Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 09:38

Heb je gelijk in hoor Superpony. Je kunt niet bij ieder wissewasje abler erin stoppen en dan komt het wel weer goed.

Ik denk, als ik het zo inschat. De personen uit dit topic die abler zijn gestart zonder maagscopie allen duidelijke ''maagzweer-sympthomen'' hadden. Maar ik begrijp jou punt ook dat mensen te snel denken: O hij eet zand, hij heeft maagzweren. ''Hij staakt met rijden'' O hij heeft maagzweren.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:49

Ik heb wel twee keer een maagscopie laten doen en geloof me het was erger als het proberen van zakjes abler. Meestal zie je al na een dag of paar uur erna dat je paard weer durft te eten of beter eet.
De stress van de opname, vasten en scopie heeft heel wat meer problemen
opgeleverd als het uitproberen van abler.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:28

Coentjuh, een vol afgestreken schepje kwam op 3,1/3,2 uit. Ik moet 9,6 voeren dus zit met een mini weegschaaltje het na te meten. Op de abler site komt bij het berekenen 3,5 zakje en 3 schepjes bij de bulk uit, dus ze rekenen zelf ook meer voor 1 schepje.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:19

Dus dan klopt het dat een schepje niet gelijk is aan 1 zakje! Maar als ik 2,8 gram per 175 kg aan zou houden (paard is bijvoorbeeld 500 kg, dus dan 8,4 gram per dag) dan is het toch goed? (of echt 3 blauwe abler schepjes maar dan krijgt hij 9,5 gram per dag)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:49

Wat geeft ze site aan, als jij voor bulk kiest? Ik zou uitgaan van 2,8gr/175kg, en dat afwegen.
De boterham appelstroop discodip waren eerste 2 dagen succes, maar dag 5 leverde het al een gevecht op om die naar binnen te duwen..
Ze eet alleen maar slechter. Meer mensen die ervaring? Beetje hopeloos aan het worden ;(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:29

Wiske2 schreef:
Ik heb wel twee keer een maagscopie laten doen en geloof me het was erger als het proberen van zakjes abler. Meestal zie je al na een dag of paar uur erna dat je paard weer durft te eten of beter eet.
De stress van de opname, vasten en scopie heeft heel wat meer problemen
opgeleverd als het uitproberen van abler.

Dat is ook erg. Sowieso het vasten al. Maar je weet wel zeker wat er is en je behandeld heel gericht. Ons paard had echt alle symptomen, maar het is totaal iets anders.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:15

Ethelate schreef:
Wat geeft ze site aan, als jij voor bulk kiest? Ik zou uitgaan van 2,8gr/175kg, en dat afwegen.
De boterham appelstroop discodip waren eerste 2 dagen succes, maar dag 5 leverde het al een gevecht op om die naar binnen te duwen..
Ze eet alleen maar slechter. Meer mensen die ervaring? Beetje hopeloos aan het worden ;(

Dat is toch hetzelfde (zakjes of bulk)... Ze zeggen toch dat 1 sachet gelijk aan 1 measure is..?

Nog ff gecheckt voor 500 kg:

3 sachets (abrazole) en 3 measures (abrazole bulk)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:49

Ik heb een zakje leeg gegoten in het schepje... en t vult precies t schepje..

pfff had ik weer vandaag... mijn bijrijder was er met haar hoofd niet bij en heeft cas 1 ipv 2 schepjes gegeven vanavond... ik ben zo precies.. dus kan me daar nou echt over opwinden... erg heh??

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:45

Er zit een verschil tussen een hoeveelheid gieten in een schepje en een hoeveelheid scheppen met een schepje. Bij de één zit het er los in en de ander zit het licht aangedrukt. Door het lichte aandrukken past er net wat meer in.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:56

Ik moet wel zeggen dat je met een scopie ook te weten komt wat de locatie is van de zweer. Dit je kan je dan weer meer vertellen over de oorzaak. Zodat eventuele aanpassingen aan het management kunnen gedaan worden.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:29

Mizora schreef:
Er zit een verschil tussen een hoeveelheid gieten in een schepje en een hoeveelheid scheppen met een schepje. Bij de één zit het er los in en de ander zit het licht aangedrukt. Door het lichte aandrukken past er net wat meer in.

zo had ik er nog iet over nagedacht :)

Ik maar denken dat ik precies ben.. hihi

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:08

Oh je zou nog wel is gelijk kunnen hebben Mizora! Met mn tweede zakje heb ik 15,5 dag gedaan (ipv met mn eerste zakje 11) dus dat komt beter in de buurt!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:08

Ik meld me hier ook weer eens. Het ging echt super goed, afgelopen dinsdag verstoppingskoliek wat een hel. Paraffine erin, bloedneus van de slang. Reactie volgens de da zou moeten zijn dat het water langs zijn kont zou moeten lopen, nou NOT de mooiste mest ever! God wat werd ik daar verdrietig en onzeker van. Ik heb de Fiberforce opgevoerd naar 4x halve schep en de gastro naar 1/4 per keer. En 40 ml lijnzaadolie verdeeld over de vier voerbeurten. Tot overmaat van ramp tref ik hem afgelopen vrijdag in een kale box met een vol hooinet en een giga dik voorbeen met schaafwonden aan. Hij had enkel stro gegeten en toen kon die niet meer opstaan. Wat een drama hij hAd echt veel pijn, maar gelukkig ni twee dagen later os nog wel dik maar gaat wel beter. Lastig voerdilemma bij hem is wel dat hij ook scherp reageert op eiwitten, met veel water bij de mest. Ik twijfel om voor nu, hij stapt enkel hem alleen even op Fiberforce en olie te zetten en onbeperkt hooi. Ff rust in alles

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:05

Wat een ellende Chess. Ik hoop dat je paard nu weer een beetje gaat opknappen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:04

Klinkt heftig chess, veel sterkte! Weet je ook waar de verstopping door komt? Durft hij door de verstopping geen hooi meer te eten?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:50

We hadden heel raar kort bijna zaagsel achtig stro en slechte partij hooi met veel stof. Paarden aten al slecht hooi, door het af te spoelen en goed uit te schudden at ie wel maar met lange tanden.
Gelukkig had ie vandaag al weer praatjes en zijn been wordt wel minder dik, hij loopt voor zover je nu kan bepalen wel goed gelukkig

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:57

Ai, dat is niet prettig. Sta je op pension? Heeft hopelijk indruk gemaakt op het management. Door dit soort praktijken verlies he klanten.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:14

Als het hooi zo slecht was had ik er voor bedankt en ander hooi gekocht.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:13

Wiske2 schreef:
Als het hooi zo slecht was had ik er voor bedankt en ander hooi gekocht.

Das makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb een paard van 1.85 en heb dus veel kleine baaltjes nodig. Geen eigen trailer en dus geen mogelijkheid tot opslaan. Hij eet denk ik wel 3/4 tot een baal per dag, dus dat is nog wel een dingetje.
Je moet altijd maar afwachten of dit terug te zien is in het management, ik realiseer me ook terdege dat hooi en stro natuurproducten zijn en niet altijd een stabiele kwaliteit hebben. Zeker niet op een groot bedrijf, gelukkig eet ie nu weer als een dijker, dus genoeg vezels in aantocht voor zijn darmen en hij krijgt Fiberforce met gastro+.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:23

chesss, ik heb een baaltje compactgras in de trailer liggen voor als er een keer een slechte baal hooi tussen zit, is voor mij een redelijke tussenoplossing.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:27

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook altijd een zak grasmix of fibergy in combi met bietenpulp ter brdchikkinh heb voor het geval de kwaliteit van hooi echt te slecht is of er vertrzging zit op de kevering vh nieuwe pak.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:03

Maar zoals Chesss aangeeft, geen trailer, geen opslag ruimte, dan moet je schipperen met wat er is.
Gelukkig gaat het nu beter!

Mijn paard kreeg afgelopen 2 weken onbeperkt eten (naast onbeperkt hooi) en at slecht. Zelfs de boterham appelstroop moest er in geduwd worden. Nu hebben we het voer anders verdeeld en krijgt ze het in kleinere porties en heeft ze tussendoor eventjes niks, en eet ze juist veel meer op een dag. In paar dagen tijd een flinke verbetering te zien, dat geeft hoop!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:06

Ethelate schreef:
Maar zoals Chesss aangeeft, geen trailer, geen opslag ruimte, dan moet je schipperen met wat er is.
Gelukkig gaat het nu beter!

Mijn paard kreeg afgelopen 2 weken onbeperkt eten (naast onbeperkt hooi) en at slecht. Zelfs de boterham appelstroop moest er in geduwd worden. Nu hebben we het voer anders verdeeld en krijgt ze het in kleinere porties en heeft ze tussendoor eventjes niks, en eet ze juist veel meer op een dag. In paar dagen tijd een flinke verbetering te zien, dat geeft hoop!

Wat fijn dat het weer beter gaat! De blauwe balletjes gaan ook weer makkelijk naar binnen?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:50

Dank lief! Het gaat gelukkig een stuk beter.
Bijkomend voordeel van alle ellende is dat de buik nu goed kan wennen aan de combi gastro met Fiberforce en olie. Tot nu toe accepteert zijn lijf het gelukkig! Compact gras dat helpt hem helaas ook niet op de een of andere manier zit er wat in net voer van hartog waar hij echt heel heftig op reageert helaas....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:44

Hallo ik kom hier ook binnen wapperen, helaas.

Sinds een kleine anderhalve maand verdenk ik mijn paard van maagzweren.
Omdat ik twijfelde met zand heeft ze onlangs een zand kuur gehad van 3 weken.
Helaas zonder resultaat....

Het is een jong paard en heb haar een jaar, ze heeft veel stress gehad en zat vol met spanning.
Gelukkig is dit niet meer aan de orde maar wel een langere tijd geweest.

Momenteel heeft ze de volgende klachten:
- begint enthousiast aan bak voer ( pulp, brok en muslie).na even eten gaat ze steeds langzamer eten alsof ze vol raakt. Heb het voer al geminderd voor het geval dat...
- na eten maaltijd sloom, geeuwen en af en toe schrapen met voorbeen. Dit duurt ongeveer een half uur tot 45 min en dan gaat ze hooi eten.
ZE krijgt onbeperkt hooi uit een slowfeeder bak.
- als ze relatief weinig brok/muslie krijgt heeft ze deze symptomen niet.

Wbt het eten van het hooi merk ik niks bijzonders behalve als ze haar pulpmaaltijd gehad heeft.

Haar tanden zijn recent nagekeken.

Het is een zenuwachtig paard geweest en zo nu en dan heeft ze nog wat terugvalletjes ( als ik het even zo mag noemen).
Het liefst zou ik haar een maagscopie besparen...alleen het vasten en dus gescheiden van de groep gaat haar al een berg stress opleveren, de rest nog daargelaten.
Als het moet dan moet het....ik laat haar niet zo aansukkelen.

Maar is het misschien een optie om een korte periode bv abprazole te geven om te kijken of dit een positieve bijdrage heeft....

Als iemand wat 'over' heeft neem ik dit graag van je over.