Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:52

Ik heb nu ook nog een shet waarvan de da zei dat ze aan epilepsie leed. Ze heeft twee keer een aanval gehad, shet is al 30 hoor, maar nu zit ik ook te twijfelen of het niet iets anders is. Eigenlijk zijn al onze oude shetten dit jaar slecht door de verharing heen gekomen. Ze zijn nu nog aan het verharen en daarom twijfel ik bij deze shet of het misschien ook Cushing kan zijn. Omdat ze in een groepsstal staan, zie ik ook niet of ze veel plast.Ze doet verder ook wel goed mee in de groep, maar ja, ze heeft dus wel twee keer een soort aanval gehad, waarbij ze echt even helemaal van de wereld is geweest en daarna helemaal de weg kwijt was en ze leek wel blind. Maar na een tijdje trok het weg. Misschien toch nog maar eens weer naar laten kijken. De da zei dat er niet veel aan te doen was, weet het aan oude aderen en dat er even geen zuurstof in de hersenen is geweest.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:54

@Roosmarijn
Had ik idd in je profiel zien staan. ;)

Mijn vorige paard heeft bij zijn toen nieuwe eigenaar ook cushing gekregen (of had het misschien al toen wij hem nog hadden, dat weet ik niet), maar die was ook vaak slap op de mest. In weersveranderingen, regen, altijd direct slappe mest.
La Vie heeft daar niet echt last van, loopt nu ook nog hele dag op het land.

@Haboshof
Klinkt wel een beetje als La Vie destijds. Die moest dan ook echt bijkomen en leek wel of ze drugs had gebruikt ofzo daarna. Zo afwezig en van de wereld!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:58

Willy heeft voordat hij pergolide en provarium breeding kreeg ook last van toevallen gehad en was ook heel angstig. Dat was net zoals jij het beschrijft Haboshof. Hij was dan echt even de weg kwijt en zag en hoorde weinig tijdens en vlak voor en na een aanval.. Men riep toen ook dat het hersenbloeding oid zou kunnen zijn, was onzin, was echt door de cushing en de vergiftiging van binnenuit.

Willy heeft trouwens geen last van slappe mest.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:03

Ik geef ze wel magnesium bij. Maar nu twijfel ik toch heel erg over die pony. Ovariumbreeding kan ik ook nog proberen en anders toch maar de da nog een keertje laten kijken.

Maar zoals ik al schreef, ik kan eigenlijk geen andere symptomen bij die pony vinden. Ze is nog nooit bevangen geweest oid. Alleen verhaart ze slecht.Maar dat komt bij oude pony's vaker voor.

Dunne mest had de Fjord ook regelmatig.Die zijn stal was altijd zo ontzettend vies, heel veel plassen ook.En altijd stond hij te zweten.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:11

Bij Max is zijn mest ook zo veranderlijk als wat. In de stal vind ik heel vaak ook gewoon normale mestballen. Maar zijn staart is altijd ontzettend smerig.

Geen idee of het met cushing te maken heeft hoor. Kan ook heel goed door het gras komen ofzo. :j Maar blijf het apart vinden hoe vies zijn staart altijd is. Heb er altijd een hele klus aan om die weer schoon gewassen te krijgen.

@haboshof: zo'n oude pony, ik denk dat het dan ook niet heel gek is dat ze zo moeilijk verhaart, alles functioneert op zo'n leeftijd natuurlijk wat minder. Maar een DA ernaar laten kijken kan natuurlijk nooit kwaad.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:16

haboshof schreef:
Ik geef ze wel magnesium bij. Maar nu twijfel ik toch heel erg over die pony. Ovariumbreeding kan ik ook nog proberen en anders toch maar de da nog een keertje laten kijken.

Maar zoals ik al schreef, ik kan eigenlijk geen andere symptomen bij die pony vinden. Ze is nog nooit bevangen geweest oid. Alleen verhaart ze slecht.Maar dat komt bij oude pony's vaker voor.

Dunne mest had de Fjord ook regelmatig.Die zijn stal was altijd zo ontzettend vies, heel veel plassen ook.En altijd stond hij te zweten.

Ja maar toevallen hebben, dat is toch niet normaal ook niet voor een ouder paard.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:26

Nee dat vind ik ook niet, maar ja, de da zei dus dat het aan de slechte aders lag. Ze heeft het nu al een tijdje niet gehad, maar mocht ik wel weer een keer voor haar de da nodig hebben, dan wil ik wel vragen of Cushing misschien de oorzaak kan zijn. Kijk, nu oogt ze niet ziek. Is niet mager, komt goed mee in de groep. Alleen ze verhaart wel slecht.
Maandag komt er sowieso een da hier, omdat er een pony ingeslapen wordt. Die heeft een tumor voor de uier en is maanblind, 28 jaar. Kan ook amper meer lopen. Medicijnen hebben geen verbetering gegeven.Ik ga haar dit weekend nog verwennen en dan is het voorbij.
Misschien dat ik dan even vraag wat ze van Fairy vindt.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:32

Mijn shet zweet ook heel veel, maar heeft geen overdreven eetlust hoort dat bij cushing?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:37

@natas- 2 keer ja ;-)
Het zweten komt door de hormoonhuishouding die uit balans is door het overproduceren van cortisol. Hierdoor is de "thermostaat" van een paard danig van slag. Verder zijn ze hierdoor ook misselijk en hebben dus ook weinig trek en worden kieskeurig.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:37

@Natasja: Kan, maar hoeft niet per se. Maar dat is bij alle symptomen zo, ze hoeven ze niet per se allemaal te hebben.

@haboshof: Toevallen bij een oudere shet lijkt mij ook niet normaal nee. En dat argument over de slechte aderen? Ik vind het wel makkelijk afgewimpeld door zo'n DA.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:38

Indy is een KWPN. Hij heeft de laatste jaren wel een opvallende grote eetlust :Y) Hij krijgt ook veel minder dan toen ik nog veel reed.
Ook is veel zweten een opvallend symptoom bij hem. Maar wat al eerder genoemd is: Bij elk paard zijn er weer andere symptomen of in andere mate aanwezig. Het broertje van Indy had ook cushing, maar had heel andere symptomen. Bij hem faalden veel van zijn organen.

Fleda

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:01

Wat heb ik toch altijd veel aan jullie verhalen en ervaringen. Ben zelf niet zo actief hier, maar lees wel altijd bij.

Afgelopen week heeft Fleur weer een nachtje op de kliniek in bodegraven gestaan. Vorig jaar November is ze cushing geconstateerd, met kerst zaten we helemaal op de juiste dosering (1,5 mg per dag) en vanaf februari is ze eigenlijk is een stijgende lijn vooruit gegaan. Ik moest toen eigenlijk in het voorjaar terug komen voor controle -bloedprikken maar dat is er toen door omstandigheden niet van gekomen. Nu zat ze voor mijn idee zo goed in haar vel, een beetje zoals vanouds eigenlijk, dat ik dacht, we gaan eens kijken wat het bloed zegt.

Vandaag belde de DA met de uitslag, de waarde in het bloed was nu 19, vorig jaar was dit 121. De DA zei dat het 27 mocht zijn, dus dat het bloed er ontzettend netjes uitziet. Mijn gevoel dat het "lekker" met haar gaat klopt dus ook. We rijden lekker in het bos, hobbelen in de bak en dat gaat eigenlijk heel goed. Ze krijgt verder niets "bij". Ze krijgt hooi en een kwartje mueslie en dan 1,5 mg per dag pergolide.

Ik heb vandeweek met die warmte wel haar boeg/hals een beetje geschoren, ze werd met een beetje inspanning wel onwijs nat. Maar in vergelijking met vorig jaar valt dit en haar lange vacht onwijs mee, toen stond ze zelfs op stal zeiknat in het zweet. Toen moest ik haar ook wel helemaal scheren, hopelijk kan ik haar vachtje dit jaar lekker oplaten..

Moest gewoon lekker zo doorgaan van de dierenarts! Was zo blij, wilde dit even delen! :-) Ik zal morgen weer even een foto van haar maken!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:13

Indy1990 schreef:
Indy is een KWPN. Hij heeft de laatste jaren wel een opvallende grote eetlust :Y) Hij krijgt ook veel minder dan toen ik nog veel reed.
Ook is veel zweten een opvallend symptoom bij hem. Maar wat al eerder genoemd is: Bij elk paard zijn er weer andere symptomen of in andere mate aanwezig. Het broertje van Indy had ook cushing, maar had heel andere symptomen. Bij hem faalden veel van zijn organen.

Het is wel zo dat als de cushing onder controle is dat het zweten een stuk minder zou moeten zijn tot weg. Want dat zweten komt met name doordat de thermostaat en hormoonhuishouding zo van slag is door de overproductie van cortisol. Op het moment dat er weer een soort van controle is, is het zweten ook onder controle - tenzij er misschien nog een erg dikke en dichte berenvacht aanwezig is. Maar zeker als het paard ofwel geschoren is dan wel weer gewoon in normaler soort van haar is gekomen moet het echte overdadige zweten toch wel weg gaan/zijn.

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:41

@Fargo: Bedankt voor je advies!
Ik zal begin zsm met het geven van 0,25mg, vind die kleine stukjes toch te riskant..
Ik snij ze nu met een heel scherp mesje, dat lukt opzich wel aardig.

@Jufloontje: dat ga ik ook zeker doen! Betaalde nu voor 30 pillen 24 euro...

@Fleda: wat fijn dat de uitslag zo goed is!

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:11

Ja klopt Fargo, nu hij weer geschoren is, is het weer prima. Maar zoals ik al eerder noemde had ik het idee dat de dosis omhoog moest. En uiterlijke symptomen die dan opvallen zijn dikke gele vacht, dus ook veel zweten en vieze traanogen. En wat ik persoonlijk altijd zie dat hij wat minder vrolijk is. Hij staat nu bijna 2 weken op 1,25 mg en heb nu toch al het idee dat het wat beter gaat.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:39

ACTH test was normaal, las ik wel ergens dat hij goed verwerkt moet zijn wil hij nauwkeurig zijn klopt dat?

Eigenlijk bijna jammer dat hij negatief is gezien de klachten.
Ze stellen nu voor foto's van der hoeven te maken om te zien hoe het is met het hoefbeen en haar beter te kunnen bekappen.
Wat een gedoe allemaal bah...

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:15

Fleda, wat een goed nieuws!

Natasja, wat een gedoe, sterkte!

En nu maar het verslag over Max.
Ik heb de dierenarts bijna 20 minuten aan de telefoon gehad. Alles waar ik over twijfelde besproken! :) Inmiddels ook de eigenaresse van max gesproken. Max zijn medicijnen worden iets opgehoogd qua dosis, naar 0,75mg. Daar zou hij het echt weer beter op moeten gaan doen.
Wat betreft de vacht is het het beste volgens de DA om het niet te scheren mits hij de komende weken niet zweterig blijft. Ik moet maandag goed tussen zijn vacht voelen of hij op de huid ook nat is want dan zou ik er een baan van max 10 cm aan alleen de zijkanten eruit moeten scheren. Heeft hij over 4 weken nog steeds last van zijn vacht, dan scheren maar zijn buik laten zitten, zijn hals laten zitten en een strook op zijn rug laten zitten en dan een deken van 150 gram op.
Verder nog het 1 en ander besproken over kans op longontsteking, uurtjes op het gras en hoefbevangenheid, medicijnen en mogelijkheden als dit niet werkt.
En hij mag 's avonds onder geen beding buiten staan, maar dat staat hij gelukkig ook.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:58

Ok, nu het allemaal wat bezonken is ... durf ik hier ook mee verder te gaan:

Ik heb nog 59 pillen van 1mg Pergolide over.
Wil iemand ze ook van mij overnemen?
Heb er 38 euro (90 pillen) voor betaald, 20 euro vind ik dan wel genoeg :)

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:57

Ja ik heb wel interesse, ben bijna door mijn pillen heen! Ik stuur je even een pb..

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:15

Hallo,
ben al een tijdje aan het lezen hier in het forum. Wij hebben een welsh van 125cm groot en 15 jaar. Wij hebben hem nu 5 jaar maar kan hem eigenlijk al van veulen aan.
Hij heeft met ongeveer 7 jaar een keer hoefbevangenheid gehad. De oorzaak hiervan was een fruitboomgart waar ze in stonden. Sindien is de pony niet meer op de wei geweest en stond 24/7 in een box. Toen wei hem overgenomen hebben hebben we hem rustig aan weer aan de wei laten wennen en dat gaat eigenlijk zonder probleem.
Hij is hierna nog een keer spierbevangen geweest (hij had aan een struik met sleebessen geknabbelt.)en vorig jaar licht hoefbevangen geweest nadat hij jonge eikels gegeten had.

Hij had de hele zomer door last van hoefzweren en ongeveer 4 weken terug is hij extreem afgevallen.
De Dierenarts heeft een bloedonderzoek gedaan . Zijn waardes lagen tussen Ems en Ecs. Maar door zijn vieze ogen ,het extreem afvalen, schlechte verharen in het voorjaar (werd kaal) is er besloten de test voor cushing te doen. Hieruit kwam dat hij cushing heeft.

Nu is het zo wij wonen in Luxemburg en hier is het medicijn pergolide alleen voor dierenmedicijn te krijgen en dat kost dan voor mijn pony 250€ in de maand.
En volgens de kliniek in Luik hebben zij een nieuw medicijn voor cushing . Hellaas heb ik hier verder niks over gevonden. Maar deze is ook vrij duur.

De dierenarts zei dat ik dan zou kunnen kijken of ik het in nederland kan krijgen. heb nu kontact gehad met een apotheek in Nederland en kan het daar ook krijgen. Nu heb ik dus op het internet gezocht en zie dat er meer soorten pergolide zijn en de prijs ook verschillend is.
Nu vraag ik dus welke merk is het beste, of goedkoopste . Gaat om pillen van 1 mg. En wat ze kosten had nl prijzen gezien van 89€ per 100 maar ook van 45€ per 100
En wat moet er op het recept van de dierenarts .Naam van mij of die van het paard?

Hoop dat het verhaal een beetje te begrijpen is. En dat iemand ons zou kunnen helpen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:28

hier kosten ze 16 euro voor 30 pillen.
http://www.efarma.nl/pages/iteminfo.asp?ItemID=15504549

Ik heb alleen geen idee of ze een recept van een dierenarts accepteren.Ik zal er eens een mail aan wagen.
Pergolide is de werkzame stof....die kan ook onder een andere merknaam bestaan,als de werkzame stof maar pergolide is maakt het niet uit.

Ik zou voor de goedkoopste gaan.
Waar vind jij 100 pillen voor 45 euro?Dat is niet duur!

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:58

De pillen van 45€ vond ik hier
http://www.efarma.nl/pages/iteminfo.asp?ItemID=14926008
Ja had dat al nagevraagt bij een apotheek en dat was geen probleem . Maar zit nog steeds met de vraag welke moet ik dan hebben . Moet de arts alleen pergolide opschrijven of direkt de naam van het goedkoper firma

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:38

De arts bepaalt niet het merk, dat bepaalt de apotheek die het voor je bestelt. Dus de arts moet alleen voor jouw paard en jou als eigenaar het middel opzetten en evt de dosis die je nodig hebt. En alle merken zijn uiteindelijk het zelfde als er maar de goede hoeveelheid werkende stof (pergolide) in zit. Als je 1 mg moet gaan geven, zorg dan dat je het per 5 dagen opbouwt vanaf 0,25 mg en met 0,25 mg per stap opbouwen!

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:36

Ik heb gisteren eventjes met Bounty in de bak gespeeld.
Rondjes draaien op commando, buigen etc. en enthousiast dat hij werd :D
Echt geweldig om te zien!
Maar ik merk wel sinds gisteren dat hij een beetje rommeliger is..

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:46

Natasja, wat vervelend. Ik hoop dat ze er snel uit komen, zodat hij aan zijn klachten geholpen kan worden.

Ik heb geen idee wat Major's baasje voor de pergolide betaald. Ik ben niet zijn eigenaar maar zijn verzorger, al bijna 12 jaar. Major is een Engels Volbloed van 26.
Hij doet het al ruim 3 jaar op 1 pil per dag en dat gaat super. Tegen de tijd dat de dierenarts concludeede dat hij cushing had, had hij al ruim een half jaar lang alle symptomen die bij de cushing horen. Hij was er heel beroerd aan toe. Na 9 maanden aanhouden van mij bij de eigenaar, heeft zij de dierenarts zover weten te krijgen dat Major pergolide kreeg. Binnen 3 weken was hij volledig van alle klachten af. De laatste tijd heeft hij wel zeer regelmatig last van rotstraal aan alle 4 de hoeven, maar met een spray van de dierenarts kunnen we dat redelijk goed onder controle houden.
we hebben nu gewoon een vrolijke oude man die het heerlijk vind om te wandelen, bereden wordt hij niet meer. Ik ben daar al 4 jaar geleden mee gestopt, toen hij zijn eerste toeval kreeg. Zijn baasje is er onlangs mee gestopt, die reed nog 1 of 2x per week een half uurtje in stap.
Maar nu is hij helaas al een paar maanden kreupel, en de dierenarts staat voor een radsel wat er aan de hand is met hem. Maar zijn ogen stralen nog, hij zit ook nog vol kattekwaad. Hij is speels en hij is een goede opvoeder voor jonge paarden, als je hem met een jonkie loszet gaat dat prima en hij is ook supergeschikt om jonge paarden tijdens een wandeling langs de weg te beleren. Maar voornamelijk is hij een knufelpaard geworden. Hij eet slecht en hij is mager en zwaar onderbespierd maar hij heeft er nogsteeds zin in.