Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:29

@ Sissie, wat vervelend… Een korte periode Omeprazole geven is niet aan te raden. Als je een maagzweer wil behandelen, ga je voor volle dosis en deze dien je langzaam af te bouwen. Ik zou eerst met DA overleggen of je paard echt wel last van de maag heeft of dat er andere problemen spelen. Wat vaak ook kenmerkend is, is een opgetrokken/harde buik. Paarden vinden het dan ook absoluut niet fijn om op de buik aangeraakt te worden en hebben dan ook vaak singelnijd.

Je zou evt. om zelf te kijken middelen kunnen voeren die veel minder zwaar zijn en alleen het maagzuur neutraliseren. Hier kan je ook zo weer mee stoppen. Bijvoorbeeld maagsupport of maagzout of evt. Ekygard (maar dat is vrij prijzig).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:59

Weidebloem schreef:
@ Sissie, wat vervelend… Een korte periode Omeprazole geven is niet aan te raden. Als je een maagzweer wil behandelen, ga je voor volle dosis en deze dien je langzaam af te bouwen. Ik zou eerst met DA overleggen of je paard echt wel last van de maag heeft of dat er andere problemen spelen. Wat vaak ook kenmerkend is, is een opgetrokken/harde buik. Paarden vinden het dan ook absoluut niet fijn om op de buik aangeraakt te worden en hebben dan ook vaak singelnijd.

Je zou evt. om zelf te kijken middelen kunnen voeren die veel minder zwaar zijn en alleen het maagzuur neutraliseren. Hier kan je ook zo weer mee stoppen. Bijvoorbeeld maagsupport of maagzout of evt. Ekygard (maar dat is vrij prijzig).

Dank voor je reactie, erg fijn...zit er behoorlijk mede omdat het wat vaag is en ik niet de vinger op de zere plek kan leggen.

Heb overlegd met de da die heeft dr gebit gecontroleerd en iets bijgewerkt en adviseerde een zandkuur omdat ze 24/7 op het land staat.

Ik rijd niet met dr omdat we nog bezig zijn met zadelmak maken. Aansingelen doe ik om die reden voorzichtig...maar merk daar verder niks opvallends aan.
Heb vanmorgen dr hele buik nagevoeld en lopen duwen om te kijken of ze ergens negatief op zou reageren...niks.

Wel vind ik dr de afgelopen periode rustig, op stal zeggen ze dan..je krijgt eindelijk een ontspannen paardje wees blij.
Dat wil ik natuurlijk ook best zijn, maar ergens klopt er iets niet.
ZE maakt geen zieke indruk...

Als ik op internet zoek kom ik ...tig supplementen tegen ter preventie of ter ondersteuning bij maagzweren.
Dus ben blij dat je met suggesties komt, ga daar naar kijken.

Wat me wel opvalt is toen ze de zandkuur kreeg dat ze minder sloom was na het eten en in z'n algemeenheid wat frisser was.
Zit daar misschien iets in wat ook positief op de maag werkt?
ZE kreeg synovium omega 3,6,9 olie mix.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:13

Naar mijn weten heeft omega 3,6,9 olie of Psyllium geen effect op maagzweren. Het laat geen filterlaagje achter zoals pectine doet. Heb je ook gekeken of er zand met de mest mee naar buiten kwam? Voor hetzelfde geldt, zit er nog heel veel zand in de darmen en is dat niet met een kuurtje op te lossen. Je kunt in een plastic handschoen of zakje wat mest oplossen in water en dan laten bezinken. Het zand zal dan onderin belanden.

Olie geeft wel energie, misschien dat je paardje gewoon te weinig energie binnen krijgt? Je zou ook bloed kunnen laten controleren of de vitamin /mineralen huishouding wel op orde is. Mochten de ontstekingswaarden zijn, kan dat ook nog duiden

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:25

Weidebloem schreef:
Naar mijn weten heeft omega 3,6,9 olie of Psyllium geen effect op maagzweren. Het laat geen filterlaagje achter zoals pectine doet. Heb je ook gekeken of er zand met de mest mee naar buiten kwam? Voor hetzelfde geldt, zit er nog heel veel zand in de darmen en is dat niet met een kuurtje op te lossen. Je kunt in een plastic handschoen of zakje wat mest oplossen in water en dan laten bezinken. Het zand zal dan onderin belanden.

Olie geeft wel energie, misschien dat je paardje gewoon te weinig energie binnen krijgt? Je zou ook bloed kunnen laten controleren of de vitamin /mineralen huishouding wel op orde is. Mochten de ontstekingswaarden zijn, kan dat ook nog duiden

Uit de test met de handschoen kwam geen zand naar voren, de da gaf aan dat het preventief geen kwaad kon.
Omdat het allemaal wat vaag is, lijkt me een bloedonderzoek inderdaad raadzaam.
Kom net bij dr vandaan en ze stond op rust in de weide....de rest stond hooi te knabbelen.
Een stalgenoot kwam gelijk naar me toe om te zeggen dat ik net telaat was voor het spektakel.
Mevrouw schijnt als een dolle stier aan het racen en spelen te zijn geweest...stalgenoot ' ze staat nu denk ik ff uit te rusten ze was echt aan het showen'.
Deze stalgenoot had ook nog een zak subli omega 3,6,9 staan waar ik gebruik van mag maken dus dat geef ik als de da is geweest.

Goed om te horen dat ze op andere geen lusteloze indruk maakt natuurlijk....maar kan het ook niet helemaal naast me neer leggen.
Er klopt gewoon iets niet.

Zal van de week de da bellen met de vraag wanneer ze tijd heeft om ff bloed te trekken.

Nogmaals dank voor je nuttige reactie!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:47

Na veel informatie zoeken en lezen op internet kom ik mij hier even melden.
Weten jullie ongeveer de kosten voor een maagonderzoek w.b.t. het opsporen van een maagzweer? Ik weet dat dit bij vele klinieken verschilt in prijs, maar ik ben benieuwd wat ongeveer de kosten zijn hiervan.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:52

Ik betaalde volgens mij incl overnachten en onderzoek rond de 300 euro maar dat is ind e randstad.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:08

Xivura schreef:
Na veel informatie zoeken en lezen op internet kom ik mij hier even melden.
Weten jullie ongeveer de kosten voor een maagonderzoek w.b.t. het opsporen van een maagzweer? Ik weet dat dit bij vele klinieken verschilt in prijs, maar ik ben benieuwd wat ongeveer de kosten zijn hiervan.

Hier randstad is het ook ongeveer 400 euro.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:13

Zijn hier mensen die supplementen gebruiken ter preventie of ter ondersteunende behandeling van maagzweren?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:06

Himawari schreef:
Zijn hier mensen die supplementen gebruiken ter preventie of ter ondersteunende behandeling van maagzweren?

Mijn paard krijgt preventief het volgende middel:
http://www.dochorse.nl/u-gard-plus-solution-15756.html

Werkt bij mijn merrie onwijs goed.
En natuurlijk zodra het er toch doorheen komt, behandeling met abler.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:18

ik gaf bijna continu maagcompositum van de Groene Os bij en sinds kort overgestapt op maagsupport van de Paardendrogist (lijkt nagenoeg dezelfde samenstelling te hebben).
Ook geef ik maagzout bij voor het rijden als ik "iets anders dan anders" in gedachten heb, bv een les of een oefening war ze "heet" van wordt.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:04

Mijn merrie had weer last van de winter, in combinatie met 10 dagen verplicht enkel stappen vanwege een dik been, en dus weer veel last van haar maag.

Ik geef Twydil Stomacare pasta in combinatie met Equine 74 Gastric, en dit werkt super goed, na amper een week was ze vele malen beter! Ook de osteopaat is even langsgeweest om haar wat los te werken op de rug, want last aan haar maag zet zich ook altijd meteen op de rugspieren.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:16

Heeft iemand hier misschien interesse in 2 spuiten pepticure?

Had ze besteld omdat ik dacht niet uit te komen met de abler bolletjes.. maar abler was snel met bezorgen.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:12

Wat als bij het afbouwen - nu 1 zakje sinds afgelopen zaterdag - de klachten weer terug zijn ;(

Weer volle dosis of terug naar 2 zakjes?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:59

terug naar volle dosis, want dan was er nog geen volledig herstel toen je aan de afbouw begon.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:49

Is 28 dagen hele dosis echt altijd voldoende? En dan dosis halveren?
Mijn merrie zit nu op 2,5 week en eet weer goed, zie haar 'groeien', moest ook wel, had weinig reserve en door het ziek zijn, slecht eten viel ze meteen erg in. In plaats van 1 hooinet gaan er nu weer 3 volle netten per dag in.
Als ze zo doorgaat moet ze straks nog op dieet :')

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:02

Nee verschilt per paard Ethelate, wees voorzichtig met afbouwenn.
Als je paard op volle dosis staat lijkt het goed te gaan, soms als je begint met afbouwen komen de klachten weer snel terug.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:10

Ik heb de bulk verpakking van abler binnen.
Nu las ik ergens iets hier over het schepje en de verhoudingen die niet zouden kloppen in tegenstelling van de zakjes?
Mijn paard is 700kg en de site adviseerd 4 schepjes is dat nu ok?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:16

Heeft hij nu last van maagzweren of is het ter preventie?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:55

Als het voor behandeling is van maagzweren (dus niet voor preventie) dan moet je rekenen op:

2,8 gram per 175 kg
Voor 700 kg moet je dus 11,2 gram hebben. Dit zijn 4 losse zakjes van 2,8 gram per stuk van Abler.

Voor een bulkpack geldt het volgende:
1 blauw schepje zou gelijk moeten zijn aan 2,8 gram. Dit is eigenlijk iets meer, 3,1 a 3,2 gram. Dus als je 4 blauwe schepjes zou geven, kom je op 12,6 gram uit wat je hem dan geeft. Das in principe niet erg (denk ik) maar als je gerekend heb dat je een bepaalde tijd met een bulkpack zou doen, kom je straks te kort. Dus vandaar dat ik het bij mijn paard 'afweeg met een weeglepel'.

---------------------------

Ons paard krijgt vandaag zijn laatste schepje. Heb ook netjes een paar weken afgebouwd. Nu geeuwt hij nog wel, is dat bij jullie paarden (die behandeld zijn) ook zo? Hij is gelukkig wel wat bijgekomen en nu weer een beetje de stoere hengst aan het uithangen.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:26

Coentjuh schreef:
Als het voor behandeling is van maagzweren (dus niet voor preventie) dan moet je rekenen op:

2,8 gram per 175 kg
Voor 700 kg moet je dus 11,2 gram hebben. Dit zijn 4 losse zakjes van 2,8 gram per stuk van Abler.

Voor een bulkpack geldt het volgende:
1 blauw schepje zou gelijk moeten zijn aan 2,8 gram. Dit is eigenlijk iets meer, 3,1 a 3,2 gram. Dus als je 4 blauwe schepjes zou geven, kom je op 12,6 gram uit wat je hem dan geeft. Das in principe niet erg (denk ik) maar als je gerekend heb dat je een bepaalde tijd met een bulkpack zou doen, kom je straks te kort. Dus vandaar dat ik het bij mijn paard 'afweeg met een weeglepel'.

---------------------------

Ons paard krijgt vandaag zijn laatste schepje. Heb ook netjes een paar weken afgebouwd. Nu geeuwt hij nog wel, is dat bij jullie paarden (die behandeld zijn) ook zo? Hij is gelukkig wel wat bijgekomen en nu weer een beetje de stoere hengst aan het uithangen.

Thanks voor de uitleg! Ik begrijp hem nu :D

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:52

Ik weeg het ook precies af. Het is toch een medicijn, nauwkeurig mee om gaan.
Ze heeft nu 4 weken 9,6gr gehad en nu begonnen met 0,2gr per dag minder.
Ze is weer mooi op gewicht, (vr)eet goed en heeft haar streken weer, ga er vanavond maar weer eens opzitten :)

Vanaf 1 maart wordt de Abler duurder.
Ga dus nog wel wat reserve bestellen, zodat ze het preventief kan krijgen bij de verhuizing of als ik vermoed dat het nodig is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:57

Ethelate schreef:
Is 28 dagen hele dosis echt altijd voldoende? En dan dosis halveren?
Mijn merrie zit nu op 2,5 week en eet weer goed, zie haar 'groeien', moest ook wel, had weinig reserve en door het ziek zijn, slecht eten viel ze meteen erg in. In plaats van 1 hooinet gaan er nu weer 3 volle netten per dag in.
Als ze zo doorgaat moet ze straks nog op dieet :')

hangt van je paard en de ernst af.

Hoeveel geef je nu? Als je bv 4zakjes/dag geeft, dan zou ik persoonlijk eerder opteren om 3-7 dagen 3 zakjes te geven en dan weer 3-7 dagen 2 zakjes ipv onmiddellijk te halveren. Uiteraard nog een eens een week 1 zakjes en eventueel nog 1 of 2x een zakje verdelen over 2 dagen...
Wederom hoe traag je afbouwt hangt weer af van hoe fel je paard reageert en hoe gevoelig het is. Maar beter te traag afbouwen dan te snel.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:11

Ethelate schreef:
Ik weeg het ook precies af. Het is toch een medicijn, nauwkeurig mee om gaan.
Ze heeft nu 4 weken 9,6gr gehad en nu begonnen met 0,2gr per dag minder.
Ze is weer mooi op gewicht, (vr)eet goed en heeft haar streken weer, ga er vanavond maar weer eens opzitten :)

Vanaf 1 maart wordt de Abler duurder.
Ga dus nog wel wat reserve bestellen, zodat ze het preventief kan krijgen bij de verhuizing of als ik vermoed dat het nodig is.

Oh dat is wel goed om te weten! Ik wil ook sowieso wel een kuur op voorraad hebben liggen.

Paard is wel gewoon vrolijk laatste tijd maar gaapt heel erg veel als we klaar zijn met rijden. Ook aansingelen is ie weer gevoelig. Vind het wel moeilijk om te bepalen wanneer hij echt weer last heeft zonder scopie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:26

Ik meld mij hier ook
ik heb een 5 jarige die na het vertrek van een weidegenoot begin te luchtzuigen op de stalwand. Vooral na het eten van iets. koekje, wortel, pulp, zodar hij at liep hij de stal uit om die rand vast te pakken en ging erna weer verder eten.
Bij zijn vorige eigenaar heeft hij het ook in lichte mate gedaan, vooral omdat hij daar 24/7 binnenstond na bijna 4 jaar op een wei te hebben gestaan, ik heb hem nu een jaar en tot dec. heeft hij het hier nooit gedaan
Hij staat 24/7 buiten, 24/7 hele droge voordroog uit netten en bietenpulp en staat met een merrie samen. Lichte arbeid, 2 keer per week en dan half uur in de bak of buitenrijden.
het is wel een echte binnenvetterm toont heel koel maar ondertussen is er toch spanning
Pulp ben ik mee gestopt en hij heeft 3 weken alleen hooi gekregen maar het is niet minder geworden waardoor er nu of een kans is op maagzweren of toch weer vervallen in een gewoonte
Ik begin morgen met ulcergod, vandaag opgehaald bij de arts. er is geen scopie gedaan
Verder toont hij geen kenmerken van een maagzweer, op het luchtzuigen na.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:35

Ulcergold heb ik ook een week gegeven. Toen overgegaan op Abler aangezien dat erg veel scheelt in prijs. Ik hoop dat het werkt voor je paard Lynn_Nikita! Heeft de dierenarts je paard ook bekeken?