[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:28

hutch84 schreef:
ik heb het misschien een beetje onvriendelijker gedaan.. ik heb eerste een kuur maagcompositum geven half verwegen heb ik dat ding rond de waterbak bevestig en ingesmeerd met cribboks. vervolgens heb ik er van dat grijze isolatie spul om gedaan en vast gezet met tyribs..
en meneer heeft er nooit meer na omgekeken.

al die tijd had hij geen voer bak en deze hangt nu weer op ook speciaal met een ronde rand deze heb ik wederom gaatjes in geboord isolatie spul en cribboks er om heen en vast gezet met tyrebs en ook hier kijkt hij niet meer na om
dit heb ik past gedaan toen ik zeker wist dat hij het zuigen niet meer nodig had voor zijn maag en bij mij werkte het wel.

Heb je hier foto's van?
At hij de isolatie dan niet op?

hutch84

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:52

Nee hij eet de isolatie niet op is ook totaal niet lekker
Ik zal foto's nemen van zijn stal

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:10

Ik lees hier goede tip pover luchtzuigplek, met bijvoorbeeld touw.

Ik heb van alles geprobeerd en zacht rubber om staldeur gedaan. Echter had hij deze snel door. Ook het luikje dichtdoen is geen succes, omdat het paardje daar erg saggerijnig van wordt op stal.

Wat voor rubber doen jullie om de staldeur? En hoe doen jullie dit?

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:11

IK geef ook hardvoer, omdat hij dit echt nodig heeft. Ik geef wel minder dan eerst.

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:55

Ik heb ook een luchtzuiger van 5 jaar, de tandarts die onlangs is geweest zei dat luchtzuigen geen invloed heeft op de tanden.
Coot is nog niet zo oud natuurlijk, maar wat vinden jullie van die uitspraak?

Hij zuigt bij mij overigens aan een plastic voerbak (Hoelang de bak het nog houd is de vraag)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 01:20

Dakotha_ schreef:
Ik heb ook een luchtzuiger van 5 jaar, de tandarts die onlangs is geweest zei dat luchtzuigen geen invloed heeft op de tanden.

Hij zuigt bij mij overigens aan een plastic voerbak (Hoelang de bak het nog houd is de vraag)

Tandarts kon van mijn paard ook niet afleiden dat hij lucht zoog, maar ik denk dat het wel slijtage op de tanden kan teweeg brengen als een luchtzuiger bijvoorbeeld zich vast zet op metaal of andere harde en ruwe ondergronden

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:43

JD zet zich dus vast op metaal en heft nu v- groeven in zijn voortanden staan -O-
Ik ben het dus niet eens met je tandarts 8-)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:52

Mijn paard pakt ook metaal vast, voornamelijk de rand van zijn drinkbak.
Helaas is sinds een blessure waardoor hij een maand op boxrust moest het luchtzuigen flink verergerd.
En het is niet meer minder geworden.
Ik heb geen aanpassingen (meer) op stal, en hij staat ook zonder band.

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:09

Hoe oud is jouw paard nu Sam?

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:20

Hij is vier. Het was ook echt een rotplek waar hij op zoog. Hij staat in een stal die dichtzit door middel van een stalen hengsel die je achter stalen beugeltjes haakt ( als je begrijpt wat ik bedoel... :') )
Hij pakte dus steeds dat beugeltje. Die is natuurlijk heel smal dus kwam er heel veel duk op een klein stukje tand. We hebben hem nu overigens verhuisd naar een andere stal op het terrein. Hier zit een weefrek in zodat hij niet bij dat beugeltje kan en de plekken waar hij wel op kan zuigen kan ik omwikkelen met touw. Hij zuigt gelukkig niet veel maar ik ben toch wel zuinig op zijn gebitje.....
Laatst bijgewerkt door Freppy op 18-12-13 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:24

Ja zeker als hij nog zo jong is.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:30

Mijn paard kan vooral luchtzuigen op hout, daarvoor deed hij het meestal op plastic. Misschien is dit wel iets zuiniger op de tanden heb de tandarts nu twee maal op bezoek gehad, waren twee verschillende en konden niets speciaals zien aan de tanden qua slijtage. Dus dat beetje touw kan inderdaad wel het verschil maken volgens mij.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:43

Die van mij zijn bovenste tanden zijn bijna helemaal weg door het luchtzuigen. Hij pakt de stalen bak echt stevig vast:(

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:50

Dakotha_ schreef:

Die van mij heeft bijna geen voortanden meer :+ Komt duidelijk wel van het zuigen.
Nu heet hij speciale met rubber beklede ringen in zijn stal waar die op kan zuigen, dus slijten ze gelukkig niet verder :')
Hij zoog vroeger op een stalen bak... met erg veel kracht.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:15

Hoe oud zijn jullie paarden?
Ga ik het bij de mijne toch eens meer in de gaten houden.
Tot nu toe geen slijtage aan de tanden gezien, en dat hoop ik zo te houden.
Hij pakt alleen de drinkbak vast, met de voerbak zet hij zijn kin tegen de rand en zuigt dan.
Pas sinds februari pakt hij ook dingen vast om te zuigen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:14

Bij die van mij valt slijtage wel mee... maar tanden zitten wel beetje los... maar goed hij is ook 21... heeft eigenlijk vanaf zijn vierde al luchtgezogen... heeft wel jaren een band gehad (die kreeg ik erbij toen ik hem kocht toen hij 15 was, kende hem van vroeger) ... zuigt eigenlijk alleen na het eten maar wil bij stress wel vaker zuigen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:12

Mijn paard is 12 jaar en heeft de lengte van de voortanden van een 3jarige, ze kan wel enkel op een plastic en rubberen voerbak zuigen, alhoewel ze blijkbaar buiten soms toch aan de metalen bar rond de drinkbak zuigt |o

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:56

Die van mij is 7 jaar en zou vermoedelijk rond zijn twee jaar begonnen zijn.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:20

Mijn paard wordt in april 11, en doet het al sinds zijn 2,5 / 3 jaar.
Gelukkig tot nog toe geen schade aan het gebit.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:48

Hallo,
Mag ik hier mij ook melden.
Ik heb geen paard wat lucht zuigt maar hij zucht de laatste tijd veel.
In het artrose topic zeiden ze misschien is zijn maag van slag en probeer eens een paar wilgentakken en dat de mensen hier weten welke wilgen veilig zijn en hoe ik aan takken kan komen....
Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:44

he linnie050 leuk dat je er ook mee kom lezen
er zijn er hier een aantal die je goed om raad kan vragen anya is er daar een van
je kan de takken gewoon van de knot wilg pakken de ene is voor stander van wilgen bij maag problemen de andere weer niet mijn osteopaat rade het juist aan omdat het kalmeerd

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 10:30

Hutch wat lief! Maar inmiddels zijn er veel meer die veel van luchtzuigen weten hoor :)

Je kunt die wilgentakken gewoon van een wilg halen. Maar het is echt relevanter om ervoor te zorgen dat ze de hele dag de beschikking hebben over goed ruwvoer ;)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:53

Dankjewel voor je reactie.
Ik heb ondertussen takken gekregen van iemand uit een ander topic voor mensen die wonen in dezelfde omgeving.
Hij doet niks met de takken maar mischien komt dat nog.
Er liggen er 2 in zijn stal en een paar in de weide.
Ze hebben niet de hele dag ruwvoer maar krijgen verschillende porties over de dag en avond bij ons op stal.
En hij staat overdag altijd op de weide het hele jaar door.
Hij is wat aan de dikke kant en krijgt nu wat minder voer (biks) en hopen dat hij van het voorjaar dan weer op goed gewicht is.
Ik heb het idee dat het begonnen is toen ik vitamine brokjes ben gaan voeren maar kan ook toeval zijn.
Ik dacht hij wordt wat ouder (20 jaar) en komt wat moeilijker door zijn vacht in het voorjaar ga hem wat extra geven. Geef hem nog wel elke dag een scheutje lijnzaad voor zijn vacht en omdat hij ook artrose supplmenten krijgt in poeder vorm en de olie houdt het poeder op zijn plek in zijn voerbak.
Niet als hij briest dat het poeder overal heen gaat en dat hij het niet binnen krijgt.
Wacht eerst de takken eens af en anders toch minder of geen vitamine brokjes meer. Kijken of dat wat verschil maakt.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:13

Weet niet of iemand er iets mee zal zijn maar.. mijn luchtzuiger geven we sinds kort zijn voer op de grond. Hierdoor eet hij veel rustiger en aangezien het voer zich wat mengt met het stro, is hij lang bezig met eten (zoeken). Hij eet dan wat hooi en gaat dan opnieuw opzoek naar de restjes tussen het stro. Bezigheidstherapie dus :D

Ook is hij 2 stallen verder geplaatst, hier is hij rustiger want staat dichterbij de in/uitgang.

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:37

crazygirl1 schreef:
Weet niet of iemand er iets mee zal zijn maar.. mijn luchtzuiger geven we sinds kort zijn voer op de grond. Hierdoor eet hij veel rustiger en aangezien het voer zich wat mengt met het stro, is hij lang bezig met eten (zoeken). Hij eet dan wat hooi en gaat dan opnieuw opzoek naar de restjes tussen het stro. Bezigheidstherapie dus :D

Ook is hij 2 stallen verder geplaatst, hier is hij rustiger want staat dichterbij de in/uitgang.

Dat doe ik met kleine stukjes wortel, ook een hele zoektocht voor hem :P