet alles opnieuw installeren voor mn telefoon nog.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:41

Mirgino, het schudden van jouw paard ziet er heel anders uit als bij mijn paard. Lijkt idd of hij last heeft van zijn oren ofzo. Wel mega veel schudden zeg.

Quinzy

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:15

Wij hebben er ook een headshaker bij nu.
Een 14 jarige tinkermerrie.
Het is de 1ste keer dat ik zo een paardje heb dus tips zijn welkom.
Ik heb dit topic vluchtig overlezen maar er staat zoveel in dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Schets van deze merrie.
Toen we der gingen halen deed ze het heel erg.
De beweging is zo plots dat je er soms zelf van shrikt ineens inknikken en weer terug.
Toen andemde ze ook zwaar.
Ze staat nu sinds november bij ons op een grote wei in kudde en dit heeft veel stres weggenomen zo op de weide doet ze het bijne niet meer.
Maar doe je het halster aan begint ze bijna meteen.
Of ook zonder halster als je op de 1 of andere manier druk uitoefend.
Wat zijn zo de 1ste middeltjes die je kan doen om het een beetje te verhelpen?
Ik zie hier dingen zoals een netje voor de neus kan dat helpen?
Ik ben zowiezo van plan haar ook eens op de wervelkolom na te laten kijken maar ze heeft t al jaren en echt alleen bij stress enz..
Ik zal proberen er een filmpje van te maken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:27

Maris schreef:
Mirgino, het schudden van jouw paard ziet er heel anders uit als bij mijn paard. Lijkt idd of hij last heeft van zijn oren ofzo. Wel mega veel schudden zeg.

nou,dat dacht ik dus ook.

appie schud niet als hij met zijn hoofd naar beneden staat.
en op dit filmpje is het net andersom.

schud hij meer als hij aan het eten is eigenlijk?
zit te denken aan een aandoening van de speekselklieren waarbij deze opbollen en zodoende druk bij het oor veroorzaken..
tandarts is al geweest mirgino?

wat heb jij een mooi paard,zit mooi in de vacht zeg!
ap is echt nog zo'n bolletje wol :D

ap loopt ja-knikkend door de wei,lijkt wel heel grappig. :P
zal daar ook weer es een filmpje van maken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:32

quinzy:
je zegt dat ze het op de wei niet meer doet,dan zou hooikoorts dus bijna uitgesloten zijn.
een netje helpt alleen als je paard hooikoorts heeft,aangezien die van jou het alleen met halster om doet zal het een andere medische oorzaak hebben.

en wat bedoel je met als je druk uitoefent dat ze het dan weer doet?
waar oefen je dan druk uit?

heeft de merrie wel eens gehangen aan het halster?
dus bij schrikreactie gaan hangen en het halster eventueel kapot trekken?
veel paarden beschadigen daarbij de wervels in hun nek.
vaak kun je dit wel voelen,dan hebben ze op de plaats waar het halster achter de oren ligt een verdikking zitten..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:02

ellepel schreef:
Maris schreef:

nou,dat dacht ik dus ook.

appie schud niet als hij met zijn hoofd naar beneden staat.
en op dit filmpje is het net andersom.

schud hij meer als hij aan het eten is eigenlijk?
zit te denken aan een aandoening van de speekselklieren waarbij deze opbollen en zodoende druk bij het oor veroorzaken..
tandarts is al geweest mirgino?

wat heb jij een mooi paard,zit mooi in de vacht zeg!
ap is echt nog zo'n bolletje wol :D

zijn tanden zijn 3x gedaan vorig jaar en volgens de kliniek hoefde dat zeker 1 jaar niets aan gedaan te worden

en vandaag heeft hij op de paddock gestaan en ik kon weer alles aanraken en inzitten en heb goed geroken in zijn oor maar kan niks raars ontdekken

maar dat van de speekselklieren is wel iets om over na te denken
hij had in de wei gister gras gegeten en dus veel omlaag gestaan en zal dan best veel speeksel aangemaakt hebben
vandaag heeft hij niet op de wei gestaan,dus ook geen speeksel aangemaakt door het grazen.

ik ga dat even goed observeren morgen als hij weer 1.5 uur naar de wei gaat
het is kort gras en hij moet echt grazen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:39

ellepel schreef:

:? ik begrijp niet waarom dit grappig lijkt? Een paard wat schudt heeft gewoon pijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:42

mirgino schreef:
zijn tanden zijn 3x gedaan vorig jaar en volgens de kliniek hoefde dat zeker 1 jaar niets aan gedaan te worden

en vandaag heeft hij op de paddock gestaan en ik kon weer alles aanraken en inzitten en heb goed geroken in zijn oor maar kan niks raars ontdekken

maar dat van de speekselklieren is wel iets om over na te denken
hij had in de wei gister gras gegeten en dus veel omlaag gestaan en zal dan best veel speeksel aangemaakt hebben
vandaag heeft hij niet op de wei gestaan,dus ook geen speeksel aangemaakt door het grazen.

ik ga dat even goed observeren morgen als hij weer 1.5 uur naar de wei gaat
het is kort gras en hij moet echt grazen.

Volgens mij is dat van het gras in combinatie met opgezette speekselklieren een fabeltje.
Niek heeft chronisch opgezette klieren omdat ze lang erg ontstoken zijn geweest door een bacterie. Als dit langere tijd duurt is de kans dat ze weer kleiner worden erg klein.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:13

singasong schreef:
ellepel schreef:

:? ik begrijp niet waarom dit grappig lijkt? Een paard wat schudt heeft gewoon pijn.

ik weet niet of appie pijn heeft als hij schud.
hij laat het in elk geval niet merken als dat wel zo is.
hij is net zo vrolijk en blij als anders,nou weet ik dat hij een bikkel is en natuurlijk een prooidier.
maar als hij zich er belabberd onder had gevoeld dan had ik dat wel aan zijn humeur gemerkt..en dat is niet zo

ik kijk een beetje naar hooikoortsklachten bij mensen,dat doet ook niet pijn,maar is wel vervelend..

ik noemde speekselklieren,maar er zit in die regio veel meer aan klieren en luchtzakken etc..
kan toch zijn dat er ergens een verband zit met eten vanaf de grond?

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:14

Mirgino, Gringo schudt idd echt met zijn oren lijkt het wel?

Hier ook nog steeds schudden.. Gisteren tijdens het rijden was het in het begin heel erg, maar toen we langer reden was het "over"

Als het waait is het overigens ook erger dan wanneer het windstil is.

De nosecover helpt super, maar die wil ik niet om laten als ik er niet ben (ze staan overdag in de bak) omdat ze hem dan kapottrekt :+
Vandaag alleen maar kleine knikjes op en neer gezien, en ze drukt aldoor haar neus tegen hek/muur/grond.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:16