Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
superpony schreef:Meld me ook hier. De ruin is ir en valt met geen mogelijkheid af. We zijn zoekende naar een andere plek, maar veel twijfels welke plek voor hem het beste resultaat gaat geven.
Nu staan ze met zijn 3en 24/7 buiten op een relatief klein stuk. Ze hebben 2 a 3 plekken met kuil in slowfeeders. Helaas kuil en wisselend van kwaliteit.
De hele winter was hun stukje echte drek en konden we ook weinig in de buitenbak of losgooibak beweging geven.
We hebben wel veel gewandeld. Ik wandel 's ochtends en sowieso mijn man 's avonds. Tussendoor gaat onze zoon soms nog of een van ons.
De laatste weken kunnen ze weer wat meer beweging krijgen.
Sinds Januari geef ik de ruin glucobalanse. Dat was in speedibeet en wiesencobs, maar at hij niet. Heb de pavo nature's best gekocht en geef een klein handje zodat hij de gb eet.
Hij werd natuurlijk bekapt, maar veel ups and downs. Pas als zijn hoeven te lang werden, liep hij fijn.
Nu een hoefsmid die in balans bekapt. Die heeft de teen flink ingekort en wil de hoefas beter krijgen. Hij toont in zijn hoeven niet bevangen, maar dat is haast onmogelijk, als je ziet hoe rot hij op het harde loopt soms.
Nu dus na het bekappen echt een ramp, maar kan ook van de pavo komen, ook al waren het maar handjes.
We zoeken dus een plek met veel vrije beweging en goed hooi. Dat is echt lastig. Op een zandpaddock gaat hij zelf niet bewegen en mega groot zijn ze niet.
Paddock paradises bekeken, maar die hadden vaak ook de paden dicht in de winter en met nattigheid.
Het is allemaal verder weg, dus kunnen we niet elke dag beweging geven. Meeste is ook niet bij een bos in de buurt.
Op het zand beweegt hij goed. We hebben ze vrijwel elke dag wat laten rennen en dan doet hij wel even goed mee.
Je wil het een eerlijke kans geven en goed hooi zou al helpen, maar ik wil ook zo graag dat hij veel gestimuleerd wordt om te bewegen.
Zinzi_jewel schreef:Fluffyfox , kijk qua voeding eens naar de top sport van pavo . Het is nog niet lang op de markt , krap jaar nu
Ligt vaak niet standaard in de winkels .
Heb het door toeval een zak in handen gekregen .
Qua zetmeel en suiker is het safe genoeg . 20% ongeveer .
Maar geeft je paard wel energie en de mogelijkheden om dan de conditie te kunnen verbeteren en daardoor ook spier opbouw .
Mijn merrie krijgt het 2 X daags half schepje bij t andere voer . Is ongeveer 500 gram per dag dus
En ze gaat er goed op !!
Ze worden wel echt fitter ervan dus houdt dat wel in je hoofd
Jet schreef:Equilin Basic heb ik wel voor je en ik ben ook op de Equiday als toeschouwer, dus dan zou je even kunnen pb-en hoe en waar we afspreken. Maar ze staan er ook, dus het kan ook zijn dat je daar proefzakjes kan krijgen, je zou ze kunnen bellen.
Die van Vitalbix staan er ook en die hadden op Paard 2015 in Houten proefemmertjes voor € 4,00.
Van Metazoa hoor ik dat bepaalde belangrijke verhoudingen nogal uit balans zijn, daar zou ik als ik jou was dus echt nog even verder naar kijken dan alleen bij voervergelijk.
http://www.rwdh.nl/ is de verdeler van Agrobs, als je niemand vindt die het voer heeft, kan je altijd contact met hem opnemen. Sinds kort heeft hij ook de lijn van Dodson & Horrell, daar zit ook vast iets geschikts tussen.
Van Marstall Vito is volgens mij ergens laatste kwartaal vorig jaar de samenstelling veranderd en ik weet niet of dat al op Voervergelijk is aangepast.
Fibra staat denk ik niet op Equiday, net als RWL en de verdeler van Marstall voor zover ik weet, ze staan denk ik wel open voor verzenden van proefzakjes.
Ik kwam trouwens net deze blog tegen, misschien wel interessant voor de mensen met IR paarden: https://www.phytonicsmed.com/blog/funct ... -laarakker . Het lijkt mij best een logische verklaring, die lezing is vast wel interessant.