[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Larizzie

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:52

Lucht zuigen komt vaak door verveling maar kan ook door maag problemen komen.. laat hem iniedergeval nakijken en als je wil dat hij ermee stopt kan je kijken of je dingen kan veranderen zodat hij zich niet meer verveeld of een luchtzuig band kopen.. ook kan je hem vaker op wei zetten met anderepaarden of een jolly bal in de stal op hangen of een zoutsteen in stal op hangen zorg in iedergeval dat hij genoeg beweging en aandacht krijgt.

GRoetjes

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:07

@Larizzie ... misschien moet je eerst zelf het topic lezen? Want jouw "tips" zijn grotendeels achterhaald en ouderwets.

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:09

Larizzie schreef:
Lucht zuigen komt vaak door verveling maar kan ook door maag problemen komen.. laat hem iniedergeval nakijken en als je wil dat hij ermee stopt kan je kijken of je dingen kan veranderen zodat hij zich niet meer verveeld of een luchtzuig band kopen.. ook kan je hem vaker op wei zetten met anderepaarden of een jolly bal in de stal op hangen of een zoutsteen in stal op hangen zorg in iedergeval dat hij genoeg beweging en aandacht krijgt.

GRoetjes

Ben jij zelf in het bezit van een luchtzuiger?

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:39

Een aantal jaren geleden gestart met maag compositum en dit langzaam afgebouwd want in combinatie met onbeperkt ruwvoer was dit niet meer nodig.

Nu toch weer veel harde borrel geluiden vanuit haar buik en een extreem veel luchtzuigend paard. Ik denk dat combinatie veulen/veel kuilvoer/merrie brokken iets te waren voor haar systeem. Ik hoop dat de maagcompositum weer positief uit pakt voor haar!

En ik zal ook eens op zoek naar wilgentakken, goede tip!

michmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 02:55

halloo!
interessant en bekent onderwerp!

Ik heb nu bijna een jaar alweer een 6 jarige arabier die luchtzuigt, dit is hij gaan doen bij een oude eigenaar waar hij het niet heel goed heeft gehad. waaronder hij ook alleen maar in z'n stal stond en eigenlijk niet buiten kwam. tja, dan moet je toch wat.
zeker omdat ze een stofje aanmaken waarvan ze zich 'beter' gaan voelen.

Hij kwam bij mij met een luchtzuig band. na veel lezen en info zoeken heb ik deze eraf gehaald omdat het zo schijnt te zijn: hoe meer je het gedrag tegengaat hoe erger het word. ook bevestigd door de dierenarts.
hierin zag je ook duidelijk verschil, alleen al door de band af te doen werd het minder.

Ik heb nu zn stal leuk gemaakt er staat vanalles om hem bezig te houden, hij krijgt hooi, met inmiddels een klein beetje kuil erdoor. en dit geef ik hem in een hooinet zodat hij langer bezig is met eten en vind dit zelfs leuk! Ook probeer ik te zorgen dat hij de hele dag door kan eten.

De plekken waar hij luchtzuigt in de stal ben ik gaan insmeren met anti-bijt spul iets, en dat werkt bij die van mij goed, hij ruikt dan denkt die al van hmmm, bha. dan zuigt die een keer en komt het op zn tanden/lippen waardoor hij het proeft en dat is natuurlijk niet lekker! hierna geeft hij het (tegenwoordig) al snel op! ik hoef hem er niet van af te hebben ik accepteer dat hij het doet, maar wil het wel beperken omdat dat ook beter voor hem zelf is.

hij zuigt nu eigenlijk alleen nog tijdens het eten, als het druk is op stal (stress) en af en toe een keertje tussen door. terwijl toen ik hem net kreeg hij ieder ding pakte waar die op kon zuigen en bijna niet anders deed.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 16:38

Volgens mij ben je harstikke goed bezig Michmoon :j

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:36

Wat voor mij luchtzuiger handig was als hij nog op stal moest staan, is een hooizak. Daar kan er echt heel veel in en de mazen waren ook niet heel erg groot dus je paard heeft er wel wat werk aan. Ik stopte er ook af en toe een wortel of drie in. Kwestie om het wat leuk te houden :o

Een hooinet was te snel op en een echt fijnmazige liet hij links liggen dat was te moeilijk hij at er het gemakkelijkste uit en dan deed hij de moeite niet meer om verder te doen. Nu staat hij 24/7 buiten en hij luchtzuigt ook nog enkel rond etenstijd (wanneer ik met mijn emmer kom). Als het goed weer is dan geef ik het buiten en loopt hij na zijn emmertje op te hebben naar een paal in de weide om een paar keer te luchtzuigen en dan terug verder te eten van zijn voerbak. Deze is te laag voor hem om erop te luchtzuigen dus dat is ook gestopt! :) als ik dan toch in zijn schuilhok moet eten geven dan vraag ik hem zijn hok te verlaten als hij gedaan heeft met eten, dan heeft hij minder de verleiding om weer te gaan luchtzuigen, meestal gaat hij naar zijn voordroog verder eten.

Leuk hé als je ze zo wat kent en op die manier hun luchtzuigen naar beneden kunt halen :) op stal blijven staan was voor mijn geen optie want hij luchtzoog de hele tijd. 24/7 buiten was voor ons de beste oplossing. Veel succes nog michmoon !

Jolandast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:29

Wat een leuk topic zeg. Dat luchtzuigen voornamelijk ontstaat door verveling is mij wel heel duidelijk geworden. Sinds we van plek moesten veranderen vanwege het overleiden van een boer waar we stonden en ik een jaar ben gestopt met rijden en dergelijke is 1 van mijn paarden begonnen. Voorheen stonden ze van het voorjaar t/m de herfst eigenlijk altijd dag en nacht buiten. En ook in de winter was er niets aan de hand.
Vervolgens verhuisden we naar de manege die was geërft door de erfgenaam van de overleden boer.
En aangezien ze niet meer gereden werd stond ze dus lange tijd doelloos op stal.
Gelukkig was zij de enige van de 3 die is gaan luchtzuigen. Helaas kan ik er niet veel aan doen voor haar.
Ze willen met nat weer geen paarden op het land hebben wat er nog over is en veel tijd om verdeeld over de dag hooi te voeren heb ik niet. Dit is ook 1 van de redenen dat ik haar toch wil verkopen.
Het is moeilijk wanneer je je realiseert dat je je paard nooit zou kunnen geven wat ze nodig is en graag wil doen.
Zo wil zij in het werk liever springen en heb ik enigszins hindernis vrees :(

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 11:11

En luchtzuigen ontstaat dus niet door verveling. Luchtzuigen ontstaat door maagproblemen. En dat jouw paard dus gaat luchtzuigen als ze van buiten (waar ze kon lopen en eten) opeens naar binnen gezet wordt, terwijl je geen hooi voert verdeeld over de dag, is niet zo gek.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:48

Anya schreef:
En luchtzuigen ontstaat dus niet door verveling. Luchtzuigen ontstaat door maagproblemen. En dat jouw paard dus gaat luchtzuigen als ze van buiten (waar ze kon lopen en eten) opeens naar binnen gezet wordt, terwijl je geen hooi voert verdeeld over de dag, is niet zo gek.

het kan toch door beide komen? Maagproblemen of verveling? Of gewoon overgenomen gedrag?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:54

... luchtzuigen is echt gerelateerd aan maagproblemen... die ze krijgen door te weinig ruwvoer over de dag eten (bijv. door op stal te staan zonder hooi ipv in de wei), teveel krachtvoer in een keer, bij afspenen door grote overgang van melk naar ander eten, maagklachten doordat ze door hun genen gevoelige maag hebben. Het zuigen ontdekken ze en ze merken dat daarmee endorfine vrij komt en daardoor de pijn vermindert... ze geven zichzelf dus pijnstillers en daarom blijft het gedrag ook makkelijk in stand gehouden want het geeft direct een prettig gevoel.

Wat is verveling bij paarden... opgehokt staan en niet kunnen lopen en eten (wat ze van nature de hele dag horen te doen)... ja ze gaan dan dingen proberen omdat ze niet anders kunnen... maar paard heeft niks aan luchtzuigen als hij geen pijn heeft... en juist pijn in de maag/slokdarm (het moment dat ze pijnprikkel ervaren is vaak tijdens het eten... en ja dan zitten ze dus met die neus al in die bak)
Overnemen... denk je echt dat paard ziet dat ander paard aan de voerbak trekt en dat hij dan denkt dat moet ik ook proberen... daar heeft hij best veel hersenfuncties voor nodig om gedrag op die manier te kopieëren.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 15-01-14 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 15:29

1. ja
2. nee
3. nee

Ze nemen het niet van elkaar over en het komt niet door verveling

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:37

Ik vroeg dit laatst aan mijn dierenarts ( en dat is echt wel een goede) en die zei dat het heel vaak gewoon door verveling komt. Moet helemaal niet altijd een maagprobleem zijn zei hij. Is ook aangeleerd gedrag. Dus misschien heeft die van mij ooit maagpijn gehad en toen beginnen luchtzuigen en nadien niet meer afgeleerd?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:49

klopt maar dan is het ontstaan door een maagprobleem, dus is maagproblematiek de oorzaak ;)
Dat het aan blijft houden is gewenning, geen verveling.
Verveling geeft wel stress, was dan weer een negatieve invloed heeft op de spijsvertering en tussen de oortjes wat het zuigen kan aanwakkeren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 15:12

Hoe oud is die dierenarts van jou?
Want die toetert zwaar achterhaalde informatie rond. Het wordt tijd dat hij zijn vakliteratuur eens gaan bijhouden als het om luchtzuigen gaat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:51

Anya schreef:
1. ja
2. nee
3. nee

Ze nemen het niet van elkaar over en het komt niet door verveling

Er zijn helaas wel degelijk paarden die het overnemen, paarden die gevoelig zijn voor gedrag van anderen en die graag dingen imiteren.
Paardje dat naast de mijne stond, ging ook op zijn voerbak en rand van deur geluiden maken en zuigen. Paard was al 18, nooit gedaan maar wel echt eentje die graag dingen nadoet en altijd creatief is met deuren, sloten e.d.
Maar het gros van de paarden die naast de mijne staan of hebben gestaan (inclusief mijn eigen paarden) hebben het in de 8 jaar dat ik hem nu heb niet overgenomen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 17:32

Fargo, dat is dus een conclusie die ik niet deel.
Als dat paard 18 is zijn er diverse andere oorzaken te benoemen.

Zo is bekend dat paarden juist gaan luchtzuigen op drie leeftijden:
jong (als ze aan de veulenbrok gaan)
Een jaar of drie (als ze aan het werk gaan, op stal komen te staan) en meer brok krijgen
Senior (als ze nog wel brok krijgen, minder hard hoeven te werken en het lijf het allemaal wat minder kan trekken).

Verder zijn redenen om te gaan zuigen:

- stalbedekking: eerder op vlas/zaagsel e.d. dan op stro
- de uren op stal (hoe meer uren op stal, hoe groter de kans op luchzuigen
- erfelijkheid (sommige lijnen zijn meer gevoelig voor maagproblemen bijvoorbeeld)
- slecht voerbeleid

Er is ook onderzocht hoe het zit met stalmanagement:
Sommige stallen kennen een hoger percentage paarden dat gaat luchtzuigen. Dat is niet omdat ze het van elkaar overnemen, maar omdat ze allemaal te maken hebben met dezelfde stalomstandigheden.

Machteld van Dierendonck heeft onderzoek gedaan naar 'het overnemen van luchtzuigen'. Dat geldt ook voor iemand in de VS (naam kwijt), hun conclusie was gelijk. Slechte (niet passende stalomstandigheden tonen een significant hoger risico op luchtzuigen).

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:52

Ik geloof ook niet dat ze het overnemen hoor. Ik heb op verschillende stallen gestaan maar nooit is het paard ernaast of er tegenover beginnen te luchtzuigen. Overigens het paard van mijn beste vriendin, die een jaar bij de mijne heeft gestaan, heeft het ook niet overgenomen. Het pensioenpaardje dat we er nu bij hebben staan, neemt het ook niet over. En zowel het paard van beste vriendin als mevrouw pensioen staan er letterlijk met hun neus bovenop maar nemen het niet over...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 18:06

Mijn paard heeft het voorgedaan voor de neus van haar veulens. Die zijn het niet gaan doen. En de jongste daarvan is nu 10. De andere 2 zijn inmiddels 12 en 13 jaar oud.
De twee paarden die al jaren naast haar staan zijn het niet gaan doen. Ook de paarden die 5 jaar lang uitgebreid zicht op haar luchtzuigen hadden zijn het niet gaan doen.

Maar het betreft wel en stal met voldoende ruwvoer, veel weidegang (ook in de winter naar buiten) eerst hooi, dan brok voeren. vaker voeren in kleine porties... Dat is belangrijk.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:10

Hier hebben ze geen onbeperkt hooi (nog niet) en soms zitten ze wel een paar uurtjes zonder hooi (nog wel in de wei her en der wat te knabbelen) maar nog steeds wordt het niet overgenomen. Daarom, voor mij redenen genoeg dat ze het niet overnemen :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:27

Anya schreef:
Fargo, dat is dus een conclusie die ik niet deel.
Als dat paard 18 is zijn er diverse andere oorzaken te benoemen.

Zo is bekend dat paarden juist gaan luchtzuigen op drie leeftijden:
jong (als ze aan de veulenbrok gaan)
Een jaar of drie (als ze aan het werk gaan, op stal komen te staan) en meer brok krijgen
Senior (als ze nog wel brok krijgen, minder hard hoeven te werken en het lijf het allemaal wat minder kan trekken).

Verder zijn redenen om te gaan zuigen:

- stalbedekking: eerder op vlas/zaagsel e.d. dan op stro
- de uren op stal (hoe meer uren op stal, hoe groter de kans op luchzuigen
- erfelijkheid (sommige lijnen zijn meer gevoelig voor maagproblemen bijvoorbeeld)
- slecht voerbeleid

Er is ook onderzocht hoe het zit met stalmanagement:
Sommige stallen kennen een hoger percentage paarden dat gaat luchtzuigen. Dat is niet omdat ze het van elkaar overnemen, maar omdat ze allemaal te maken hebben met dezelfde stalomstandigheden.

Machteld van Dierendonck heeft onderzoek gedaan naar 'het overnemen van luchtzuigen'. Dat geldt ook voor iemand in de VS (naam kwijt), hun conclusie was gelijk. Slechte (niet passende stalomstandigheden tonen een significant hoger risico op luchtzuigen).

Ik ken al deze oorzaken, ben het er verder ook VOLLEDIG mee eens, maar de mijne is gaan luchtzuigen als jonkie in de wei in de kudde op een hele andere locatie dan we nu staan dus geen gemeenschappelijke "slechte" omstandigheden wat dat betreft - zelfs vrijheid en blijheid zou je zeggen. En zijn buurman is dus gaan zuigen sinds hij op 18 jarige leeftijd buurman werd/was van de mijne en volgde zijn voorbeeld (al denk ik wel dat hij een gevoelige maag heeft ook), hij leerde HOE het moest van de mijne ..

Zo ken ik ook een paard bij ons op stal - andere gang en locatie en omstandigheden - dat met zijn tong gooide en gekke bekken trok, binnen no time stonden er 3 a 4 paarden om hem heen ook zo te gooien met de tong.. en als deze 18 jarige daar naast had gestaan had hij ook vrolijk meegedaan... zo'n type is het. En dan zou dat weer kunnen komen door aanleg in bloedlijnen wellicht ;-)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:31

Laulitz schreef:
Ik geloof ook niet dat ze het overnemen hoor. Ik heb op verschillende stallen gestaan maar nooit is het paard ernaast of er tegenover beginnen te luchtzuigen. Overigens het paard van mijn beste vriendin, die een jaar bij de mijne heeft gestaan, heeft het ook niet overgenomen. Het pensioenpaardje dat we er nu bij hebben staan, neemt het ook niet over. En zowel het paard van beste vriendin als mevrouw pensioen staan er letterlijk met hun neus bovenop maar nemen het niet over...

Ik zeg ook niet dat elk paard het overneemt, ik zeg juist ook dat mijn eigen paarden en andere buurmannen en vrouwen het NIET overgenomen hebben, maar dat één imitatiegevoelig dier het WEL heeft overgenomen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 18:45

En ik zeg dat dat niet zo is, dat dat paard gewoon oud is, daardoor maagklachten heeft gekregen en is gaan luchtzuigen. Ik zeg dus dat het toeval is.. en gelijke stalomstandigheden ;)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:20

Ik denk niet dat paard imitatie doet. Want anders zoude alle paarde bv de stal uit stormen omdat de buurvrouw dat doe imitatie is een menselijke iets een paard leeft in het hier en nu.

Anya ik heb een vraag aan jou omdat ik denk dat jij er het meeste van weet.

Zou een luchtzuiger meer kunne gaan luchtzuigen door het eten van spelt. Dat is een oer graan. Ik voer dit in combinatie met flexibele move dit is een vet rijke voeding maar is meer een poeder bjj aanraken van de brokjes vallen deze gelijk uit een.

Een van de twee is volgens mij de oorzaak van het vermeerder zuigen.

Hij krijgt nog steeds onbeperkt hooi.
Het enige is dat er onrust is in de groep. Waardoor per vandaag de groep paarde uit elkaar gehaald is.
Wel stonden ze van tussen 11.00/ 12, 00 tot 16, 00 17, 000 op de paddock zonder hooi. En water. Er werd vervolgens gelijk gevoerd.
Dit is per vandaag van 9 tot 1 geworden endan geen voer pas om 5 uur hij heeft wel hooi.

Per vandaag ben ik cavalor fiber force gaan voeren zijn er mens met ervaring metdit vvoer

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 17:53

Wij zouden dan ook een heleboel staldeurschoppers hebben ;)

Maar ik denk eerder de spelt. Hoe oer ook, het is een graan en relatief moeilijk te verteren, ze kauwen ook niet alles, dus het komt zo in de maag.. Luchtzuigers kunnen slechter tegen voer waarom ze niet genoeg kauwen. Je kunt proberen die spelt te vermengen met een ruwvoer. Luzerne of zo.