[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jen4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:05

Heeft er toevallig iemand ervaring met het gebruiken van "infecto" poeder bij mok? Dit meng je door het voer en de resultaten schijnen goed te zijn. Ik ben benieuwd naar persoonlijke verhalen en ervaringen!

Fair

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:00

Hoi iedereen. Ik kom een beetje binnenvallen. Maar jullie kunnen vast raden waar ik last van heb. :P

Pony heeft sinds kort mok. Ik heb dit nog nooit eerder gehad dus ik ben vrij onervaren.

Toen we het ontdekten: (zondag)
Afbeelding

Recent:
Afbeelding

Het is een arabier. Hij is net bij de osteo geweest en zat aan de detox. Toen kwam dit kwaaltje opeens (en verbrande neus etc).

Momenteel maak ik het schoon met betadine shampoo en daarna smeer ik het in met een paardencreme van equi protecta.

Maar ik wou hier vragen wat nog meer handig is om te doen? Hij staat 24/7 in het land. Moet ik de korsten er af halen? Hoe kan ik het beste wassen etc? En ik las iets over sudocreme, is dat handig om nu te gebruiken?

Alvast heel erg bedankt! :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:06

Ik zou morgen toch even bellen voor dit effect. Waarschijnlijk detox icm zon? Zou je misschien een springschoen en neusflap om kunnen doen, anders blijft de nieuwe huid verbranden.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:13

Er is al contact geweest en ze zei dat het idd overgevoeligheid is omdat de weerstand naar beneden is gegaan door het detoxen, en dat het detoxen dit soort kwaaltjes naar buiten 'helpt'. Ik denk ook wel dat dat klopt. Afgelopen weken is er niet veel zon geweest en hij is helemaal gevoelig op alle witte delen van zn lichaam (neus/benen). Terwijl hij deze zomer wel 2 weken zonder bescherming (alleen zonnebrand) in de zon van 30 graden heeft gestaan, toen was er niets aan de hand. Dus ik denk wel dat het in verband met elkaar staat. Zonnekap heeft hij momenteel maar helpt niet, zn neus wordt alleen maar erger. Ik heb niet echt een idee hoe ik de mok uit de zon moet houden.

Hij staat helaas momenteel wel in een vrij natte weide maar in de stal of paddock is echt geen optie. (Iets met dat hij gaat vliegen.)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:26

Houdt die zonnekap het daglicht wel voldoende weg dan? Klinkt echt als een photosensitieve reactie, de ongepigmenteerde huid reageert op uv straling. Vocht helpt natuurlijk niet mee in het herstelproces maar lijkt niet de veroorzaker.

Ik zou niet wassen, maar zoveel mogelijk uit uv straling houden en insmeren met bijvoorbeeld honingzalf. Doe dit het liefst s avonds, zodat het goed kan intrekken zonder dat er uv op komt. En ik zou de detox afbouwen, bij een dusdanig effect.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:27

Ik heb wel goede ervaring met neuzen en kootholtes dik insmeren mer sudocreme of Zinkolie.
In jouw geval zou ik het wel even heel goed in de gaten houden en even informeren ivm het gevolg van de detox en of je wel door moet gaan nu daarmee.
Zeker nu het komende week mooi weer gaat worden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:33

Mokthee *\o/*

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:36

Britta31 schreef:
Mokthee *\o/*

Heb je aandelen? ;)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:42

Nee hoor,maar het werkt echt super.Ik had er ook nog nooit van gehoord.En je hebt geen paard wat over de zeik raakt door de pijnlijke behandeling.Ik dacht handig voor de nieuwkomers in dit topic.Sorry.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:43

Tessebes schreef:
Houdt die zonnekap het daglicht wel voldoende weg dan? Klinkt echt als een photosensitieve reactie, de ongepigmenteerde huid reageert op uv straling. Vocht helpt natuurlijk niet mee in het herstelproces maar lijkt niet de veroorzaker.

Ik zou niet wassen, maar zoveel mogelijk uit uv straling houden en insmeren met bijvoorbeeld honingzalf. Doe dit het liefst s avonds, zodat het goed kan intrekken zonder dat er uv op komt. En ik zou de detox afbouwen, bij een dusdanig effect.

Ja de zonnekap heeft een UV filter die 95% niet doorlaat. Inmiddels zijn we idd gestopt met de detox (afgebouwd). Denk echt dat de oorzaak de overgevoeligheid door het detoxen is. Eerder was hij niet zo gevoelig voor zon. Dus zoals je zegt een photosensitieve reactie.

Ik zal het vanavond even schoonmaken met betadine en daarna er sudocreme op doen. Is het een idee om voor de sudocreme de korsten er af te halen? Ze zijn wel moeilijk te verwijderen, moet ik er dan het beste even een vettige creme op doen om het los te weken (vaseline bijv)?

Ik las op internet dat je om de zon weg te houden bij de kootholte, je na de behandeling er evt een verband om kan doen? Lijkt me wel wat lastig bij de kootholte.

Ik las idd al wat over mokthee. Ik ben zelf wel voor dat soort behandelingen dus ik denk dat ik dat wel even ga bestellen.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:25

Mok -cure pilletjes van puur helpen ook fantastisch , mijn paard heeft destijds ( nu weer een plekje , dus snel aan de pil :D ) behoorlijke mok gehad , van alles gesmeerd en zelfs de veearts erbij gehaald ..
Pas toen ik begon met deze pillen , was de mok binnen een week verdwenen ..

Mok komt van binnenuit en mok -cure pakt het ook van binnen uit aan .. smeren helpt dan ook niet echt om de mok te bestrijden
( en nee .. heb helaas geen aandelen _O- )

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:34

Betadine is redelijk agressief en droogt uit. Beter om inderdaad met bijvoorbeeld uierzalf de korsten eraf te weken. Echter niet in de zon, net bak&braad :). Daarna met een verzorgende creme aan de slag.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:26

Grrr. Nu aan 4 benen mok. Ik kreeg de tip op stal om de veearts er bij te halen voor een prednison spuit, heeft iemand dat hier al eens gedaan?

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:02

Nooit van gehoord ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 18:07

Toen bleek dat de mok bij mijn paard een zeldzame huidallergie bleek te zijn heeft hij wel op de prednison gestaan.
Toen ze dachten dat het nog gewoon mok heeft heeft hij een aantal spuiten antibiotica gehad.
Prednison werkt meer om overgevoeligheid te remmen en AB om bacteriën te doden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 23:01

Prednison is echt rommel, niet aan beginnen als het niet nodig is!

Jen4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:35

Ik smeer er zelf altijd levertraanzalf op. Dat verzacht en houd het soepel en dat vermindert het aanzienlijk. Ik hoorde dat finecto (ik schreef vorige keer infecto |o ) bij het voer ook wonderen doet maar hier krijg ik maar weinig reacties van ervaringen op.

In de endurance smeren ze de voeten ook wel in met henna. Alleen zo jammer dat de witte voeten dan oranje kleuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:28

Finecto heeft bij mijn paarden niks gedaan, en dan hebben ze het een paar weken achtereen gehad. De luis (in de manen) ging er wel van weg!

Gummybear123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:34

Is sudocreme goed als een paard mok heeft op haar achter onderbeen?
De 1 adviseert mij dit namelijk, de ander zegt dat ik het niet moet doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:32

Ja sudocreme of Zinkolie, vetericyn werkt ook goed.

De mokzalf van Equi protecta is ook heel goed trouwens!

Gummybear123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:37

Bedankt, dan ga ik sudocreme smeren!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:04

ik zorg nu ook voor een pony met mok. Maar ik behandel het nu met mokcreme van de boerenbond en dit lijkt bij hem te helpen. Alleen vind het zo langzaam gaan. In een week tijd van heel ernstig naar toch al wat minder. Zit nu nog alleen in de holte en niet ook nog de zijkanten. Alleen heeft hij nog veel last van de plek in zijn holte waar de kosten er nog op zitten. Maar ik smeer hem nu 2x per dag in met dat spul.
En ga maandag nog naar EJ toe om Puur druppels te halen voor de mok en voor detox, zodat ik hem kan ondersteunen in het kwijtraken van de mok.
Hebben jullie verder nog wat?
Af en toe heb ik het gevoel dat hij wat onregelmatig loopt. Maar dat is vaak maar enkele seconden dat ik er wat van zie en dan is het weer weg.
Maar wil hem graag er zo snel mogelijk van af hebben, want vind het zo vervelend voor hem.
Al laat hij zich gelukkig wel goed behandelen. Kan hem in mijn eentje behandelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:19

Vraagje aan de mensen met ervaring in het verzorgen van mok, als er lichtgekleurde korst/velletjes vorming is en de mok verder droog moet je die korsten en vellen dan nog steeds verwijderen met Betadine shampoo of laten zitten?
Groeit daaronder nu een nieuw velletje of blijven er bacteriën terug in broeien?
Ik vind het zo lastig. Mijn merrie heeft erge mok aan haar achter koten en dat begon van hevig rood/ nat, korsten en dik been naar enige tijd nu rose huid met lichte geel gekleurde vellen/korsten. Vind dat er rustiger uit zien dan de vurige rode plekken van eerst. Daarom twijfel ik zo hoe ik het verder moet behandelen. Steeds maar deze korsten weg halen lijkt me ook zo een aanslag op de huid.
Ze is behandeld met ( eerst paar keer gewassen met Betadine scrub) Neo Cutigenol crème, droogzetters en omdat dit afdoende hielp nog met Dog Ecsema. Dit op aanraden van de dierenarts.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:00

Popstra schreef:
Vraagje aan de mensen met ervaring in het verzorgen van mok, als er lichtgekleurde korst/velletjes vorming is en de mok verder droog moet je die korsten en vellen dan nog steeds verwijderen met Betadine shampoo of laten zitten?
Groeit daaronder nu een nieuw velletje of blijven er bacteriën terug in broeien?
Ik vind het zo lastig. Mijn merrie heeft erge mok aan haar achter koten en dat begon van hevig rood/ nat, korsten en dik been naar enige tijd nu rose huid met lichte geel gekleurde vellen/korsten. Vind dat er rustiger uit zien dan de vurige rode plekken van eerst. Daarom twijfel ik zo hoe ik het verder moet behandelen. Steeds maar deze korsten weg halen lijkt me ook zo een aanslag op de huid.
Ze is behandeld met ( eerst paar keer gewassen met Betadine scrub) Neo Cutigenol crème, droogzetters en omdat dit afdoende hielp nog met Dog Ecsema. Dit op aanraden van de dierenarts.

Ik heb bij mijn paard 1x gewassen met Betadine shampoo. Daarna sochtends ingesmeerd met witte vaseline en savonds steeds mokcreme. Door de vaseline bleef de huid zacht en lieten de korsten zo los. Hij is nu bijna genezen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:36

Bleven er dan geen resten vaseline met vuil er in achter? Hoe maakte je dat dan schoon voor je de mok crème er op smeerde?