PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:46

Hoi! Wij hebben inmiddels de PSSM 2 test aangevraagd, omdat we in een vage cirkel aan klachten zitten met dit paard.

Nou zag ik vanmorgen ook ineens deukjes die hij eerder niet had. Herkennen jullie dit? Of zijn de typische Pssm2 deuken echt groter?

Afbeelding

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 12:58

Dat zijn inderdaad de bekende pivots.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 14:28

Dankjewel! Ik was er al bang voor.
Eigenlijk heel erg balen, maar we zijn zo aan het zoeken naar wat het kan zijn dat elke bevestiging er inmiddels één is.
Hopelijk komt de test gauw binnen..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:39

De mijne heeft gelukkig ook alleen maar zulke kleintjes....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 18:33

Dat kunnen idd divots zijn. Vaak kunnen die kleintjes nog wel wegtrekken met goed management overigens.

Het paard op de vorige pagina, daarvan weet ik niet goed wat ik zou moeten zien. Heb je duidelijjkere foto's? Kun je het met omcirkelen oid aangeven?

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:26

Succes met het wachten op de uitslag!

Hier vandaag een deken opgegooid. Ben ook flink dekens aan het inslaan voor de winter, nu ook een liner van 400gr gekocht.

Wie van jullie is fan van Bucas Smartex medium met stay dry? Hij past niet meer op mijn paard en mag voor een leuke prijs weg.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 22:10

Ik had die van mij onder een regendeken met 100 gram liner maar gisteren had ze het echt koud. Vanavond voor de zekerheid maar de 100 gram Walker er nog onder gedaan. Heb voor de rest nog niet echt veel dekens op stal. Moet ze maar weer eens tevoorschijn halen ben ik bang. Het wordt ineens best snel kouder.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 07:35

Hier ook de regendeken op gegooid maar zonder liner, vond haar vanmorgen idd wat koud aanvoelen eronder. Even in de gaten houden wat ze nodig heeft.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:55

Poeh zeg, wat een omslag! Een van de twee stond vanmorgen onder haar 100 grams gewoon koud incl verstramd lopen. Snel nog 100 bij onder gegooid. Vandaag komt voor beiden een liner met vaste hals binnen voor de winter. Komende nacht wordt het nog een tandje kouder, dus dan gaat er bij mn jonkie ook een liner onder. En dan volgende week is het weer warm..... Lekker handig, not!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 09:14

Ik vrees ook een beetje voor wat ik straks aantref. Het slaat ook zo snek om ineens dat weer. Ingewikkeld!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 10:56

Hier is mijn merrie weer wat in de stress. Geen idee waarop, erg kijkerig en wat rennerig. Kan kou zijn, wind of haar px stuk of misschien toch omdat ze stukje wei erbij heeft. Zo staat ze relaxt in de wei en zo zie ik haar weer voorbij vliegen. Gisteren wilde ze absoluut niet naar binnen, om 22 uur wilde ik haar even een aai gaan geven voor de nacht, kon haar pakken en toch binnen zetten. Maar vooraf 2x geprobeerd maar begint ze al te rennen nog voor je in de buurt bent.

Kan hooguit proberen wat dikker aan te kleden denk ik, misschien is het dan ook weer goed.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 11:33

Dit weer is voor die van mij ("n/n alles") ook moeilijk hoor!
Ik zie ze regelmatig door de wei sjezen en zijn alert op alles om zich heen.
Normaal gesproken staan ze gewoon te grazen en zie ik ze nauwelijks harder gaan dan stap.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:54

Die van mij doet dat wanneer hij luzerne eet. Ook verwerkt in brok oid. Na twee weken zonder luzerne is hij dan weer zichzelf. Wellicht nog iets om te proberen?

Wat een opluchting, mijn paard staat er erg goed bij onder zn deken. Spieren mooi zacht en soepel en hij begint ook eindelijk aan te komen in gewicht. Dat is een hele zoekpuzzel geweest, maar hopelijk hebben we nu iets wat zo goed blijft gaan!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 08:23

Floortje_NL schreef:
Tinkermuts schreef:
Dat gezegd hebbende, ik heb de cbd olie besteld in de hoop dat dit misschien die laatste strohalm is.

Ben heel benieuwd hoe die van jou het erop gaat doen. Hou er rekening mee dat je een weekje aanloop hebt voordat je echt effect gaat zien.

Ik geef het nu vijf dagen en ik heb het idee dat hij vrolijker en energieker is, maar durf nog niet te hopen....

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 14:33

Nog een update :-)

Vanmorgen weer gereden. Ze was gelijk mooi ontspannen en super aan het been. Ze wilde zelf draven en we hebben zelfs beide kanten een korte galop mee kunnen pakken. Voorheen viel ze dan na 1 a 2 passen ‘uit elkaar’ en met trainen kwam daar ook weinig vooruitgang mee. Nu bleef ze beide kanten op een kwart volte mooi ontspannen en nagevelijk. Heb haar niet meer gevraagd, omdat ik dit echt goed wil opbouwen. Stop liever zelf als ze nog goed gaat dan dat ze eruit valt. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ze niet (snel) sterker werd en qua conditie ook niet erg vooruit ging. Maar nu gaan we echt vooruit! Ze ziet er ook ‘zacht’ uit over haar hele lijf. Ze is weer vrolijk, en staat echt bij het hek te wachten tot ik haar ophaal ipv dat ze wegloopt als ze me aan ziet komen. Ook aan het managen met dekens op het moment, dat draagt ook goed bij naar mijn idee. Voor nu echt mega gelukkig met de vooruitgang. Mijn andere PSSM-er is nooit meer geworden wat ze vroeger was, dus mijn hoop was niet groot. Maar Madelief is nu beter dan ik haar ooit gehad heb. Inmiddels staat mn andere paard ook op dit voer. Ook zij wordt zienderogen zachter in haar bespiering. Kampt momenteel helaas met pijnlijke voeten waardoor ik nog niet echt kan gaan kijken of zij ook weer wordt zoals ze voor de symptomen van PSSM was. Maar dat komt vast snel :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 22:25

MyChoice, dat klinkt goed zeg! Wat fijn dat je zo'n verbetering merkt met dit voer.

Tinkermuts, hoe gaat het nu met jouw paard?

Ik heb vandaag de Pssm2 test binnengekregen, dus meteen haren getrokken en morgen gaat hij meteen op de bus.
Tot die tijd wil ik mijn paard wel graag ondersteunen, door alvast met supplementen te beginnen.

Hij krijgt nu sinds een tijdje:
- (natuurlijke) Vitamine E
- Magnesiumchelaat
- Zout

En ik heb erwteneiwit besteld, dat moet nog binnenkomen. Is dit een oké begin zo? Ik weet nu dus nog niks over of hij Pssm2 heeft en dus ook geen variant. Dus ik probeer een beetje te geven wat bij de meeste varianten overeenkomt.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 05:45

Die van mij lijkt stuk vrolijker op cbd
Maar gister liep ie helaas niet goed op rechtsvoor

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:40

Unicornetto schreef:
MyChoice, dat klinkt goed zeg! Wat fijn dat je zo'n verbetering merkt met dit voer.

Ik heb vandaag de Pssm2 test binnengekregen, dus meteen haren getrokken en morgen gaat hij meteen op de bus.
Tot die tijd wil ik mijn paard wel graag ondersteunen, door alvast met supplementen te beginnen.

- Magnesiumchelaat
- Zout

En ik heb erwteneiwit besteld, dat moet nog binnenkomen. Is dit een oké begin zo? Ik weet nu dus nog niks over of hij Pssm2 heeft en dus ook geen variant. Dus ik probeer een beetje te geven wat bij de meeste varianten overeenkomt.

Ja echt heel blij mee! Heb haar nog niet eerder zo kalm en ontspannen gehad. En gisteren echt super fijn kunnen rijden.

Ik zou je paard op een basis zetten waar alles in zit wat in principe elk paard nodig heeft, en dat aanvullen met de aminozuren/eiwitten die PSSM paarden extra nodig hebben. En niet om reclame te maken, en ik heb ook geen aandelen of sponsorship, maar kijk eens naar de producten van equi-xcel. Je kunt ook een advies opvragen, volgens mij is dat gratis en vrijblijvend. Maar ze denkt sowieso echt super fijn mee. En op haar website staat fijne informatie over oa PSSM.

De mijne krijgt nu:
Agrobs alpengrun mash 250 gram
Handje Keltisch zout
33 gram mangaanbrokje van discountfutter
60 gram myocare van equi-xcel
300 gram sports & leisure van equi-xcel

Mijn oudste merrie krijgt hetzelfde, behalve de mangaanbrokjes. Als zij straks door haar andere blessure heen is ga ik kijken of ik haar weer onder het zadel kan krijgen na 3 jaar pensioen ivm PSSM niet goed genoeg gemanaged te krijgen om te rijden. Ook zij knapt zienderogen op op dit dieet. Is altijd een lastige eter geweest, vandaar ook lastig te managen (1 poeder die ze niet lust en ze laat haar hele bak staan), maar bij dit voer moet de hele bak leeg gelebberd worden *\o/*

Daarnaast staan ze 24/7 buiten. Bij kouder dan 20 graden een deken op, en bij regen sowieso een deken.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:58

MyChoice schreef:
Unicornetto schreef:

- Magnesiumchelaat
- Zout

Ja echt heel blij mee! Heb haar nog niet eerder zo kalm en ontspannen gehad. En gisteren echt super fijn kunnen rijden.

Ik zou je paard op een basis zetten waar alles in zit wat in principe elk paard nodig heeft, en dat aanvullen met de aminozuren/eiwitten die PSSM paarden extra nodig hebben. En niet om reclame te maken, en ik heb ook geen aandelen of sponsorship, maar kijk eens naar de producten van equi-xcel. Je kunt ook een advies opvragen, volgens mij is dat gratis en vrijblijvend. Maar ze denkt sowieso echt super fijn mee. En op haar website staat fijne informatie over oa PSSM.

De mijne krijgt nu:
Agrobs alpengrun mash 250 gram
Handje Keltisch zout
33 gram mangaanbrokje van discountfutter
60 gram myocare van equi-xcel
300 gram sports & leisure van equi-xcel

Mijn oudste merrie krijgt hetzelfde, behalve de mangaanbrokjes. Als zij straks door haar andere blessure heen is ga ik kijken of ik haar weer onder het zadel kan krijgen na 3 jaar pensioen ivm PSSM niet goed genoeg gemanaged te krijgen om te rijden. Ook zij knapt zienderogen op op dit dieet. Is altijd een lastige eter geweest, vandaar ook lastig te managen (1 poeder die ze niet lust en ze laat haar hele bak staan), maar bij dit voer moet de hele bak leeg gelebberd worden *\o/*

Daarnaast staan ze 24/7 buiten. Bij kouder dan 20 graden een deken op, en bij regen sowieso een deken.

Bedankt voor jouw overzicht. Ik ben degene met n/p2 quarter op Facebook die Marstall voert.
Eens kijken wat jouw lijstje kost per maand.
Ik zit nu net over de 100 euro dat vind ik schappelijk. Maar is wel voor jaarling. Dus in kilo's lichter maar voer iets meer ivm groei dus voor 400 kilo nu.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 11:53

Tinkermuts schreef:
Die van mij lijkt stuk vrolijker op cbd
Maar gister liep ie helaas niet goed op rechtsvoor

Fijn dat je paard blijer is +:)+

De mijne staat ondanks de cbd nog steeds op pensioen. Op de zachte volte onregelmatig achter, voorvoeten niet te bekappen en kortademig. Maar ze is wel weer happy en zolang zij dat is, ben ik dat ook :)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:04

Met mijn zware paarden kom ik over de 100 euro per paard. Met een licht paard ben je wel goedkoper uit :-) In principe kun je de brokjes en poeder samen voeren zonder slobber. De mijne krijgen daar nog agrobs bij, maar dat is meer voor mijn idee zodat ze echt wat te eten hebben haha. Met alleen de producten van equi-xcel kom je niet aan de 100 per maand :-) wat ik zelf in de myocare van marstall miste is L-carnitine.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 13:04

MyChoice schreef:
Met mijn zware paarden kom ik over de 100 euro per paard. Met een licht paard ben je wel goedkoper uit :-) In principe kun je de brokjes en poeder samen voeren zonder slobber. De mijne krijgen daar nog agrobs bij, maar dat is meer voor mijn idee zodat ze echt wat te eten hebben haha. Met alleen de producten van equi-xcel kom je niet aan de 100 per maand :-) wat ik zelf in de myocare van marstall miste is L-carnitine.

Oja dat zou ik ook hebben wel iets in de voerbak willen zien

Ik heb de test ook aangevraagd voor mijn andere 2 jarige.
Wil het gewoon uit kunnen sluiten met voer,medicatie en weet ik wat.
Die loopt soms zo te mopperen en de DA bloed laten testen op vanalles ben je het geld ook kwijt.
Maar ben me er ook bewust van dat het haar karakter of fok richting kan zijn.
Maar is ze helemaal vrij is dat ook mooi bij verkoop. 7 panel is al gedaan en kleur e.d.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 20:12

Ja, gelukkig doe ik met zo’n zak bijna 2 maanden, dus dat zijn de kosten niet zo :-)

Zou wel balen zijn zeg, mocht je 2 PSSMers hebben. Heb er helaas zelf 2.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 05:39

Wat fijn dat jou paard zo goed gaat mychoice.

Ik geef sinds anderhalve week cbd en hij lijkt stuk vrolijker en voorwaartser
Wel weer voor onregelmatig waarvan ik denk dat botwoekering de boosdoener is.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 17:34

MyChoice schreef:
Ja, gelukkig doe ik met zo’n zak bijna 2 maanden, dus dat zijn de kosten niet zo :-)

Zou wel balen zijn zeg, mocht je 2 PSSMers hebben. Heb er helaas zelf 2.

Ik heb wat huiswerk gedaan over de l-carnitine zo als ik las ook wel alcar genoemd. Maar snap wel dat het niet standaard in het voer zit.
Denk ook niet dat ze het allemaal nodig hebben en de mijne op dit moment ook niet.

Ja 2 is wel heftig is een flinke aanslag op je vertrouwen of er nog wel gezonde paarden zijn.
En ook de zorgen die erbij komen kijken.