[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:48

bij mij vallen die maten eigenlijk wel mee..

ik heb voor mijn fries 1 maat groter genomen,maar die is zo breed,dat ze dat wel nodig heeft...

voor yippie is er ook 1 maat groter als dat ze nodig zou hebben,die is dus overduidelijk te groot....die had beter 1 maat kleiner kunnen zijn,voor wessel heb ik nu gewoon de maat genomen welke hij ook als deken nodig zou hebben,en die past als gegoten...

echt heel netjes... Lachen

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:01

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:22

Hallo mensen,

Ik haak even aan.

Ik heb tegenwoordig ook een schuurdertje. Op dit moment red ik het nog om haar zonder deken te houden. Ik smeer de manenkam en de bovenkant van de staart op dit moment om de dag goed in met Marzena zalf (met Cojosol erin) en iedere dag spuit ik 's avonds anti vlieg rond manenkam en staart. Ze krijgt lijnzaadolie door het voer en het voer dat ze krijgt is laag in eiwitten en hoog in vitaminen enzo. Op dit moment schuurt ze niet meer en lijken de manen zelfs weer aan te groeien. Uiteraard werkt het weer nu ook mee en moet ik nog maar zien of ik het zo red tot eind oktober.

Mocht ze ondanks deze middelen toch gaan schuren, dan ga ik onmiddelijk een Boett of Ivanhoe deken bestellen.

Groetjes,

Aline

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:28

ellepel heb jij trouwens het idee dat de deken vanzelf naar achteren schuift? Ik ben benieuwd hoe ik hem vanavond aantref. Heeft vandaag voor het eerst de deken op voor de hele dag. Is het geen optie om het elastiek los te maken in de hals?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:31

ja om die elastiek los te maken of er een stuk tussen te zetten had ik ook al aan gedacht,maar heb nog geen tijd gehad om te kijken hoe dat moet.
volgens mij schuift de deken niet naar achter bij appie,hij blijft wel heel mooi zitten,zelfs met die dekensingel er omheen Haha!

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:45

Wij gebruiken nu de deken van de meulenkamp. www.demeulenkamp.nl Is een prima deken die lang meegaat, goede pasvorm. Ik ben wel aan het rondkijken naar andere dekens, ik vind die bruine kleur van de meulenkamp deken namelijk niet zo mooi....

Cuubje schreef:
Ik heb de Rambo Sweet itch Hoody......

Echt een super deken...super stevig....mooi wit (dus wordt niet zo heet), zijde over de manen...en zit tenminste als een echte deken........ Mijn merrie heeft voor het eerst prachtige manen Pling

Als je hem uit Engeland haalt, ben je 105 kwijt Knipoog

Normaal zonder deken
http://i39.photobucket.com/albums/e192/ ... rmanen.jpg

Met Rambo
http://i39.photobucket.com/albums/e192/ ... tmanen.jpg

Heb je een foto van de deken? En is dit een echte eczeemdeken of een 'gewone' vliegendeken?

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:54

Marliesvr schreef:
Wij gebruiken nu de deken van de meulenkamp. http://www.demeulenkamp.nl Is een prima deken die lang meegaat, goede pasvorm. Ik ben wel aan het rondkijken naar andere dekens, ik vind die bruine kleur van de meulenkamp deken namelijk niet zo mooi....

Heb je een foto van de deken? En is dit een echte eczeemdeken of een 'gewone' vliegendeken?

Dit is de deken:

http://www.derbyhouse.co.uk/user_resour ... 001-01.jpg

Het is echt een eczeemdeken.... in engeland heet zomerexceem namelijk "sweet itch", vandaar ook de naam..... Ik vindt ze veel fijner als die andere gevallen....daarvan zakte de hals iedere keer af...en ik moest de deken 2/3 keer op een dag goed trekken...want de stof rekte ook almeer uit.... De stof van deze deken is ook heel dicht en stevig Pling Tsja op deze manier vindt ik de exceem totaal niet erg meer...... 1 keer in de 2 weken ff wassen en een beetje babyolie erop...en geen gedoe meer..... Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:08

het schijnt.....
dat je een eczeemdeken ook gewoon kunt kleuren met textielverf Haha!
het is gewone stof die je dus ook gewoon kunt kleuren.

valt te proberen toch?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:48

Mijn Everline was blauw, en nu is ie zwaar gebleekt door de zon Knipoog Dus nu is ie lichtblauw-wit-achtig...
Mij kan het persoonlijk niet zoveel schelen hoe de deken eruit ziet (al moest ik in het begin ook ff wennen), als hij maar werkt!!
Alleen aan die (sorry hoor) achterlijke aliën-hoofdkappen en maskers kan ik niet wennen hoor Haha! Haha!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:01

hoevaak doen jullie eczeem balsem in de staat en manen ?
ik 1 x daags , maar gaat wel snel op zeg ! hij heeft het nu 2x in zijn staart en manen gehad en nu is het flesje al voor de helft leeg ...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:14

XxSultanxX schreef:
hoevaak doen jullie eczeem balsem in de staat en manen ?
ik 1 x daags , maar gaat wel snel op zeg ! hij heeft het nu 2x in zijn staart en manen gehad en nu is het flesje al voor de helft leeg ...

Ik 1 keer daags als ze op stal gaan. En ik smeer om de 3 a 4 keer per week TKC

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 05:59

ik smeer ap zijn huid er mee in als ik er ben, de fles sweet itch heb ik nog van vorig jaar.
smeer je het wel alleen op de huid dan?
van staart en manen?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:29

Ik smeer idd alleen op de huid van de staartwortel en de manenkam Ach gut

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:44

misschien wat minder er op doen en goed uitwrijven?
tja en anders word het een duur grapje.
maar ja die eczemers zijn toch al dure peerden Tong uitsteken

_Brammie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:20

Ik kan vanavond ook weer de manen gaan wassen, ze zijn er niet afgeschuurd, maar zit wel onder de schilfers, net onder de manenkam Boos! .

En als ik het wil insmeren dan gaat het hoofd flink de lucht in Huilen .
Was het maar vast... oktober Clown

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:43

Ik heb van de week Kerato shampoo gehaald. (Een verzorgende shampoo die speciaal ontwikkeld is voor paarden met eczeem of een schilferende huid. Door de met grootste zorg gebruikte grondstoffen heeft de shampoo niet alleen een reinigende maar ook een jeukstillende werking. De shampoo kan ook preventief worden gebruikt bij paarden die neigen te gaan schuren tijdens het seizoen)
Het proberen waard. Ga haar van de week wassen.

Gisteren had ze trouwens gigaveel jeuk. Ik vond de vele wind vorige week lekkerder voor haar. Zelfs wel eens zonder deken aan de wandel geweest en gewoon rustig kunnen grazen.
Maarja gisteren.. met poetsen al en op stal, ze bleef maar zwiepen en slaan. Snel vliegenspul gespoten en ingepakt. Met hele eczeemdeken en (nieuw Lachen ) hoofdmasker aan de wandel gegaan. 's Nachts op stal maar de vliegendeken met buik opgelaten. Ze heeft niet (zichtbaar) geschuurd vannacht maar staat natuurlijk wel altijd op stal.
Ze stond laatst toch in de stal met een luik naar buiten? Heb haar toch maar weer verhuisd. Ze staat wel in deze zelfde gang maar dan de rij ertegenover en zonder luik. Gaat stukken beter, plekken op het hoofd weer mooi en ze schuurt haast niet en zeker de staart en manen niet zichtbaar. Hoofd en buik wel maar niet tot bloedens.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:44

Oh Sultan, ik heb ook de Eczema Balsem. Bij mij gaat het niet zo hard hoor, gelukkig. Probeer het inderdaad iets minder dik in te smeren. Bij mij werkt het dan ook gewoon.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:53

Toch maar een Boett-deken aangeschaft, alleen, wat is wijsheid?

zal ik nu al beginnen met opdoen of ben ik te laat en kan ik beter volgend jaar beginnen?
laten jullie m 'snachts om?
Dat stiek om de hals, is dat niet gevaarlijk?
En daarbij krijg ik m vrij moeilijk over het hoofd heen.. Is dit normaal of heeft mijn paard gewoon een groot hoofd Lachen ?
Thanks!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 00:13

Jennyxx schreef:
Nicole10 schreef:
ik heb het spulletje puur cullico van de paardendrogist bestelt.
Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25491

Yep. Geeft het al 2 jaar 2x per dag aan mijn pony en het helpt helemaal niks. Eczeem gaat niet weg en wordt er zelfs niet minder van Verdrietig

En nou maak je mij een illusie armer, ik ben er dit jaar mee begonnen en had goede hoop dat het aan zou gaan slaan Verdrietig

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 07:06

Nicole, die halsopening kun je wijder maken???? Als dat niet past zou ik ff checke of ik een olifant heb ipv een paard Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 08:32

nicole, bij ap past t ook allemaal maar net hoor over zijn hoofd heen.
maar als je de deken een maat groter koop is dat stuk om de hals ook breder, en aders mak je em zelf breder?

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:16

Voor de rest past ie heel goed.. Wijder kan ik m niet maken. Het gaat op zich wel, maar het is gewoon niet zo heel handig. Verder zit hij super.. Maar denk dat het beter is om volgend jaar te beginnen?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:29

Mijn deken gaat ook niet echt losjes over het hoofd. Maar ook niet keistrak ofzo, ik moet gewoon even doortrekken :p.
Lastig of je m nu op zal doen. Staat ie snachts binnen en schuurt ie dan ook? Opdoen als de pony al jeuk heeft is natuurlijk niet goed, dan schuurt ie wsl zo die deken stuk.
Zoals met die wind vorige week schuurde mijn pony haast niet, dan zou je m goed erbij in kunnen smeren zodat de jeuk even een stuk minder is en dan de deken op. Misschien de eerste dagen met de deken op een wei waar hij echt nergens kán schuren maar dat is weer erg banketstaaf voor je paard..

Het schuurseizoen duurt nog best even, als je de deken pas volgend jaar op doet zal het schuren dit jaar alleen nog maar erger worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:30

Nicole10 schreef:
Voor de rest past ie heel goed.. Wijder kan ik m niet maken. Het gaat op zich wel, maar het is gewoon niet zo heel handig. Verder zit hij super.. Maar denk dat het beter is om volgend jaar te beginnen?

nee gewoon nu op doen, alles wat je nu mee beschermt werkt ook nu wel Knipoog
eventueel goed wassen ofzo van te voren en goed insmeren?
ik ben bij ap ook pas paar weken terug echt met de pagony begonnen he, beetje schuren kan ie trouwens wel hebben, ap schuurd nog wel es bij zijn staart en hals en hij is nog heel Haha!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:35

Mijn pony is pas 1 1/2 jaar van mij. Ik wist dat ze schuurde en was toen ook degene die het behandelde maar ging niet over haar voer ed.
Ik had dus gehoopt dat ik met (anders) voeren het schuren en de jeuk een heel stuk zou kunnen minderen maar het valt me tegen..

Ze krijgt hooi ipv kuil, geen biks meer maar wel max. een halfje Pavo Natural's Best per dag. Zeer zelden appels of wortels. Ik had gehoopt dat het zonder (met minder) suikers al een stuk beter zou gaan.
Daarnaast staat ze op dit moment dus al heel lang dag en nacht binnen en graast daarom alleen aan de hand, langer dan een uurtje is dit niet. Heeft dus alleen rechtstreeks zon als we buiten lopen en heeft dan meestal een vliegen- of eczeemdeken op. En dan nóg heeft ze jeuk. Grr..