Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:48

niet met een scopie aangezien dat hier in de buurt niet kan. Mijn arts kent het paard

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:08

Die Valentijnsactie van Abler :')
Maargoed, wel gebruik van gemaakt, en 50 zakjes AbActive er 'gratis' bij.
Iemand ervaring mee?

Na 6 weken niks doen (wel elke dag naar buiten, en rondjes gewandeld) dinsdag voor het eerst er op gezeten.
Ze was zo blij! Wilde steeds harder en dacht oke dan draven we een rondje := zo stijf!
Gister liep ze al wel wat beter maar gaan het heel rustig opbouwen.
Het koppie wil wel, haar lijf werkt alleen nog niet helemaal mee.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:11

Hè! Mag ik me hier ook even melden? Mijn paard heeft vermoedelijk na een paar dagen in de kliniek voor koliek wat last van de maag. Nu had de da aangeraden om even equitop pronutrin bij te voeren. Geeft iedereen die het hier voert de aangegeven dosis die op de verpakking staat? Voor een beetje paard dus 300gr?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:04

@Ethelate: Ik denk dat ik de actie gemist heb, wat is precies de actie en is hij ook geldig op de pilvorm? Ik krijg de korrels met geen mogelijkheid bij mijn merrie er meer in dus wil het gaan proberen met pilvorm..
Abactive heb ik ook poosje gevoerd(kreeg ze toen ook gratis) en merkte er weinig verschil mee.

@Coquette: welkom(helaas)! Wat zijn de klachten die het dier heeft waarvan jij denkt dat het de maag is?

@Lynn_Nikita: Scopie is niet noodzakelijk inderdaad.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:21

Sinds hij naar de kliniek is geweest gaapt hij veel. En blijft hij wat gevoelig op de buik. Hij eet wel zijn krachtvoer gewoon goed op. En laat eigenlijk nooit iets staan. Maar omdat het een echte binnenvetter is hebben ze me vanuit de kliniek aangeraden om iets voor de maag te geven. Omdat hij er toch wel wat stress van heeft gehad.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:29

Heel verstandig Coquette! Met het supplement wat jij noemde heb ik zelf geen ervaring. Maar zal wellicht hier iemand in het topic zijn die dat wel heeft.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:45

Goh, ikzelf heb maar 1x pronutrin gegeven en vond het eigenlijk weinig doen voor mijn paard. Veel geld voor "weinig".

Het oudere paard van mijn vriendin reageerde er wel goed op. Die kon soms wat koliekerig lijken, maar volgens DA kwam dit van haar maag. Hij vond nooit verstopping of spoot nooit buscopan en paard mestte idd wel normaal. Had gewoon weinig eetlust en lag af en toe te kreunen (wat ik mijn merrie nog nooit heb zien doen, maar goed).

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:49

Die van mij was 2 dagen goed koliekerig maar er was totaal niets te ontdekken. En aangezien hij nu toch steeds een beetje met een opgetrokken buik blijft staan maar wel goed eet, mest enz toch maar even wat voor de maag. Hoeveel pronutrin gaf jij? Of weet je toevallig wat je vriendin geeft? Ik vind 300gr best heel wat. Dan ben je met 12 dagen de emmer door. nu is dat geen probleem als het helpt trouwens hoor.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:57

is intussen 6 of 7j geleden, maar 2x/dag een vol potje en dat voor een klein paard van max 500kg.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:46

Ik heb het even opgezocht. Wat een duur spul joh.
Mijn paard heeft na stress ook erg veel last (gehad) van maagzweren. Daarvoor geef ik gastri comp, nou dat heeft als een tierelier gewerkt. Scheelt ook best in de prijs. Pot kost €60 en daar doe ik nu al 2 maanden mee (geef nog steeds de aanbevolen hoeveelheid), ik heb een paar weken 1,5 keer de aanbevolen hoeveelheid gegeven toen het slecht ging.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:01

Mijn paard reageerde ook niet echt op de toediening van pronutrin.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:30

Hier dus mindere ervaringen. Ik ga eens kijken hoe hij het er op doet omdat dit is aangeraden door de da. Mocht het te weinig doen kan ik nog overstappen. Het is ind duur spul. Vooral als je het in 12 dagen op voert. Bedankt voor jullie ervaringen!!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:40

SteffiiY schreef:
@Ethelate: Ik denk dat ik de actie gemist heb, wat is precies de actie en is hij ook geldig op de pilvorm? Ik krijg de korrels met geen mogelijkheid bij mijn merrie er meer in dus wil het gaan proberen met pilvorm..
Abactive heb ik ook poosje gevoerd(kreeg ze toen ook gratis) en merkte er weinig verschil mee.

Als je 50 zakjes AbActive besteld, krijg je 10% korting op de bulk verpakking, de korreltjes.
4 bulk zakjes besteld, in de hoop ze nooit nodig te hebben :+

Ze moet komende maanden gaan verhuizen en nog aan het puzzelen wat het beste moment is.
Qua stalling/voerbeleid zo snel mogelijk, maar vindt haar nu niet fit genoeg.

Voeren jullie de Gastri comp als preventief?

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:57

Hebben jullie ervaring met Maag Support van de Paardendrogist? Vermoed dat mijn merrie last heeft van een maagzweer en zit eraan te denken dit te gebruiken....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:22

@zamora: ik geef het nu en vorige week was Volgens mijn DA de maag in orde (toch tov vroeger). Hiervoor gaf ik maagcompositum. Maar dat vd paardendrogist lijkt nagenoeg hetzelfde en is voordeliger. Het ziet er hetzelfde uit en ruikt zo ook, maar ja menselike zintuigen zijn zwak :+

@coquette: in geval van maagzweren is pronutrin gewoon niet voldoende, de beschadiging is er.
Pronutrin zijn pectines die een beschermende laag op de maagwand leggen en zo de inwerking van maagzuur verminderen. Dus kan mij perfect voorstellen dat het preventief het verschil maakt bij bv wedstrijden of verhuis(enkele dagen ervoor en erna geven) zolang er nog geen sprake is van een of meerdere maagzweren.
De meesten hier hun paarden hadden/ hebben of ontwikkelen zeer snel maagzweren en daar kan je imo met pronutrin weinig tegen beginnen.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:15

Hoi hoi na een aantal weken niets meer te hebben laten horen dacht ik zal jullie even updaten!

Inmiddels gaat het eigenlijk heel erg goed met mijn pony!
Ze heeft behoorlijk lang medicatie gehad. Zo'n 2 maanden met heel langzaam afbouwen.
Uiteindelijk bleek ze ook nog zand te hebben dus ze krijgt nog een aantal maal een herhalingskuur daarvoor.
Ze is nog wat lastig op gewicht te houden maar ziet er nu wel goed uit. De spiermassa is een heel eind bij getrokken en ze kan weer normaal bewegen onder het zadel dus we zijn weer zoetjes wat aan het trainen.
Ze zit duidelijk lekker in haar vel. Is vrolijk en fris.
Ze blijft helaas wel wat singelneid houden...

xany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 15:33

iemand ervaring met de pepticure
paard heeft nu de 4e spuit gekregen en eet nog steeds heel weinig staat op onbeperkt hooi gehele dag tot haar beschikking maar wat is jullie ervaring na hoeveel dagen gaan ze weer beter eten

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 02:12

Ik moest mijn paard iedere keer iets anders geven, ander hooi , kuil want als ze pijn had gehad associeerde ze het eten met pijn. Dus soms durven ze ook nog even niet te eten. Is het hooi wel goed, niet beschimmeld of te lang op het land gelegen?

challange

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:03

Mag ik me ook hier melden?
Mijn pony heeft ook een maagzweer.
Achteraf gezien heeft hij al langer last van zijn maag maar nooit bij stil gestaan dat het zijn maag was. Altijd wel een verklaring voor zijn gedrag/klachten. Voel me hier dan ook best wel schuldig over.
Nadat hij was uitgegleden had hij wat last van zijn schouder waardoor hij op rust kwam te staan. (stal met uitloop dus kan zelf kiezen wat hij wil) Langzaam kwamen er meer symptomen bij en het lampje ging branden bij mij (Mede door dit topic).
Ik ben gelijk (zondag) gestopt met zijn muesli (pavo 18+) gestopt met luzerne en seniores priores. Pulp met zemelen omhoog. Onbeperkt hooi had hij al.
Maandag ochtend is de dierenarts gelijk geweest en besloten om te beginnen met Omeprazol. Dit is besteld en kan ik vandaag of uiterlijk morgen mee starten.
Heb wel het idee dat het al beter gaan na het stoppen met zijn krachtvoer.
Ben me nu flink aan het inlezen hoe en wat ik het beste kan gaan voeren als het allemaal weer wat beter gaat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:05

seniores priores lijkt mij geen kwaad te kunnen

challange

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:09

ik wist het niet zeker (vergeten te vragen aan de dierenarts) en dacht er ook wel wat over gelezen te hebben maar voor de zekerheid toch maar even mee gestopt.
Hij krijgt wel extra vitamine.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:13

Seniores priores is toch een compleetvoer. Suiker en zetmeelpercentage is vrij laag, dus denk wel dat het veilig is.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:25

Maagzweren kunnen juist in een lege maag toeslaan, dus ik zou niet zo maar al je voer stoppen.
Zorg voor goed ,liefst onbeperkt hooi. Pavo 18+ kan geen kwaad en senior priores is ook juist goed.
Maagzuur tast de zweren nog meer aan in een lege maag.

challange

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 15:09

Hij heeft altijd al dag en nacht onbeperkt goed hooi tot zijn beschikking.
Van de 18+ kreeg hij maar een klein beetje en van de Seniores priores ook.
Seniores staat nu in de week dus dat ga ik er weer erbij geven.
bedankt voor jullie reacties ik probeer het voor hem zo goed mogelijk te doen. Advies en tips zijn daarom zeker welkom.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 15:42

Donderdagmiddag besteld en gister al bezorgd, die valentijnsactie mooi op tijd bezorgd :')

Seniores priores kan geen kwaad. Het eet alleen wel erg makkelijk weg en je wil juist het kauwen (= speeksel productie) stimuleren. Mijn paard at heel slecht, was te mager dus dan wil je er vooral voer in hebben. Nu ze goed op gewicht is de SP steeds meer gemengd met lucerne en zo weer afgebouwd naar lucerne met balancer.