[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

esthervannes

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:40

Ik geef mijn paardje Koko nu een week de prascend. Ik merk nu al verschil. Ik ben het gelukkig niet alleen ook mijn stalgenoten anders zou je nog kunnen zeggen dat ik het wil zien. Ze glanst nu al veel meer en is veel vrolijker. Ze staat bijna heel de tijd met haar oortjes naar voren. Staat heerlijk vrolijk in haar stal. Ze doet alleen nog steeds krengerig naar andere paarden (niet meer naar alle) maar dat zou ze wel nooit afleren. En ze loopt vrijwel helemaal zuiver. De waarde was 127 kreeg ik door van de dierenarts. Kan het zijn dat het daarom ook veel sneller aan slaat?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:33

Hoeveel geef je?

En het ene paard reageert beter, sneller heftiger dan de ander.
Wel super fijn dat het zo goed aanslaat.
Fiek overleefde de nacht bijna niet door 1 pil en weer een ander doet er niks op uit.
Joem heeft ook totaal nog geen last van bijwerkingen gehad terwijl andere paarden dagen niet eten.

Ik ben nu 6 weken bezig en begin mijn eigen paard weer terug te krijgen. (waarde 54) Heerlijk!

esthervannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:48

ik geef 1 pil per dag. Ze heeft eigenlijk geen bijwerkingen gehad. Alleen de eerste twee dagen dat ze iets minder at, maar nu eet ze weer volop. Ze is 1.61, maar erg stevig gebouwd. Ze is ook zeker niet mager. Het is nog een oud model KWPN :-)

Laat jij regelmatig bloed afnemen?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:51

Bijwerkingen treden meestal op tussen de 4-6 weken als ik de verhalen hier lees. Wees dus alert ;)

Ik heb met de DA afgesproken dat we begin april (6 weken na start Prascend) ;) weer controleren. Dus ik maak morgen even een afspraak voor over een week of zo.

Welke DA heb jij? (we zitten zo dicht bij elkaar, ben benieuwd of we dezelfde DA hebben)

esthervannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:12

Ik blijf zeker alert. Controleer haar nu zelf 2 keer per dag. Visdonk in Roosendaal en jij? Jij woont niet in Brabant toch?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:14

Laat maar, ik haal je door elkaar met iemand anders........... :P

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:41

Ik heb zojuist een emmer metazoa gekocht, las er veel goede dingen over en hij krijgt nu ipv zijn eigen biks de metazoa. Ben benieuwd hoe hij het hierop doet

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:25

esthervannes schreef:
Ik blijf zeker alert. Controleer haar nu zelf 2 keer per dag. Visdonk in Roosendaal en jij? Jij woont niet in Brabant toch?

...
zit ook bij visdonk

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:09

Ik heb eergister gereden met een sedelogic pad om haar rug (tijdelijk) te ondersteunen. Ik merk wel verschil.
Wellicht een handige ondersteuning totdat we weer wat fanatieker kunnen trainen.

Hoe gaat het verder met de cushies hier?

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:53

Hej dankjulliewel, echt super blij dat jullie meedenken!
+:)+

geerke schreef:
melody21@als je schildklier zo dik is werkt die wel naar behoren dan?Of te snel,of te langzaam of misschien ontstoken?
Dat kun je met een simpele bloedproef testen.

Dat stelde ik de DA ook voor, ze zei dat wil ik best doen maar als de Cushing op volle sterkte is nu ,zijn waarschijnlijk alle hormonen uit balans. Denk dat ze bedoeld als de Cushing symptomen weer onder controle zijn, komt de rest ook weerzin balans.Haar waarde liep tegen de 400 ! Dat is echt heel veel of niet?
Aan de symptomen te zien werkt de schildklier inderdaad te snel.

OYYO schreef:
@Melody 21

Is het een optie om naar een kliniek te gaan? Voor een second opinion. Waarom? Omdat datgene wat je DA vertelt niet veel steek houd. Pergolide is hetzelfde als Prascend en werkt niet anders!!! Maagbeschermers bijv. Omeprazol werkt voor mensen, paarden en honden op dezelfde wijze.
Volgens mij gaat het namelijk niets opleveren om op Pracend over te stappen en dan rustig 6 weken in de afwachtmodus te gaan zitten.

Hmmm ja je hebt zeker een punt. Maar haar (DA) ervaring is wel dat dieren niet allemaal gelijk op een medicijn reageren, wat ik wel vrij logisch vind klinken, omdat het bij mensen ook zo kan zijn. Naar een kliniek gaan zou voordelen hebben maar lijkt me nu een groot risico met haar.
Ze is erg stijf en kreupel, gaat van stress echt heel wiebelig en raar doen. Ze is niet te scheiden van mijn andere paard zonder ongelukken. Zou een algemeen bloedonderzoek eerst niet beter zijn?

Pandora2 schreef:
@melody alleen de vulstoffen zijn verschillend bij prascend en pergolide, de werkzame stof is hetzelfde. Dus als je paardje moeite heeft met opnemen van voedingsstoffen door de darmen, denk ik niet dat je verschil gaat zien als je overstapt op prascend.
Misschien ligt het idd wel aan die schildklier, maar heb hier echt geen ervaring mee ...

@opisop goed nieuws dat het geen cushing is, wel vervelend die zoektocht nu naar wat het wel kan zijn...

Dankje, inderdaad heb ik ook niet veel hoop dat dit middel veel verschil gaat opleveren. Na hoeveel weken zou ik verschil moeten gaan zien?

ohjajoh6 schreef:
@ melody21, ook ik vind het een vreemd verhaal van je DA , prascend=pergolide net zoals gastroguard omeprazol is en het wat de maagbeschermers zelfs eerder andersom zou werken: waarom zit er anders een soort beschermend laagje op de dierenvariant? Dat is juist om de zgn andere zuurgraad bij paarden het te vroeg oplossen van de omeprazol tegen te gaan...

Ja misschien zit er om de prascend wel een beschermlaagje en de mensen pergolide niet?
Dat de prascend daarom beter werkt bij paarden?

Jannepauli schreef:
Sorry dat ik er niet eerder op terug kwam Melody, heb het behoorlijk druk :)

Tja.. ik denk dat de beste raad die ik je kan geven is dat je jouw paardje in een goede kliniek verder laat onderzoeken. Er spelen kennelijk twee zaken: de Cushing en de schildklier. Een vergroting van de schilklier op zich hoeft geen problemen te geven ook al kan het bv slikken wel hinderen. Bij schildkliervergroting kan de schildklier normaal, te traag (hypothyroïdie) of te snel (hyperthyroïdie) werken. Als je zegt dat het paard erg mager wordt dan zou ik zeker de TSH, T3 en T4 laten controleren ( bloedonderzoek) - een te snel werkende schildklier zet het lichaam in overdrive en veroorzaakt vermagering en uitputting.
Dit, in combinatie met Cushing ( verhoogd ACTH) maakt het beeld dan wel duidelijk.

Ik zie dat je in Duitsland woont - waar ergens zit je? Er zijn verschillende goede klinieken daar dus de moeite waard of je een kliniek in de buurt hebt.

Geeft niet Jannepauli, bedankt voor je tijd! De vraag zou dan misschien zijn :worden de medicijnen niet opgenomen door de versnelde schildklier of is de schildklier van slag door het niet opnemen van de medicijnen en dus de Cushing ?

Dimple schreef:
En toch.........ik gebruik zelf Singulair voor mijn astma. De longarts schrijft dit voor. Ik krijg van de apotheek Montelukast mee. Zelfde werkzame stof. Ik merk geen verschil.
Maar er zijn wel mensen waarbij het medicijn dus minder werkt.
Dit schijnt ook zo te zijn met medicatie tegen depressiviteit. Sommige mensen reageren helemaal niet goed op de 'niet originele' variant.

Dus zou er dan toch wat in kunnen zitten wat de DA van Melody zegt?

Ja ergens zit er wel iets in, maar toch zouden er dan ook meer mensen moeten zijn die verschil merken tussen de mensen-pergolide en de dieren-prascend ?

Jannepauli schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat een medicijndrager zoals calcium of magnesium enig verschil maakt in de werking van de stof waar het om gaat, in dit geval pergolide.
Bij humane medicatie treden die verschillen wel eens op maar dat is dan meestal terug te voeren op de werkstof van het medicijn - in goedkopere medicijnen worden lang niet altijd dezelfde stoffen gebruikt als bij de duurdere, maar varianten erop. Dat kan wel degelijk verschil maken.

En de oplosbaarheid van de stof of de bijstoffen? Heeft iemand nog een bijsluiter van de mensen pergolide ? Op de prascend bijsluiter staat pergolidmesilat (Duits)

Iemand nog tips voor voeding voor haar, om haar dikker te krijgen zonder extra risico's voor de Hoefbevangenheid? ze krijgt veel hooi en metazoa superbroxxx en de metazoa luzendebrok geweekt.en een emmer geweekte bietenpulp. En een soort elixer, Royal senior van vetvital van de dierenarts. Daar zitten vitaminen mineralen kruiden in, onder andere monnikspeper.

Esthervaness, wat fijn dat het zo snel werkt bij jou paard!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:03

Citaat:
En de oplosbaarheid van de stof of de bijstoffen? Heeft iemand nog een bijsluiter van de mensen pergolide ? Op de prascend bijsluiter staat pergolidmesilat (Duits)

De werkstof is pegolidemesylaat ( duits: pergolidmesilat).
Een medicijn krijg je nooit in zuivere vorm: om er een pil van te maken wordt een draagstof gebruikt, hetzij calcium, hetzij magnesium. Die hebben géén invloed op de werking van de werkstof.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:15

Jeetje Melody, dat is inderdaad een hoge waarde.
Je zou algemeen bloed beeld kunnen laten controleren, dan weet je in ieder geval of de rest verder goed is.
Vanuit daar kan je dan weer verder denken.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:53

Vidar had in begin ook waarde van 417..na 2 mnd gezakt naar 47 met prascend.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:55

Wauw tylando, dat is snel. Kom je dat ook goed aan je paard zelf zien ?
Dimple, ja denk dat je gelijk hebt.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:59

Hij heeft tijd dikkere benen gehad en daarna slonken deze goed... je zag wel na maand dat het beter ging met hem .. moet zeggen dat nu pas echt goed de bulten boven zijn ogen wegtrekken.
Maar geestelijk ging vrij snel beter na starten met prascend

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:00

tylando schreef:

En is de da dan tevreden met die waarde van 47 ? Omdat dat nog steeds te hoog is....of kijken ze dan meer naar hoeveel de waarde verlaagd is ?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:02

Ben nu bijna 5 mnd bezig met de prascend

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:03

DA was tevreden we gaan eind april weer testen. Voorlopig blijft hij op 1 pil per dag nog.
Tuurlijk is de waarde nog hoog maar was meer omdat hij gewoon goede reactie had op de prascend.

Maar volgens mij stelde je die vraag toen ook al Maris

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:39

Vraagje, Mijn pony van 32 heeft nu net zijn eerste doos Prascend uit.
Hij doet het op zich heel goed en zijn waarden zijn terug genormaliseerd.

Kan ik nu verwachten dat hij ook terug mooi in vacht komt, of blijft die typische vacht verandering/verkleuring toch aanwezig?

Hij begint nu zijn winterhaar te verliezen en ik ben zo nieuwsgierig hoe hij er in zomerjas zal uitzien!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:47

Sommige symptomen verdwijnen snel, andere symptomen verdwijnen met de jaren. Daarnaast reageert het ene paard sneller op prascend dan het andere paard. Dus hoe jouw paard nu onder zijn wintervacht vandaan komt, is nooit met zekerheid vast stellen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:49

DA is net (spontaan) langs geweest om bloed te trekken. Ik belde voor het maken van een afspraak, maar hij stond op het punt onze kant op te komen en kwam meteen langs.
Volgende week uitslag...........ben erg benieuwd!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:50

Super dierenarts he Dimple ;).

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:18

Heel fijn! ;)
Meteen geregeld, ben benieuwd naar de uitslag.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:39

tylando schreef:

Hier ook ééntje van het '' clubje 47 '' :D :D Na 4 weken een pil per dag van 289 naar 47....4 maand later nog steeds 47... :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:21

Weten jullie of dunne zolen iets met PPID te maken heeft?
Mijn paard is vorige week bekapt en liep gelijk kreupel erna. Te kort bekapt ?? Ik weet wel dat het erg nauw luistert bij hem, het bekappen. Misschien door dunne zolen ?