[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:55

Mijn merrie is verschrikkelijk allergies voor komkommers. Ze heeft een tijdje op een stal in pijnacker gestaan en die tuinderskinderen namen vaak komkommers mee wat een drama was dat.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:27

mijn pony loopt met graasmasker op,ze is veel slanker(scheelt de helft in gewicht dan zonder masker) heeft voor het eerst een mooie staart,alleen de manen afgeschuurt(of door de deken of door de andere ponys)meer afgebroken,want er zitten geen schilfers of kale plekken dit jaar op de manenkam
maar met combi van derfen heeft ze eigelijkl een super zomer,en.....ze is veel fitter met haar slanke lijf!
had ik dat maar eerder gedaan

kim1207

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:08

welk graasmasker heb jij??
mijn poown heeft de greenguard met halster en al afgewerkt gisteren, stalbaas heeft t niet op nieuw opgedaan, vond ze zielig. Want ze kon niet eten en had ook niet gedronken, ik had toch echt een waterton weggezet....

Ik was beetje pissig, maar ben nog niet op stal geweest. Er moet wel iets mee, want poown mag niet meer aankomen, moet dunner worden en terug op ijzers, want ze loopt niet lekker op t hard, heeft dunne zolen. En als je dan leest over hoefbevangenheid, daar word ik iig niet vrolijk van!!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:10

heb je graasmasker 24/7 op, die van mij staa nl 24/7 buiten met schuilstal, opstallen is voor mij geen optie

wei is nu te vet, krijgt hooi bij en een handje muesli, komt omdat er een ouwetje bijstaat die veel nodig heeft om een beetje op gewicht te blijven terwijl mijn poown en de andere pony er een soort bitterballen van worden!!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:41

haha bitterballen _O-
Ik heb geen ervaring met graasmaskers, dus daar kan ik niemand mee helpen.

Komkommer voor paarden?
Denk niet dat die van mij het zal eten.
Die haalt haar neus al op voor een blaadje sla, en je ziet haar kijken:'Maar baas, ik ben toch geen konijn?' :+

Zucht, ik hoop dat het gauw winter is, dan kan ik mijn mooie meisje vanuit de wei bezichtigen, i.p.v. zo'n mormel in een pyjama.
Lekker de wind weer in haar haren, heerlijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:42

timokyana schreef:
zijn er hier veel mensen bij wie een graasmasker ook hielp tegen de ze?

dit vind ik eigenlijk wel een mooie opmerking!
weet je,als een paard met een graasmasker op geen jeuk klachten meer zou hebben,dan zou het geen zomereczeem hebben.
maar eerder een overgevoeligheid voor fructaan en eiwitten uit het gras.
ik weet niet of je het ook zo bedoeld?

appie kan helemaal op hooi staan,maar zodra ik die deken er 1 dag af laat dan jeukt hij zich suf omdat hij allergisch voor vliegen/mugjes prikken.
paarden die in veel te veel gras staan en te dik zijn kunnen daardoor wel meer jeuk krijgen, hun fabriekje is al overwerkt en geef je ze dan veel te veel eten dan kan die wel buiten bedrijf raken :P

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:49

Ik vond het effect van het graasmasker om minder te eten sowieso tegen vallen. Ik had het idee dat ze er wel langer over doen, maar puntje bij paaltje nog steeds evenveel eten.. Dus al met al krijgen ze dan nog steeds evenveel gras binnen en dus zou dat niet uit moeten maken. Mijn merrie heeft me de eerste dag niet aangekeken toen ze met het masker omstond. Ze was echt boos op mij.. :o ! Gelukkig hield dat ook weer op. Maar ze was niet echt blij met het ding op (als het nodig is vanwege hoefbevangenheid tot daaraan toe, maar ik vind het toch wel sneu ook :o )

Sybrich lust trouwens echt geeeeen komkommer... bleeeh vies.

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:52

Heb vandaag komkommer geprobeert maar mijn paard laat het dus mooi liggen ;-) Zijn die muggen / vliegen er nou eigenlijk ook met regen ? ?

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:16

het is nog best warm... dus die vliegjes zijn er nog!!

pas als het overdag onder de 10gr. zijn ze er minder.
bij vorst zijn ze weg!!

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:26

@ jolanda 20 ... dank je voor de info ! !

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:52

Bregh lust dus wel komkommer! Niet dat ze zo enthousiast haar best deed als toen ze een worteltje dacht te zien, maar allá. Als afwisseling kan ik haar er wel een plezier mee doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:20

hier zag ik na 1 dag altijd al verschil met of zonder graasmasker om, dan ging je van echt ronde buik naar een slanke pony!
Het is toch gewoonweg onmogelijk om met zo'n ding net zoveel te eten als zonder? Ze moeten immers veel meer moeite doen om te eten!

als je een graasmasker om wilt doen, gewoon omlaten. Ze gaan vanzelf eten & drinken denk ik dan bij mezelf ;)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:31

ik heb de greengaerd,overdag om in de wei en s'avonds weer af in de loopstal met hooi en handje natural the best.
de hh graasmasker snapte ze niet en wilde de wei uit,met deze eerst gras erdoor gepropt(met hoofd in het gras) ze snapte dit wel.
toen kreeg ik het probleem dat ze de gg afkreeg met een gewoon halster maar met de gg-halsterlukt het niet meer(zolang is hem op dezelfde maat stel en niemand ermee rommeld!)
tja ff investeren,maar merk wel dat haar eczeem een stuk minder is,maar zonder deken durf ik haar snachts nog niet te zetten,racet ze het paddock door van de vliegen/knutten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:03

@op=op: Die van mij houdt op een gegeven moment gewoon op met gras eten. Met dat graasmasker dus niet, gewoon de hele dag kop aan de grond... Maar mijntes heeft dan ook wel standaard gewoon een bolbuikje na 6 veulens.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:25

Mij lijkt dat juist een goed teken; ze moet meer moeite doen dan zonder korf en dus is ze langer bezig om dezelfde hoeveelheid binnen te krijgen. Dat is toch juist wat je wilt?

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:34

de pony van mijn moeder ging echt niet eten met een korf om!

24uur had hij geen hap gegeten, wel gedronken.
tegen ons is gezegd dat ze vanzelf gaan eten, maar de haf van mijn moeder deed het echt niet.

hij stond stokstijf in het land, zijn hoofd deed ze niet eens naar beneden.. we hebben hem afgelaten..
dan maar korter op het land en eerder naar binnen/paddoc

ik kon trouwens niet vinden wat precies komkommer doet??
(aangezien jullie het hier over hebben)
wie kan mij dat vertellen?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:42

opisop_shop schreef:
Mij lijkt dat juist een goed teken; ze moet meer moeite doen dan zonder korf en dus is ze langer bezig om dezelfde hoeveelheid binnen te krijgen. Dat is toch juist wat je wilt?

Nou, nu (zonder korf) houdt ze dus na een poosje gewoon op met eten. Met de graaskorf om stond ze de hele dag te eten.. Al met al (denk ik, heb geen grassprietjes geteld) krijgen ze nog steeds evenveel binnen denk ik. Dus ik vond dat niet echt geslaagd..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:08

jolanda20 schreef:
ik kon trouwens niet vinden wat precies komkommer doet??
(aangezien jullie het hier over hebben)
wie kan mij dat vertellen?

in 100 gram komkommer zitten 8 gram caloriën en 0 gram vet.
dus helemaal niks, bestaat ook grotendeels uit water,dus voor een dieet heel erg geschikt :j

komkommer doe ik zelf op een boterham met kaas,mijn pony krijgt het niet. :P
als ik met hem aan het freestylen ben krijgt hij als beloning gewoon een vanilla herbal paardensnoepje.
deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ok/103003/

verkijke je niet op voer.
een eczeem paard kan best brokken en muesli's eten,maar zet hem niet in ver gras,want wat het daar binnen krijgt aan fructaan(suiker) en eiwit is zo ontzettend veel meer als in zo'n snoepje! ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:30

jolanda, heb je het wel geprobeerd om een stukje appel enz erbij? Eerst in de korf wat lekkers doen, daarna via het gat iets geven en dat uitbouwen naar wat lekkers verspreid over de grond. Die van ons kregen er altijd een broodje in als we hem omdeden (vonden ze niet leuk want dan konden ze niet makkelijk vreten blijven :P ) en kregen zo ook gewoon appels, wortels, dronken uit de waterbak, zelfs uit automatische drinkbak, aten hooi en gras en ook gewoon biks uit een emmer.
Niets aan het handje hiero :)

Sanet, al zouden ze evenveel binnenkrijgen, dan verbranden ze denk ik wel meer als ze meer bewegen en eten dan wanneer ze het in de helft van de tijd binnenkrijgen. Tenzij ze in die andere halve dag veel rennen met vriendjes en daar door de korf geen tijd voor hebben natuurlijk :P

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:08

Rennen?? In het weiland.... neeeej, niet van die gekke dingen zeggen. Het gras gaat toch nergens heen? Tenzij het gras dus pootjes gekregen heeft of in de fik staat, is er geen reden om te rennen :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:12

oh wahaha speelt ze niet met soortgenootjes dan?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:47

opisop_shop schreef:
oh wahaha speelt ze niet met soortgenootjes dan?

Spelen? Nee joh... da's voor jong spul. Buiten ga je eten, en binnen ook.. of slapen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:57

haha zo kwam van de week mijn stalbaas naar me toe:'Nou suus, die van jou heeft zijn half jaar portie training al gehad'!
Halve dag bezig geweest paardje achterna zitten, haha.

Spelen doen ze hier ook weinig hoor, alleen het wat jongere spul, de rest staat alleen te vreten.

Die van mij doet ook altijd wat training in de stal, rondjes sjezen, paar x

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:07

ik zie ook nbooit wat hoor, maar hoor wel dat er in onze paddock af en toe lekker gespeeld wordt.
Dat is dan niet zozeer racen, maar wel samen klooien (in benen happen enz )

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:08

ooooooow vanavond mijn mormel weer even uitgebreid onder handen gehad.

Ik kan echt niet wachten tot de deken weer af kan en iedereen mijn mooie meid kan zien :D