[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:27

denk ik ook.
mijn veearts weet dat appie hooikoorts heeft,ze heeft zelf ook een headshaker lopen.
vorige keer kwam het door de pollen die toch in het hooi zaten,maar moest hij wel een kuur antibiotica hebben en ventipulmin.

het hooi krijgt hij al nat,maar blijkbaar irriteert het toch nog.
ach ja ap word ook 18.dan krijg je wel es ouderdomskwaaltjes denk ik :P

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:12

singasong schreef:
Ukster schreef:
benneton schud nog steeds hetzelfde als altijd.

ik moest sylvia nog mest,slijm en urine opsturen, maar afgelopen maandjes is er niet veel van gekomen...

nu zit ik eigenlijk beetje te twijfelen wat ik moet doen...
kwa gedrag en schudden is er totaaaal niks veranderd na al die behandelingen

Niet twijfelen. Gewoon opsturen. Iets wat er al jaren zit is niet met een paar behandelingen over.

Niek is helaas ook weer gevoelig. Hij heeft een schimmel op zijn slijmvliezen en ook weer de aangezichtszenuw getriggerd.

maar hoelang ben jij nou al bezig en dan nog doet hij nu dat schudden. ik heb het idee dat het helemaal niet helpt bij benneton. ik heb afgelopen maandjes paar vervelende dingen gehad en tegenvallers, dus financieel zat het er ook niet in. ik was elke keer best aardig wat geld kwijt als ze geweest was

benneton is niet jaargetijd gebonden...
als je hem peots doet hij het, maar ook als hij beweging krijgt en hij wordt drukker dan wordt het schudden na het drukke gedoe erger.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:06

[quote="Ukster"]
Niek schud al bijna 10 jr. Vorig jaar had mijn therapeut het echt onder controle, Niek heeft heel weinig geschud in tegenstelling tot voorgaande jaren. In de winter schudt hij niet.

Dat hij laatst weer begon had echt te maken met die schimmel die hij had opgelopen. Twee dagen nadat ik met medicatie was begonnen was het al weer over. Heb hem tot nog toe niet meer zien schudden. Niek heeft altijd wel iets en is erg gevoelig voor schimmels. Helaas triggeren die dingen via de slijmvliezen vaak de aangezichtzenuw dus om die rustig te houden moet hij vaak gecontroleerd worden. Ga zo ook weer de mest/urine brengen om te laten testen of de schimmel nu weg is.
Nu hebben we ook nog de pech dat hij 2 kiezen heeft gebroken dus die triggeren ook weer de aangezichtszenuw.

Ik kan me voorstellen dat als je financieel een tegenvaller hebt er toe besluit om het niet te laten doen. Maar kun je het dan niet af met een mest/urine monster op te sturen? Ze kent je paard inmiddels en weet dus waar ze naar moet kijken. Dat is net zo betrouwbaar als het testen bij het paard zelf, alleen moet ze wel de 'geschiedenis' van het paard kennen. De testkosten zijn 15 euro, excl. de medicatie.

Mijn ervaring is wel, hoe langer je wacht met iets te behandelen, hoe langer het duurt voordat het weer over is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:52

zo is het inderdaad wel.
nou appie gaat vanaf zaterdag dag en nacht naar buiten toe.
veearts vond hem te snel ademen en hij kneep ook na.
bronchitis dus.
hooikoorts had wel wat invloed maar niet zo veel volgens haar.
heb geen medicatie gekregen,als hij buiten staat en zijn hooi nat krijgt is het al goed

WolinLotte

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:38

Oh wat heerlijk Ellepel, al lekker naar buiten toe :) . Ik merk aan Wolin ook verschil aan binnen of buiten nu.. buiten wordt het beduidend minder, tenzij de zon er hangt en best droog is..
Ik spray nog steeds de stal met Hooispray na het opstrooien, fijn Eucalyptus geurtje hangt er dan, merk dat het wel helpt. Helaas moet de mijne nog wachten tot ze het land op mag :\ ..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:49

ooh fijn Ellepel dat dat kan ( dag en nacht naar buiten ). Bij ons op stal mogen ze nog niet op de wei .....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:05

bij mijn stalling hebben ze een winterweide,die plek mag helemaal kapot worden gelopen.
er lopen daar sowieso al een groep van zo'n 12 paarden dag en nacht.daar komt ap dan naast
zomers groeit daar toch wel weer wat gras op,zodat daar ook wel wat paarden kunnen lopen.
gelukkig is er veel ruimte om wat te maken, er zijn al wat paddocks waar paarden lopen en tussen twee paddocks in is nog ruimte.
alleen heeft ap dan geen schuilstal,en dat vind ik dan wel weer minder.
hij heeft namelijk een gruwelijke hekel aan regen. :P

wil toch kijken of daar niet wat voor te verzinnen valt.
dat hij alleen op stal komt als het rotweer is ofzo.
kijk een beetje regen kan best,hij(of ik) is niet van suiker.

maar een heleboel regen vind ik dan weer zo sneu :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:25

ze geven weer meer regen af .....
misschien een regendeken op dan ?

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:46

@ellepel: bedankt voor de tip, ik heb Beaux deze week gefilmd en morgen komt de dierenarts om haar na te kijken, aangezien ze het ook op de wei deed in het zonnetje vandaag. Ik krijg de filmpjes niet op de pc, maar ik laat de uitslag zo snel mogelijk weten... :)

kellyyy___xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:12

Hoi hoi..
mijn paard had/heeft daar ook last van..
hij had het eerst voornamelijk met rijden maar kwam er achter dat ze mij geen goed zadel hadden aangesmeerd want hij kreeg drukplekken van dat zadel.. nou goed nu wel een goed zadel.. en toen was het ineens helemaal weg na 1 keer rijden.. toen heeft hij weer een tijdje stil gestaan vanwege een wond..

en nou ben ik dus weer begonnen en probeer ik hem aan de teugel te leren lopen en begint het weer.. niet zo extreem zoals voorheen maar wel een beetje.. zal dat liggen omdat ik hem aan de teugel leer te lopen of omdat hij een ligte vorm van head shaking sundrome zou hebben..? hij heeft het ook wel is met spelen..dan is het echt extreem dat ie wel is met ze hoofd schut.. maar verder met poetsen wandelen, longeren enzo heeft hij daar geen last van.. zou het een hele ligte vorm van head shaking zijn..? of omdat hij gewoon nog zo jong is..?(3 jaar 10 maanden)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 06:11

Maris schreef:
ze geven weer meer regen af .....
misschien een regendeken op dan ?

die heeft hij al op,moet er eigenlijk een hebben met een mutsje zodat zijn hoofd droog blijft. :P
hij heeft een vreselijke hekel aan regen op zijn neus en hoofd.dan gaat hij ook lopen schudden.

kelly:

een paard aan de teugel leren lopen klinkt wat raar.
volgens mij kan elk paard dat wel,alleen moet de ruiter dat leren.
je hebt wel goede instructie die je daarbij helpt?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:08

kellyyy___xx schreef:
en nou ben ik dus weer begonnen en probeer ik hem aan de teugel te leren lopen en begint het weer..

Loopt je paard wel recht?

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:19

Vandaag is de DA geweest, Beaux heeft geen headshaking, maar vertoonde wel symptomen er van, wat ze wel heeft is een neus en keel ontsteking wat het schudden en neusschuren veroorzaakt. Sorry dat ik daarom onnodig in dit topic heb gepost. Groetjes Laura

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:36

is juist hele waardevolle informatie die je hier neerzet hoor.
dit soort dingen geven wel hetzelfde beeld namelijk.
en door jouw ervaring kunnen we daar juist weer van leren toch?

nou hopelijk zijn de problemen dan straks weer over.
hoe gaan ze de ontsteking nu behandelen?

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:10

Ja, vooral omdat de DA en meerdere mensen die haar zagen dit in haar herkende, was dit toch nog raar om te horen. Toch wel een opluchting. Mensen plakken zo snel headshaking aan een paard dat hoofdschud. Zo zie je maar weer dat het dat niet altijd hoeft te zijn.

De ontsteking wordt (nog) niet behandeld, omdat het eigenlijk al op de beterende hand is, hij zei als we nu antibiotica gaan geven terwijl ze het zelf kan, dat weinig nut heeft. Als het goed is gaat het dus snel over. :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:08

Laurabyoux schreef:
Vandaag is de DA geweest, Beaux heeft geen headshaking, maar vertoonde wel symptomen er van, wat ze wel heeft is een neus en keel ontsteking wat het schudden en neusschuren veroorzaakt. Sorry dat ik daarom onnodig in dit topic heb gepost. Groetjes Laura

Headshaking wordt door meerdere dingen veroorzaakt. Headshaking is een symptoom en jij hebt nu de oorzaak gevonden. Niet ieder paard gaat schudden omdat hij een neus/keelonsteking heeft dus ik zou er wel rekening mee houden dat iedere keer als hij iets aan zijn slijmvliezen heeft de aangezichtszenuw wordt getriggerd en daardoor je paard gaat schudden. Het ene paard is daar gevoeliger voor dan het andere.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:50

@ singasong, bedankt voor je antwoord, ik hou daar idd rekening mee, headshaking is uitgesloten iig. Maar we houden het in de gaten. :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:16

Laurabyoux schreef:
@ singasong, bedankt voor je antwoord, ik hou daar idd rekening mee, headshaking is uitgesloten iig. Maar we houden het in de gaten. :)

Ik las in een ander topic dat jouw paard aan het wisselen is, klopt dat? Dan kan ook een reden zijn hè ;)

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:01

Sorry ja dat heb ik er nog niet bij verteld, er zijn ook 3 tanden getrokken, ze had een losse kies en 2 wolfs tandjes, die ook met het schudden te maken hadden. :) Ze is in 1x alles gaan wisselen ipv tandje voor tandje, dus het zat haar niet mee...

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:30

Wat fijn dat bij jou nu de oorzaak is gevonden.
Ik zag vandaag bij Kyra weer de eerste tekenen van het schudden, wiebelneusje en haar hoofd ging een paar keer in de lucht. Ze had de hele dag in de wei gestaan en toen ik haar nog even lekker liet rennen in de binnenbak zag ik het opeens. Balen, maar het is niet anders helaas.

kellyyy___xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:30

Antheman schreef:
kellyyy___xx schreef:
en nou ben ik dus weer begonnen en probeer ik hem aan de teugel te leren lopen en begint het weer..

Loopt je paard wel recht?

ja mijn paard loopt recht..

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:15

ellepel schreef:
nou,dat was wel duidelijk te zien hoor!
net even voor hij bij je komt die zwaai met het hoofd en dan dat beentje er bij.

wat een leuke pony zeg :D

had jij ook via josefien laten testen?
http://www.natuurlijkinbalans.nl/
ik vind haar toch wel erg goed hoor,zeker met haar druppels helpt dat bij ap wel erg goed

Bedankt, jouw pony mag er ook wezen, ik hou wel van zulke ponies :9 .

Ik heb het ook bij Josefien laten testen :j . Tot nu toe ben ik er zeker tevreden over. Heb nu 2 weken de kuur met die drainage compositum en probio forte erop zitten, die ga ik absoluut vaker doen. Hij heeft altijd heel erg last van zijn darmen, snel een opgeblazen buikje waardoor hij veel te dik lijkt, krijg daar ook vaak commentaar op. En nu de afgelopen dagen krijg ik steeds te horen dat hij zo is afgevallen terwijl er qua beweging en voer helemaal niet veel is veranderd, die opgeblazen buik is gewoon een heel stuk minder. En de jeuk op zijn hele lichaam is minder geworden, dus tot zo ver ben ik wel erg positief.
Wat betreft zijn neus is eigenlijk moeilijk te zeggen met de regen van de afgelopen dagen maar volgens mij is dat nu ook minder dan vorig jaar, de Elzen zijn hier op het terrein al weer groen aan het worden en ik heb hem nog niet zo hevig zien schudden als voorheen :) .

Laurabyoux, 'fijn' dat het een ontsteking is, niet fijn voor je paardje natuurlijk maar het is een stuk beter te behandelen. Bij ons dacht de veearts vorig jaar dat het dat was maar bleek bij hem dus juist wel pollenallergie te zijn :\ .

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:17

Ik kom ook even buurten...
Vorig jaar voorjaar heeft mijn merrie veel last gehad van shaken mn onder het rijden. Soms viel ze er bijna van om!
Later weer beter gegaan, maar met het eerste warme weer (vanaf 17 maart zo'n beetje) begint het weer!
Gister op een endurancewedstrijd was het heel goed te merken: bewolking, geen enkel probleem, de zon door de wolken heen: schudden, voorbeen slaan en soort hertesprongetjes maken...

Ik denk zelf dat het een combi is van pollen en zonlicht... door de pollen is ze overgevoelig, en daardoor is de zon te naar voor haar. Ook manen en voorpluk irriteren haar erg (ik rij altijd met manen ingevlochten sinds vorig jaar) en nu in de rit hielp het duidelijk om haar voorpluk wegte vlechten.

Ik ga haar weer aan de puur laryngo zetten. Volgens mijn homeopaat was het vaak een soort van kennelhoest maar dan voor paarden die het headshaken geeft. Moet zeggen dat de behandeling toen goed aansloeg, dus nu maar kijken of dit weer helpt.
Evt ook de Puur Pollen proberen....

En overdag met zon doe ik haar een (zwart) vliegenmasker op. (en netje werkt bij haar trouwens absoluut niet, dat irriteert haar mateloos!)

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:31

Hoi Moragh, wat is puur larygno? En heeft dit je merrie al eerder geholpen? Ik ben ook wel benieuwd hoe kennelhoest te vergelijken is met headshaking bij paarden.
Ik merk ook dat mijn paard meer getriggerd wordt door de zon. Als het bewolkt is schud ze minder.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:42

Puur Laryngo is homeopatisch middel tegen kennelhoest (nu in aanbieding bij P-drogist zag ik, bij de honden)
Ik had er baat bij, maar omdat vorig jaar 1e jaar was weet ik niet of dat nu ook zo is... Mijn merrie had het toen alleen in het voorjaar, dus of het later over was door de Laryngo of door de veranderde pollen oid?