[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 00:52

Sandra_H schreef:
ja dat is het nadeel van vanalles proberen. Maarja je moet iets. Maar uiteindelijk blijf je dan wel zo ongeveer hangen bij waar ze het goed op doen.

v.w.b. de groenlipmossel: slik het nu zelf (geen reuma ofzo, wel gewoon oud en stijf :D ), mijn katten van bijna 20 kunnen weer op de schutting springen sinds ze het krijgen en mijn collega en haar moeder, de een met fybro, de ander reuma, hebben er ook baat bij. Dus het zal wel iets doen.

Ja, dat is ook zo. Ik probeer ook weleens wat en ook wel langere tijd, maar het is vaak wel een zoektocht.

Klinkt goed die groenlipmossel. Geheel offtopic, maar wat ik gebruik voor mijn soort reuma is een stuk minder fijn spul eigenlijk.

Fangio schreef:
Ik maak het nu ook nat, maar vind het enorm veel tijd en water kosten. Terwijl ik zo'n hooistomer op een tijdklok kan aanzetten en ondertussen andere dingen kan doen en ik stroom, hoewel ik dat ook moet betalen een minder kostbare bron vind dan water.
Oftewel, ik hoop echt dat die haygain wat is

Ik heb ermee gewerkt ergens en het is wel makkelijk. Maar wij hebben 5 paarden die 24/7 samen zijn. Apart zetten al eens geprobeerd en werkte niet. Daarbij hebben wij nu ook een pp, dus is geen optie. Voor 5 paarden alles stomen is echt wel wat werk.
Ik vind het waterverbruik ook zonde, maar of ik nou 4x de haygain aanzet ( stroom verbruik ) of even wat hooi afspuit, er is over beiden iets te zeggen.

En eerlijk gezegd is het echt het oude hooi wat stoffig begint te worden na de winter. Daarvoor was er geen echt stof probleem nog.

Popstra

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:58

Ik leegde de kruiwagen met het water waar ik hooi in onder gedompeld had altijd bij de boom hier of op het gras. Had dat ook gelijk water. Zomers erg handig

Dingle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:08

Mijn bijrij-paard hoest eigenlijk altijd in het begin bij het voor het eerst aandraven. Dit zijn vaak vier a vijf kuchjes.. en dan is het ook over.
Iemand enig idee...?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:40

superpony schreef:
Fangio schreef:
Ik maak het nu ook nat, maar vind het enorm veel tijd en water kosten. Terwijl ik zo'n hooistomer op een tijdklok kan aanzetten en ondertussen andere dingen kan doen en ik stroom, hoewel ik dat ook moet betalen een minder kostbare bron vind dan water.
Oftewel, ik hoop echt dat die haygain wat is

Ik heb ermee gewerkt ergens en het is wel makkelijk. Maar wij hebben 5 paarden die 24/7 samen zijn. Apart zetten al eens geprobeerd en werkte niet. Daarbij hebben wij nu ook een pp, dus is geen optie. Voor 5 paarden alles stomen is echt wel wat werk.
Ik vind het waterverbruik ook zonde, maar of ik nou 4x de haygain aanzet ( stroom verbruik ) of even wat hooi afspuit, er is over beiden iets te zeggen.

En eerlijk gezegd is het echt het oude hooi wat stoffig begint te worden na de winter. Daarvoor was er geen echt stof probleem nog.

Ja ik heb maar anderhalf paard samen staan (haf + shet), dat scheelt ook enorm natuurlijk. Plus als ik op een werkdag hooi weekte dan nam dat zoveel tijd dat ik niet meer kon rijden (nu zijn de dagen natuurlijk al een stuk langer), terwijl zo'n stomer kan ik aanzetten voor ik vertrek.
Maargoed, wie weet kom ik er wel van terug als ik hem eenmaal in gebruik heb, maar voor nu klinkt het ideaal :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:19

Wat een rot weer is het ook eigenlijk. Alles is te droog. Het stikt van de pollen...

Vorige week had m'n merrie een soort bries aanval. Ze briest door de luchtwegen, niet omdat het fijn is ofzo. Komt ook echt met een enorme kracht, soort vervangend hoesten. Ik ken het alleen soms tijdens rijden even of als ik met warm water in de weer ben (prikkelt?). Nu begon z eop poetsplaats en bleef heel lang door gaan. Echt sneu. Toen ze klaar was probeerde ik later te rijden maar moest stoppen omdat ze veel moest kuchen, briezen en ademhaling niet oké was. Dag erna ging goed. Gisteren was het weer minder.

Ik geef haar nu longvitaal, weer vokr de weerstand en hopelijk vanaf morgen een siroop (Hmp zoiets?). Mocht dat niet helpen weer een broomhexine kuur of toch een ventipulmin vragen.

Ze staat nun24/7 op land om de stoffige droge paddock te ontvluchten. Land staat echter super hoog en volop in doorgeschoten bloeiend gras, wat ook weer stoft. Grmbl.

Blijft altijd een dingetje zo... Hoop wel dat de regen zo wat zoden aan de dijk zet en wat kan gaan helpen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:35

Hier afkloppen. Mijn paard is de enige met luchtwegproblemen. Ik hoor meerdere paarden af en toe proesten vh zand. Die van mij heeft nergens last van.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:41

Hier idd ook meerdere met een hoestje...
MN pony lijkt nu wel goed te gaan *klopt af*

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:40

Hoe gaat het met de paarden hier?
Wij hebben een zoutkuur gedaan afgelopen tien dagen.
Wel Tegelijk met het slechte weer (regen)
Afgelopen maandag weer eerste mooie dag en pony staat direct weer te puffen en te hijgen.

Iemand nog tips?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:28

Hier gelukkig volledig klachtenvrij. Tips geven vind ik wat lastig aangezien ik niet weet wat je al doet en/of gedaan hebt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:32

fluffyfox schreef:
Afgelopen maandag weer eerste mooie dag en pony staat direct weer te puffen en te hijgen.

Iemand nog tips?

De zoutkuur werkt vaak nog door. Het werkt meestal goed, maar er was een oorzaak en die moet je ook weg zien te nemen.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:39

superpony schreef:
fluffyfox schreef:

Iemand nog tips?

De zoutkuur werkt vaak nog door. Het werkt meestal goed, maar er was een oorzaak en die moet je ook weg zien te nemen.

Pollen allergie
Hij staat met kap.
24/7 buiten.
Echt hooi
Krijgt puur pollen

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:12

@ Fluffyfox, balen dat het niet helpt. Ik vind het zelf ook altijd zo naar om te zien als ze benauwd zijn en je er niks aan kan doen. Misschien nog een paar dingen die je kan proberen:
- puffen met Ventolin (zet de luchtwegen wat meer open)
- Overdag op stal en snachts buiten.
Heel veel succes met je paardje iig!

Ik heb ondertussen de Boehringer equihaler verkocht (had hem half gebruikt) en nu weer terug op flixotide, daar begint hij nu weer wat beter op te worden, maar ik rijd nog altijd niet eigenlijk. Maar ben momenteel al blij om hem weer gewoon niet benauwd op de wei te hebben staan.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:15

kirsten3110

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 19:33

Na een lange nacht lezen en info + medicatie opslaan meld ik mij ook hier. Mijn paard heeft RAO en vannacht was het weer raak. De ventipulmin is weer opgestart en gelukkig was deze aanval niet zo heftig als de vorige (toen kon de veearts met gierende banden komen om half 5 's nachts en kreeg hij ventipulmin, dexamethason en buscopan iv gespoten). Mijn god wat is zo'n aanval vreselijk om te zien! Ik dacht echt hij zakt dadelijk door zijn hoeven en staat niet meer op Hij heeft ook nog een pollenallergie en met deze temperaturen is dat namelijk helemaal dolle pret.

Ik sta momenteel ook een beetje met mijn rug tegen de muur en lees veel over vernevelen met flixotide. Hoe pakken jullie dit aan? Kan dit met een aerochamber en dan een opzetstuk voor kinderen? Ik ga morgen overleg plegen met mijn veearts om evt ook prednison voor de komende dagen erbij op te starten gezien er weer tropische hitte aan komt.. Zijn er hier meer dieren die zo heftig reageren op de hitte en het zich dan 's nachts uit? Ik geef hem ook longvitaal van ecostyle bij en merk daar iig wel echt vooruitgang qua pollen. Voor het hoesten jammer genoeg niet.. Hij hoest geen slijm op en alleen als hij zich flink heeft ingespannen zie ik wel is wat wit snot bij zijn neus maar dit verdwijnt ook weer snel. Plakkie is 11 jaar.
Ik hoor graag tips van jullie die ik morgen mee kan nemen in het gesprek. Wat een ellende longproblemen bij paarden

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:29

Ik heb flixotide gepuft met een aerochamber en nu met een flexineb. Het kan allebei, maar via een aerochamber is iets meer low budget dan gelijk zo'n flexineb te moeten kopen.
Longvitaal deed hier echt helemaal niks helaas.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:36

kirsten3110 schreef:
Na een lange nacht lezen en info + medicatie opslaan meld ik mij ook hier. Mijn paard heeft RAO en vannacht was het weer raak. De ventipulmin is weer opgestart en gelukkig was deze aanval niet zo heftig als de vorige (toen kon de veearts met gierende banden komen om half 5 's nachts en kreeg hij ventipulmin, dexamethason en buscopan iv gespoten). Mijn god wat is zo'n aanval vreselijk om te zien! Ik dacht echt hij zakt dadelijk door zijn hoeven en staat niet meer op Hij heeft ook nog een pollenallergie en met deze temperaturen is dat namelijk helemaal dolle pret.

Ik sta momenteel ook een beetje met mijn rug tegen de muur en lees veel over vernevelen met flixotide. Hoe pakken jullie dit aan? Kan dit met een aerochamber en dan een opzetstuk voor kinderen? Ik ga morgen overleg plegen met mijn veearts om evt ook prednison voor de komende dagen erbij op te starten gezien er weer tropische hitte aan komt.. Zijn er hier meer dieren die zo heftig reageren op de hitte en het zich dan 's nachts uit? Ik geef hem ook longvitaal van ecostyle bij en merk daar iig wel echt vooruitgang qua pollen. Voor het hoesten jammer genoeg niet.. Hij hoest geen slijm op en alleen als hij zich flink heeft ingespannen zie ik wel is wat wit snot bij zijn neus maar dit verdwijnt ook weer snel. Plakkie is 11 jaar.
Ik hoor graag tips van jullie die ik morgen mee kan nemen in het gesprek. Wat een ellende longproblemen bij paarden

Ons gekregen paard had van die vreselijke aanvallen. Ook een paar keer met spoed gespoten en heel uitgebreid onderzocht.
Hij kreeg flixotide met de baby haler. Persoonlijk vond ik het niks doen.
Ook nog ene tijd met nog 2 andere medicijnen verneveld met de flexineb, maar voor hem werkte niks meer. Heeft zelfs weken in zouttherapie gestaan.

Mijn ruin die ik al langer heb en nu enkele jaren luchtweg problemen heeft, staat nu op een kuur via de flexineb. Moet even opzoeken wat het ook alweer is. Maar eerst gaat 1ml medicatie met zoutoplossing erin en als de kamer leeg is 2ml zout oplossing met 2ml balsamic air.
Nu dag 3 en hij is stukken rustiger. Was vd week met warmte ook echt waardeloos.

Wij hebben zelf een vernevelaar, maar die blijft vernevelen. De flexineb maakt de kamer echt wel leeg en sluit veel mooier aan. Het werkt super en vind het echt wel zijn geld waard. 2e hands ook waardevast, dus dan ben je net zoveel kwijt als huren bij wijze van.

Het verschil is wel; bij vastzittend slijm maakt die van ons het echt los. Bij flexineb heb ik meer het idee dat medicatie wordt opgenomen.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:07

Binnenkort heb ik de flexineb te huur...nu begreep ik dat je daar ook medicatie via kan vernevelen..( balsamic air gebruik ik al via voer en wil ik ook gaan vernevelen...maar zou je bv bisolvon drank ook kunnen vernevelen? Of iets van atrovent wat voor mensen ook gebruikt wordt?

Ik heb al flixotide via airochamber, ben benieuwd of het via flexineb beter gaat idd

Hebben jullie nog andere opties?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 19:56

Atrovent, flixotide en pulmicort zijn humaan en kun je ook voor paarden vernevelen in de flexineb.

Om echt slijmen los te maken vernevelde ik met hypertone vloeistof en dan na het vernevelen longeren. Dan kwam er altijd veel uit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:00

Vleddertje1 schreef:
Binnenkort heb ik de flexineb te huur...nu begreep ik dat je daar ook medicatie via kan vernevelen..( balsamic air gebruik ik al via voer en wil ik ook gaan vernevelen...maar zou je bv bisolvon drank ook kunnen vernevelen? Of iets van atrovent wat voor mensen ook gebruikt wordt?

Ik heb al flixotide via airochamber, ben benieuwd of het via flexineb beter gaat idd

Hebben jullie nog andere opties?

Medicijnen van de veearts. Niet teveel zelf proberen en rommelen.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:06

Medicijnen van de veearts. Niet teveel zelf proberen en rommelen.[/quote]

Zou natuurlijk allemaal via dierenarts zijn want alles is op recept...
Alleen vraag ik me af waar men de beste resultaten mee behaald..
Dierenarts heeft hier ook niet zoveel ervaring mee omdat er nu eenmaal niet zoveel mensen thuis hun paard vernevelen...

Atrovent had ik al besproken...denk dat ik daar eens mee ga beginnen( humaan volgens mij ook 1e keus)

Bisolvon drank kan je bljjkbaar ook gewoon vernevelen( volgens flexineb zelf) kan geen kwaad lijkt me om dat te gebruiken..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:15

Vleddertje1 schreef:
Medicijnen van de veearts. Niet teveel zelf proberen en rommelen.

Zou natuurlijk allemaal via dierenarts zijn want alles is op recept...
Alleen vraag ik me af waar men de beste resultaten mee behaald..
Dierenarts heeft hier ook niet zoveel ervaring mee omdat er nu eenmaal niet zoveel mensen thuis hun paard vernevelen...

Atrovent had ik al besproken...denk dat ik daar eens mee ga beginnen( humaan volgens mij ook 1e keus)

Bisolvon drank kan je bljjkbaar ook gewoon vernevelen( volgens flexineb zelf) kan geen kwaad lijkt me om dat te gebruiken..[/quote]

Dan zou ik echt een andere veearts kiezen. Hebben wij trouwens ook gedaan. Vorige veearts was wel van de zout, maar dan in Utrecht. Toen zelf vernevelaar gekocht.

Hier veearts komt niet eens en geeft meteen equisolon. Dus er is een andere veearts geweest die de flexineb heeft liggen voor verhuur. Ze bekijken per geval wat ze erbij doen.

De medicatie weet ik zo even niet uit mn hoofd, dus kijk zo even.

Maar iets als bisolvon in de flexineb doen lijkt me niet heel nuttig en ook zonde van de huurperiode.

En wat ik eerder schreef. Alleen zoutoplossing wat we normaal doen en daarna stappem/longeren geeft vaak wel slijm wat loskomt.
Met de flexineb is het vooral wel medicatie opname.

Maar bij mijn ruin zit niet echt slijm vast en zijn de longen echt slecht aan het worden. Dat zijn ook verschillende dingen.
Een infectie, een bacterie, een allergie etc kan allemaal anders behandeld worden.
Je wil altijd dat het hoesten stopt, maar daarvoor is de oorzaak wegnemen wel heel belangrijk. Anders blijf je bezig.

En geloof me. Ik raak nu mn ruin kwijt na bijna 4jaar bezig. ( is min of meer opgegeven met longen nu ) Niet altijd onze schuld, maar ook te weinig handelen van veearts, de standaard medicijnen waar je dan als eigenaar maar in gelooft etc.

En het gegeven paard was al jaren niet effectief behandeld en management was niet goed, dus die is er al niet meer.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:25

Dan zou ik echt een andere veearts kiezen. Hebben wij trouwens ook gedaan. Vorige veearts was wel van de zout, maar dan in Utrecht. Toen zelf vernevelaar gekocht.

Hier veearts komt niet eens en geeft meteen equisolon. Dus er is een andere veearts geweest die de flexineb heeft liggen voor verhuur. Ze bekijken per geval wat ze erbij doen.

De medicatie weet ik zo even niet uit mn hoofd, dus kijk zo even.

Maar iets als bisolvon in de flexineb doen lijkt me niet heel nuttig en ook zonde van de huurperiode.

En wat ik eerder schreef. Alleen zoutoplossing wat we normaal doen en daarna stappem/longeren geeft vaak wel slijm wat loskomt.
Met de flexineb is het vooral wel medicatie opname.

Maar bij mijn ruin zit niet echt slijm vast en zijn de longen echt slecht aan het worden. Dat zijn ook verschillende dingen.
Een infectie, een bacterie, een allergie etc kan allemaal anders behandeld worden.
Je wil altijd dat het hoesten stopt, maar daarvoor is de oorzaak wegnemen wel heel belangrijk. Anders blijf je bezig.

En geloof me. Ik raak nu mn ruin kwijt na bijna 4jaar bezig. ( is min of meer opgegeven met longen nu ) Niet altijd onze schuld, maar ook te weinig handelen van veearts, de standaard medicijnen waar je dan als eigenaar maar in gelooft etc.

En het gegeven paard was al jaren niet effectief behandeld en management was niet goed, dus die is er al niet meer.[/quote]

Het is niet zo dat we niet weten wat er aan de hand is...paard is al jaren bekend met RAO, heeft juist veel slijmvorming( vandaar dat ik denk dat bisolvon( is ip zelfde als equimucin) goed zou kunnen helpen...

Kreeg al meerdere keren per jaar zouttherapie en wordt verneveld met zout( en uiteraard beweging achteraf)

Krijgt al flixotide puffers

Alleen denk ik dat er misschien nog winst valt te halen met bijkomende medicatie..

Dierenarts denkt echt wel mee( gaat ook bij collega's navragen) maar dacht misschien zijn er hier succesverhalen

kirsten3110

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:30

Dankjewel voor de tips!
Ik heb vandaag een pred kuur erbij gehaald voor de aankomende hittegolf anders doe ik zelf helemaal geen oog meer dicht denk ik zo

Bij plak is het ook echt dat het geen slijm is maar echt pure vernauwing van de bronchiën en overgevoeligheid voor pollen. Aka ware astma, ik heb ook nog nooit slijm of snot bij hem gezien. Ook niet als hij weer zo slecht was of zelfs met een longontsteking rond liep. Ik hoop wel dat het hierna echt klaar is met die hitte. Is het bij jullie ook telkens na zulke absurpt warme dagen dat het weer raak is?

Gisteren hebben we de gehele stal onder handen genomen, mijn ouders eindelijk overtuigd dat het hooi naar buiten moet en alles leeg zodat er zo min mogelijk stof kan blijven hangen. Ik merk zelf nu al zoveel verschil als ik naar binnen loop. Laat staan voor hem!

Ik las op Facebook ook iets over diffusers met pepermuntolie. Hier mensen daar ervaring mee? Ik heb vandaag iig al met hem geoefend voor de aerochamber om zijn ene neusgat dicht te houden zodat hij met het andere diep moet ademen zodat hij dat straks ook doet met de flixotide. Dit ging wonder boven wonder echt onwijs goed. Hoelang houden jullie trouwens de aerochamber dan aan het neusgat? Kan me niet inbeelden dat hij minutenlang met dat ding aan zijn neus moet blijven staan. Daar zou ik zelf namelijk ook honds benauwd van worden

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 00:24

Bij mn ruin ook ooit begonnen met alle gangbare medicatie; sputolysin, fentipulmin, prednison, cubarmix etc.

Gaan vernevelen en bij hem kwam het de afgelopen jaren vaak goed los. Heb foto's van het slijm.

Maar..........dat kan echt ophouden. Dat andere paard was al zo op en kapot, dat die longen wel vol liepen, maar hij kon dat er vrijwel niet uit krijgen meer. Geen enkel medicijn en ook langdurig zouttherapie hielp niks meer.

Mijn oude ruin heeft ook al niks meer dat los komt.

Wij hebben nu van deze veearts voor ochtend en avond, eerst; rapidexon en zoutoplossing en daarna balsamic air en zoutoplossing.

Balsamic air heb ik ook al vaker zo gegeven en werkte deels goed toen. Nu met vernevelen merk ik ook een positief verschil. vd week op heetste dag begonnen en deze week zijn we nog bezig, dus hoop ik dat het hem helpt.

Het gewone vernevelen met alleen zoutoplossing werkt niet meer.

Ik had de babyhaler en doe dat soort dingen gewoon. Onze eigen vernevelaar zit aan stroom en maakt veel herrie, maar ze doen nooit moeilijk. Als ik het gewoon vind, vinden zij dat ook.

Nog erger; als we de ene vernevelen, hangen de anderem er overheen of stoppen hun hoofd er bijna bij in........

Maar goed, waar het om ging, is dat een paard vaak eerst een reden hefet om te hoesten. Als je die reden kan wegnemen kan je er vanaf zijn.
Blijft ie gevoelig voor iets of ergens op reageren, blijft ie met regelmaat hoesten en gaan de longen achteruit. Dan heb je hele andere problemen op den duur.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 07:33

Sinds april heeft mijn pony klachten. Enorm hoesten en benauwd was hij.
Da erbij en behandelen. Prednisolon. Respulmin enz.
Hij lijkt ook te reageren op pollen.

Er kwam veel slijm en snot uit uiteindelijk.
Ongeveer een maand terug heb ik een 10 daagde zoutkuur met hem gedaan (in een trailer)
Hier is hij ook wel iets van opgeknapt.
Maar helaas is de benauwdheid nog Wel veel aanwezig.
Sommige dagen is hij best goed en kan hij draven en galopperen. En speelt als bezetenen met z’n vrienden.
Andere dagen kan hij nog geen 10 meter stappen en lukt het hem niet om om te rollen en staat dan snel weer op en proest dan (hoesten doet hij niet meer eigenlijk)

Hij staat 24/7 buiten. Hij krijg kruiden bij voor z’n longen.
Maar wat kan ik nou nog doen?

Heeft iemand van jullie ervaring met api therapie (dat is met bijen lucht)

Of iets anders?