[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:54

Mijn Wendy had boven de 275 dus nee 49 vind ik rond deze tijd van het jaar niet hoog. Wat is de reden dat je bent gaan testen ?

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:02

Fijn om te horen dat het niet heel hoog is. We beginnen inderdaad met een kwart pilletje per dag. 275 is een stuk hoger zeg! De reden van het testen is dat Nick wat lusteloos is geworden sinds de zomer en zijn vacht wijkt ook wat af van normaal. De test was toevallig gratis, dus hebben we hem maar meegenomen. Een beetje met het idee om het uit te sluiten ofzo, want ik had niet verwacht dat de uitslag positief zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:04

Ik zou beginnen met 1/8e pil per dag, en dat na 1 of 2 weken 1/4e van te maken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:07

Klopt wel dat het warmer is dan normaal rond deze tijd ben dan ook blij dat die van mij nog niet geschoren is en nog heerlijk zonder deken kan lopen. Spieren nog mooi los en blubberig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:07

49 pmol is anders 222 pgml, dus ik zie het verschil niet zo met 275 eerlijk gezegd, of die 275 zijn ook pmol geweest?

Het zijn geen van alle schrikbarend hoge waardes behalve als die 275pmol is geweest wat dan 1.250 pgml zou zijn...
En zelf dat soort hoge waardes zijn hier al vaker genoemd en die paarden stonden vaak niet eens stijf van de symptomen, dus schrik je aub geen hoedje om een eventuele waarde, maar kijk vooral of je paard ook symptomen heeft.

En het omreken sommetje staat gewoon in de OP hier hoor mensen... O:) :)*
Ook het opbouwen voor een shetlander of een groot paard staat er in beschreven...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:08

purple schreef:
Ik voer haar trouwens een kwart schep ongeweekte speedibeet en 2 bekertjes vitalbix met een scheutje luinzaadolie. Verder krijgt ze 3x per dag voordelig in de kudde, staat 24/7 buiten en doet een paar keer per week licht werk.
Ik ben nog maar een beginner qua Cushing, het voelt nu een beetje als het begin van het einde...

Waarom voer je de speedibeet ongeweekt?
http://www.pavo.nl/applications/pavo/as ... faq_id=141

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:54

Nee ik week het wel hoor! Maar was om de hoeveelheid aan te geven :o

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:38

Aha oke, dacht al :+

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:19

Die van mij had 275 pmol/l het ging zo slecht met haar dat ik eigenlijk al op het punt stond haar een spuitje te laten geven. De test en pillen zijn haar laatste middel, ze knapt nu op maar ik bekijk het per dag.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:30

Mijn Roosje had 229 pmol, dus omgerekend naar pgml is dat toren hoog.
De andere 2 hadden rond de 65 pgml.

Maar die 2 laatste waren echt heel ziek bij testen, zonder pillen waren ze er niet meer geweest. Terwijl Roosje alleen maar heel erg zweette (en na het testen heel flink bevangen raakte.....).

Vandaag had Roos een betere dag dan eerder. Vrijdag naar de kliniek voor foto's.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:06

Spannend Dennis, fijn dat het beter lijkt te gaan met haar.

Letsdunit, ook voor jou heel spannend dus. Hopelijk knapt ze echt goed op!

Ik heb nu €120 voor 60 pillen betaald.
Geïnformeerd bij meerdere dierenartsen en nu via de DA van mijn hond 160 pillen voor €234 besteld.
Dat scheelt ruim €0,50 per pil!
Als ik er daar 60 bestel is het €99, zeker de moeite dus om even rond te bellen!

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:32

Ik kan het bij 2 dierenartsen niet bestellen...Die zeggen dat het alleen besteld kan worden bij dierenartsen die ook veearts zijn.(Die dus paarden behandelen)
Dus ik heb maar 1 optie aangezien ik ook OV gebonden bent..

Wel fijn als je meerdere keuzes hebt.
Dat is een aardig verschil namelijk!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:52

Ja, helaas zie ik de da van mijn hond ook iets te vaak. :+
Ze had dit niet op voorraad maar de volgende afspraak staat alweer gepland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:15

Heb even een kleine update voor wie wil ..
Een aantal pagina's terug ging het over mijn pony, die in de herfst steevast z'n 2e persoonlijkheid bovenhaald en dan echt niet leuk meer is om mee om te gaan (naast best wel gevaarlijk als hij weer eens vanuit het niks gaat rennen, al dan niet met 180° omdraaiend). Magnesium werd geopperd maar dat kreeg hij al, heb in september de dosis verdubbeld maar had niet het idee dat dit werkte (of het was misschien nog te kort om iets van te zeggen).

In ieder geval ben ik vorige week maandag met monnikspeper begonnen, dit krijgt hij nu dus anderhalve week en ik heb een hele andere pony. Hij is vrolijk en staat weer stil met poetsen (ipv boos te headshaken als hij nog maar denkt dat de borstel hem gaat aanraken), hij is heel relaxed, schrikt niet meer van de normale dingen en als hij schrikt dan is het een sprong opzij of naar voren, in het slechtste geval 3 passen galop, en daarna is het weer voorbij en is hij weer helemaal zen. Hij loopt niet meer rond al spoken zoekend en zelfs als het spannend is dan is het maar tijdelijk, er blijft niks van spanning hangen (wat daarvoor dus wel was, dan voelde het echt als een tikkende tijdbom waar je op zat).

Ik weet het niet .. het is misschien nog kort, maar heb toch het idee dat het werkt voor hem. Had het helemaal niet verwacht of gedacht, maar het is gewoon een andere pony ... een haast normale pony, haha. Dus voor nu ben ik blij en ben benieuwd wat het de komende tijd gaat geven als het weer een stuk slechter wordt (hoewel het 2 weken terug hetzelfde was als nu, ik heb het opgezocht, en toen was hij niet te rijden zonder kans op ongelukken, was echt niet leuk).

Succes morgen in de kliniek met Roos Dennis! Nooit fijn als je aan het tobben bent met je paardje...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:56

Waar is monnikspeper nou ok al weer goed voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:12

Vooral voor de vrouwen blijkbaar, haha.
Zou helpen tegen PMS klachten.. de stemmingswisselingen ed. Nu verdenk ik mijn ruin niet meteen van PMS maar qua stemmingswisselingen mag hij er best wezen :Y) Zou dus vooral hormonaal werken, dacht iets met dopamine? Waardoor ze zich rustiger en beter gaan voelen.

Het lijkt (leek) ook altijd alsof hij met zichzelf geen blijf weet, dat hij met zichzelf in de knoop zit en dan boos wordt op alles en iedereen. Dus iets hormonaals lijkt me best wel te kunnen, hij vertoont ook nog hengstengedrag enzo.. klophengst heb ik al aan zitten denken maar volgens mij nooit laten onderzoeken, weet niet meer waarom niet..

En dan nu met de SR zit alles misschien gewoon wat meer in de knoop, ookal heeft hij geen PPID, zal voor elk paard wel een moeilijke periode zijn gok ik.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:26

Is mss nog voor een ander (niet ppid) paard een optie. Waar besteld en hoeveel geeft je er van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 22:37

Staat wat van in de beginpost ;)
Ik heb het nu van bij Pharmahorse omdat ik daar toevallig moest bestellen, maar bij pit-pit is het goedkoper dacht ik. Hij krijgt nu 2.5 gr per dag (pony).

(Van de magnesium krijgt hij trouwens 10 gr per dag, misschien speelt dat ook mee in alles ;) )

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:15

Paard krijgt al Mg.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 01:14

Vandaag weer bloed laten trekken van mijn oudje. Ze is inmiddels 42 en een paar jaar terug ook getest was toen heel licht verhoogt en zijn geen medicatie gaan geven. Ze heeft geen symptomen op hoefbevangenheid na zit nu net weer in een betere periode, na 1.5 strijden tegen wld heb ik dat nu lijkt wel onder controle met imaverol (ik moest het om de dag doen maar ben na 3 keer om de 3 dagen gestopt omdat steeds de vellen eraan hangen en haar terug op de gluco balance gezet en nu de laatste 2 weken leem. De scheuren zijn niet verder gescheurd en na knippen van de hoef zelfs weer witte lijn. Had ik zelf al niet meer verwacht eigenlijk.

Hoefbevangenheid komt echt door verkeerde voeding. Geef haar 2 weken een handje graan of een product met graan op 7.5 kg wiesen fasern en ze kan niet meer lopen. Ook van het lifeforce formule werd ze heel slecht. Toen leek ze precies een cushing paard na week of 5 voeren. dof plukkerig haar, snotneus (is nooit verkouden of ziek) zere voeten, diaree, sloom en stil, mager en ga zo maar door. Gestopt en met 2 weken alweer een heel andere pony.

Ik ben nu ook heel benieuwd naar de waardes, ze is toch een oud dier.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 08:14

Wauw! 42?! Wat een leeftijd! Wat voor n pony is dat?

En wat voor voer geef je nu? (Zonder graan dan?).

Leo staat hier al heel lang met snotogen. Ik verzorg het 2-3 x per dag, maar het duurt me nu te lang. Moet toch laten enten, dus meteen maar naar die ogen laten kijken. Mijn andere fjord heeft t trouwens ook. En die heeft geen cushing.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 08:46

Het is een forest achtige met volgens het verhaal Engels volbloed en dat zou goed kunnen want ze is overal toe in staat als je er maar een wedstrijdje van maakt haha.maak zo wel even foto al staat ze wel met een hoofdwond en dus hoofd vol zalf.
Lang leve haar staar. Laat nu in de nacht de lampen maar branden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:50

De mijne heeft sinds een paar dagen ook 1 snotoog. Maar die heeft in de stront gerold, dus denk dat het daarvan is gekomen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:33

O wat foto's geknipt:
Afbeelding
Afbeelding

Voer krijgt ze wiesen fasern minimaal 7.5 kg per dag. Ze haat slobber dus dit is niet echt een optie.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:48

Wauw! Voor 42 ziet dat er nog heel erg goed uit!