Is dit een bekende deken?
Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
CarolShadow schreef:1 ding staat voor mij vast, neem geen pony/paard meer met ZE. Als ze het later zouden krijgen (dus al langere tijd in mijn bezit) ok.
Maar eigenlijk, nee, zou het niet zo graag meer doen.
Alleen al de ellende voor het dier zelf, ook al is het nog zo goed in de hand te houden met bepaalde dingen.
CarolShadow schreef:1 ding staat voor mij vast, neem geen pony/paard meer met ZE. Als ze het later zouden krijgen (dus al langere tijd in mijn bezit) ok.
Maar eigenlijk, nee, zou het niet zo graag meer doen.
Alleen al de ellende voor het dier zelf, ook al is het nog zo goed in de hand te houden met bepaalde dingen.
Citaat:ETTEN-LEUR - Staart- en maneneczeem bij paarden, ook wel zomereczeem genoemd, laat zich moeilijk bestrijden. Vooral in de zomermaanden kunnen paarden er veel last van hebben.
Natuurfreak Jos van Melick (70) uit Etten-Leur kreeg er toevallig mee te maken en hij leek een probaat middel in huis te hebben.
De aandoening wordt veroorzaakt door het steken van knutten (culicoidesmuggen). Het speeksel van deze insecten kan jeuk geven. Daardoor gaan de paarden de staart en de manen schuren. Soms ook de buik en andere plaatsen. Staart- en maneneczeem is een hot item.
Studenten van de Faculteit Diergeneeskunde te Utrecht gaan dit voorjaar opnieuw onderzoek doen. Naar een voedingssupplement als mogelijke therapie en naar de voorkeursplaatsen van de knutten op het paard.
De knutten kruisten toevallig ook het pad van Jos van Melick. "Ik verwijderde ooit bij iemand een hoornaar uit de schoorsteen. Toevallig kwam ter sprake dat de man Friese paarden had met staart- en maneneczeem. Daar had ik nooit van gehoord. Wat hij bedoelde, noemden wij vroeger thuis op de boerderij zomerschurft. We bestreden dat met afgelopen tractorolie. Dat werkte verzachtend en het was jeukverdrijvend." Van Melick werkte veel met kruiden. Onderzoeken in de fruitteelt en in de wijnbouw leerden hem dat insecten met kruiden te weren zijn. De link met het paardenongemak was gauw gelegd. De voorraad kruidensappen werd aangesproken.
"Ik gebruikte een geconcentreerde kruidencompositie met alcohol, ingedikt op zonlicht. Dat zonlicht is belangrijk. Onderzoek heeft me geleerd dat er slechts één werkelijke energie is. Zonlicht. Ik heb de Friezen met dat spul behandeld en het bleek te werken."
Van Melick zegt dat zijn middel ook preventief werkt. Maar is het euvel niet gewoon te voorkomen?
"Beginnen met een goede wei met veel kruiden erin. Geen kunstmest gebruiken en zorgen voor voldoende oppervlakte. Veel paarden hebben slechts een zandbak als uitloop."
Om zijn 'wondermiddel' te bewijzen zou Van Melick graag werken met ernstig aangetaste paarden. De activiteiten zijn ondertussen ondergebracht in een stichting (www.stichtingwerkzaamzonlicht.nl). Nadeel is dat Van Melicks sappenextract erg duur is. 155 euro voor een flesje van twintig milliliter. "Maar daar kun je wel drie seizoenen mee doen."
Nathalie84 schreef:Ik wil graag een bloedonderzoek laten doen bij mijn paard (uit reading en ZE test komt dat hij problemen heeft met zijn stofwisseling). IK wil toch graag eens laten kijken of er misschien iets (Medisch) aan te doen is en of hij misschien tekort/overschotten e.d heeft. Zo'n test lijkt me op dit moment wel zinvol. Volgens mij hebben mensen hier ervaring mee? kunnen jullie mij er iets meer over vertellen, ook qua kosten? Heb zo wie zo al een afspraak voor morgenmiddag, maar wilde vandaag nog even telefonisch overleggen met de VA qua kosten en tijdsstip afname bloed.
Sophie_Sacha schreef:AngelsDitch schreef:Dank je Sophie (tenminste zo heet jij toch?). Vind Sacha ook erg mooi! Zou het leuk vinden om weer eens nieuwe foto'tjes van haar te zien. Rij je ook wedstrijden met haar?
Wat heeft je zusje voor pony? Vervelend dat ze last heeft van ZE
haha ja ik heet Sophie :p
Ja ik rij dressuur wedstrijden met haar (nu L1+9, moet maar weer eens iets inschrijven). Ik wil ook nog springwedstrijden met haar gaan rijden. Dat is meer haar ding.
Mijn zusje heeft een shetxwelsh. Een luxere shet zegmaar (langere benen en hals, en ruimere gangen). Het is inderdaad lastig dat ze zomereczeem heeft. Het is een heel gedoe met dekens, lotions en wassen. Maar daar zal jij alles vanaf weten
Ik pb je binnekort wat foto`s, maar die moet ik dan eerst even maken!