[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:02

MightyMike schreef:
Jeetje, dacht dat de Equihaler al duur was :o

Die is ook schandalig duur; dat ding werkt ( als je geluk hebt blijkt uit dit topic!) hooguit de voorgeschreven 10 dagen. Een Fleixineb ( ook schandalig duur ;) ) heb je tenminste jarenlang iets aan en is dus in verhouding veel minder duur.
Overigens zijn er ook goedkopere apparaten dan de Flexineb, net als er goedkopere oplossingen zijn voor bijv. de Haygain en de Equihaler.
Bij al deze dingen wordt er flink misbruik gemaakt van het woord "paard" en van het feit dat het mensen doet geloven dat dit de enige dingen zijn die zouden werken.
Wij hebben geen Flexineb, geen Equihaler en geen Haygain maar kunnen ons paard vernevelen, puffen en hooi stomen..............

MightyMike

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:40

Hoe vernevel jij dan ElCid en wat vernevel je? Mag ook per pb natuurlijk. We zitten nu op dag 8 en hij lijkt wat minder te hoesten nu. Hopen dat het na dag 10 dan niet de verkeerde kant op gaat..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:13

Ik had eerst een humane op batterij, maar toen kwam een paarden ding hier op Bokt ter overname, dus die gekocht. Is wel op stroom, maar oke.....

Ik vind het wel heel anders zoals ik beschreef. Die van ons vul je het ding en dat blijft borrelen zolang ik wil vernevelen. Dus de zoutoplossing wordt wel ingeademt, maar het is anders dan de Flexineb.

De Flexineb verbruikt alles wat je in het reservoir doet.

Bij het paard waar de de flexineb bij gebruikte kwam niks los. Kwam ook door het paard natuurlijk, want ook bij de zouttherapie kwam er bijna niks los, waar we andere paarden zagen komen en gaan die ontzettend veel slijm kwijtraakte.

Mijn andere ruin is ook wel vaak flink slijm kwijt geraakt door het een tijd lang vernevelen tijdens het bewegen daarna. Maar die ervaring dus na de Flexineb niet direct.
Wel dus dat de medicatie wel opgenomen moet zijn, want het is weg.

Bij zouttherapie, of je nou bij de paarden of humaan kijkt, is het wel van belang welk zout je gebruikt, hoe groot de verneveling is etc. Dan zou je met zelf maken daar wel rekening mee moeten houden.

Ik heb destijds nog naar vernevelaars gekeken voor een terrarium en dergelijke.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:42

Mijn reservoir van de flexineb is nu stuk helaas. Heb nieuwe besteld. Zijn ook niet goedkoop.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:43

Popstra schreef:
Mijn reservoir van de flexineb is nu stuk helaas. Heb nieuwe besteld. Zijn ook niet goedkoop.

Aan de andere kant is het fijn dat je de meeste onderdelen kan vervangen en niet gelijk een heel nieuw apparaat hoeft aan te schaffen. Ik kan bij die van mij alleen de luchtslang vervangen en verder houdt het op.
Aan de andere kant, kan je 3 apparaten kopen zoals wij hebben voor 1 flexineb en hij gaat wel al jaren mee.

Het is wel super onpraktisch als je hem regelmatig gebruikt. Hopelijk is het wel snel binnen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:20

MightyMike schreef:
Hoe vernevel jij dan ElCid en wat vernevel je? Mag ook per pb natuurlijk. We zitten nu op dag 8 en hij lijkt wat minder te hoesten nu. Hopen dat het na dag 10 dan niet de verkeerde kant op gaat..

Met een humane vernevelaar met een zelfgemaakt masker ( van een mini flexibel emmertje). De paardenmaskers zijn overigens ook gewoon los te koop en dat scheelt je dus honderden euri ;)

Ons home made masker:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vernevelaar komt hier vandaan https://www.lavernevela.nl/product/delp ... aem-nuova/ maar ik heb er ook 1 van de Lidl ( die was ca. 50,- aanbieding) en werkt net zo goed. Je hebt wel extra slang nodig https://www.lavernevela.nl/product/flae ... r-neb-aid/

Dit masker in kant en klaar te koop https://www.google.com/search?q=inhalat ... UYvMQCuZQM

Het masker wat we gebruiken voor het puffen zou hier ook voor gebruikt kunnen worden maar is duurder door de materialen
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:12

Popstra schreef:

Die kan naar x aantal behandelingen mee begreep ik. Ik had het bedrijf waar ik hem vandaan had toen erover gemailt en die gaf dat aan. 150 behandelingen zoiets. Ik vind het tegenvallen hoe snel het was gegaan.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:17

Bedankt ElCid, ik kijk hoe de Equihaler afloopt en ga mij alvast verder verdiepen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 01:09

Ik heb een zelfde soort slang en reservoir als ElCid, maar dan aan een apparaat op stroom.

Ik vond de bak/het masker te groot en heb een graasmasker dichtgemaakt en dan voor een gat voor de slang met het reservoir. Het reservoir heeft bij ons alleen nog een stuk harde slang als aansluiting dan.

Ik had daarvoor een humaan ding op batterij. Heb ik nog liggen, maar twijfelde over de werking en toen kwam deze ter overname.

Wat ik wel een nadeel vind, bij het paard dat ingeslapen is was ons apparaat geen doen. Hij hoestte zo erg en sloeg keihard met zijn hoofd. Dan is aan stroom en met zoveel onderdelen echt geen doen. Toen ik hem met de Flexineb deed, bleef alles wel gewoon goed zitten.

Bij mn andere ruin is dat geen probleem. Die heeft een "normale" hoest en dan blijft alles gewoon goed zitten. Meestal hoest hij ook tijdens niet of nauwelijks.

Wat ik vd week bedacht; bij dat vorige paard waren we hoog eiwit gaan voeren, omdat we ergens gelezen hadden dat dit een effect kon hebben bij astma/copd etc.
Nu gaf ik mijn andere ruin al wat eiwitten bij, maar geef ik nu toch wat ruimer om dat ook een kans te geven.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 07:36

superpony schreef:
Wat ik vd week bedacht; bij dat vorige paard waren we hoog eiwit gaan voeren, omdat we ergens gelezen hadden dat dit een effect kon hebben bij astma/copd etc.
Nu gaf ik mijn andere ruin al wat eiwitten bij, maar geef ik nu toch wat ruimer om dat ook een kans te geven.

Ik heb gelezen dat het voor paarden met luchtwegproblemen juist ook belangrijk is om voldoende vetzuren binnen te krijgen, m.n. uit vis, maar kan ook uit lijnzaad. Staat volgens mij eerder in dit topic ook iets over visolie capsules. Dus dat ben ik toen wat meer gaan geven.
Groenlipmossel is ook een heel goede bron wat dat betreft, maar dat is lastiger te verstoppen dan visoliecapsules, want dat stinkt echt heel vissig :+ (geen weggegooid geld gelukkig, want mijn twee bejaarde katten hebben er ook veel aan)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:44

Tancreda4 schreef:
Popstra schreef:

Die kan naar x aantal behandelingen mee begreep ik. Ik had het bedrijf waar ik hem vandaan had toen erover gemailt en die gaf dat aan. 150 behandelingen zoiets. Ik vind het tegenvallen hoe snel het was gegaan.
zo vaak had ik deze ( de snelle) nog geeneens gebruikt. Maar het is idd fijn je onderdelen los kunt kopen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:49

Popstra schreef:
zo vaak had ik deze ( de snelle) nog geeneens gebruikt. Maar het is idd fijn je onderdelen los kunt kopen.

Ik ben nog steeds bezig aan mijn eerste (de standaard). Vroeg me al af hoe je kunt zien wanneer hij vervangen moet worden (hij blijft het namelijk maar doen, heb al reserve in huis) maar ik begrijp dat ie gewoon stuk gaat/het niet meer doet dan dus.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:59

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:39

De werking van een vernevelaar met los masker is bij sommige paarden inderdaad lastig als ze niet stil willen staan, denk ik. Bij onze paarden gaat het prima; ze moeten er wel aan wennen maar dat is logisch.

Het enige waar je bij een vernevelaar op moet letten, i.v.m. de werkzaamheid, is de grote van de deeltjes; die mogen niet meer dan 5 micrometer ( uM) zijn. De kracht van de motor maakt niet zoveel uit; je komt toch nooit in de achterste luchtwegen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:16

Sinds ik het hooi onderdompel heeft mijn paard behoorlijk vieze billen. Zijn er meer die er last van hebben? Ik ga er ook een probiotica kuur tegenaan gooien om het tot rust te brengen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:24

Sandra_H schreef:
Popstra schreef:

Ik ben nog steeds bezig aan mijn eerste (de standaard). Vroeg me al af hoe je kunt zien wanneer hij vervangen moet worden (hij blijft het namelijk maar doen, heb al reserve in huis) maar ik begrijp dat ie gewoon stuk gaat/het niet meer doet dan dus.
er komt dan geen stoom meer uit en je reservoir blijft vol.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:37

Slmt9 schreef:
Voor wie geen stroom heeft en zelf een goede vernevelaar wil maken, een draadloze: https://www.iedereenlucht.nl/product/wi ... aem-nuova/

Deze voldoet idd zoals Elcid omschrijft. Voor de geinteresseerden nog extra info. Ik heb geen belangen hoor whaha. Ik was me vorig jaar aan het verdiepen en ik vond het complexe materie. Dus als ik er andere nu mee kan helpen, is dat weer mooi meegenomen.

Nu is het voor mijn paard (nog) niet nodig, maar mocht het nodig zijn, dan zou ik deze aanschaffen. De emmertjes waarmee je de mondkap maakt zoals Elcid liet zien, zijn (seizoensgebonden) bij de action te koop.

Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:08

Ook geen belangen maar die van ons ( met stroom dus van dezelfde shop als die van Slmt9) doet dit;
Extra informatie
MAX. DRUK
2,2 bar

LUCHTDEBIET
10 l/min

GELUIDSNIVEAU (1 METER)
56 dB

MINIMUM INHOUD
2 ml

MAXIMUM INHOUD
8 ml

BEDRIJFSDRUK MET VERNEVELAAR
0,9 bar

MIN. AFGIFTE
MAX. AFGIFTE
0,42 ml/min

MAXIMALE DEELTJES GROOTTE
3,2 um

MINIMALE DEELTJES GROOTTE
nb

GEWICHT
2,1 kg

OPMERKINGEN
Geschikt voor continue gebruik

Van Flexineb:
Dit resulteert in de fijne nevel met een optimale deeltjesopbrengst, die ook de kleinste longgebieden bereikt en daar kan werken (71% van de vernevelde deeltjes hebben een deeltjesgrootte van 5my, 39% tussen 2 en 5my, 23,75% tussen 1 en 2my ).

Dus de deeltjes grootte is eigenlijk hetzelfde van de dure Flexineb en de betaalbare humane versies.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:38

ElCid schreef:
De werking van een vernevelaar met los masker is bij sommige paarden inderdaad lastig als ze niet stil willen staan, denk ik. Bij onze paarden gaat het prima; ze moeten er wel aan wennen maar dat is logisch.

Het enige waar je bij een vernevelaar op moet letten, i.v.m. de werkzaamheid, is de grote van de deeltjes; die mogen niet meer dan 5 micrometer ( uM) zijn. De kracht van de motor maakt niet zoveel uit; je komt toch nooit in de achterste luchtwegen.

Dat paard wilde wel stil staan en had ervaring met de flexineb en de babyhaler. Maar hij kreeg vreselijke aanvallen en dan kon je niks meer om zijn hoofd krijgen.

Ons apparaat heeft dan een lange slang en zit op stroom, dus dat ging gewoon niet door het slaan met zijn hoofd wat hij deed.
Eenmaal de flexineb om, was dat geen ramp meer. Je moest alleen voorkomen dat hij de grond raakte. Maar dan heb ik het echt over hele extreme hoestaanvallen.

Was voor de veeartsen ook geen doen om hem te spuiten bijna. Je werkt samen en het moet, dus het lukt.

Ons apparaat maakt ook geluid, maar geen 1 doet moeilijk. Ik denk niet dat ze het heel leuk vinden, maar gaat goed altijd. Mn ruin hoest soms, maar bij een gewone hoest rolt niet gelijk alles uit elkaar.

SandraH, ja zo blijf je dingen tegenkomen. Dat hoog eiwit voeren kwam wel uit de humane sector, maar ik vind het op zich wel een goede om te proberen. Juist omdat we bij die ruin wat armer voerden, gezien hij snel overgewicht krijgt.
Groenlipmossel bij mensen is juist weer voor gewrichten dacht ik. Lijnzaad geef ik gemalen, maar de ruin die hoest juist nooit veel, ook weer vanwege snel overgewicht.

Mooi humaan apparaat!!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:59

Fijn dat iedereen zo z'n ervaringen deelt, dan hoef je niet iedere keer zelf het wiel uit te vinden!
De mijne krijgt ook volop pre en probiotica op aanraden van de kliniek. Die gaven ook aan dat dat zeker kon helpen. Mijn paarden hebben verder geen last gehad van het overschakelen op nat hooi, maar dat is waarschijnlijk ook wat paardgebonden. Hier eten ze op de paddock allemaal nat hooi, op stal alleen de hoester.

Ik ga morgen naar een Haygain kijken. Is wel de kleinste versie, dus zal wel 2x moeten stomen, maar dan kan ik al beginnen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:11

Superpony, ja groenlipmossel is ook bij paarden eigenlijk voor de gewrichten. Daar had ik het ook in eerste instantie voor gekocht (slik het trouwens inmiddels zelf ook, wel in capsulevorm want..... :r ) maar gezien het hoge gehalte aan vetzuren is het natuurlijk voor meer dingen goed.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:33

Popstra schreef:
Tancreda4 schreef:

Ik had dat idee bij die van mij ook, dat ik nog lang niet aan zoveel behandelingen zat. Maar dat is wat ik te horen kreeg... Het bleef idd vol staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:32

Fangio schreef:
Fijn dat iedereen zo z'n ervaringen deelt, dan hoef je niet iedere keer zelf het wiel uit te vinden!
De mijne krijgt ook volop pre en probiotica op aanraden van de kliniek. Die gaven ook aan dat dat zeker kon helpen. Mijn paarden hebben verder geen last gehad van het overschakelen op nat hooi, maar dat is waarschijnlijk ook wat paardgebonden. Hier eten ze op de paddock allemaal nat hooi, op stal alleen de hoester.

Ik ga morgen naar een Haygain kijken. Is wel de kleinste versie, dus zal wel 2x moeten stomen, maar dan kan ik al beginnen.

Ja, probiotica had ik ook direct gegeven.

Wij maken nu eind van het seizoen nat, omdat het hooi toch wat stoffig was soms. Ze eten het wel, maar vinden het minder lekker soms.
Ze moeten soms even door hebben hier dat ze echt niks anders krijgen.

Sandra_H schreef:
Superpony, ja groenlipmossel is ook bij paarden eigenlijk voor de gewrichten. Daar had ik het ook in eerste instantie voor gekocht (slik het trouwens inmiddels zelf ook, wel in capsulevorm want..... :r ) maar gezien het hoge gehalte aan vetzuren is het natuurlijk voor meer dingen goed.

Oke, ik heb reuma en wel vaag een adv gelezen ooit, maar nooit verder wat het precies is.

Maar iets hoog in vetzuren kan natuurlijk ook naast eiwit rijk hapje.

Enige nadeel vind ik soms met dingen proberen dat je niet weet wat werkt of dat het echt werkt. Als je iets geeft en dan na paar weken iets erbij, kan het ook zijn dat dan pas het eerste zijn werk begint te doen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:23

ja dat is het nadeel van vanalles proberen. Maarja je moet iets. Maar uiteindelijk blijf je dan wel zo ongeveer hangen bij waar ze het goed op doen.

v.w.b. de groenlipmossel: slik het nu zelf (geen reuma ofzo, wel gewoon oud en stijf :D ), mijn katten van bijna 20 kunnen weer op de schutting springen sinds ze het krijgen en mijn collega en haar moeder, de een met fybro, de ander reuma, hebben er ook baat bij. Dus het zal wel iets doen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:38

Ik maak het nu ook nat, maar vind het enorm veel tijd en water kosten. Terwijl ik zo'n hooistomer op een tijdklok kan aanzetten en ondertussen andere dingen kan doen en ik stroom, hoewel ik dat ook moet betalen een minder kostbare bron vind dan water.
Oftewel, ik hoop echt dat die haygain wat is