[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 09:00

Er komen een paar tropische dagen aan en mij paard zweet zich helemaal kapot onder de eczeemdeken bij hoge temperaturen. Welke luchtigere alternatieven zijn er? Zonder deken is helaas geen optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 09:16

BillyJ schreef:
Is er iemand die ervaring heeftet de producten van infecto + met exceem?

Product is initieel voor mijten/ectoparasieten. Maar zou op termijn ook knutten en dazen op afstand houden.

Tot nu toe al goede ervaring hier met de spray maar wil graag het poeder proberen. Enige probleem is dagelijkse toediening. Er komt maar om de dag iemand voor verzorging. De volpensioneigenaars zijn nogal moeilijk. Dus wil het pas voorstellen als er ook echt mensen zijn met goede ervaring ivm exceem.

Of bvb de kruiden van hilton herbs?

Bedoel je niet finecto? :+

Dat voeren wij hier aan de eczemers.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 09:53

Saar4 schreef:
Er komen een paar tropische dagen aan en mij paard zweet zich helemaal kapot onder de eczeemdeken bij hoge temperaturen. Welke luchtigere alternatieven zijn er? Zonder deken is helaas geen optie.

Kan je paard op het heetst van de dag ergens staan waar het koeler is? schaduwrijk? stal?

Wij maken de dekens nat in dit geval om oververhitting te verkomen, maar hier kunnen ze ook in de schuilstal, in de wei waar met een beetje geluk wind staat en als het echt te extreem is op stal s"middags.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 10:36

Elisa2 schreef:
Saar4 schreef:

Kan je paard op het heetst van de dag ergens staan waar het koeler is? schaduwrijk? stal?

Wij maken de dekens nat in dit geval om oververhitting te verkomen, maar hier kunnen ze ook in de schuilstal, in de wei waar met een beetje geluk wind staat en als het echt te extreem is op stal s"middags.

Nee, helaas geen stal of andere koele schuilmogelijkheid.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 11:32

Robijntjah schreef:
BillyJ schreef:
Is er iemand die ervaring heeftet de producten van infecto + met exceem?

Product is initieel voor mijten/ectoparasieten. Maar zou op termijn ook knutten en dazen op afstand houden.

Tot nu toe al goede ervaring hier met de spray maar wil graag het poeder proberen. Enige probleem is dagelijkse toediening. Er komt maar om de dag iemand voor verzorging. De volpensioneigenaars zijn nogal moeilijk. Dus wil het pas voorstellen als er ook echt mensen zijn met goede ervaring ivm exceem.

Of bvb de kruiden van hilton herbs?

Bedoel je niet finecto? :+

Dat voeren wij hier aan de eczemers.

Haha yes .. autocorrect :Y) :+

Maar dus goede ervaring? Houd het echt de steekbeesten op afstand of merk je enig verschil hierin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 11:46

Mwah niet perse heel veel maar we durven het ook niet goed weg te laten.

Mijn eczemer gaat wel echt beter maar da's denk ik een combinatie van een goede deken, derfen en finecto. Er is wel jeuk maar niet perse meer dan de niet eczemers.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 12:22

__Suzanne__ schreef:
evelienn28 schreef:

Ik spray al sinds het begin van het seizoen om de dag en dat werkt voor hem meer dan voldoende.
zo voldoende dat hij zonder deken kan?

Ja hij staat zonder deken.
Hij is ook totaal niet jeukerig.
Ik ben er erg tevreden over, heb weer een blije pony! *\o/*

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 12:28

Had je hem voor je met dit ging sprayen met of zonder deken staan?

Het idee om de deken af te laten en geen manen meer over te hebben is beangstigend :') maar het lijkt me zo lekker voor dr om niet altijd maar een deken en masker op te hebben :(:)

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 12:44

evelienn28 schreef:
Ja hij staat zonder deken.
Hij is ook totaal niet jeukerig.
Ik ben er erg tevreden over, heb weer een blije pony! *\o/*

Dat klinkt het proberen waard :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 12:57

Saar4 schreef:
Elisa2 schreef:

Nee, helaas geen stal of andere koele schuilmogelijkheid.

Kun je wel de deken natmaken?

Andere opties zijn, kijken met een schaduwdoek oid of er wel schaduw te creereren is.

Een kennis van me heeft een oude legertent in de wei staan waar de paarden in de schaduw kunnen staan en ook bij regen/ wind etc.

Lijkt me sowieso wel wijs om schaduwplekken te creereren.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 13:09

Je hebt ook dekens die UV werend zijn. Dat scheelt ook.
Wat vinden jullie van de vliegenspray Tedax?
Nu bij de Epplejeck 3 halen 2 betalen. Ik vind het aardig goed werken. Geen wondermiddel.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 17:31

prugelpiet schreef:
Had je hem voor je met dit ging sprayen met of zonder deken staan?

Het idee om de deken af te laten en geen manen meer over te hebben is beangstigend :') maar het lijkt me zo lekker voor dr om niet altijd maar een deken en masker op te hebben :(:)

Hij stond altijd met deken zonder kon echt niet.
Ben optijd begonnen met sprayen en gewoon gekeken hoe het ging.
En nu zitten we inmiddels in juli.
Moet wel zeggen dat juli/augustus altijd wel de maanden zijn dat er het meeste jeuk is.
Het kan dus altijd nog zijn dat ik hem alsnog op doe.
Positieve is dan wel dat hij maar 2 maanden een deken op heeft.
Maar voorals nog gaat het zonder prima :D

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 18:13

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 19:20

AnnemiekvM schreef:
Je hebt ook dekens die UV werend zijn. Dat scheelt ook.
Wat vinden jullie van de vliegenspray Tedax?
Nu bij de Epplejeck 3 halen 2 betalen. Ik vind het aardig goed werken. Geen wondermiddel.

Die spray ik op het lijf als ik het bos in ga (+ vliegen uitrijdeken), het is wel oké spul, maar ik vind het niet perse beter werken als andere vliegensprays. De fles is heel stil als je spuit, dat is wel voor veel paarden fijn! En ook een van de voornaamste redenen dat die hier gebruikt word. En hij meurt niet zo vreselijk een uur in de wind.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:57

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:59

Die ga ik dan ook maar erns proberen :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:35

Ik kom dit topic binnenvallen, verzorg al jaren een arabier met ZE. Ondanks eczeemdeken had ze altijd jeuk. Enige dat verlichting gaf was de Sweet Itch gel van Grand National.

Nu sinds april over op voer van Fibra (eerst de standaard zak en daarna de anti itch icm wat merriebrok), en ze heeft echt minder jeuk! Ze staat nu dag en nacht buiten dus eczeemdeken blijft nodig, maar haar jeuk is zoveel minder geworden. Ook groeien er weer wat haartjes in haar manenkam en is huid van de manenkam rustig geworden. Geen schilfers meer.

Ik denk echt dat het voer helpt de afvalstoffen uit haar lijf te krijgen :j

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:07

Zie wel dat er luzerne in dat voer zit? Is dat geen probleem?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:40

Ja dat heb ik mij ook afgevraagd...aangezien luzerne ook een trigger voor jeuk kan zijn.

Maar ze heeft echt minder jeuk i.p.v. meer jeuk :j.
Ik denk dat dat met name komt van de ingrediënten die helpen afvalstoffen af te voeren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:29

Wij voeren ook Fibra, in het eerste jaar vooral veel verbetering bij de extreme ecxemer. Nu ze het langer krijgen is het moeilijker in te schatten wat het nog doet. De luzerne heeft mij ook weleens doen twijfelen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 02:26

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 07:49

Zamero schreef:

Niet mee bekend, maar in de FB groep " sweet itch advice and help" wordt er veel gesproken over nicotinamide /b3. Daar hebben een aantal paarden eigenaren het geprobeerd.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:28

Welk vitaminebrok geven jullie aan de eczeem paarden? Zoek iets met weinig suiker en geen luzerne (had die van vital maar daar zit luzerne in). De vitaminebrok van marstall eten ze met geen mogelijkheid >;)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:30

Victorious secret.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:35

Die van mij krijgt Pavo Vital.

Met Sadira ben ik een beetje aan het puzzelen momenteel want ze heeft alleen jeuk bij haar hoofd (oren en rond de ogen). Logische conclusie: doe haar een vliegenkap op.
Ware het niet dat bij alle kappen die we proberen, ze nog meer last van de kap krijgt dan van de steekbeesten :roll: Ze heeft zo'n enorm gevoelig huidje dat het allemaal meteen gaat irriteren en dan krijgt ze daar weer kale plekken van en extra jeuk...
Dus nu loopt mevrouw dus met eczeemdeken en zonder kap. Ik heb de gouden oplossing nog niet gevonden.