[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:19

MightyMike schreef:
Hier helaas de ellende van iemand anders overgenomen, een nieuwe pony blijkt COPD te hebben. Wij hebben vandaag de Equihaler geprobeerd van Boehringer. Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? Hier vloog een afsluitdopje waaraan je kunt zien of de pony in of uitademt, er nl bij 1 keer niezen van de pony vanaf en daarna werkte het dopje niet meer. Dierenarts neemt contact op met fabrikant, maar erg jammer van zo'n duur medicijn. Willen het zeker proberen, in de hoop de pony verlichting te kunnen geven, dus ben benieuwd naar ervaringen van anderen! Of ervaringen met andere inhalators? Ik zie door de bomen het bos niet meer in dit topic. Pony leek met proefrijden prima, maar begon na verhuizing al snel te hoesten en zwaarder te ademen. Hebben een longspoeling laten doen, waarbij Equine Asthma (COPD voorheen genoemd) naar voren kwam in een ernstige mate. De pony begint nu steeds meer te hoesten, Raspultin doet voor hem helaas niets. Stofvrij staat hij voor zover je dat kan beperken, bijna de hele dag buiten, 's nachts in een buitenstal op vlas, hooi wordt geweekt. Mijn dochter hoopt er natuurlijk toch nog een beetje plezier van te hebben, het is absoluut een lieverd, dus het is hem gegund, wat werkte voor jullie COPD'ers?

Ja ik heb de equihaler ook, dikke ellende ook, lees mijn berichten maar eens terug. -O-
Inmiddels (ik gebruik hem nog wel steeds verder voor zover het gaat) begint hij ook te lekken aan de zijkanten. Je moet het neusstuk er na ieder gebruik afhalen en uitspoelen en laten drogen, maar nu begint hij dus niet lekker meer op elkaar te passen.
Voor die prijs verwacht je toch iets meer van zo'n ding...

MightyMike

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:33

Dank je Fangio, dat klinkt nog niet zo hoopvol.. Was je paard er wel bij gebaat? Hij is idd erg duur, erg slecht dat de inhalator dan zo snel stuk is..

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:57

Helaas meld ik mij ook in dit topic.
Gisteren een second opinion gehad. Mijn paard Moortje hoest regelmatig met inspanning en de eerste diagnose van een andere DA was meteen overgevoeligheid voor stof. Echter vond ik het onderzoek wat matig, desondanks cortisonen laten spuiten om de cirkel van prikkels en hoesten te doorbreken. Vorige week was het 4wkn geleden sinds die spuit en ze moest een paar keer weer enorm hoesten. Zo erg dat ze even moet stilstaan en diep zuchten. Daarna niks meer aan de hand en ze is verder ook niet benauwd en heeft geen conditie verlies.

Nu dus de 2nd opinion gehad. Ze heeft geen overmatig slijm, maar de vertakkingen van de bronchiën zijn wat vernauwd en geïrriteerd. Waardoor alles wat te maken heeft met stof en schimmel alles extra irriteert wat resulteert in zo een hoestbui aanval. In het verslag noemt de DA het een milde bronchitis. Ze heeft er een kuur van ventipulmin van 10dgn bij.

Nu moet ik even goed nadenken over management en het hooi wat handig is qua nat maken. Ze staat in de nacht op stal met stro. Vlas of iets dergelijks is geen optie betreft mest ophaal (zeer kleinschalig). Dus even kijken wat ik kan doen met zoveel mogelijk buiten laten en anders genoodzaakt zijn om toch een plekje voor haar te zoeken met 24/7 buiten of iets wat daar op lijkt.

Beetje balen, maar ik denk dat ik er op tijd bij ben.

Heeft iemand ervaring dat de bronchitis met goed management overgaat of blijft het altijd hangen net zoals de overgevoeligheid van stof en schimmel?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:37

Strokorrels zijn dan misschien een optie; dat is stro maar dan gehakseld en geperst en wordt nat gemaakt waardoor het uit elkaar valt. stofvrij. Ons paard staat daar ook op en dat gaat prima. oa. hier https://equibedding-1.jimdosite.com/wie-zijn-wij/ Echt heel fijn spul.

Met goed management kan je, als je er vroeg genoeg bij bent en ook echt strict bent en blijft, een paard prima goed houden/ krijgen maar er bestaat altijd de kans dat bij een kleine irritatie het wel weer een keer misloopt. Mijn oude paard is er, met het juiste management helemaal van genezen; die heeft zijn laatste jaren doorgebracht op de Paardenkamp, in een strostal, en nooit meer gehoest.
Het is en blijft natuurlijk een allergie dus daar zal je, waarschijnlijk, altijd rekening mee moeten blijven houden. Garantie krijg je niet. Ons paard is er ook periodes helemaal vanaf geweest.

Dag en nacht buiten kan een optie zijn, met schuilstal, of een stal met uitloop.
Staat ze nu in een dichte stal? Dan zou ik wel op zoek gaan naar een stal met buitenluik of helemaal open stal. Je wil niet weten hoeveel stof en schimmels er rond dwarrelen in een paardenstal.

Misschien toch een optie om ( evt. tijdelijk) te puffen met flixotide of zout vernevelen ( evt. zouttherapie).

Als er in de stal waar ze nu staat andere paarden op stro staan die droog hooi krijgen heeft het niet zo heel veel zin om haar op nat/ gestoomd hooi te zetten en op strokorrels behalve als je haar stal helemaal dicht maken ( bijv. met plexiglas). Het stof uit de andere stallen komt nl. ook bij haar terecht.......
Het is toch ook altijd uitzoeken. Beginnen met stro vervangen en nat hooi en zoveel mogelijk buiten is nu iets wat mogelijk moet zijn maar bereid je voor op de kans dat je op zoek moet naar een plek met "meer buiten".

Dit waren onze stallen op onze vorige plek ( toen bijna af) , nu weer iets dergelijks maar geen goede foto's van. Dus stal met altijd toegang tot paddock en dus frisse lucht. 's winters hangen we strokengrodijnen in de deuropeningen. Dit is eigenlijk het minste wat je kan doen.
Afbeelding

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:40

MightyMike schreef:
Dank je Fangio, dat klinkt nog niet zo hoopvol.. Was je paard er wel bij gebaat? Hij is idd erg duur, erg slecht dat de inhalator dan zo snel stuk is..

Nee, paard was goed met flixotide, maar met de equihaler zo slecht dat ik hem zelfs terug naar kliniek gebracht heb nu.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:20

Wat balen Fangio.. Hier net vanmiddag een nieuw apparaat geprobeerd, toch duimen dat het aanslaat, de pony hoest veel op het moment.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:17

@ElCid. Bedankt voor de tips! Ik zal eens kijken naar de strokorrels. Dat mag op een gewone mesthoop?
Over management; ze staan in de nacht binnen. Ongeveer van 0800 tot 1800 buiten, soms later als ik haar buiten in de paddock laat (dan moet ik haar in de avond zelf binnen halen)Er zijn wel 2 deuren constant open het doorluchten en ze heeft nog 2 kleine raampjes. De stallen zijn van baksteen, dus geen tralies er tussen. Ik heb haar bij 1 van de deuren voor het licht en lucht.
Helaas wordt het hooi van boven gegeven, er is verder geen enkele andere optie.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:45

Het is gewoon geperst stro dus kan zo op de mesthoop. Composteert sneller dan gewoon stro.
Afbeelding

Is het hooi wel nat of gestoomd? Want als je van bovenaf droog hooi in de stal gooit geeft dat wel een enorme stofwolk.

Als het niet gaat tochten zou ik zo veel mogelijk open zetten.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:50

Mijn paard heeft ook een stofallergie.
Het ging de laatste 3 jaar heel goed,had ne4gens last van op een enkele keer iets wit snot na het rijden maar ook hele periode niks.
maar de stal eigenaar zetten zijn buurman op stro en er werd ineens heel stoffig hooi gevoerd.
Hij kreeg weer wit snot na het rijden en na een tijd gele klodders aan de deur .
Nu is voor 3 weken geleden longspoeling gedaan daar kwam allergie voor schimmels.
Strostal is weg ik maak het hooi goed nat en ok vernevel met een humaan vernevelaar met een vernevelkap voor paard. zoutoplossing. Hij hoest niet met rijden dit deed hij ook niet .

Sinds 3 dagen komt er toch weer wit snot na het rijden.
Wat zou ik nog meer kunnen vernevelen.

Hebben julliedat ook wel regelmatig wat witte snot na beweging

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:08

Hier meestal doorzichtig snot. Ik let ook altijd op hoe groot de neusgaten zijn, hoe snel de ademhaling hersteld na inspanning en of ik geluiden hoor bij t draven of galopperen.

Hier is alles gelukkig weer onder controle met goed voordroog en de metingen van horsecomplete. Dit doe ik elke 8 weken. In de laatste 2 metingen vroeg hij niet on ondersteuning voor zn luchtwegen, wel zitten er enkele kruiden bij die toevallig ook ondersteunen bij slijmoplossen.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:08

Niemand verder tips wat ik nog meer kan vernevelen

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:28

Balsamic air

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:59

Toch blij dat ik de flexineb niet weg heb gedaan hoor. Vorige week toch een snottebel, ben het hooi ook maar weer gaan onderdompelen. Helaas werkt het toch niet om droog hooi te geven, ondanks dat ik het helemaal uitschud buiten.
Afbeelding

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:19

Dat is wel weer balen Samantha
Hopelijk knapt hij snel weer op.
Werkt de balsamic air vernevelen beter dan de balsamic control voeren

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:22

Ik heb de balsamic air verneveld, maar zoutoplossing werkt bij die van mij ook prima, dus ik merkte niet echt verschil. Daarna heb ik de rest, 10 a 15 ml per keer per dag, over het eten gegooid. Daarbij zag ik wel iets verschil.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 07:12

Zoutoplossing is het simpelste en meest effectieve wat je kunt gebruiken om te vernevelen en het slijm los te krijgen..

Hier de flexineb ook weer tevoorschijn gehaald. Door de droogte is alles erg stoffig en begint mijn paard weer met hoesten helaas

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:41

Ik lees soms nog mee en hier gaat het wisselend.

Mijn ruin was er vanaf en begon even terug weer. Na 10 dagen vernevelen met zoutoplossing ging het beter en daarna weer fout.

Helaas begon mn merrie van 27 ook. Die is ooit gelijk met hem begonnen, maar was er goed vanaf. Ze hoestte als een zware roker, dus veearts erbij en op 4 schepjes equisolon beiden. Haar hielp het goed en kon ook weer afbouwen. Ruin niet en is naar 6 schepjes gegaan ( weeg zelf 440)
Hij ging goed even.

Merrie kreeg daarna een dipje van 2 dagen, dus ventipulmin gegeven en verneveld en zij was er helemaal vanaf.

Ruin ging goed, maar nu weer dagen af en toe eens hoesten. Het komt wel goed los. Hij staat nog op 1 schepje.

Ik heb de flexineb gebruikt, maar vind inze vernevelaar wel heel anders werken. Bij ons blijft de zoutoplossing borrelen zolang als je wilt en dan ga je stappen of longeren en komt er wel of niet wat los.
Bij de flexineb wordt het in ca 15 min compleet opgenomen.

MightyMike, dat hadden wij ook helaas.........Kregen een paard kado dat al jaren op de flixotide stond en zou goed zijn. Kreeg voor we hem haalden wel hoestproblemen en daarvoor ab. Leek even beter toen hij bij ons kwam, maar toen hele heftige benauwde aanvallen.
Zelfs onze zeer ervaren veearts schrok ervan. Toen medicatie te weinig deed, scopie gedaan en dat was gewoon slecht. Hij zei gelijk; einde verhaal, maar wij zijn toch nog dingen gaan proberen.

Later na verhuizing een andere arts erbij ( op een grote kliniek )die ook schrok van zo een aanval. Ook daar scopie gehad met 2 artsen erbij die zich geen raad wisten.
Toen thuis onze eigen nieuwe veearts er nog bij gehad, maar ook die zag er geen verbetering in.

Nog kort van alles geprobeerd, maar het was echt zo vreselijk. Het waren niet normale klachten en we hoorden ook via via dat heel veel was verzwegen voor ons. Arm beestje, want we hebben het nog 5 maanden gerekt, waar we hem beter gelijk hadden kunnen laten gaan.
Was een enorme strop, ook financieel, maar vooral uitputtend en heel verdrietig.

Ook een zogenaamde vriendschap voorbij, maar je leert gelukkig wel hoe mensen zijn en stallen en veeartsen........

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:15

Was de paardenwereld idd maar zo eerlijk.. Onze dierenarts vroeg gelijk of hij bij de verkoper onder behandeling stond, toen wist ik al genoeg, slecht beeld en de rest moet je maar gissen. Wel achteraf klopt er veel niet, maar goed, we doen ons best voor de pony. Vind het met name zo erg voor onze dochter, ze is er helemaal kapot van dat het zo is gegaan natuurlijk. Pony is super lief en kan er niets aan doen, ik moet nog niet over inslapen denken, we gaan ons stinkende best doen. Helaas niet het eerste verhaal, en zal ook zeker niet het laatste verhaal zijn, idd een ervaring rijker.. Hij staat nu op de Equihaler van Boehringer, sinds woensdag, maar merk helaas nog niet zoveel verschil. Waardeloos apparaat, bij iedere nies van de pony (en hij niest of proest helaas bij het vernevelen af en toe) , springt het apparaat uit elkaar, met als gevolg weer opnieuw in moeten brengen en vind de pony het minder leuk worden. Dat systeem hierboven van de flexineb ziet er wel handig uit, waar hebben jullie die vandaan, via de dierenarts? Zoutoplossing, wat stel ik me daarbij voor, ook via dierenarts of koop je ergens in de apotheek voor mensen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:39

Nee, de paarden wereld is helemaal niet leuk. Daarom rij ik bijvoorbeeld ook geen wedstrijden en blijf ik steeds vaker weg van evenementen en dergelijke.

Mensen lezen overal stiekem mee hoorde ik achteraf, maar daar heb ik inmiddels wel maling aan.

Dit paard had al geruime tijd luchtwegproblemen en was bij diverse artsen en klinieken geweest. Ook de standaard medicatie gehad, de flexineb en ook alternatieve weg was al keer gekozen.

Toen wij hem kregen stond hij standaard op flixotide. Maar door onze ervaring met mijn ruin met luchtwegproblemen en omdat hij het er goed op zou doen, schrokken wij daar niet van. Echter pal na het aanbod hoestte hij de longen uit zijn lijf en kwam er snot uit. Maar wij schrikken niet snel.
Was ook geen allemans paard en mijn man kon er heel goed mee.

Wij hebben alles netjes gedaan, maar hij kreeg echt vreselijke aanvallen. Beestje had op een zogenaamd luxe stal gestaan. Dus dan komen mensen alleen kijken, zitten en gezellig doen, maar verzorgen zelf niet. En bij zo een stal, hebben ze altijd alles het beste; Hun hoefsmid is de beste, hun veearts is de beste etc etc. Ze worden ook zo uitgekotst, dus ik trek me daar weinig van aan.

in ons geval was het echt geen doen meer. Beestje was zo benauwd. Alleen hun veearts wilde nog van alles proberen of het dier moest terug. Terug naar de plek waar het was begonnen en het alleen werd onderdrukt en hij verder echt niet happy was.

Ik ben daar verder heel eerlijk over geweest en heb alle rekeningen ter inzage. In theorie zou ik natuurlijk mijn 22jr ruin eerder afgeven die veel meer mankeert als ik die 10jr had kunnen redden. Maar mijn 22jr heeft luchtweg problemen, maar komen niet in de buurt van wat die andere had. En hij reageert wel op medicatie.

Het is voor je dochter vreselijk. Je probeert alles en wie weet komt het ook goed nu het een keer echt goed wordt aangepakt. Maar het is een totaal aanpak en soms is dat wel erg lastig.

Toen dat paard die aanvallen had kon je niks beginnen. Veearts kon hem amper iets toedienen, omdat hij onwijs sloeg meyt zijn hoofd dan ook.
De flexineb kreeg ik wel om en eenmaal om blijft die wel zitten. Hij kreeg die kuur bij ons er wel medicatie bij, maar hielp niks. Tijdens wel.

Mijn andere ruin heb ik een andere vernevelaar voor en doe ik alleen met zoutoplossing. Laatste maak ik zelf altijd en ik doe meestal 20min vernevelen en dan zelfde tijd stappen en later ook draven. Maar als het net loskomt als ik klaar ben, stap ik wel door.

De flexineb kan je ook huren. Geen idee waar je zit? Maar enkele klinieken verhuren hem. Alleen willen meesten wel het paard zelf bekijken vooraf.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:23

Hier gaan we weer de goede kant op na het bezoek aan de kliniek, we zijn er nog lang niet, maar ik merk al verbetering! Erg blij dat ik uiteindelijk toch de beslissing heb genomen om hem naar een andere kliniek te brengen en daar nog eens te laten nakijken. Daar kwam er wel een conclusie uit waardoor we nu gericht aan het behandelen zijn.

Mocht er iemand nog een aservo equihaler willen overnemen, ik heb er hier nog een liggen met zo'n 40-50 puffs in die niet meer gebruikt wordt...

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:20

Wij zitten in Twente Superpony, ik zal eens kijken, dank je.

Fijn dat het de goede kant op gaat Fangio, waar wordt je paard op de kliniek nu mee behandeld?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:48

Je kunt eens kijken op de flexineb website. Je kunt hem ook 10 dagen gebruiken en als het niet bevalt stuur je hem terug. Je betaalt dan 100 euro grloof ik. Flexineb kopen kost 900 ofzoiets.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:21

Er stond laatst een tweedehands flexineb op flexineb.eu de Nederlandse site. Wel met een nieuwe console, dacht iets van 700 euro

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:37

Jeetje, dacht dat de Equihaler al duur was :o

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:55

Die van mij gaat nu goed.
Geen wit snot meer na het rijden de laatste 3 dagen.
En dan train ik echt fanatiek.
Hij had vorige week weer erg stoffig hooi gehad dat zat wel de reden zijn geweest dat hij toch weer wat wit snot had.