[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:21

opisop_shop schreef:
jolanda, heb je het wel geprobeerd om een stukje appel enz erbij? Eerst in de korf wat lekkers doen, daarna via het gat iets geven en dat uitbouwen naar wat lekkers verspreid over de grond. Die van ons kregen er altijd een broodje in als we hem omdeden (vonden ze niet leuk want dan konden ze niet makkelijk vreten blijven :P ) en kregen zo ook gewoon appels, wortels, dronken uit de waterbak, zelfs uit automatische drinkbak, aten hooi en gras en ook gewoon biks uit een emmer.
Niets aan het handje hiero :)

we hebben het een week geprobeerd maar die gekke haflinger van mijn moeder denkt dat ze niets meer kan met dat ding!!

brokjes erdoor gedaan, plukjes gras.. dat eet ze wel. maar zelf wat gaan eten doet ze niet.
ook eten op de grond gelegd.. maar ze ging er nieteens een poging tot doen..

hier loopt het weide seizoen op zijn einde :( land wordt te nat.. (tja, kleigrond..) ze stappen alles kapot.
volgend jaar zien we wel verder..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:29

Sanet schreef:
Rennen?? In het weiland.... neeeej, niet van die gekke dingen zeggen. Het gras gaat toch nergens heen? Tenzij het gras dus pootjes gekregen heeft of in de fik staat, is er geen reden om te rennen :D

Laaaaaat me raden... Een Friezel ... :D

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:00

hmz, hier geschuurd :s alleen de manen net achter haar oren. Op de een of andere manier heeft ze haar hoofd/halsdoek af gekregen. Helemaal kort gelijk :s Ik denk dat er nog een halve cm aan manen is. En dat over de lengte van 4 cm ongeveer :(

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:56

Colonel is bijna vier weken weggeweest om zadelmak gemaakt te worden, heeft daar steeds binnen gestaan. Zag er super uit, geen deken opgehad, nergens last van en alle plekken waren in no-time weer mooi. Nu is hij terug bij ons (24/7 buiten) in de wei, en hij heeft echt meteen een enorme reactie gehad, erger dan ooit. Hoofd, nek hals en schouders zijn de plekken waar hij veel kapot gekrabt heeft, manen en staart blijven tot nu toe vrijwel rustig. Slaat mijn twijfel weer toe: is het wel zomereczeem of toch een voedings-probleem? Ik heb hem meteen weer terug in een klein stuk vrij kale weide gezet en hij krijgt hooi bijgevoerd. Plekken ingesmeerd met Derfen, die zijn nu weer iets rustiger aan het worden. Ik zal morgen foto's maken van zijn hoofd en hals, misschien dat iemand deze reactie herkent.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:19

Breghje schreef:
Sanet schreef:
Rennen?? In het weiland.... neeeej, niet van die gekke dingen zeggen. Het gras gaat toch nergens heen? Tenzij het gras dus pootjes gekregen heeft of in de fik staat, is er geen reden om te rennen :D

Laaaaaat me raden... Een Friezel ... :D

of een sTinker :D

@ Tjolieke: klinkt mij eerder als een voedingsprobleem in de oren. Klinkt idioot (en ik vind het nog steeds zo sneu voor desbetreffende pony) maar ik heb dus ooit een pony gekend die een allergie voor bepaalde grassoorten had := :(:) en daar ook vreselijke jeuk van kreeg.

Hier weinig te melden. Dunla doet het nog steeds goed op de Cavalesse en Derfen. Zelfs haar oortjes zijn nu 'rustig' nu ik mijn handschoenen daar in afsmeer :') Ze begint nu alleen wel een coupe wanhoop te krijgen omdat die manen dus weer aangroeien en net niet/net wel beginnen om te vallen :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:20

TJolieke, heb je hem dan van stal meteen weer op gras gezet?
Ik zou hem een tijdlang van gras afhouden inderdaad en in de gaten houden hoe dat gaat!

Misschien voor nu even een drainagekuur doen?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:38

Ja hij is meteen de wei ingegaan, ik heb even geprobeerd hem in de rijbak te houden maar hij flipte zo erg dat ik hem snel bij de anderen heb gelaten. Hij heeft dus anderhalve dag in een veel te vette wei gestaan.
Drainagekuur is inderdaad een goed idee, heb ik nog een fles van staan. Hij krijgt nu ook MSM ter ondersteuning, mag dat samen met een drainagekuur? (drainage compositum van Groene Os)

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:48

Grr mn reserve-deken is van de week totaal gesloopt.
Kom ik vandaag op stal, zitten er een paar flinke scheuren in mn goede deken + een afgescheurde buiksingel..
Op hoop van zegen maar zonder deken gezet.. het waait gelukkig flink..
Helpen jullie duimen ;).

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:24

yvonnedv schreef:
yvonnedv schreef:
Ik kreeg van iemand de tip dat je de hals van de RSIH er vrij eenvoudig af kan halen. Als je dan een constructie maakt dat je hem zowel aan de rambo als aan een regendeken kan maken dan heb je een super oplossing voor dit weertype en kan je de RSIH gewoon ook nog gebruiken.

Ik heb deze gekocht http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en ... 4VB4M&df=1

Paar oogjes aan mijn regendeken maken en klaar is Yvonne.

Bobo staat er nu dus zo bij
Afbeelding

Afbeelding

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:35

Bobo is netjes ingepakt zo!

Ik heb vanmorgen foto's van Colonel gemaakt. De plekken lijken nat maar dat komt door de Derfen.
Ze zijn inmiddels al mooi aan het beteren en er lijken even geen nieuwe bij te komen.
In en meteen onder de manen en onder de maantop is niks aan de hand. Iemand die dit herkend?
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:39

Jeetje, lijkt wel schurft zo.
In ieder geval lijkt het me niets te maken hebben met ZE.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:42

lijkt op de plekken die indi had. die had het alleen op het hoofd. er is een afkrabsel gemaakt maar daar kwam niks uit, dus wij hielden het juist wel op zomereczeem.

Ik moest wassen met betadineshampoo, en evt iets tegen de jeuk er op smeren.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:55

Jeetje wat een plekken bij Colonel zeg. :oo Herken het dan ook niet, heb nog nooit meegemaakt dat ze op het lichaam zelf zo schuren.

Heaven blijft goed gaan! Staart gaat er af en toe wel wat aan, maargoed, eind seizoen bijna, dus trekt wel weer mooi bij straks. :)

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:29

Jeetje, draagt colonel een eczeemdeken??

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:55

Ik vind het ook meer iets weg hebben van schimmel/schurft. Ik zou de DA even laten kijken.....

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:14

Colonel draagt een eczeemdeken en krijg voer voor eczemers. DA heeft er al naar gekeken en hij is al herhaaldelijk behandeld tegen mijten (met Sebacil), daar ligt het niet aan. En hij heeft pas ruim drie weken binnen gestaan, droog hooi gekregen ipv gras, en toen was er echt niets aan de hand, zijn huid was na die drie weken enorm opgeknapt. Dus ik zou schimmel op basis hiervan eigenlijk uitsluiten. (is dat terecht?) De andere paarden bij ons die steeds met hem in contact komen hebben er ook geen last van. Zodra hij bij ons weer op het gras kwam stond hij er binnen anderhalve dag zo gehavend bij. Gelukkig is het alweer rustiger nu hij nog maar heel weinig gras krijgt en wat extra hooi.
Wat wel opviel toen hij binnen stond (zonder deken) was dat hij supergevoelig reageerde op vliegen die op zijn huid kwamen. Mede daarom wil ik hem ook zijn deken ophouden buiten. Ik neig een beetje naar zomereczeem omdat hij vorig jaar daar duidelijk symptomen van had: dikkere manenkam, bultjes onder de buik en in de liezen. Echter dit kan ook door mijten veroorzaakt zijn en die zijn nu bestreden, deze symptomen heeft hij nu ook nauwelijks. En daarbij denk ik duidelijk aan een allergie voor gras of iets anders wat in de wei groeit.
Het blijft toch een lastig probleem die jeuk bij paarden. Was er nou maar eens een duidelijke diagnose te stellen maar er kan zoveel aan de hand zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:35

het lijkt wel heel erg op wat een oud stalgenootje van me had met haar paard!
dachten ze eerst dat het vliegen was,maar ik zei al meteen dat het misschien wel fructaan kon zijn.
bij haar paard was het dus urticaria,ook wel netelroos en dat kwam door een reactie op de suikers in het gras.

een goede darmwerking is in dit geval wel erg goed tegen de bestrijding er van., zou daar wat voor gaan halen en kijk es of je hem zoveel mogelijk uit fructaanrijk gras kan houden?
op paardnatuurlijk staat wel zo'n fructaanindex.

msm zwavel kan in zo'n geval als dit ook enorm helpen.

appie momenteel:

Afbeelding

mooie poown he :D

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:51

TJolieke schreef:
Colonel is bijna vier weken weggeweest om zadelmak gemaakt te worden, heeft daar steeds binnen gestaan. Zag er super uit, geen deken opgehad, nergens last van en alle plekken waren in no-time weer mooi. Nu is hij terug bij ons (24/7 buiten) in de wei, en hij heeft echt meteen een enorme reactie gehad, erger dan ooit. Hoofd, nek hals en schouders zijn de plekken waar hij veel kapot gekrabt heeft, manen en staart blijven tot nu toe vrijwel rustig. Slaat mijn twijfel weer toe: is het wel zomereczeem of toch een voedings-probleem? Ik heb hem meteen weer terug in een klein stuk vrij kale weide gezet en hij krijgt hooi bijgevoerd. Plekken ingesmeerd met Derfen, die zijn nu weer iets rustiger aan het worden. Ik zal morgen foto's maken van zijn hoofd en hals, misschien dat iemand deze reactie herkent.

heb je hem wel eens laten testen op insuline resistentie?

wij gaan het over 2 weken doen, het kan helaas niet eerder omdat hij op de prednison heeft gestaan.
wij hebben ook heel wat jeuk problemen met hem en heel gevoelig is op aanrakingen met ze huid.
en het kan dus heel goed van binnenuit komen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:06

Appie ziet er goed uit!

Dank jullie wel voor de tips. Netelroos en insuline resistentie ga ik over lezen en eventueel met de dierenarts overleggen.
Kan iemand mij zeggen of drainage kuur tegelijk mag met het voeren van MSM?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:09

ik denk ook aan fructaan/eiwit inderdaad.
Wat een nare plekjes zeg, en zoveel ook!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 07:47

Het gaat hier zo zo... Syb heeft blijkbaar helemaal geen ZE jeuk, maar schurftmijt jeuk. Ineens vind ik overal plekken. Normaal heeft ze het heeeeel ietsepietsie op de achterbenen in de sok, maar nu ineens midden op het voorbeen, groot plek, bij de achterbenen omhoog, binnenkant achterbenen, op dr heupbotjes, bij de staartwortel en jawel, midden op de manenkam. Gedverderrie... stomme schurftmijt ook. Dus alles maar weer in de was en schoon en en ... bleh!
Ze schuurt er opzich niet super om, maar de staart is duidelijk geirriteerd en ook de manenkam is niet fijn. De rest van de plekken laat ze meer met rust.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:17

he bah...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:56

Misschien kan het ook nog zoiets zijn als contactallergie?
En het gras lijkt mij een grootste boosdoener.
Testen dus, van gras afhalen.

Sanet: Getsie, kun je nog wel erbij hebben hé.

Het is echt weer voor de schurft enzo volgens mij.
Goed nat weer en toch nog lekker temperatuurtje.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:53

Schurftmijt is echt enorm irritant, ik word er echt horendol van. Kom er gewoon niet vanaf. Hoor wel mensen die soms enthousiast zijn over Dectomax, maar dan alsnog aan de gang moeten met Sebacil. Tsja, ik wil niet teveel rotzooi in mijn paard, dus dat durf ik dan niet zo goed aan.
Dus we blijven aan het wassen (dekjes, dekens, borstels, halsters....) en Sebacillen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 05:55

sanet,wij hebben het bij de tinkers ook dat ze last hebben van mijt...
je kunt laten uitzoeken welke mijt je hebt en dan gerichter gaan behandelen.
maar meestal is een 2-3x wassen met sebacil wel voldoende.

wat mij bij de tinkers ook weer op valt is dat die dieren die ook op suiker in het gras reageren gevoeliger zijn voor mijt.