[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:44

Nou ja, Sebacil zou wel het middel moeten zijn. Neocidol is toch een iets minder aftreksel ervan en met Hydrocortiderm smeer je het alleen maar dicht (vieze hormonenrommel), dus daar schiet je ook niets mee op.
Dus koppie dr veur en dan maar weer wassen en sebacillen en en .. bleh!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:24

Ik heb hele goede ervaringen met sebacil tegen mijt/mok, haal het altijd in belgie, waar het onder de naam Sanicuran verkocht wordt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:53

het mag hier gewoon weer verkocht worden dacht ik, wij krijgen het in elk geval gewoon van de veearts.

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:28

Ik heb ook nog wat sebacil staan, mocht volgens mij niet verkocht worden voor paarden dacht ik?
Kreeg het toen gewoon zo mee, duur spulletje.
Was omdat we vermoedde dat het schurft was, maar bleek later niet zo te zijn.
Heb laatst nog wat verkocht ervan, staat er zo'n pot waar je niets mee doet.
Hoewel, de houdbaarheidsdatum zal nu wel verstreken zijn.

Zwaar behangen paarden zijn toch veel gevoeliger hiervoor vanwege het broeierige in de lange haren.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:53

Even een vraagje weer van mijn kant, ben er nog lang niet uit hoe ik het volgend seizoen ga aanpakken, maar ik ben even benieuwd of jullie bekend zijn of kennis hebben met/over prednison te geven tegen eczeem? Was zojuist bij de DA en die vertelde dat dit vaak ook een goede uitwerking heeft. Echter ben ik nog wat huiverig, het is toch wel weer 'troep' wat je er in gooit?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:10

zou ik niet zo snel voor kiezen inderdaad!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:14

Ik ben ook een beetje radeloos. Pony is hoefbevangen geweest. Schuurt zich nog steeds open nu de
vliegendeken af is. Derfen lijkt ook niet te helpen. Onder zijn kaken is het dik en opgezet (heeft het paard
van mijn zusje ook DA gaf aan dat dit door het eten van klavers kan komen) en hij kucht behoorlijk.

Ik weet het niet. Heb nu safe en sound voer besteld maar wil hem miss laten testen voor insuline
resistentie. Ik weet het gewoon echt niet meer.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:45

_CS_ schreef:
Ik heb ook nog wat sebacil staan, mocht volgens mij niet verkocht worden voor paarden dacht ik?

Er mag wel meer niet waar de DA-en zich weinig van aantrekken :D Tot voor een 1-2 jaar geleden was Sebacil hier in Dld ook niet voor paarden te krijgen... officieel dan, mijn DA heeft al eens aangegeven dat hij er geen problemen mee had om het voor paarden als middel uit te schrijven.
Ik heb hier nog steeds een fles staan die ik via-via heb gekocht en oorspronkelijk uit Frankrijk komt.

Langdurig gebruik van prednison ben ik ook geen voorstander van :n Voor het eerste begin en de ergste jeuk/wondjes helpt het heel snel maar het is en blijft troep.

@ TJolieke: hoe gaat het nu met je paard?

Dunla is hier nog steeds jeukvrij. Ook de wondjes in haar oren zijn alweer mooi geheeld sinds ik mijn handschoenen met Derfen er in afsmeer :D Ik heb Dunla vandaag weer even ingesmeerd omdat ik komend weekend van vrijdag t/m zondag weg ben maar dit was 8 dagen na de laatste keer ingesmeerd te hebben! Maar goed, het weer speelt natuurlijk nu ook wel goed mee :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:50

Nee ik vind het ook maar weer zoiets, ken het wel bij de katten hier, die worden er ook zo dik van en al die andere bijwerkingen... Dat doe je als je ten einde raad bent denk ik.

Schijnt dus ook voor pony's/paarden die snel hoefbevangen zijn niet eens goed te zijn. Die zullen dan wss zo weer bevangen raken.

Ik zal nog eens wat door turen, gelukkig gaat het nu goed en kan ik nog even denken wat ik precies onderneem.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:19

met maxi gaat het dit jaar een heel stuk beter.
ze schuurt eigenlijk niet.
allen soms haar staart.
helaas zijn haar manen wel een deel uitgevallen (dit door een alergie voor TKC 97)
maar het is een heel verschil met vorigjaar

vorigjaar:
Afbeelding

dit jaar:
Afbeelding

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:23

Hier niet meer zo veel last van de ze.
Het lijkt nu al minder te worden, hoe is dat bij jullie?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:54

Ellepel: bij veel dierenartsen is Sebacil nog wel te krijgen maar waarschijnlijk zonder etiket, Ik trek hieruit de conclusie dat het niet mag maar dat de dierenartsen het nog altijd een prima middel vinden

Muzefee: Prednison is mij ook wat te heftig om standaard te gaan gebruiken

Maisie: lastig hoor. Heb je al geprobeert om de pony (lange tijd) van het gras af te houden en alleen hooi te geven?

flettie schreef:
@ TJolieke: hoe gaat het nu met je paard?
Hij gaat nu weer best goed. Hij ziet er vreselijk uit, zit echt aan zijn hele voorkant kale plekken, maar de plekken zijn wel rustig en gewoon blank, lijken niet meer te irriteren. Enkele plekken zitten korsten op omdat die wat verder doorgeschuurd waren. Ik smeer om de dag alles met Derfen, hij krijgt nauwelijks gras, elke dag een maximale dosis MSM. Ik ben voorzichtig positief :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:03

prednison langere tijd?
Dan heb je straks een plofkont, en als je er dan mee stopt, komt het eczeem 3 tot 4x zo erg terug, omdat het hele systeem herstart moet worden.

Nee, zou het überhaupt nooit in gedachten nemen om zoiets te doen.

roseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:57

Ik smeer nog steeds derfen, de manen en staart zijn rustig, alleen wordt alles nu wel dof en droog.
Tegen mijt heb ik me laten vertellen om de sokken met Frontline spray in te sprayen, heeft iemand daar ervaring mee?
Mij klinkt het niet onlogisch, bij honden helpt het ook tegen mijt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:40

Maisie schreef:
Ik ben ook een beetje radeloos. Pony is hoefbevangen geweest. Schuurt zich nog steeds open nu de
vliegendeken af is. Derfen lijkt ook niet te helpen. Onder zijn kaken is het dik en opgezet (heeft het paard
van mijn zusje ook DA gaf aan dat dit door het eten van klavers kan komen) en hij kucht behoorlijk.

Ik weet het niet. Heb nu safe en sound voer besteld maar wil hem miss laten testen voor insuline
resistentie. Ik weet het gewoon echt niet meer.

Staat ie op gras?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 06:00

Muzefee schreef:
Even een vraagje weer van mijn kant, ben er nog lang niet uit hoe ik het volgend seizoen ga aanpakken, maar ik ben even benieuwd of jullie bekend zijn of kennis hebben met/over prednison te geven tegen eczeem? Was zojuist bij de DA en die vertelde dat dit vaak ook een goede uitwerking heeft. Echter ben ik nog wat huiverig, het is toch wel weer 'troep' wat je er in gooit?

weet je wat het met prednison is?
je paard is dan heel gevoelig voor hoefbevangenheid,dus het mag absoluut niet in veel gras en moet je schraal houden.
en net dat schraal houden werkt voor eczemers ook erg goed.

ik hoor wel vaker hoor dat paarden een prik tegen de jeuk krijgen en dan gaat het een tijdje goed.
als je bijvoorbeeld een paard hebt wat al veel jeuk heeft en zonder deken loopt dan kan het wel even helpen.
prik tegen dejeuk---..>deken op en dan merk je dat het paard na een tijdje enorm opknapt.

maar prednison heeft wel bijwerkingen.
ap heeft het gehad voor zijn bronchitis, en hij was heel erg sloom in die tijd.

maisie:
er gaat momenteel ook een virusje rond waar de paarden die opgezette klieren onder de kaak van krijgen.
heb je al getemperatuurd en waarom heb je de deken er af gehaald als de pony jeuk heeft?
en heb je al in het topic gekeken voor hoefbevangen paarden?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:04

Nee ik heb niet getempratuurd. Vorig jaar hadden ze het ook. Deken is af omdat hij een regendeken op heeft nu. Hij stond nl steeds met een natte vliegendeken op wat ook weer niet bevordelijk is voor zijn kuchje. Als ik hem op de achterste wei zat dan schuurt ie niet (staan geen bomen) alleen daar haalde ik hem 2 maanden geleden hoefbevangen van af.

hij staat idd nu nog 24 uur per dag op het gras. Ik wil wel gaan kijken of ik het voor elkaar kan krijgen om voor volgend jaar een paddoc aan te leggen waar hij op kan.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:43

Hebben hier nog meer mensen hun pony opgegeven voor het onderzoek van Anouk Schurink? Ik wel ben benieuwd hoe het onderzoek gaat lopen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:23

Ik heb Bregh nu al een paar dagen alleen onder een regendeken staan, en het gaat super! Geen schuren, niks weg buiten dan wat manen waar de hals van de exceemdeken heeft gezeten. Die zouden ze voor mijn paard best een cm of tig langer mogen maken eerlijk gezegd, hij hangt nu altijd (ook haar RSIH trouwens) halverwege de hals. Ik weet dat je de RSIH aan de oortjes vast kon maken en dan de vliegenkap erover, maar dan zou daar de hals ook langer van moeten zijn stiekem..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:26

ap staat sinds vandaag ook onder de regendeken, en zonder hals.
ben heel benieuwd hoe dat bij hem gaat.

de andere eczemer op stal staat dus bloot, en tot nog toe gaat dat heel goed.
maar dat mag ook wel met al die regen :(

Breghje,fijn dat je paard geen IR heeft.
heb je al een idee hoe de behandeling nu verder gaat?
wat ga je doen?

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:23

*komt weer even om het hoekje kijken*

Ik heb die van mij met hevige regen zoals afgelopen dagen wel een regendeken om (ze is wat ouder en krijgt het koud als ze nat is)Maar gisterenochtend trof ik haar aan in de wei met haar achterhoef door haar buikriem.. := Iets waar ik dus altijd al wel een beetje bang voor ben geweest, maar gelukkig nog nooit gebeurt is.. Nu dus wel.. :(
Gelukkig stond ze heel rustig te wachten tot ik haar hoef uit de riem haalde.., maar durf hem er nu niet meer op te leggen..

Mijn pony gaat zitten en gebruikt haar achterhoef om haar tepels en buik te schuren (ja ze is nog heel lenig!)
Als ze geen jeuk heeft is regendeken geen probleem, maar schijnbaar kan het dus nu nog niet..

Nu was mijn vraag:
Als je het eczeemdeken nu nog laat liggen, gaat dit dan ook de aanmaak van wintervacht iets tegen..?
Ik heb em er nu vandaag maar helemaal afgelaten dus ze staat kaal. Wil haar zo goed mogelijke vacht aan laten maken en het liefst helemaal zonder deken laten van de winter..

Maar ze stond wel weer te zwiepen met haar staart steeds en naar haar buik te trappen. Heb het idee dat er toch nog kleine rotvliegjes zitten. Als ik haar bij haar weidegenootje zet, zie ik ook gelijk een getoupeerde staart..

Muzefee ik ken iemand die prednison heeft gegeven tegen schuren van de manen. (paard had waarschijnlijk geen ZE) Volgens mij heeft het niet veel gedaan. Ik zou het ook niet zo snel doen eigenlijk..

Maisie herkenbaar verhaal.. Mijne is ook HB geweest (afgelopen winter) en gaat op den duur ook hoesten na lange tijd alleen hooigift (meestal eind van de winter) Ik geef vaak luchtwegensuppl. tijdens de winter. Dit gaat best goed moet ik zeggen. En goed hooi , geen stof (of schimmel) en anders laten weken voor het stof, is wel een hoop werk..
Verder vraag ik me af waarom je de pony nog 24/7 op de wei hebt staan? en helemaal bij verdenking op insulineresistentie? of heb je wel strookbegrazing en/of graasmasker voor haar..? En wat is de reden dat je de eczeem/vliegendeken eraf hebt nu..? edit: zie al vanwege regendeken

edit: ik zie dat je haar 2 maanden geleden HB uit de wei gehaald hebt. Dan lijkt het me helemaal niet verstandig haar nu alweer 24/7 in de wei te hebben staan!
En kun je de bomen niet afzetten in de andere wei, of een stukje paddock voor haar afzetten..? Misschien kun je inderdaad ook het centrale topic over Hoefbevangenheid even bekijken, staat een hoop nuttigs in.

jitske82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:47

Mijn friese merrie is vorige week begonnen met schuren, zo uit het niets!
Vreemd en ik dacht even dat het te maken had met hengstigheid maar ze doet het nu elke avond op stal.
Weet niet zo goed wat ik moet doen nu....
Heb haar een week behandeld met droogzetters voor de mok en ben daar maar mee gestopt misschien heeft het daar iets mee te maken? Heeft iemand ervaring hiermee?

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:48

waar schuurt ze? alleen staart of ook manen of andere plekken?
kan verveling op stal zijn en wanneer is ze voor het laatst ontwormd..?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 02:16

aam_mic schreef:
Hebben hier nog meer mensen hun pony opgegeven voor het onderzoek van Anouk Schurink? Ik wel ben benieuwd hoe het onderzoek gaat lopen.

Yepz binnenkort komen ze bloed af tappen. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 07:16

zwelgje27 schreef:
*komt weer even om het hoekje kijken*

Ik heb die van mij met hevige regen zoals afgelopen dagen wel een regendeken om (ze is wat ouder en krijgt het koud als ze nat is)Maar gisterenochtend trof ik haar aan in de wei met haar achterhoef door haar buikriem.. := Iets waar ik dus altijd al wel een beetje bang voor ben geweest, maar gelukkig nog nooit gebeurt is.. Nu dus wel.. :(
Gelukkig stond ze heel rustig te wachten tot ik haar hoef uit de riem haalde.., maar durf hem er nu niet meer op te leggen..

heb ik vorig jaar ook gehad,was ap ook met een been door de buikriem gegaan met rollen.
oplossing is buikriemen strakker zetten dan gebeurd dat niet meer.
hij had toen wel een flinke plek op zijn been er aan over gehouden

een eczeemdeken houd de aanmaak van wintervacht niet tegen hoor, ap word elk jaar weer een beertje!
sde vliegjes zijn pas weg als het OVERDAG onder de 10 graden blijft en dat is het nog lange niet,dus niet te snel de dekens er af halen.

haha elk jaar weer komen er in dit topic de vragen....wanneer kan de deken er af? :P