Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Larizzie schreef:Lucht zuigen komt vaak door verveling maar kan ook door maag problemen komen.. laat hem iniedergeval nakijken en als je wil dat hij ermee stopt kan je kijken of je dingen kan veranderen zodat hij zich niet meer verveeld of een luchtzuig band kopen.. ook kan je hem vaker op wei zetten met anderepaarden of een jolly bal in de stal op hangen of een zoutsteen in stal op hangen zorg in iedergeval dat hij genoeg beweging en aandacht krijgt.
GRoetjes
Anya schreef:En luchtzuigen ontstaat dus niet door verveling. Luchtzuigen ontstaat door maagproblemen. En dat jouw paard dus gaat luchtzuigen als ze van buiten (waar ze kon lopen en eten) opeens naar binnen gezet wordt, terwijl je geen hooi voert verdeeld over de dag, is niet zo gek.
Anya schreef:1. ja
2. nee
3. nee
Ze nemen het niet van elkaar over en het komt niet door verveling
Anya schreef:Fargo, dat is dus een conclusie die ik niet deel.
Als dat paard 18 is zijn er diverse andere oorzaken te benoemen.
Zo is bekend dat paarden juist gaan luchtzuigen op drie leeftijden:
jong (als ze aan de veulenbrok gaan)
Een jaar of drie (als ze aan het werk gaan, op stal komen te staan) en meer brok krijgen
Senior (als ze nog wel brok krijgen, minder hard hoeven te werken en het lijf het allemaal wat minder kan trekken).
Verder zijn redenen om te gaan zuigen:
- stalbedekking: eerder op vlas/zaagsel e.d. dan op stro
- de uren op stal (hoe meer uren op stal, hoe groter de kans op luchzuigen
- erfelijkheid (sommige lijnen zijn meer gevoelig voor maagproblemen bijvoorbeeld)
- slecht voerbeleid
Er is ook onderzocht hoe het zit met stalmanagement:
Sommige stallen kennen een hoger percentage paarden dat gaat luchtzuigen. Dat is niet omdat ze het van elkaar overnemen, maar omdat ze allemaal te maken hebben met dezelfde stalomstandigheden.
Machteld van Dierendonck heeft onderzoek gedaan naar 'het overnemen van luchtzuigen'. Dat geldt ook voor iemand in de VS (naam kwijt), hun conclusie was gelijk. Slechte (niet passende stalomstandigheden tonen een significant hoger risico op luchtzuigen).
Laulitz schreef:Ik geloof ook niet dat ze het overnemen hoor. Ik heb op verschillende stallen gestaan maar nooit is het paard ernaast of er tegenover beginnen te luchtzuigen. Overigens het paard van mijn beste vriendin, die een jaar bij de mijne heeft gestaan, heeft het ook niet overgenomen. Het pensioenpaardje dat we er nu bij hebben staan, neemt het ook niet over. En zowel het paard van beste vriendin als mevrouw pensioen staan er letterlijk met hun neus bovenop maar nemen het niet over...