PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:55

Afbeelding
https://www.pssm.eu/management/manageme ... m2-voeding

Voor mij werkte dit het beste en dan even als voorbeeld met pssm2.
Zet op papier wat je voert en ga eerst eens volgens deze richtlijn voeren zodat je een basis hebt om te starten. Ook omdat je gewoon graag zo snel mogelijk resultaat wil hebben. Dan kan je na bv 4 weken eens gaan spelen met eiwitten, aminozuren, zout en vitamine E. Is het bv na 4 weken nog niet goed, ga dan een van deze verhogen en kijk wat dat doet voor 2 weken, dan een andere verhogen als het nog niet werkt.

Ik denk dat het voor de meesten geldt dat de combi werkt. Dus als je 1 voor 1 begint bijv enkel 200gr eiwitten en het werkt niet, wil dat niet zeggen dat de eiwitten niet nodig zijn of werken, omdat er bv nog zout bij nodig is.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:04

Ik heb mijn oudste merrie nooit goed gekregen met alles los voeren. Enorm veel geprobeerd en geld tegenaan gegooid. Resultaat was haar met pensioen zetten. Inmiddels staat ze een maand op equi excel, verhuis ik haar na m’n vakantie naar de stal waar mn jonkie staat. Een plek met fijne faciliteiten. En ga ik haar weer in het werk opbouwen. Nooit gedacht dat dat nog mogelijk zou zijn. Maar ze staat er zo goed en blij bij nu <3

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:37

Mijn paard reageerde niet op een bepaalde soort magnesium, toen ik veranderde naar chelaat gaf het wel resultaat. Als je alles in 1 keer opstart weet je ook niet wat je zwakke schakel is. Van 1 soort eiwit kreeg hij extreme reactie op insectenbeten. Doordat hij alleen maar dat kreeg als ´nieuw´ kon ik snel zien wat nu het probleem was. Als je 5 supplementen in 1 keer begint te geven duurde het waarschijnlijk veel langer om dit uit te vogelen.

Edit; ik snap als je paard acute symptomen vertoond dat je wel zo snel mogelijk alles erin wilt hebben natuurlijk

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:55

Mijn paard krijgt wel al jaren de aminozuren van Vaessen, dus dat is hij wel "gewoon".
Verder heb ik dus al eerder het complete pakket gegeven, verschillende producten maar ik merkte eigenlijk nooit verschil..
Maar nu heeft hij een jaar stilgestaan, wel nog af en toe gelongeerd. Zijn bovenlijn is schraler geworden hierdoor (altijd al een lastig punt met zijn bouw) dus nu ik het rijden weer ga oppakken, wil ik hem daarin extra ondersteunen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:09

Pff zijn jullie paarden ook wat kijkeriger nu door het weer? Ik zit thuis te werken en zie haar af en toe voorbij vliegen. Had wel al de regendeken op gedaan, maar misschien moet er ook nog een liner onder.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:15

Mac schreef:
Ik heb er persoonlijk geen problemen mee als mensen zoals NikkiB hier advies geven, zo lang het niet uitmondt in pure reclame voor haar product(en). Er is, zoals SPARK55 ook al zegt, zoveel aanbod dat het steeds lastiger wordt om iets te kiezen. Informatieve, onderbouwde bijdragen zijn wat mij betreft welkom.

Dankjewel Mac, het is echt mijn intentie om te helpen en niet om reclame te maken. Mocht het er een keer toch naar neigen door een ongelukkige woordkeus oid, wijs mij er dan alsjeblieft even op. Ik zal het hier in het topic houden bij pure data. Door mijn werkzaamheden kom ik nu eenmaal veel tegen, en heb ik sommige informatie of vergelijkingen toevallig al liggen.

Echt advies geven zal ik hier niet doen, tenzij men mij via PB of zakelijk benaderd en hier specifiek om vraagt. Ook omdat ik graag nog veel meer informatie over het complete management van het paard ontvang, zodat niks over het hoofd gezien wordt. Ik ben niet van de werkwijze "hier heb je een potje en succes ermee", ik ga met mijn klanten het liefst een traject aan waarbij je monitort en bijstuurt, zéker in het geval van PSSM...

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:12

joyce83 schreef:
Pff zijn jullie paarden ook wat kijkeriger nu door het weer? Ik zit thuis te werken en zie haar af en toe voorbij vliegen. Had wel al de regendeken op gedaan, maar misschien moet er ook nog een liner onder.

Die van mij staan al onder 200, en staan er niks te warm onder. Met rijden wel wat kijkeriger vandaag dan eerder deze week. Daardoor was ze wel fijn te rijden haha.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:10

De mijne heeft 100gr op maar als ik naar buiten kijk vraag ik me af of het genoeg is..

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 23:02

Horse flex heeft 10% korting op de Vitamine E olie en andere supplementen :) heb net 2,5 liter ingeslagen!

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:36

Wie van jullie doet wel eens een stopweek qua supplementen?

Ik wil volgende week graag een zandkuur geven. Ik heb gelezen dat je dit niet samen moet geven met supplementen omdat het de werking vermindert. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om 2 x per dag te voeren. Is een stopweek aan te raden?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:46

Nooit! Mijn paard gaat daar heel slecht op. Ooit zijn anderen wel eens vergeten de poeders erbij te voeren maar dat ging echt niet goed. Ik doe al jaren de zandkuur gewoon met de supplementen samen. Nog nooit problemen gemerkt ermee.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:49

Zelfde ervaring als Pluisje!

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:13

De inentingen komen er weer aan.
Mijn oudste is al 4 jaar niet ingeënt. M’n jonkie sinds 2 maanden symptomatisch op PSSM. Nu op hun nieuwe voer doen ze het super goed. Maar ik vind inenten wel spannend. Wil ze beiden laten inenten. Ze krijgen ook elk jaar westnijl. Maar voor nu gaat het om de normale entingen. Nu las ik over ontstekingsremmer bij laten prikken. Of zelf geven. Welke zou je zelf kunnen geven? En wat zijn jullie ervaringen met beide manieren? Of, hoe gaan jullie met het inenten om bij jullie paarden met PSSM?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:06

Mijn DA doet er altijd een ampul traumeel bij in. Ik deed tot vorig jaar alle entingen (ook West Nijl allemaal apart), dit jaar alles in 1 keer en het maakt geen verschil. Mijn paard reageert er niet echt op. Maar dat zal weer per paard verschillen.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:08

Ik ent alleen de jonge jaren en daarna niet meer. Honden en katten idem dito. Ga niet op wedstrijd/evenementen en vind de bijwerkingen zwaarder wegen dan de risico's voor een besmetting.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:38

pluisje88 schreef:
Nooit! Mijn paard gaat daar heel slecht op. Ooit zijn anderen wel eens vergeten de poeders erbij te voeren maar dat ging echt niet goed. Ik doe al jaren de zandkuur gewoon met de supplementen samen. Nog nooit problemen gemerkt ermee.

Voer je alles gewoon door elkaar? Of laat je er wat tijd tussen?

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:08

Change03 schreef:
Wie van jullie doet wel eens een stopweek qua supplementen?

Ik wil volgende week graag een zandkuur geven. Ik heb gelezen dat je dit niet samen moet geven met supplementen omdat het de werking vermindert. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om 2 x per dag te voeren. Is een stopweek aan te raden?

Waarom zou je met psyllium niets anders aan suplementen mogen geven? Snap de logica daar niet van :=

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:46

Bij een onderzoek naar de invloed van psyllium op methaanproductie, is ook gebleken dat het een negatief effect kan hebben op de verteerbaarheid van de rest van het rantsoen. Daar is wel nog meer onderzoek voor nodig, maar het vermoeden is dat de psylliumvezels op het darmoppervlak een laagje achterlaten, waardoor de opname van voedingsstoffen wat minder goed wordt.
Ik weet niet zeker of er ondertussen al verder onderzoek is gedaan, of dat er nog meer bronnen zijn, maar deze was mij wel al bekend.

https://www.researchgate.net/publicatio ... e_Emission

Onder het mom van better safe than sorry, zou ik niet snel kiezen voor een langdurige dagelijkse onderhoudsdosering. Periodiek een kuur van een week zal voor de meeste paarden geen problemen geven.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:15

Ik snap hem wel, maar heb er nooit verder over nagedacht omdat ik het aan mn paard niet merk. Je moet humaan psyllium altijd minimaal een uur na ingenomen medicatie nemen. Of de medicatie 2 uur na de psyllium.
Ik weet niet tot in hoeverre dit voor voedingsstoffen werkt en met een darm die veel langer is dan die van de mens.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:23

Superfijn dat hij daar geen last van heeft, dat maakt het voor jullie een stuk makkelijker.
Hoop dat de theorie voor Floortje nu wel iets logischer klinkt.

Humaan wist ik dan weer net niet, goed om te weten. Thanks!

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:39

Bedankt voor je uitleg! De bedoeling is om het ook puur als kuur van een week te geven. Mijn paard staat op zandgrond en de afgelopen weken heb ik hem veel zien grazen op hele korte stukken. Het lijkt me daarom goed om preventief een kuur te geven.

Als ik het opzoek staat er een volgorde van eerst supplementen en vervolgens de psyllium. Even puzzelen hoe ik dit kan voeren met wat tijd ertussen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:43

Ik gooi het al 8 jaar in haar dagelijkse voer (slobber met supplementen) en in die 10 dagen (4x pj 10 dagen kuur) heb ik in al die jaren nog nooit gemerkt dat er iets anders was of dat ze slechter ging daardoor. Vergeet ik de supplementen 1 dag te geven dan is het wel bingo de volgende dag. Dus voor mij is dit te verwaarlozen.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:58

NikkiB1991 schreef:
Bij een onderzoek naar de invloed van psyllium op methaanproductie, is ook gebleken dat het een negatief effect kan hebben op de verteerbaarheid van de rest van het rantsoen. Daar is wel nog meer onderzoek voor nodig, maar het vermoeden is dat de psylliumvezels op het darmoppervlak een laagje achterlaten, waardoor de opname van voedingsstoffen wat minder goed wordt.
Ik weet niet zeker of er ondertussen al verder onderzoek is gedaan, of dat er nog meer bronnen zijn, maar deze was mij wel al bekend.

https://www.researchgate.net/publicatio ... e_Emission

Onder het mom van better safe than sorry, zou ik niet snel kiezen voor een langdurige dagelijkse onderhoudsdosering. Periodiek een kuur van een week zal voor de meeste paarden geen problemen geven.

Ik begrijp wel dat het invloed heeft op de opname. Maar dat er dan ergens geadviseerd wordt dat er niets anders bij geven mag worden vind ik nergens op slaan.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:24

Dat mag je nergens op vinden slaan, er zit toch een kern van waarheid in. Zie ook mijn uitleg over hoe het humaan werkt, waarom zou dat voor paarden anders werken?

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 16:59

Slmt9 schreef:
Dat mag je nergens op vinden slaan, er zit toch een kern van waarheid in. Zie ook mijn uitleg over hoe het humaan werkt, waarom zou dat voor paarden anders werken?

Een kern van waarheid en een aangetoonde verminderde opname van andere nutriënten is een heel eind weg van 'tijdens een zandweg kuur mag je geen suplementen voeren'. Als je zo'n voeradvies zou opvolgen dan doe je een paard die om medische redenen afhankelijk is van bepaalde suplementen echt te kort.

En aangezien dit het pssm topic is vind ik dat stellige 'mag niet samen' belachelijk, nergens op slaan en potentieel gevaarlijk :o