PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 17:34

Tinkermuts, wat fijn dat hij in ieder geval vrolijker is! Lastig dan om zeker te weten waar de onregelmatigheid van komt.

Ik had gister eindelijk de Sample kit binnen. Dus zijn haren zijn gisteren meteen op de post gegaan.
Maar als hij geen Pssm2 heeft eet ik m'n schoen op.
Hij heeft twee weken op de kliniek gestaan, maar denk dat hij daarvoor echt puur symptomatisch is geweest waardoor hij zo slecht ging.
Met beweging en supplementen is hij echt weer oké nu.
En sindsdien divots en meer gekke lijnen die er eerst niet waren..

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 17:41

SPARK55 schreef:
MyChoice schreef:
Ja, gelukkig doe ik met zo’n zak bijna 2 maanden, dus dat zijn de kosten niet zo :-)

Zou wel balen zijn zeg, mocht je 2 PSSMers hebben. Heb er helaas zelf 2.

Ik heb wat huiswerk gedaan over de l-carnitine zo als ik las ook wel alcar genoemd. Maar snap wel dat het niet standaard in het voer zit.
Denk ook niet dat ze het allemaal nodig hebben en de mijne op dit moment ook niet.

Ja 2 is wel heftig is een flinke aanslag op je vertrouwen of er nog wel gezonde paarden zijn.
En ook de zorgen die erbij komen kijken.

Ik vraag me idd ook af of er nog wel gezonde paarden zijn met alle ellende die ik om me heen zie.

Caily

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 22:03

Ik denk dat we ook allemaal wel veel kritischer zijn geworden, en er helaas ook in de basis veel paarden zijn die niet oké gehouden worden. Omdat de groep die daar heel bewust mee bezig is, steeds groter wordt, wordt het contrast daarmee ook steeds groter. En een impact van social media. Niets is wat het lijkt.

Zo had ik op het hoogtepunt een aantal jaren terug, 8 pssm’ers. Allemaal 1 of meerdere vormen van pssm2. Maar hoe of wat heeft echt nergens online gestaan, waarom zou ik?

Overigens maar 1 van die groep waarbij inslapen tgv pssm een gedachte was. Maar voordat dat serieus werd, is ze zelf gegaan.

Met stip bovenaan staat toch wel mijn merrie die met 3 vormen pssm2 én pssm1, 27 is geworden zonder teveel gekheid of management. Ze werd tot haar 26ste ‘gewoon’ gereden en is ingeslapen vanwege een peesblessure waarvoor ik haar de behandeling niet meer aan wilde doen. In de tijd van nu had ik een andere keuze gemaakt, maar op dat moment was dat de meest eerlijke optie voor haar.

Ik ben overigens inmiddels al een tijd gestopt met testen. Tenzij paard potentie heeft als dekhengst. Natuurlijk probeer ik zoveel mogelijk kennis en ervaringen mee te nemen, zodat ik bij “vraagtekens” wel een idee heb van hoe of wat, en dan eventueel alsnog kan testen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 09:42

MyChoice schreef:
Ik vraag me idd ook af of er nog wel gezonde paarden zijn met alle ellende die ik om me heen zie.

100% gezond? Dus ook met dingen buiten PSSM om? Heel weinig. Maar kijk eens om je heen bij mensen. Hoeveel mensen in jouw directe kring zouden zonder onderbrekingen geschikt zijn voor sport op enig niveau? Want dat is wel wat wij van onze paarden vragen en waar we (meestal) paarden op beoordelen.

Omdat er al zó veel mis kan gaan, test ik dus juist wél op dingen die te testen zijn en niet invasief zijn.
In het geval van de westernrassen (in mijn geval Paint en Quarter) het hele panel dat erkend is door de stamboeken plus dus de MIM/PSSM2 test.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:52

Wat zouden jullie aanraden voor een P4'er die schraal blijft op de bovenlijn? Eigenlijk topline syndrome, verder klachtenvrij.

Krijgt momenteel aminozuren van Vaessen (mediguard complex) en een kuur St-hippolyt Equimeb Hepa.
Verder al beetje vanalles geprobeerd zoals hippolyt bodyguard, verschillende supplementen maar nooit echt verschil gemerkt.
Ben ik beter om eens gewone sojaschroot te bestellen (welke kunnen jullie aanraden?) of beter de argots myo flakes?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 17:07

Welk ras is jouw paard Farjen?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 17:12

Farjen schreef:
Wat zouden jullie aanraden voor een P4'er die schraal blijft op de bovenlijn? Eigenlijk topline syndrome, verder klachtenvrij.

Krijgt momenteel aminozuren van Vaessen (mediguard complex) en een kuur St-hippolyt Equimeb Hepa.
Verder al beetje vanalles geprobeerd zoals hippolyt bodyguard, verschillende supplementen maar nooit echt verschil gemerkt.
Ben ik beter om eens gewone sojaschroot te bestellen (welke kunnen jullie aanraden?) of beter de argots myo flakes?

Ik denk dat je misschien beter kan kijken naar de hoeveelheden die je voert zodat je weet waar je op bijstuurt en wat zinvol is.
Ik vind sojaschroot fijn omdat het zo geconcentreerd is, mooi veel aminozuren en je er dus relatief weinig van hoeft te geven. In mijn balancer zitten ook aminozuren, dus die hoef ik niet meer apart bij te voeren. Ik geef die van Mijten.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 18:27

Mac schreef:

Oldenburg :)
Krijgt verder enkel een schep fibermix (https://www.lannoo-martens.com/nl/producten/fibermix/), voordroog en dus de mediguard aminozuren. Magnesium heb ik een lange tijd extra gegeven, maar daar zag ik geen verschil in. Of zou ik dat toch beter standaard op het "menu" zetten?
Ik heb al veel geprobeerd maar heb nooit verandering kunnen opmerken qua bespiering of gedrag (wel in de portemonnee :o )

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 18:48

Mijn Px merrie gaat met pensioen en gaat over op ander voer, dus ik heb nog ruim 20 kilo JPGEF Hi Support ter overname (Rotterdam).

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:44

Net maar even deken gewisseld, mn jonkie stond gewoon koud onder haar Nika half regen, half mesh deken. Even puzzelen wat ze precies nodig heeft qua deken bij welke temperatuur. Het was vannacht 15 graden, dus dacht dat dit warm genoeg moest zijn (24/7 buiten). Nu onder 50 grams gezet, vanavond gaat de 100 grams er bij onder.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:29

Farjen schreef:
Mac schreef:

Oldenburg :)
Krijgt verder enkel een schep fibermix (https://www.lannoo-martens.com/nl/producten/fibermix/), voordroog en dus de mediguard aminozuren. Magnesium heb ik een lange tijd extra gegeven, maar daar zag ik geen verschil in. Of zou ik dat toch beter standaard op het "menu" zetten?
Ik heb al veel geprobeerd maar heb nooit verandering kunnen opmerken qua bespiering of gedrag (wel in de portemonnee :o )

Na een heel weekend googlen en vergelijken kom ik er helemaal niet meer aan uit :')
Aangezien ik vol-pension sta, en hij standaard de fiber-mix krijgt, wil ik graag iets dat ik extra kan toevoegen. Dus geen volledige vervanging van zijn brok :)
Dan kom ik toch weer uit op de Hippolyt bodyguard. Ik kwam nog andere "volledige" pakketten tegen, maar is dat wel zinvol?

https://www.kramer.be/Paard/Paardenvoer ... gLXbfD_BwE

https://www.atcomhorse.de/p/atcom-pssm-vital/160166

https://www.equi-xcel.nl/care/myo-care/

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 16:43

Myo Care is niet compleet, die is bedoeld om naast een balancer of ander basisrantsoen te geven. Het bevat alleen de nutriënten waar een PSSM-paard een sterk verhoogde behoefte aan heeft, dus je basis moet verder wel kloppen.
Content per dagdosering 60g:
Amino - Lysine 10g/Methionine 6g/Threonine 4g
Vitamine E, natuurlijk - 5000 IE
Magnesiumchelaat - 12g
L-carnitine - 13g

Aangesloten op de Sports&Leisure balancer heb je wel een volledig pakket.

De producten van Kramer en Atcom zijn lager in amino (kramer 0), magnesium en vitamine E, en bevatten geen carnitine, maar kunnen verder wel ook als een balancer beschouwd worden.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:06

@Farjen: als jouw paard al zijn vitamines en mineralen krijgt met de fiber mix dan zou ik geen balancer zoals Atcom geven. En je geeft al amino's dus die myo care is dan ook dubbel. Ik mis de eiwitten. Denk aan soja, erwteninsolaat, enz en eventueel natuurlijke vitamine E. Welke variant heeft je paard?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 05:11

Nu ben ik helemaal in de war :o?
Dus de hippolyt bodyguard, atcom, … moet ik niet zien als supplement maar als balancer?
Ik dacht dat het een uitgebalanceerde alles-in-1 formule was zodat je niet met 5 verschillende producten en een kast vol potjes zat.. Of begrijp ik dat verkeerd?

Maartje, mijn aminos van Vaessen zijn bijna op dus ik wil best iets anders proberen :) Zeker omdat de verzendkosten 15 euro zijn :$ Het enige dat ik wil behouden is de fiber mix omdat hij dat standaard krijgt op stal. Ik sta open voor andere toevoegingen :) Verder dacht ik sojaschroot bij te geven voor de schrale bovenlijf. Maar ik heb dit nog nooit gezien, is niet echt bekend hier dus ik heb geen idee wat ik juist moet kopen qua product en hoe je het geeft :o Maar het kan best dat jullie enkel aminos en soja niet voldoende vinden, dan kan ik wel starten met magnesium, vit e, …
Enkel grote hoeveelheden poeder (zoals erwtenpoeder) wil ik liever niet omdat ik niet elke dag naar stal kan om slobber te maken. Kleine hoeveelheden eet hij gewoon op over zijn fiber mix. Hij is N/P4.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:22

Farjen schreef:
Dus de hippolyt bodyguard, atcom, … moet ik niet zien als supplement maar als balancer?

Mijn inziens wel, omdat die ook o.a. koper, zink, selenium, vit ADE toevoegen (wat je eigenlijk altijd tekort komt uit je ruwvoer). Het is dus inderdaad wat je zegt, een uitgebalanceerde alles-in-1 formule was zodat je niet met 5 verschillende producten en een kast vol potjes zit. Alleen is naar mijn smaak in deze gevallen amino/magnesium/E nog wat laag, welke precies is variërend per product.

Dit betekent wel dat je niet de mogelijkheid hebt om je basisrantsoen constant te houden en alleen de extra nutriënten voor PSSM te verhogen/verlagen. Of zoals in jouw geval, de stalbrok aan te vullen betreft de PSSM. Myo Care is echt gemaakt als top-up, naast een balancer of ander passend basisrantsoen.

Ik hoop dat dit je beeld juist helpt en niet nog verder in de war staat, maar Atcom had ik toevallig ook al in het systeem staan dus die vergelijking kan ik wel even snel voor je maken. Let op, voor Methionine/Threonine bestaat geen vaste aanbeveling, die zijn afgeleid als % van Lysine. Daarom worden die niet meegenomen in de grafiek. De aanbeveling is voor een gezond paard en houd dus geen rekening met PSSM specifiek, daarom zal je zien dat je nu bijvoorbeeld bij vitamine E heel veel hoger uit komt.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:26

@nikkiB jij bent toch gelieerd aan equixcel? Misschien moet je dat er ff bijzetten want dat maakt je post niet helemaal objectief.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:39

Mwah, dit zijn toch gewoon de cijfers zoals ze zijn? Dus dit is wel objectief in die zin :-)

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:43

Hi Maartje, dat klopt, vandaar dat ik ook geen uitspraak doe over de beste optie, maar het koppel aan cijfers. Dat is de meest objectieve manier denk ik voor mij om toch te kunnen helpen. De intentie is in ieder geval zeker wél objectief, vandaar dat ik echt probeer het ook zo te formuleren :)

Mocht het in dit geval anders overkomen, mijn excuses. In dit geval had ik de vergelijkingsdata al liggen vanuit een eerdere rapportage, dus het was geen moeite dit even te delen en het leek mij wel behulpzaam voor Farjen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:43

Ik had het niet door dat NikkiB de eigenaar was :+

Maar heel eerlijk, ik heb nu nog altijd geen idee wat ik nu het beste bij voer in combinatie met de fiber mix :') :o Ik ga nog eens goed op de Facebook groep in de bestanden snuisteren.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 22:22

Farjen schreef:

Maar heel eerlijk, ik heb nu nog altijd geen idee wat ik nu het beste bij voer in combinatie met de fiber mix :') :o Ik ga nog eens goed op de Facebook groep in de bestanden snuisteren.

NikkiB heeft al best wat mensen geholpen het zal wel tegen de regels zijn maar het is best een doolhof al de juiste supplementen en hulp kan best nuttig zijn.
Ik voer het zelf niet btw.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:20

Farjen schreef:

Ik ben een stille meelezer in dit topic. Ik begrijp je heel goed in de twijfel wat nu het beste te geven. Maar op een bepaald moment moet je gewoon iets proberen en zien of je verbetering ziet! Eens je die stap gezet hebt gaat het makkelijker.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:39

Brittneyx schreef:
Farjen schreef:

Ik ben een stille meelezer in dit topic. Ik begrijp je heel goed in de twijfel wat nu het beste te geven. Maar op een bepaald moment moet je gewoon iets proberen en zien of je verbetering ziet! Eens je die stap gezet hebt gaat het makkelijker.

Voor nu heb ik bij horseflex de "PSSM-bundel" besteld (magnesium chelaat, amino, E-olie) en de proteïne booster van pharmahorse (zit oa sojaschroot, erwteneiwit in). Dus hopelijk is het een goede keuze :)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:06

Ik ben in ieder geval heel tevreden van de producten van horseflex! Veel succes in ieder geval. Probeer de supplementen 1 voor 1 op te starten dan zie je het beste welk supplement welk effect heeft

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:17

Waarom zou je een voor een opstarten? In de basis wil je toch voldoen aan alle minimale waarden die een PSSM paard nodig heeft? Mis je dan nog iets, dan kun je altijd nog gaan aanvullen. Hier doen beiden het goed op de minimale waarden, zoals uit de tabel van Nikki, en nog net even beter met een mangaanbrokje als aanvulling. Wellicht dat andere paarden het juist met een andere toevoeging beter doen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 08:24

Brittneyx schreef:
Probeer de supplementen 1 voor 1 op te starten dan zie je het beste welk supplement welk effect heeft

Dat idd.

MyChoice: in het geval van Farjen kan het goed zijn dat de amino's al genoeg zijn en dat het toevoegen van nog meer aminozuren/eiwitten niet nodig is of zelfs te veel. Ook kan het toevoegen van vlinderbloemigen of sojaproducten reacties geven. Dan is het handig om eerst een basis te hebben waarvan je weet dat je paard deze kan hebben voordat je andere dingen toe gaat voegen.

Ik ben zelf altijd wel van de "keep it simple" . Een neutraal papje van grasbrok (eventueel met wat Alpengrün mash) met een balancer als basis en dan daar eventuele supplementen bij doen.

Ik heb er persoonlijk geen problemen mee als mensen zoals NikkiB hier advies geven, zo lang het niet uitmondt in pure reclame voor haar product(en). Er is, zoals SPARK55 ook al zegt, zoveel aanbod dat het steeds lastiger wordt om iets te kiezen. Informatieve, onderbouwde bijdragen zijn wat mij betreft welkom.