Ik meld me voor het eerst in dit topic! Ik heb sinds een kleine twee maanden twee shetlanders (Blinky van 15 jaar en Suus van 7 jaar) van iemand overgenomen. Het was bekend dat ze (regelmatig) bevangen zijn geweest. Aangezien beide pony's symptomen van cushing vertonen, heb ik ze beiden een aantal weken geleden daarop laten testen. Daar is uitgekomen dat Blinky zware cushing heeft (is in het verleden ook al erg vaak bevangen geweest en heeft een erg dikke vacht) en Suus heeft een lichte vorm van cushing (is eenmaal bevangen geweest). Ik ben veel aan het lezen over cushing en hoefbevangenheid en dergelijke, om ze zo goed mogelijke zorg te kunnen geven. Ze krijgen nu beiden Prascend: Blinky een half pilletje en Suus een kwart. Bij Suus zie ik echt vooruitgang, ze is blij en rent regelmatig vrolijk door de wei. Bij Blinky is het nog heel wisselend. Over twee weken laat ik nog een keer bloedprikken om te zien hoe de waarden dan zijn. Wellicht dat de dosis bij Blinky nog wat verhoogd kan worden? Ik loop wel nog tegen wat vragen aan:
Is het verstandig om Blinky te scheren en met een dekje op buiten te zetten? Ze heeft zo'n dikke vacht dat als het regent, ze heel lang nat blijft en ook gaat stinken. Of is het juist onverstandig om te scheren in geval van cushing? Misschien iemand ervaring daarmee?
Ik houd dagelijks de fructaanindex in de gaten. Als het weer/de index het toelaat, mogen ze op een stuk wei staan. Zo niet, dan staan ze op een afgezet stuk waar vrijwel geen gras groeit. Nu staan aan de rand van die wei een vijftal hoge bomen, die momenteel veel blad verliezen. Daardoor is de gehele wei bezaaid met blad. Verhoogt dit de ophoping van fructaan in het gras of heeft dat geen invloed? Wellicht dat iemand van jullie dat weet?
Het is een hele zorg met twee van die ukkies! Het levert je vaak slapeloze nachten op ...

Hopelijk heeft iemand van jullie advies! Dank alvast!