[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:36

Mijn fell pony heeft iedere zomer erge jeuk, dan is ze ook flink aan het schuren, manen en staart vallen wat uit, kale plekken en vetophopingen. In de winter is er niks aan de hand, maar wordt ze ook opeens weer dun en op het randje dat ze wel een paar kilo's aan mag komen. Ze reageert heftig op productie gras en suikers. Ze staat in de zomer 24/7 buiten en in de winter 's nachts op stal. Ze heeft tot haar 5e op volle graslanden gestaan en in een natuurgebied. De eerste zomer dat ik haar had was er nog niks aan de hand.

Homeopaat is afgelopen zomer geweest, omdat ik door de bomen het bos niet meer zag. De afgelopen 2 2 zomers behandeld als zomereczeem pony (eczeemdeken, zalfjes, kruiden, omega olie, metazoa). Ze heeft als behandeling in totaal 3 flesjes gehad, de eerste keer voor haar bloedsuikerspiegel en vochtbalans en nieren, hier had ze een heftige reactie op! Na dat de flesjes leeg waren heb ik geen verschil gezien/gemerkt en hebben we een flesje gekregen voor allergische reactie, dit had ook weinig zin.

Voor de mensen die het interessant vinden:

Uitslag van de te lage frequenties homeopaat:

L= linkerkant en R= rechterkant
De frequentie van de linkerkant moet rond de 19 liggen en van de rechterkant bij de 12, deze mag eigenlijk niet lager dan 10 zijn.

Eierstokken (L4/4)(R7/7)
Blinde darm (6/6)
Lever (6/4)
Alvleesklier (2/1)
Nieren (L3/3) (R4/3)
Spieren 5/5)
Hart (10/10)

Spieren waren waarschijnlijk licht verzuurd door hoeveelheid afvalstoffen en bij de eierstokken kon dit zijn omdat ze hengstig was. Ze hielt ook wat vocht vast.
Hij zei dat geen zomereczeem had, omdat dan de waardes bij andere punten laag moesten liggen (Weet zo niet meer welke, meting is van afgelopen zomer)

Waar denken jullie aan wat het zou kunnen zijn?

Nu denk ik op dit moment aan 2 opties

Een bloedonderzoek te doen bij de DA, ook op insulineresistentie of naar Den Hoek (Holistische praktijk). Over Den hoek hoor ik goede maar ook slechte dingen. Wel denk ik van dat we vast flesjes medicijnen mee krijgen. Ze heeft er nu al 3 gehad, wel en geen reactie, maar geen resultaat.

Wat zouden jullie doen? Beide, iet anders, één en welke dan eerst...

superpony

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:34

Meld me ook hier. De ruin is ir en valt met geen mogelijkheid af. We zijn zoekende naar een andere plek, maar veel twijfels welke plek voor hem het beste resultaat gaat geven.

Nu staan ze met zijn 3en 24/7 buiten op een relatief klein stuk. Ze hebben 2 a 3 plekken met kuil in slowfeeders. Helaas kuil en wisselend van kwaliteit.
De hele winter was hun stukje echte drek en konden we ook weinig in de buitenbak of losgooibak beweging geven.
We hebben wel veel gewandeld. Ik wandel 's ochtends en sowieso mijn man 's avonds. Tussendoor gaat onze zoon soms nog of een van ons.

De laatste weken kunnen ze weer wat meer beweging krijgen.

Sinds Januari geef ik de ruin glucobalanse. Dat was in speedibeet en wiesencobs, maar at hij niet. Heb de pavo nature's best gekocht en geef een klein handje zodat hij de gb eet.

Hij werd natuurlijk bekapt, maar veel ups and downs. Pas als zijn hoeven te lang werden, liep hij fijn.

Nu een hoefsmid die in balans bekapt. Die heeft de teen flink ingekort en wil de hoefas beter krijgen. Hij toont in zijn hoeven niet bevangen, maar dat is haast onmogelijk, als je ziet hoe rot hij op het harde loopt soms.
Nu dus na het bekappen echt een ramp, maar kan ook van de pavo komen, ook al waren het maar handjes.

We zoeken dus een plek met veel vrije beweging en goed hooi. Dat is echt lastig. Op een zandpaddock gaat hij zelf niet bewegen en mega groot zijn ze niet.
Paddock paradises bekeken, maar die hadden vaak ook de paden dicht in de winter en met nattigheid.

Het is allemaal verder weg, dus kunnen we niet elke dag beweging geven. Meeste is ook niet bij een bos in de buurt.

Op het zand beweegt hij goed. We hebben ze vrijwel elke dag wat laten rennen en dan doet hij wel even goed mee.

Je wil het een eerlijke kans geven en goed hooi zou al helpen, maar ik wil ook zo graag dat hij veel gestimuleerd wordt om te bewegen.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 08:31

superpony schreef:
Meld me ook hier. De ruin is ir en valt met geen mogelijkheid af. We zijn zoekende naar een andere plek, maar veel twijfels welke plek voor hem het beste resultaat gaat geven.

Nu staan ze met zijn 3en 24/7 buiten op een relatief klein stuk. Ze hebben 2 a 3 plekken met kuil in slowfeeders. Helaas kuil en wisselend van kwaliteit.
De hele winter was hun stukje echte drek en konden we ook weinig in de buitenbak of losgooibak beweging geven.
We hebben wel veel gewandeld. Ik wandel 's ochtends en sowieso mijn man 's avonds. Tussendoor gaat onze zoon soms nog of een van ons.

De laatste weken kunnen ze weer wat meer beweging krijgen.

Sinds Januari geef ik de ruin glucobalanse. Dat was in speedibeet en wiesencobs, maar at hij niet. Heb de pavo nature's best gekocht en geef een klein handje zodat hij de gb eet.

Hij werd natuurlijk bekapt, maar veel ups and downs. Pas als zijn hoeven te lang werden, liep hij fijn.

Nu een hoefsmid die in balans bekapt. Die heeft de teen flink ingekort en wil de hoefas beter krijgen. Hij toont in zijn hoeven niet bevangen, maar dat is haast onmogelijk, als je ziet hoe rot hij op het harde loopt soms.
Nu dus na het bekappen echt een ramp, maar kan ook van de pavo komen, ook al waren het maar handjes.

We zoeken dus een plek met veel vrije beweging en goed hooi. Dat is echt lastig. Op een zandpaddock gaat hij zelf niet bewegen en mega groot zijn ze niet.
Paddock paradises bekeken, maar die hadden vaak ook de paden dicht in de winter en met nattigheid.

Het is allemaal verder weg, dus kunnen we niet elke dag beweging geven. Meeste is ook niet bij een bos in de buurt.

Op het zand beweegt hij goed. We hebben ze vrijwel elke dag wat laten rennen en dan doet hij wel even goed mee.

Je wil het een eerlijke kans geven en goed hooi zou al helpen, maar ik wil ook zo graag dat hij veel gestimuleerd wordt om te bewegen.

Beste Superpony,

ik zie dat je in Ermelo woont? Vlak bij jou is het misschien wel mooiste paddock paradise van Nederland - met een apart mini paddock paradise voor 'dikkies'. De sobere pony's die minder mogen. http://www.ppbuitenkans.nl/ De eigenaar is een super leuk mens. Wij hebben zelf een klein pp aan huis en ze heeft ons bij haar een hele rondleiding gegeven puur ter inspiratie. Daar kan je dus prima ideeën opdoen en als je stalling zoekt is het een geweldige plek en zeker niet duur gezien de geboden kwaliteit.
Als alternatief als je tijdelijk niet zelf voor hem kunt zorgen en de benodigde wandelbeweging kunt geven is er mini paddock paradise / zorgpension Zilverdas in Vaassen http://www.desilverdas.nl/?Paarden:Weid ... orgpension In overleg is daar veel mogelijk en er zijn ook stagiares die met je paard kunnen gaan wandelen.

N.b. de glucobalance kan je ook mengen in Agrobs Gruner Mash dat is een goed alternatief dat zit ook nog onder de max. 10% gecombineerde suiker / koolhydraten. Pavo's Nature Best heeft (veel) teveel suikers voor een IR paard. Dat is dus iets simpels wat je meteen kunt verhelpen.

Hoefsmid - klinkt alsof je een keer een second opinion nodig hebt? Ik kan je Jaap Tuiniga http://barefoot-hoofrehab.nl/ van harte aanbevelen hij is zeer kundig. Komt uit Hoenderloo. Zit ook op Bokt onder Cherokee Chum zie memberlist.php?mode=viewprofile&u=48071

Hoop dat je iets aan deze suggesties hebt!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:57

@irisje ik zou even met de DA overleggen om te laten testen, sluit je uit wat het niet is en kun je verder kijken wat te doen, succes!
En hou de fructaanindex in de gaten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 01:26

CarolineCF,

Die pp ken ik inderdaad. Ziet er op zich mooi uit, maar is echt wel duur en ik vind het ruwvoer niet geweldig. We hebben 4 paarden.

Agrobs heb ik verkocht en is zeker een mooi product. Helaas kon ik er hier moeizaam aan komen en ben toen een alternatief gaan zoeken. Wij voeren al jaren bijna natuurlijk, maar willen we de psyllium bijv binnen krijgen, gaven we wel fiber force bijvoorbeeld.
Nu stonden ze al tijden op speedibeet en wiesencobs met magnesium en force. We hebben ook de kurkuma al 2x een periode gegeven. Toen aten ze alles goed. Nu was dat en de Force op en kreeg ik de glucobalanse niet meer erin. Heel stom, heb ik de nature's best gekocht zonder naar de gehalte's te kijken. Ik hoorde goede verhalen, dus wilde een klein handje kunnen geven zodat hij de GB op zou eten en dat werkte.

Jaap Tuinenga is wel bij ons geweest en een natuurlijke bekapper. Nu is er echt een goede hoefsmid geweest, maar er is wel wat verandert, dus hij kan er last van hebben. Maar feitelijk is zijn hoef nu qua vorm beter dan de afgelopen tijd. Ook is de kwaliteit van de hoef zelf nooit echt slecht te noemen.

Hij is ir en dat is deels duidelijk te zien. Hij loopt wel slecht op het harde. Eigenlijk altijd wel na het bekappen, wie er ook komt. Daarnaast houden we het zelf netjes bij. Ook al jaren eigenlijk, maar nooit zoveel problemen als afgelopen jaar.
Omdat hij op het zachte goed loopt, krijgt hij wel veel beweging daar en stappen we op het harde. Hij loopt 24/7 buiten, of wat ze willen en krijgt 2 a 3 x daags een vorm van beweging. Dat kan wandelen zijn, of spelen in het losgooibakje en soms aan de longe.

Maar we zijn zoekende naar een plek met goed hooi en dat is echt een drama. Daarnaast willen we wel dat ze 24/7 in beweging kunnen blijven.

Het leuke is dat onze 23jr merrie het super doet met alle maatregelen die we treffen voor de ruin. Ze staan samen, dus zij beweegt ook optimaal en bij haar zelfs wat oppassen dat ze niet zou invallen.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:00

Aan wat voor tarieven moet ik denken bij een test van insulineresistentie (Natuurlijk heeft niet iedere DA zelfde tarieven)? Hoe ziet de uitslag eruit, zie je allemaal waardes?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:37

irisje, ik betaalde 93 euro voor lab. EMS (IR) test, + visite DA, dus best aardig bedrag, er worden dan verschillende dingen gemeten, er staan dan referentie (normale) waarden bij, dus kun je zien wat afwijkt.
Maar je moet dat gewoon overleggen met je DA denk ik, hij/zij zal je wel kunnen adviseren en uitleggen, misschien denkt hij/zij wel aan heel iets anders.
Maar ik ben er inmiddels wel achter dat door overgewicht veel ellende kan ontstaan, en dat het fructaan in het gras meestal de boosdoener is.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:48

Wordt eventuele insulineresistentie uit die waardes gehaald? Of is dat een andere bloedonderzoek?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:14

irisje2 schreef:
Wordt eventuele insulineresistentie uit die waardes gehaald? Of is dat een andere bloedonderzoek?

Uit dit onderzoek kan worden vastgesteld of paard IR is, uitleg van de waardes kun je het beste aan je DA vragen.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:49

Ik ben benieuwd wat jullie voeren qua krachtvoer/supplement/aanvulling voor mineralen of vitaminen aan jullie IR paard.
Ik weet inmiddels ruim 2 jaar dat mijn pony IR heeft. Van alles veranderd qua huisvesting, voer en beweging en ik mag met trots zeggen dat het echt erg goed gaat en ik het vrij aardig onder controle heb.
Wel ben ik zelf nog niet helemaal content met zijn voer. Hij krijgt een klein handje Granenmix Plus van Subli
(ja granen! Ik laat hem regelmatig doormeten door Eva Keeman, holistisch arts en elke keer meet hij goed op dit voer) en hij krijgt Gluco Balance van Phytonics.

Verder loopt hij 24/7 buiten in een kleine kudde met allemaal paardjes die "iets" bijzonders hebben. Er word 3x per dag echt hooi (geen voordroog of kuil) gevoerd uit slowfeeders. ongeveer 10kg per paard per dag.
Hij komt niet op het gras overigens en dat is ook geen optie ivm heftige reactie daarop.
Maar ik heb toch wel eens het idee dat hij wat mist de laatste tijd. Hij maakt net niet echt zichtbaar meer spieren aan. hij blijft net wat te iel voor het werk dat we doen. Ik heb de Gluco Balance om die reden al wat afgebouwd en het lijkt wel wat te helpen. maar voor het volgend bezoek van de DA wil ik graag wat meer soorten voer hebben om door te laten meten. Wie weet is dat net de missende factor.

Ik ga komende week naar de equiday en ben van plan daar zoveel mogelijk soorten proefzakjes voer mee te nemen van de stands maar eventuele tips qua voer merken/soorten zijn altijd fijn.
Mocht iemand ook naar de Equiday komen en misschien een klein handje voer voor mij mee willen nemen in een zakje zodat ik dat kan laten meten zou dat super zijn.
Ik ben dus heel benieuwd wat iedereen voert.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:02

Bij mij bevalt Subli dieetmix goed, en magnesium en lijnzaadolie.
Eén paardje met IR en één met lichte ZE, krijgen allebei hetzelfde gevoerd, wel zo makkelijk!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:42

Fluffyfox , kijk qua voeding eens naar de top sport van pavo . Het is nog niet lang op de markt , krap jaar nu
Ligt vaak niet standaard in de winkels .
Heb het door toeval een zak in handen gekregen .
Qua zetmeel en suiker is het safe genoeg . 20% ongeveer .
Maar geeft je paard wel energie en de mogelijkheden om dan de conditie te kunnen verbeteren en daardoor ook spier opbouw .
Mijn merrie krijgt het 2 X daags half schepje bij t andere voer . Is ongeveer 500 gram per dag dus
En ze gaat er goed op !!

Ze worden wel echt fitter ervan dus houdt dat wel in je hoofd

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:22

Misschien hebben jullie er wat aan :)
Ben verhuisd met mijn paardjes en staan nu op onbeperkt hooi van vogeltjes land af en wauw ze doen het er super op.
Ook die met IR dus nu knapt ze zo erg op dat ik hoop haar binnen kort weer echt aan het werk te kunnen zetten om de laatste kilo's eraf te krijgen!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:01

Ik meld me ook aan :(
eerst een shet met waarschijnlijk cushing en een week later stond paardlief tegen hoefbevangenheid aan. de hoefsmid raadde aan om een IR test te doen omdat mn paard een paar kenmerken van IR heeft. hij zat tegen bevangenheid aan, is moddervet terwijl hij niet teveel voer krijgt en hij heeft een harde manenkam.
bevangenheid kan ontstaan zijn door de prednisolon die hij 2 dagen daarvoor nog kreeg icm hele natte koeienkuil die hij ineens van de boer gekregen had -:(-
pasverhuist naar een nieuwe en vrijdag is de test afgenomen. Ik hoop zooooo dat hij het niet heeft of dat het i.i.g meevalt en dat hij gewoon op het land kan met een graasmasker icm hooi en glucobalance.
zou echt flink balen zijn als hij het heeft. net de perfecte stal voor hem gevonden waar hij veel buiten kan en als hij IR heeft dan gaat dat nog voor problemen zorgen omdat ze geen paddock of zo hebben waar hij voor altijd apart kan staan.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:26

Zinzi_jewel schreef:
Fluffyfox , kijk qua voeding eens naar de top sport van pavo . Het is nog niet lang op de markt , krap jaar nu
Ligt vaak niet standaard in de winkels .
Heb het door toeval een zak in handen gekregen .
Qua zetmeel en suiker is het safe genoeg . 20% ongeveer .
Maar geeft je paard wel energie en de mogelijkheden om dan de conditie te kunnen verbeteren en daardoor ook spier opbouw .
Mijn merrie krijgt het 2 X daags half schepje bij t andere voer . Is ongeveer 500 gram per dag dus
En ze gaat er goed op !!

Ze worden wel echt fitter ervan dus houdt dat wel in je hoofd

Ik moet bekennen dat ik gewoon best even verbaasd was door deze reactie. IR paard en dan Pavo voeren. (begrijp me niet verkeerd he ik ben blij met je reactie en ben mijzelf direct even in gaan lezen!)
Pavo is echt een no go op mijn lijstje eigenlijk. zoveel troep over het algemeen.
Top sport klinkt als naam alleen al alsof het bomvol suikers en eiwitten zit, maar op voervergelijk komt het niet eens zo enorm slecht uit de bus... zo zie je maar, zeg nooit nooit.
Dus wie weet. ik geloof dat er op de equiday ook een Pavo stand staat dus eens zien of zij ook een proefzakje hiervan weg geven zodat mijn DA dit door kan meten.

500 gram is voor mijn doen wel echt bizar veel, mn pony krijgt nu een handje voer per dag :D
en wat extra energie kan geen kwaad hoor haha. dat is hij sommige dagen is hij gewoon echt heel tam. ik weet vrij zeker dat dat gedeeltelijk ook komt door zijn eten ivm de IR...

@assebassie, subli dieet mix, ken t wel, ga proberen ergens wat op proef te krijgen of ben jij toevallig op de equiday en zou je een klein zakje oid mee kunnen nemen? :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:03

Pavo was ook altijd een no go voor mij
Maar sinds ze aan de weg aan t timmeren zijn met producten als Care 4 Life en de speedi beet pulp
Kan ik beamen dat er meer beter passende producten zijn ...
Zoals deze top sport

Mijn paard is een grote dame van 173 cm daarom de 500 gram .
Maar je zult zien een goede hand vol gaat al helpen

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:03

fluffyfox, als ik op equiday was zou ik wel een zakje voor je meenemen, maar ben er dus niet.
je mag het komen halen, beetje ver denk ik :+ zeeland.

Pavo18+ voer schijnt ook goed te zijn, laag zetmeel/suiker, kun je ook nog proberen, heb ik een tijd gevoerd aan mijn oude 30+ merrie.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:17

Ik heb zowel pavo als Subli apart gemaild met de vraag of ik proefzakjes zou kunnen krijgen. mij benieuwen :D
Wat voeren de andere mensen in dit topic zoal nog?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:24

Metazoa

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:18

Ik ben met metazoa gestopt. Ze aten het slecht en 1 kreeg er buikpijn van. Ik geef brok van BioRon.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:23

Na heel wat onderzoek op "voer vergelijk" zou ik super graag van het volgende voer een handje willen hebben, wie kan mij hieraan helpen toevallig?? (ik heb wel wat leveranciers gemaild, maar het meerendeel is nog niet zo meewerkend helaas.)
subli hap pallets,
Metazoa superfit broxxx,
metazoa superfit broxxx timothee,
metazoa Timotexxx,
Marstall Vito Muesli,
Equilin basic,
Fibra normaal en
Fibra premium
Agrobs weidemineral cobs
Agrobs natur mineral
Vitalbix

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 05:17

Equilin Basic heb ik wel voor je en ik ben ook op de Equiday als toeschouwer, dus dan zou je even kunnen pb-en hoe en waar we afspreken :D . Maar ze staan er ook, dus het kan ook zijn dat je daar proefzakjes kan krijgen, je zou ze kunnen bellen.

Die van Vitalbix staan er ook en die hadden op Paard 2015 in Houten proefemmertjes voor € 4,00.

Van Metazoa hoor ik dat bepaalde belangrijke verhoudingen nogal uit balans zijn, daar zou ik als ik jou was dus echt nog even verder naar kijken dan alleen bij voervergelijk.

http://www.rwdh.nl/ is de verdeler van Agrobs, als je niemand vindt die het voer heeft, kan je altijd contact met hem opnemen. Sinds kort heeft hij ook de lijn van Dodson & Horrell, daar zit ook vast iets geschikts tussen.

Van Marstall Vito is volgens mij ergens laatste kwartaal vorig jaar de samenstelling veranderd en ik weet niet of dat al op Voervergelijk is aangepast.

Fibra staat denk ik niet op Equiday, net als RWL en de verdeler van Marstall voor zover ik weet, ze staan denk ik wel open voor verzenden van proefzakjes.

Ik kwam trouwens net deze blog tegen, misschien wel interessant voor de mensen met IR paarden: https://www.phytonicsmed.com/blog/funct ... -laarakker . Het lijkt mij best een logische verklaring, die lezing is vast wel interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:06

Vitalbix heeft wel proefzakjes te koop meen ik.
Lukt het niet, pb me maar dan stuur ik je wat.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:01

Heb nog een half emmertje metazoa brok staan. Paard van kennis had een verstopping door het voer en mijn eigen stopte ook opeens met eten en er zat duidelijk iets vast, dus was gemasseerd over slokdarm en nadat ze wat ging drinken was het gelukkig weg.

Ik raad het niet aan....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:16

Jet schreef:
Equilin Basic heb ik wel voor je en ik ben ook op de Equiday als toeschouwer, dus dan zou je even kunnen pb-en hoe en waar we afspreken :D . Maar ze staan er ook, dus het kan ook zijn dat je daar proefzakjes kan krijgen, je zou ze kunnen bellen.

Die van Vitalbix staan er ook en die hadden op Paard 2015 in Houten proefemmertjes voor € 4,00.

Van Metazoa hoor ik dat bepaalde belangrijke verhoudingen nogal uit balans zijn, daar zou ik als ik jou was dus echt nog even verder naar kijken dan alleen bij voervergelijk.

http://www.rwdh.nl/ is de verdeler van Agrobs, als je niemand vindt die het voer heeft, kan je altijd contact met hem opnemen. Sinds kort heeft hij ook de lijn van Dodson & Horrell, daar zit ook vast iets geschikts tussen.

Van Marstall Vito is volgens mij ergens laatste kwartaal vorig jaar de samenstelling veranderd en ik weet niet of dat al op Voervergelijk is aangepast.

Fibra staat denk ik niet op Equiday, net als RWL en de verdeler van Marstall voor zover ik weet, ze staan denk ik wel open voor verzenden van proefzakjes.

Ik kwam trouwens net deze blog tegen, misschien wel interessant voor de mensen met IR paarden: https://www.phytonicsmed.com/blog/funct ... -laarakker . Het lijkt mij best een logische verklaring, die lezing is vast wel interessant.

Weet je toevallig hoe last die lezing begint? Anders ga ik wel even bellen. Ik denk dat ik daar wel heen wil. Het is toch gewoonbij Den Hoek.