Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
geerke schreef:melody21@als je schildklier zo dik is werkt die wel naar behoren dan?Of te snel,of te langzaam of misschien ontstoken?
Dat kun je met een simpele bloedproef testen.
OYYO schreef:@Melody 21
Is het een optie om naar een kliniek te gaan? Voor een second opinion. Waarom? Omdat datgene wat je DA vertelt niet veel steek houd. Pergolide is hetzelfde als Prascend en werkt niet anders!!! Maagbeschermers bijv. Omeprazol werkt voor mensen, paarden en honden op dezelfde wijze.
Volgens mij gaat het namelijk niets opleveren om op Pracend over te stappen en dan rustig 6 weken in de afwachtmodus te gaan zitten.
Pandora2 schreef:@melody alleen de vulstoffen zijn verschillend bij prascend en pergolide, de werkzame stof is hetzelfde. Dus als je paardje moeite heeft met opnemen van voedingsstoffen door de darmen, denk ik niet dat je verschil gaat zien als je overstapt op prascend.
Misschien ligt het idd wel aan die schildklier, maar heb hier echt geen ervaring mee ...
@opisop goed nieuws dat het geen cushing is, wel vervelend die zoektocht nu naar wat het wel kan zijn...
ohjajoh6 schreef:@ melody21, ook ik vind het een vreemd verhaal van je DA , prascend=pergolide net zoals gastroguard omeprazol is en het wat de maagbeschermers zelfs eerder andersom zou werken: waarom zit er anders een soort beschermend laagje op de dierenvariant? Dat is juist om de zgn andere zuurgraad bij paarden het te vroeg oplossen van de omeprazol tegen te gaan...
Jannepauli schreef:Sorry dat ik er niet eerder op terug kwam Melody, heb het behoorlijk druk
Tja.. ik denk dat de beste raad die ik je kan geven is dat je jouw paardje in een goede kliniek verder laat onderzoeken. Er spelen kennelijk twee zaken: de Cushing en de schildklier. Een vergroting van de schilklier op zich hoeft geen problemen te geven ook al kan het bv slikken wel hinderen. Bij schildkliervergroting kan de schildklier normaal, te traag (hypothyroïdie) of te snel (hyperthyroïdie) werken. Als je zegt dat het paard erg mager wordt dan zou ik zeker de TSH, T3 en T4 laten controleren ( bloedonderzoek) - een te snel werkende schildklier zet het lichaam in overdrive en veroorzaakt vermagering en uitputting.
Dit, in combinatie met Cushing ( verhoogd ACTH) maakt het beeld dan wel duidelijk.
Ik zie dat je in Duitsland woont - waar ergens zit je? Er zijn verschillende goede klinieken daar dus de moeite waard of je een kliniek in de buurt hebt.
Dimple schreef:En toch.........ik gebruik zelf Singulair voor mijn astma. De longarts schrijft dit voor. Ik krijg van de apotheek Montelukast mee. Zelfde werkzame stof. Ik merk geen verschil.
Maar er zijn wel mensen waarbij het medicijn dus minder werkt.
Dit schijnt ook zo te zijn met medicatie tegen depressiviteit. Sommige mensen reageren helemaal niet goed op de 'niet originele' variant.
Dus zou er dan toch wat in kunnen zitten wat de DA van Melody zegt?
Jannepauli schreef:Ik kan me niet voorstellen dat een medicijndrager zoals calcium of magnesium enig verschil maakt in de werking van de stof waar het om gaat, in dit geval pergolide.
Bij humane medicatie treden die verschillen wel eens op maar dat is dan meestal terug te voeren op de werkstof van het medicijn - in goedkopere medicijnen worden lang niet altijd dezelfde stoffen gebruikt als bij de duurdere, maar varianten erop. Dat kan wel degelijk verschil maken.
Citaat:En de oplosbaarheid van de stof of de bijstoffen? Heeft iemand nog een bijsluiter van de mensen pergolide ? Op de prascend bijsluiter staat pergolidmesilat (Duits)