[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:35

Goedemorgen,

Ik meld me voor het eerst in dit topic! Ik heb sinds een kleine twee maanden twee shetlanders (Blinky van 15 jaar en Suus van 7 jaar) van iemand overgenomen. Het was bekend dat ze (regelmatig) bevangen zijn geweest. Aangezien beide pony's symptomen van cushing vertonen, heb ik ze beiden een aantal weken geleden daarop laten testen. Daar is uitgekomen dat Blinky zware cushing heeft (is in het verleden ook al erg vaak bevangen geweest en heeft een erg dikke vacht) en Suus heeft een lichte vorm van cushing (is eenmaal bevangen geweest). Ik ben veel aan het lezen over cushing en hoefbevangenheid en dergelijke, om ze zo goed mogelijke zorg te kunnen geven. Ze krijgen nu beiden Prascend: Blinky een half pilletje en Suus een kwart. Bij Suus zie ik echt vooruitgang, ze is blij en rent regelmatig vrolijk door de wei. Bij Blinky is het nog heel wisselend. Over twee weken laat ik nog een keer bloedprikken om te zien hoe de waarden dan zijn. Wellicht dat de dosis bij Blinky nog wat verhoogd kan worden? Ik loop wel nog tegen wat vragen aan:

Is het verstandig om Blinky te scheren en met een dekje op buiten te zetten? Ze heeft zo'n dikke vacht dat als het regent, ze heel lang nat blijft en ook gaat stinken. Of is het juist onverstandig om te scheren in geval van cushing? Misschien iemand ervaring daarmee?

Ik houd dagelijks de fructaanindex in de gaten. Als het weer/de index het toelaat, mogen ze op een stuk wei staan. Zo niet, dan staan ze op een afgezet stuk waar vrijwel geen gras groeit. Nu staan aan de rand van die wei een vijftal hoge bomen, die momenteel veel blad verliezen. Daardoor is de gehele wei bezaaid met blad. Verhoogt dit de ophoping van fructaan in het gras of heeft dat geen invloed? Wellicht dat iemand van jullie dat weet?

Het is een hele zorg met twee van die ukkies! Het levert je vaak slapeloze nachten op ... :o maar het geeft ook weer zoveel voldoening als je ze blij door de wei ziet rennen.

Hopelijk heeft iemand van jullie advies! Dank alvast!

_Reneee

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:45

Scheren is juist heel goed voor paarden met cushing. Geeft een hoop verlichting.

Wat voor bladeren zijn het? Ik heb geen idee of het invloed heeft op het fructaangehalte...

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:58

Ik heb op het moment Wendy haar hals geschoren daar voelt ze zich prima bij en hoef ik nog niet met dekens aan de slag.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:35

_Reneee schreef:
Scheren is juist heel goed voor paarden met cushing. Geeft een hoop verlichting.

Wat voor bladeren zijn het? Ik heb geen idee of het invloed heeft op het fructaangehalte...

Het zijn bladeren van Populieren. Op zich maak ik me over de bladeren niet zozeer zorgen, maar meer om het feit dat ze het gras afdekken. Ik vraag me af wat dat met de fructaanophoping in het gras doet.

Ik denk dat ik me dan toch maar een scheerapparaat aanschaf en Blinky ga scheren. Dit is ook geen doen zo met die lange vacht. Geadviseerd wordt dus om niet helemaal te scheren, maar een deel?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:37

Je kan hem natuurlijk ook helemaal scheren, als je dekens hebt en hij kan schuilen zal dat geen probleem geven. Wendy van mij heb ik alleen haar hals gedaan omdat ik nog niet met dekens aan de slag wil, zij kan ook gewoon schuilen en eventueel op stal.
Misschien scheer ik haar nog wel helemaal maar nu was het nog niet nodig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:39

Wat je scheer kan je natuurlijk ook laten afhangen van wat je tegen kom.

Wil zelf nog even zo lang mogelijk wachten met scheren, maar als het zover is dan doe ik het deel waar dekens lig. Maar ik heb tot nu toe ieder jaar dat er wondjes onder de dikke vacht te voorschijn komt.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:20

Ik heb Devita in eind augustus nog geschoren. Ze staat nu onder een 0 grams deken. De vacht was al iets terug, maar nog mooi dun. Ik hoop dat de deken het ook een beetje tegenhoud. Ik heb het idee dat ze de deken waardeerd. Vorig winter voor het eerst gedaan. Nu wat vroeger begonnen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:30

Over de bladeren; het enige dat ik weet is dat gras in de schaduw minder fructaanrijk is dan gras dat zon krijgt. Maar dat is natuurlijk maar één factor.

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:16

Afbeelding
Hmpf had het wel zien aankomen, maar toch.
Dus Jeej nu dit weekend veel lezen en uitpluizen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:50

Ik kom hier even meelezen. Hoe snel hadden jullie de uitslag van de ppid test binnen?
Ik heb een vermoeden dat mijn pony wel eens cushing kan hebben, dus ik ga alvast bijlezen.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:10

mirriejj schreef:
Ik kom hier even meelezen. Hoe snel hadden jullie de uitslag van de ppid test binnen?
Ik heb een vermoeden dat mijn pony wel eens cushing kan hebben, dus ik ga alvast bijlezen.

Ik had de uitslag van twee pony's binnen twee dagen binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:46

Normaal gezien wel met een dag of 2/3 :j Werkdagen dan, als er weekend tussen zit duurt het wat langer ;)

Zo carineken, dat is een serieuze uitslag ... succes ermee.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:12

Dat zijn beste waarden Carineken. Al met medicatie gestart?

Hoe is het nu met Roos Dennis?

Voor degenen met stabiele cushies: Hoe vaak doen jullie waardes laten prikken? De mijne had van het voorjaar een prachtige waarde en kreeg het advies over een half jaar weer bepalen. Dat half jaar is inmiddels voorbij en ik zit in dubio. Aan de ene kant wil ik Lotje niet tekort doen door niet te laten prikken. Aan de andere kant doet ze het echt super voor haar leeftijd, op de dikke vacht na geen verschijnselen. En geef ik prascend op geleide van de bijwerkingen. Nu tijdens de SR iets meer, maar als ik merk dat ze minder goed gaat eten verlaag ik dat weer. Ik vraag me af of die waarde nog iets toevoegt voor ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:19

Ik laat Sed eigenlijk niet herprikken zolang ik daar geen aanleiding toe zie. Ik geef medicatie op het oog, en zolang hij het goed blijft doen ga ik niet herprikken. Mocht hij toch weer achteruit gaan en op aangepaste dosis niet beter worden zal ik pas weer gaan herprikken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:19

Ik heb mijn oude gebakje van 29 vorige week ook laten testen.

Op zich vonden de dierenarts en ik hem nog niet heel typisch in de verschijnselen, als enige misschien wat vage huidklachten /jeuk.

Met de testuitslag kan ik alleen erg weinig nu, hij zit nu net op de grenswaarde.
Advies van de dierenarts was nu nog niets doen en in bv januari of februari nog een keer te testen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:24

Ik heb een keer laten prikken en daarna nooit meer.lijkt me niet nodig.ik kijk hoe hij het doet, en als het nodig lijkt geef ik iets meer. Ik vind het geldverspilling om te testen. Ik weet dat hij het heeft. Maar de hoogte van zijn waardes zeggen minder hoe hij zich voelt en hoeveel hij nodig heeft aan medicatie

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:29

Mijn stabiele cushies heb ik dit jaar voor het eerst laten hertesten, na 4 jaar. Ze gaan als de brandweer en waardes waren mooi.

Roos gaat beroerd. Veel liggen, op t natte zand wel iets scharrelen, op het harde niet om aan te zien. Dus groot deel van de dag schoenen met een zooltje aan, en de andere helft van de dag in het natte zand. En s nachts op stal, is niet haar hobby maar wil niet dat ze de hele nacht in de nattigheid ligt. Vrijdag naar de kliniek voor foto's.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:57

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:21

Dat was te verwachten Meert.

Wat naar dat Roos nog niet opknapt. Ik blijf duimen.

Dank voor het delen van jullie hertest ervaringen. Nu weet ik dat ik me niet schuldig hoef te voelen. ;)
Hebben jullie in die tijd wel eens de dosis aangepast?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:49

Dosis alleen aangepast in sr.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:49

Ik maak me een beetje zorgen om mijn pony...
Op 26 september ben ik begonnenmet 1/4 pil, merkte niks aan haar. Op 7 oktober overgegaan op 1/2 pil, dit ging ook goed. Ze lijkt weer wat voller te worden, maar dat is lastig te zien met die dikke vacht.
De afgelopen dagen leek haar hals wat harder te zijn, maar vandaag is hij dikker en harder dan normaal, haar achterhoeven zijn ook wat warm. Verder heeft ze al sinds voor de diagnose jeuk, nu krijgt ze ook steeds meer last en korstjes/schilfertjes.
Kan dit betekenen dat de dosis te hoof of juist te laag is?
Ik voer haar trouwens een kwart schep ongeweekte speedibeet en 2 bekertjes vitalbix met een scheutje luinzaadolie. Verder krijgt ze 3x per dag voordelig in de kudde, staat 24/7 buiten en doet een paar keer per week licht werk.
Ik ben nog maar een beginner qua Cushing, het voelt nu een beetje als het begin van het einde...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:09

De jeuk is lastig. Cortisol wat dus verhoogd is bij Cushingpaarden houdt de jeuk tegen. Door de medicatie verlaagt het cortisol gehalte, wat ook de bedoeling is. Maar daardoor kunnen ze dus wel meer jeuk krijgen.
Overigens heeft de mijne ook veel schilvers maar geen jeuk. Komt ook door de dikke vacht waardoor de huid te weinig lucht krijgt.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:30

Let je wel op luis ? met die dikke vacht zijn ze daardoor rond deze tijd ook wat gevoeliger voor luis.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:50

Hoi, ik meld me ook hier in dit topic. Mijn 10 jarige shetlander Nick is vandaag positief getest op PPID. Hij heeft een waarde van 49, die normaal tussen de 1 en 11 zou moeten liggen. Heeft iemand een idee of deze waarde hoog is? Ik kan er niet veel over vinden.

Afbeelding
Dit is m'n kleine cushie <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:53

Wat zijn het toch opvallend veel robuuste ponyrassen die al op jongere leeftijd positief getest zijn.

49 is niet schrikbarend hoog hoor, rustig opbouwen met de medicatie, misschien heb je aan een kwartje al voldoende om hem weer netjes in de waarde te krijgen voor de komende tijd. Op den duur moet je wel ophogen (de ziekte is progressief tenslotte) maar ik zou niet te hoog beginnen en vooral heel rustig opbouwen!

De jeuk kan ook komen door de relatief warme temperaturen de laatste tijd, ik merk veel meer problemen ook in mijn omgeving omdat het voor de paarden warmer is dan ze gewend zijn. Tot spierbevangen aan toe zelfs!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-17 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt