[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:14

IR is onder controle te houden !
Maar vergt een scherp management .
Ben al 8 jaar bezig met IR ...
Maar eer ik erachter was dat t IR was .
Pfff dat koste me zeker 2/5/3 jaar .
Nu staat ze op hooi en stro . Grasbrokjes en een balancer ...
Als ze werkt krijgt ze handje extra ...
Je moet op alles letten wat ze naar binnenwerkt maar zeker ook veel beweging aanbieden .
Het valt of staat met combi van dieet en bewegen . Die van mij loopt dagelijks in de molen . Saai misschien maar verbrand wel calorieën ...
En ze moeten lopen in dat ding . Ipv sloffen en slakken
En die teen wat hierboven geopperd wordt is echt waar .
Rigoureus inkorten zodat de hoefwand daar echt niet de grond raakt .
Je zal zien als ze rigoureus inkorten de witte lijn serieus verbreed is en zelfs vocht bevat .
Serieuze ontsteking !!
Buut kan de ontsteking wel verergeren .
Dus beter een andere pijnstiller kiezen .
Metacam heeft een positiever effect op HB paarden .
Succes

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:19

Mijn veearts verkoos dit boven metacam.
Lastig zeg..
Moeilijke is dat ik op dat moment op vakantie was dus niet weet hoe het verlopen is.
Ze bleek heel veel te liggen en bijna niet te willen lopen. Nu is dat gelukkig wel anders.
Als de buut op is stop ik ook en heb ik al wat anders op advies wat ik ga geven. Homeopathisch.
Verder moet het kruidensuppliment ook zijn werk gaan doen. Nu ook kurkuma toegevoegd om de nieren en lever te reinigen.

Tevens is mijn hoefsmid ook zoveel mogelijk bezig om de druk van de teen weg te houden uiteraard ;)
Ze komt ook om de twee drie weken bijwerken.

Fabster

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:54

Ik zou voor de zekerheid toch even bij je bekapper checken hoever ze die teen inkort. De meeste natuurlijk bekappers houden ook erg vast aan die witte lijn.

Missschien kort ze hem al verder in, hoor. Maar just in case.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:20

Fabster schreef:
Ik zou voor de zekerheid toch even bij je bekapper checken hoever ze die teen inkort. De meeste natuurlijk bekappers houden ook erg vast aan die witte lijn.

Missschien kort ze hem al verder in, hoor. Maar just in case.

Ga het zeker bespreken met haar !

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:22

Sanniej wat voor hooi voer je? Hooi weken is namelijk een nogal achterhaalde methode. Je moet echt uuuuuren weken om er een heeeel klein percentage suiker uit te kunnen krijgen. Mijn paard krijgt graszaadhooi en dat kan hij super goed hebben. Hij is ondertussen IR vrij maar natuurlijk moeten we altijd blijven opletten. Mocht je vragen hebben mag je me altijd een pb sturen!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:06

Evelyne schreef:
Sanniej wat voor hooi voer je? Hooi weken is namelijk een nogal achterhaalde methode. Je moet echt uuuuuren weken om er een heeeel klein percentage suiker uit te kunnen krijgen. Mijn paard krijgt graszaadhooi en dat kan hij super goed hebben. Hij is ondertussen IR vrij maar natuurlijk moeten we altijd blijven opletten. Mocht je vragen hebben mag je me altijd een pb sturen!

Ik heb grof stengelige hooi maar helaas verschilt de kwaliteit wel komt van twee landen af.
Beiden natuurlanden en onbemest dat wel.

Ik zou heel graag graszaadhooi willen voeren, maar is hier bijna niet te krijgen.
En moet dat op me eigen kosten halen boven op het stallingsgeld.
Aangezien het een groep van 4 paarden betreft moet ik dus ook 4x meer er van voeren dan dus ook 4x meer kosten..

Ik week nu min. 2uur tot max 5uur.
Resultaat zullen we dan aankomende weken pas gaan zien mocht het helpen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:45

Sanniej even over de waarden, ze zijn behoorlijk afwijkend, je ziet dit aan de referentiewaarde, dit geeft aan hoe ze moeten zijn, maar dat wist je al neem ik aan?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 00:59

Ja klopt inderdaad.
Heb ondertussen veearts er over gesproken.
Glucose was nog wel goed dat was wel positief.
Zijn nu aantal dagen aan het weken dus hopen met een paar weken toch wel resultaat te zien.
Moet de buut ook bijna gaan afbouwen en kijken wat dat doet.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:26

succes! rotaandoening, maar wel te managen hoor.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:44

Dankjewel. We blijven door gaan en hopen op verbetering !

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:36

Hai, ik meld me even in dit topic omdat ik het interessante materie vind. Zelf geen ervaring met paarden met insulineresistentie maar wel zelf diabetes, dus soort van lotgenoot (hoewel ik type 1 heb).
Ik zag wat dingetjes in de OP waar ik mijn twijfels over heb. Zo zou voer van invloed zijn op de insulinewaarde terwijl me eerder lijkt dat het van invloed is op de glucosewaarde?
Verder vroeg ik me af of het humane geneesmiddel metformine niet geschikt is voor paarden? Ik weet dat Lantus (langzaamwerkende insuline) gebruikt wordt voor katten en honden met diabetes, dus ik kan me voorstellen dat er verder kan worden gekeken?
Verder houd ik mijn mond en lees ik mee hoor :))

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 01:09

Metformine wordt in bepaalde gevallen wel gegeven aan paarden, maar standaard is het niet.
Wat je opmerking over insuline|glucose betreft: dat is een beetje een kip & ei discussie: uiteraard heeft voer invloed - te veel koolhydraten vormen glucose en dat wekt weer insuline op ( als de glucose niet in de cellen opgenomen wordt maar in te hoge mate in de bloedstroom blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 08:39

Dank voor je uitleg :)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:01

Wil toch even een update plaatsen wat betreft mijn pony!
We zijn nu denk ik een maand verder en weken keurig het hooi elke dag weer.
Alle paarden doen het er gelukkig goed op en krijgen als mevrouw smiddags 3uurtjes op stal staat wat ongeweekt hooi bijgevoerd.
Tevens door gegaan met alle kruiden supplementen en van de medicatie af en overgestapt naar homeopatische druppels voor pijn en ontsteking. (Was een moeilijk besluit soms weet je even niet meer wat juist was)
Maar mevrouw leek al langzaam af te vallen en jawel sinds nu precies een week gaat ze weer vooruit!
Ze is al weer elke dag aan de hand mee genomen voor een korte wandeling naar de bak en wordt met de dag bijdehanter.
We moeten haar zelfs lichtelijk tegen houden omdat ze graag even gek wilt doen maar dat lijkt me nog iets te gek.

Nu hard duimen dat we deze vooruitgang houden en dat dit dus echt de manier is voor haar!

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:16

ik vrees dat ik mij hier ook mag melden. Alle symptomen wijzen in deze richting. Mijn merrie is momenteel drachtig en elke winter gaat het bergaf met haar maar deze winter maak ik mij echt wel zorgen. Ze hoest vrij veel, voornamelijk bij inspanningen maar tegenwoordig ook vaker gewoon in de stal. Ze heeft net schimmel gekregen, voornamelijk over haar hals. Ondanks ze drachtig is , en dus een dik buikje heeft ( ze moet in juni veulenen ) is ze toch vrij dik. Ze heeft een hartvormig kruis en een dikke nek. Vet aan haar schouders heeft ze niet want ze is toch vrij gespierd. Ze wordt bij wijze van spreken dik van lucht. Echt lusteloos kan ik ze niet noemen. Het is een rustig paard van nature maar haar gedrag is verandert. Ze is echt zuur geworden naar mijn andere merrie en soms ook naar mij. Ik wijt dit gedrag wel aan haar zwangerschap.
Terwijl ik dit typ krab ik letterlijk in mijn haar. Had nog nooit van IR gehoord maar toen ik haar symptomen begon op te zoeken. Nu begin ik toch wel lichtjes te panikeren... Zowiezo komt de dierenarts maar kan ik ze tot die tijd voeren zoals ik bezig ben? Ben bang iets verkeerd te doen...

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:31

Geen suikers geven en jezelf inlezen!

Als die van mij teveel suiker heeft binnengekregen, (zoals vandaag met de hoge fructaanindex :o ) is ze heel chagrijnig, en ze is niet drachtig!, stemming heeft er volgens mij dus te maken met teveel suikers eten, ze voelt zich dan gewoon niet lekker denk ik en heeft dan ook een 'plofbuik' .

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:37

HiFive5 schreef:
ik vrees dat ik mij hier ook mag melden. Alle symptomen wijzen in deze richting. Mijn merrie is momenteel drachtig en elke winter gaat het bergaf met haar maar deze winter maak ik mij echt wel zorgen. Ze hoest vrij veel, voornamelijk bij inspanningen maar tegenwoordig ook vaker gewoon in de stal. Ze heeft net schimmel gekregen, voornamelijk over haar hals. Ondanks ze drachtig is , en dus een dik buikje heeft ( ze moet in juni veulenen ) is ze toch vrij dik. Ze heeft een hartvormig kruis en een dikke nek. Vet aan haar schouders heeft ze niet want ze is toch vrij gespierd. Ze wordt bij wijze van spreken dik van lucht. Echt lusteloos kan ik ze niet noemen. Het is een rustig paard van nature maar haar gedrag is verandert. Ze is echt zuur geworden naar mijn andere merrie en soms ook naar mij. Ik wijt dit gedrag wel aan haar zwangerschap.
Terwijl ik dit typ krab ik letterlijk in mijn haar. Had nog nooit van IR gehoord maar toen ik haar symptomen begon op te zoeken. Nu begin ik toch wel lichtjes te panikeren... Zowiezo komt de dierenarts maar kan ik ze tot die tijd voeren zoals ik bezig ben? Ben bang iets verkeerd te doen...

Als dit mijn paard was liet ik er een Da bij komen.Ik herken hier helemaal geen dingen van die mijn paard heeft,die is juist in de winter beter.
Zeker omdat ze drachtig is zou ik niet zomaar iets gaan zitten proberen.

HiFive5

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:04

Als je leest zie je dat ik de da al gebeld had? Da is gisteren geweest. Ze dient flink af te vallen en heeft AB gehad.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:06

AB? waarvoor?
Afvallen tijdens de dracht? Hoever is ze ?

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:09

Ab voor haar hoest. Moet ze nog steeds wassen met imaverol voor haar schimmel ook. En hooi nat maken, voordropg geven. Ze moet nog vier maand. Vooral veel stappen moeten we doen. In haar voer wil ik niet te veel prutsen, mede voor het veulen.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:22

HiFive5 schreef:
Ab voor haar hoest. Moet ze nog steeds wassen met imaverol voor haar schimmel ook. En hooi nat maken, voordropg geven. Ze moet nog vier maand. Vooral veel stappen moeten we doen. In haar voer wil ik niet te veel prutsen, mede voor het veulen.

Hoe is ze gehuisvest?
Wat heeft ze dagelijks aan beweging?

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:24

fluffyfox schreef:
HiFive5 schreef:

Hoe is ze gehuisvest?
Wat heeft ze dagelijks aan beweging?

Inloopstal. wordt afhankelijk vh weer vrij intensief bereden. Ben allesinds heel erg blij dat de dierenarts zei dat ik me geen zorgen moest maken voor IR ondanks de symptomen

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:57

HiFive5 schreef:
Als je leest zie je dat ik de da al gebeld had? Da is gisteren geweest. Ze dient flink af te vallen en heeft AB gehad.

Je schrijft dat je hem ging bellen en niet dat hij al geweest was.Misschien duidelijker schrijven dan.
Maar fijn dat het niks bijzonders is en dat het weer beter met haar gaat.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:14

beatje schreef:
HiFive5 schreef:

Je schrijft dat je hem ging bellen en niet dat hij al geweest was.Misschien duidelijker schrijven dan.
Maar fijn dat het niks bijzonders is en dat het weer beter met haar gaat.

Miscomunicatie dan :-) zeer zeker, was al in paniek...