Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Weidebloem schreef:@ Sissie, wat vervelend… Een korte periode Omeprazole geven is niet aan te raden. Als je een maagzweer wil behandelen, ga je voor volle dosis en deze dien je langzaam af te bouwen. Ik zou eerst met DA overleggen of je paard echt wel last van de maag heeft of dat er andere problemen spelen. Wat vaak ook kenmerkend is, is een opgetrokken/harde buik. Paarden vinden het dan ook absoluut niet fijn om op de buik aangeraakt te worden en hebben dan ook vaak singelnijd.
Je zou evt. om zelf te kijken middelen kunnen voeren die veel minder zwaar zijn en alleen het maagzuur neutraliseren. Hier kan je ook zo weer mee stoppen. Bijvoorbeeld maagsupport of maagzout of evt. Ekygard (maar dat is vrij prijzig).
Weidebloem schreef:Naar mijn weten heeft omega 3,6,9 olie of Psyllium geen effect op maagzweren. Het laat geen filterlaagje achter zoals pectine doet. Heb je ook gekeken of er zand met de mest mee naar buiten kwam? Voor hetzelfde geldt, zit er nog heel veel zand in de darmen en is dat niet met een kuurtje op te lossen. Je kunt in een plastic handschoen of zakje wat mest oplossen in water en dan laten bezinken. Het zand zal dan onderin belanden.
Olie geeft wel energie, misschien dat je paardje gewoon te weinig energie binnen krijgt? Je zou ook bloed kunnen laten controleren of de vitamin /mineralen huishouding wel op orde is. Mochten de ontstekingswaarden zijn, kan dat ook nog duiden
Xivura schreef:Na veel informatie zoeken en lezen op internet kom ik mij hier even melden.
Weten jullie ongeveer de kosten voor een maagonderzoek w.b.t. het opsporen van een maagzweer? Ik weet dat dit bij vele klinieken verschilt in prijs, maar ik ben benieuwd wat ongeveer de kosten zijn hiervan.
Himawari schreef:Zijn hier mensen die supplementen gebruiken ter preventie of ter ondersteunende behandeling van maagzweren?
Coentjuh schreef:Als het voor behandeling is van maagzweren (dus niet voor preventie) dan moet je rekenen op:
2,8 gram per 175 kg
Voor 700 kg moet je dus 11,2 gram hebben. Dit zijn 4 losse zakjes van 2,8 gram per stuk van Abler.
Voor een bulkpack geldt het volgende:
1 blauw schepje zou gelijk moeten zijn aan 2,8 gram. Dit is eigenlijk iets meer, 3,1 a 3,2 gram. Dus als je 4 blauwe schepjes zou geven, kom je op 12,6 gram uit wat je hem dan geeft. Das in principe niet erg (denk ik) maar als je gerekend heb dat je een bepaalde tijd met een bulkpack zou doen, kom je straks te kort. Dus vandaar dat ik het bij mijn paard 'afweeg met een weeglepel'.
---------------------------
Ons paard krijgt vandaag zijn laatste schepje. Heb ook netjes een paar weken afgebouwd. Nu geeuwt hij nog wel, is dat bij jullie paarden (die behandeld zijn) ook zo? Hij is gelukkig wel wat bijgekomen en nu weer een beetje de stoere hengst aan het uithangen.
Ethelate schreef:Is 28 dagen hele dosis echt altijd voldoende? En dan dosis halveren?
Mijn merrie zit nu op 2,5 week en eet weer goed, zie haar 'groeien', moest ook wel, had weinig reserve en door het ziek zijn, slecht eten viel ze meteen erg in. In plaats van 1 hooinet gaan er nu weer 3 volle netten per dag in.
Als ze zo doorgaat moet ze straks nog op dieet
Ethelate schreef:Ik weeg het ook precies af. Het is toch een medicijn, nauwkeurig mee om gaan.
Ze heeft nu 4 weken 9,6gr gehad en nu begonnen met 0,2gr per dag minder.
Ze is weer mooi op gewicht, (vr)eet goed en heeft haar streken weer, ga er vanavond maar weer eens opzitten
Vanaf 1 maart wordt de Abler duurder.
Ga dus nog wel wat reserve bestellen, zodat ze het preventief kan krijgen bij de verhuizing of als ik vermoed dat het nodig is.