Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:02

Ik heb Mooney gister een scheerbeurt gegeven. Ik dacht nog dat het wel mee viel met het haar, maar de vacht was echt super dicht. Ze zal blij zijn dat het eraf is, vooral in haar nek.
Niet zo'n super foto in het donker.
Het lijkt wat rommelig gedaan, maar in het echt vind ik het juist super netjes.
Speciaal voor de kerst een sterretje laten staan, super hip! Ziet niemand dat ze al oma is ;)

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:08

kekavo schreef:
Hij doet het al ruim 3 jaar op 1 pil per dag en dat gaat super. .

Misschien tijd om de dosis te verhogen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:12

Kekavo ik had al een heel antwoord voor jou ingetyped maar zie het nergens.

Wordt jouw verzorgpaard wel jaarlijks door een tandarts nagekeken? Of eigenlijk liever 2 keer per jaar als dat kan? Want cushing paarden zijn erg gevoelig voor ontstekingen in hun mond en aan hun tanden en dat zou kunnen verklaren waarom hij slecht eet. En aangezien jij aangeeft dat hij zo slecht eet zou dit er toch op kunnen duiden dat er wat speelt (ofwel toch misselijk door de cushing of wel een zere mond door een ontsteking in mond of aan tanden)!

Als hij zo slecht eet en zijn spieren zo ingevallen zijn, is het wellicht inderdaad wel tijd om de dosis te verhogen want eigenlijk moet dat invallen van de spieren stoppen door het geven van pergolide ... (zie post van Jannepauli en zat hier ook al mee in mijn hoofd..).

geerke

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:21

waarom hebben cushing paarden vaak problemen met hun gebit?
Is daar een verklaring voor?

Ik zit mij maar steeds af te vragen waarom er nu redelijk veel paarden cushing krijgen.
Haboshof@ schreef dat ook al....en dat is natuurlijk wel betrouwbare info omdat zij al zo lang oude paarden meemaakt en dus duidelijk ziet dat er meer gevallen van cushing zijn dan vroeger.

Toch het voer?De giftige antioxydanten die ze bijna door iedere muslie heengooien?
Ik kom nog uit een tijd dat een paard brok kreeg en hooi.
De meeste paarden nu krijgen kuil en muslie....het moet toch een oorzaak hebben?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:33

Uit onderzoek in VS blijkt dat het vaak om sobere rassen gaat, vaak merries en heel vaak dieren die hun hele leven wat te zwaar zijn geweest. Bij sobere rassen heb je natuurlijk al gauw dat het voer en misschien zelfs het gras te rijk voor ze is en ze dus structureel wat te dik zijn...

Cushing paarden zijn gewoon door hun lage weerstand gevoeliger voor (langdurige) ontstekingen (aan huid, hoeven, longen maar ook in hun mond en aan hun gebit en dat laatste wordt nog wel eens vergeten omdat het niet echt zichtbaar is natuurlijk).

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:05

Ik vroeg het laatst ook aan mijn DA hoe het nou komt dat je er nu zoveel over hoort en het mee maakt.
Zelf heb ik van mijn 8 paarden en dus 2 met Cushing.. Volgens hem waren er vroeger ook veel paarden die het hadden, maar was het een onbekend iets en werden ze vaak ingeslapen vanwege de hoefbevangenheid.
Hij zei dat het nu sowieso veel meer gebeurt dat mensen paarden met pensioen houden, vroeger gebeurde dat toch minder, maar als Haboshof wel verschil merkt dat het vaker voor komt is dat toch apart!
Ik kan me ook voorstellen (net zoals sommige ziektes bij mensen) dat het meer voor lijkt te komen doordat paarden door de betere zorg ouder worden, maar ik heb geen idee of dat zo is.

Mijn paarden zijn juist nooit te dik geweest, pony nu wel iets, doordat ze vanwege slijtage in haar benen niet meer zoveel kan bewegen, mijn paard ben ik juist blij dat die eindelijk iets dikker wordt.
Bij de oude paarden in pension trouwens nog geen cushing meegemaakt.

Ik vraag me trouwens af wat een tandarts kan doen bij ontstekingen in de mond?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:14

Een ontsteking in de mond kan ontstaan omdat er een tand/kies niet mooi glad is en bijv in de wang prikt. Ik weet dat mijn tandarts indertijd een paardje met cushings behandelde die lelijke plekken in de mond had. Zij kon natuurlijk alleen de tanden behandelen, maar kende wel weer iemand die drankjes had die de mondproblemen van dat paard sterk verbeterde ;-)
Maar het gaat natuurlijk in de eerste plaats om de tandproblemen die (evt) mondproblemen kunnen veroorzaken of versterken.

Ik denk dat inderdaad veel meer mensen tegenwoordig hun paard bij hen oud laten worden en deze blijven verzorgen. Vroeger waren ze misschien eerder al ingeslapen oid. Dus kom je ook meer ouderdomsziekten tegen. En doordat er meer mensen bewust zijn dat cushing er is wordt het nu sneller gezien, terwijl ze vroeger "gewoon oud" werden genoemd als ze wollig of gelig werden ;-)

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:31

Mijn oude shet heeft een chronische sinisitis (bijholte-ontsteking). De enige optie is haar te opereren maar dat is op 35 jarige leeftijd geen optie meer. Verschillende AB gehad, maar daar gaat het niet mee weg. Ze heeft ook een bult onder haar oog. Destijds ook met de DA besproken om haar te laten gaan om die reden, maar die had zoiets, dat kan altijd nog... Ondertussen zijn we 4 jaar verder...

Mijn shet is ook mager en onderbespierd. Ik probeer haar nu met slobber op te krikken. Ruwvoer/hooi krijgt ze niet meer weg en gras staat er niet veel meer in de wei.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:33

Ik begin te twijfelen over wat mijn haflinger heeft. Zou het cushing kunnen zijn? Moet ik er een onderzoek aan wagen? En op wat voor een kosten moet ik dan rekenen?

Milka is 17 jaar oud en al 13 jaar in mijn bezit. Hij is tot 2 jaar geleden eigenlijk altijd te dik geweest. Hem op een goed gewicht krijgen was zo ongeveer onmogelijk. 2 jaar geleden is hij flink afgevallen. Zo ver zelfs dat zijn hals recht is geworden inplaats van de mooie ronde hals die hij altijd heeft gehad, zijn ribben werden zichtbaar en op een gegeven moment zelfs zijn heup. Ik heb hem van alles gevoerd en we hebben hem heel erg goed ontwormd omdat hij ondanks regelmatig ontwormen toch wormen bleek te hebben. Hij bleef zo dun tot we hem deze zomer op het land hebben gezet. Hij is nu op een redelijk goed gewicht al zouden er wel weer wat spieren op mogen komen. Maar hij staat stil.

Door een ander probleem deze zomer (ernstige zonnebrand door het eten van 'iets' dat hij niet had moeten eten) hebben we een bloedonderzoek laten doen. Daaruit bleek dat hij behoorlijk wat ontstekingen in zijn lichaam had. Hij heeft daarvoor en voor de zonnebrand een antibioticakuur gehad. Daarna hebben we geen boedmonster meer afgenomen. Ook bleek dat hij weer wormen had en hebben hem daar weer voor behandeld.

Voor de zonnebrand problemen begonnen was ik net begonnen met hem weer aan het werk te zetten. Toen hij weer genezen was van de zonnebrand kwamen er echter nieuwe problemen. Bij lichte inspanning en bij het eten hoor je zijn ademhaling. Hij is wel gewoon levendig en als ik grondwerk met hem ga doen is hij gewoon lekker enthausiast. Hij maakt gerust een serie bokjes en galopeerd dan weg. Hij kan ook gewoon goed hinniken en er komt geen uitvloeiing uit zijn neus. Ook niet na wat inspanning.

Wel heeft hij een hele dikke vacht (wel glad) en staat hij vaak te zweten. Zowel in het land als op stal en op verschillende momenten van de dag. Zijn temperatuur is wel normaal. Eerder wat lager dan hoger zelfs.

Hij ruikt erg uit zijn mond en laatst viel iemand op dat hij een klein gaatje/wondje in zijn tong had. Hij maakt geen proppen van zijn hooi en heeft nog nooit gebitsproblemen gehad. Vorig jaar is zijn gebit nog bekeken en ook toen hoefde er niets te gebeuren.

EDIT: Nog vergeten te melden: Vorig jaar kwam hij voor het eerst van zijn leven slecht door zijn wintervacht.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:38

@ Nanda: Eigenlijk moeten ze (in mijn ervaring dan hè!) niet meer mager of onderbespierd zijn als ze eenmaal aan de pergolide en weer in balans zijn. Maar kan me voorstellen dat als ze er allemaal kwalen bij heeft, dat dat allemaal nog niet zo makkelijk en eenvoudig is. Hoe hoog is de dosis van jouw shet ook al weer Nanda?

@ Malenka:hmmm lastig, het is wel zo dat door hun slechte weerstand cushing paarden ook gevoelig voor wormen zijn en dan het strak en tijdig en evt extra ontwormen wel wordt aangeraden. Het plotselinge afvallen en de ontstekingen in combinatie met het eerder juist stevig zijn, lijken mij idd wel aanwijzigen en de ingevallen spieren, de dikke vacht en de thermostaat die niet helemaal lekker werkt (koud of te warm zijn) kunnen allemaal indicaties zijn.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:54

Major wordt regelmatig door de tandarts nagekeken. Volgens hem zijn zijn kiezen versleten, en kan hij daarom niet goed meer eten. Hij eet nog wel zijn biks, amar laat er een deel weer van uit zijn mond vallen, en hooi krijgt hij niet meer weg. Daar draait hij balletjes die hij ook weer laat vallen. Daarom krijgt hij dagelijks een prakkie met muslie en wat biks (geweekt omdat het prakkie nat is, krijgt hij wel weg) en vooral flink wat zemelen. Ook doen we er wat luzern door en dat krijgt hij wel weg.
Hij is wel wat mager maar niet zo bijzonder erg, dat valt volgens de dierenarts wel mee. Ik vind het wel, amar dat lijkt maar zo doordat zijn spieren zo zijn ingevallen. Dat is nadat hij met de medicijnen begonnen is wel weer enigzins teruggekomen, maar niet meer heel sterk. Waarschijnlijk ook, omdat hij gewoon niet meer werkt. Aan de longe draaft hij soms nog wel wat, maar daar vind hij echt helemaal niks aan dus dat doen we niet zo vaak. En onder zadel loopt hij alleen maar aan de lange teugel, zijn spier-opbouw wordt dus ook niet meer bevorderd door ons.
de dierenarts vind hem er goed uitzien en vind het niet nodig dat de dosering verhoogd wordt. Hij wordt ook niet magerder meer en zijn spieren blijven ook aardig gelijk zo.

Hier zie je hem, in de periode voor hij aan de medicijnen ging. Januari 2008.
Afbeelding
Afbeelding

Zo ziet hij er nu uit. Je ziet dus, dat hij wel degelijk behoorlijk opgeknapt is.
Afbeelding
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:04

Zoo dat is wel een wereld van verschil, fijn hoor!!!!

Ik zie alleen wel op de laatste foto dat zijn haar wel weer langer/krulleriger aan het worden is/lijkt. Dat hadden wij met Willy ook, dat is wel iets om in de gaten te houden hoor want dat betekent wel dat er misschien op termijn een bijstelling nodig kan zijn. Als Willy de juiste dosis heeft, dan heeft hij ook gewoon gladder haar, zoek voor de gein in de laatste paar pagina's onze foto's ook maar eens op dan zie je wat ik bedoel dat het toch de kop weer op steekt zeg maar.
Super dat hij ook goed door tandarts wordt onderhouden. Versleten kiezen zijn lastig bij die oudjes! Zelfs bij weinig werk zouden spieren beter mogen worden, willy wandelt met ons, wordt licht gelongeerd of stapt ook onder het zadel 20 tot 30 minuten maar 2 keer per week, maar hij heeft best wel weer een paar stevige billen (nou is het wel een ander ras :D maar toch)

Malenka

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:13

Zo, dat ziet er echt veel beter uit!

Ik wa snog iets vergeten te melden: Milka krijgt moeite met opstaan als hij gerold heeft. Laatst zag ik dat hij ging zitten en wel 5 hupjes nodig had om overeind te komen. Dat heb ik nog nooit eerder gezien.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:25

Dat is lastig, als hij moeite krijgt met opstaan. Maar dat kan ookg ewoon stijfheid zijn, tijdelijk of blijvend.

Haha, die vacht lijkt maar zo. Hij had net liggen rollen en het zand was vochtig. Is dus zand wat je ziet, geen haar. Zijn vacht is keurig netjes glad en niet zo heel erg lang. Het is zelfs korter dan vorig jaar om deze tijd.
Hij heeft nooit ene heel dikke kont gehad. Was heel vroeger wel stevig bespiert, maar dat waren race-spieren en dat is voor het zicht ook niet heel stevig. Zijn spieren zijn wel slap, dat wel. Maar dat kan dus beter? Dan ga ik er toch amar weer over praten met zijn eigenares. Hopen dat ze ernaar wil luisteren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:28

hij ziet er veel beter uit!
Wat mij opvalt is dat hij weekgekoot is achter.Had hij dat altijd al?
Mijn vriendin haar merrie die ook cushing had(vorig jaar ingeslapen), had ook in een korte tijd haar koten tot bijna op de grond.
Als ik sommige foto's zie twijfel ik of Pablo het ook heeft...hij ziet er namelijk nog redelijk uit.
Maar goed....die vacht klopt niet hoor bij hem.
Waarschijnlijk het beginstadium van cushing...wat dan al drie jaar aan de gang is ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:31

Kekavo: lastig hoor, gewoon maar een beetje in de gaten houden lijkt me. Ik ken hem natuurlijk verder niet maar als jij hem toch nog wat arm in de bespiering vindt, is het iets wat je nog een beetje kunt monitoren.. en kunt overleggen met DA evt of daar nog winst te behalen is bijvoorbeeld. Desnoods maar met kleine verhoging. Maak je ook nog een keer een droge foto?? ;-)

Melanka: bij cushing hoort spierslapte in de achterhand omdat door de overproductie van cortisol de spieren afnemen dat merk je met name achter. Het kan dus met cushing te maken hebben, maar dat hoeft natuurlijk niet. In de gaten houden en als je een goede DA hebt eens overleggen en hem laten bekijken en voorleggen wat je hebt opgemerkt aan hem.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:39

Fargo, ga ik probeen, misschien lukt het morgen. Maar hij vind fototoestellen vreselijk, dus dat is lastig. Ik kan in principe hem alleen fotograferen als hij losloopt, dan heeft hij me niet in de gaten.

Geerke, nee hij is altijd al weekgekoot geweest, is aangeboren. Ik heb een foto van hem op de renbaan, als 6-jarige, en daar kun je het ook op zien.
Tenminste, weekgekoot beteknt toch dat hij bij het lopen met zijn kogel heel ver doorzakt, zoals je op de eenna laatste foto goed kan zien, bijna de grond raakt zelfs?

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:59

Fargo, Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft die bespiering als er nog "gewerkt" wordt met je paardje. Op mijn shet wordt al 13 jaar niet meer gereden. Fungeert alleen als grasmaaier :D . haar achterhand is erg slap. Af en toe zwalkt ze een stapje. Mijn shet is naar schatting ongeveer 175 kg en krijgt nu 0,37 mg. En ik twijfel om dat op te hogen naar 0,5. Haar vacht zegt me dat ik op mijn hogen (gekruld). Maar ze loopt prima( niet op eieren) en is erg fit voor haar doen. De winter is altijd haar betere periode, waarom weet ik niet.

Ze is nu ruim 35 jaar (6-4-1976). Cushing of niet. De ouderdom slaat natuurlijk een keer toe. Ik roep al jaren dat dit haar laatste jaar wel zal zijn.

Maar goed, Cushing, chronische bijholteontsteking, zomerexceem (goed onder controle), uitkijken voor bevangenheid, 35 jaar, Niet goed meer kunnen eten, onderaan in de rangorde.
Het is ook niet niks...
En toch wil ik haar na 32 jaar nog steeds niet kwijt... :) Ze is het duurste paard van stal :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:12

zo....ik mag mij nu officieel als cushingtopic bezoeker aanmelden ;)
De da belde net...Pablo heeft cushing!

Ik houd hier eigenlijk vanaf maart al rekening mee,en nu de bevestiging! *\o/*
Misschien een onbegrijpelijke smiley... maar de pillen zijn al onderweg van Lappie-lap :D
Ik koop pillen voordat de uitslag binnen is,erg eigenlijk :o
Gisteren nog een vriendin(paardenvrouw)die mij voor gek verklaarde....nee,hij heeft echt geen cushing hoor!

Dat verklaart de rare vacht,de haast onverklaarbare blessure in maart die lang heeft geduurt.
En dat zijn eigenlijk de enige symptomen.Maar genoeg dus.

De da was blij met de tip van eerst een dag of vier 0.25 mg te geven....Ik heb hem verteld dat ik dat van ervaringsdeskundigen had gehoord....hij zou die tip zeker gaan gebruiken!

Pablo's schildklierwaarden waren goed,dus die dosering hou ik zo.

Verder zou hij de precieze waarden opsturen en mocht ik als mij eerste pillen opwaren gerust een recept komen halen zodat ikzelf op internet kon shoppen.
Moet binnenkort toch langs voor een recept voor de levothyroxine.
Ik ben al aan de levo 90 euro per maand kwijt :D
Maar zolang hij nog lol in zijn leven heeft vindt ik het het waard,nu een pilletje erbij s'avonds.
We gaan ervoor :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:23

oww geerke,toch fijn om zekerheid te hebben ,dat je er iets aan kan doen ook...

had ik toen ook met gambit,die zat zó slecht in zijn vacht dat ik rekening hield met cushing en de veearts zei het ook meteen,zal me verbazen als hij geen cushing heeft,als je dan de uitslag hoort dan weet je het tenminste en kan je er iets aan doen :)

en nu maar kijken hoe snel pablo gaat opknappen van de pilletjes :j

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:27

Raar he Geerke, dat je blij kunt zijn met zo'n uitslag.
Hopelijk slaat de pergolide goed aan bij Pablo!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:38

Geerke, je hebt een begrijpelijke onbegrijpelijke smiley! :D . Veel succes!

Ik hoop dat de pillen aanslaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:49

Haha, Geerke toch! Of ik je moet feliciteren weet ik niet maar het is inderdaad wel een soort van bevestiging en hopelijk slaat de pergolide aan. In de VS wordt er telkens op gehamerd dat de pergolide tabletten een beperkte houdbaarheidsdatum hebben ( werking neemt af) en dat het in de koelkast bewaard moet worden. Zijn de tabletten die je overgenomen hebt van een bepaald merk, en hoe oud zijn ze?
Ik ben benieuwd naar de bloedwaarden - zet je ze op het forum zodra je ze hebt?

Ik heb vanmorgen voor IR laten prikken en zodra die uitslag er is ga ik voor de ACTH basaal test. Ben benieuwd...

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:49

Jee geerke, wat fijn dat je eindelijk een duidelijke diagnose hebt!
Hopelijk slaat de pergolide goed aan, en misschien kan je dan op den duur zelfs nog af van de schildkliermedicijnen voor pablo.
Hoe oud is hij eigenlijk?

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:52

jannepauli, hoe lang gaan de pillen dan mee? Ik doe ongeveer 9 maanden met een doosje. En ik bewaar ze in de schuur. :=