[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:08

Ik had het een paar pagina's terug over een hele strakke eczeemdeken, en ik ben er dus achter dat dat de RHS eczeemdeken is.
Afbeelding
Is dit een bekende deken?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:36

CarolShadow schreef:
1 ding staat voor mij vast, neem geen pony/paard meer met ZE. Als ze het later zouden krijgen (dus al langere tijd in mijn bezit) ok.

Maar eigenlijk, nee, zou het niet zo graag meer doen.
Alleen al de ellende voor het dier zelf, ook al is het nog zo goed in de hand te houden met bepaalde dingen.

Tja, onze nieuwe aanwinst Wisse had het dus al.
Heeft het vorig jaar als twenter gekregen en ik kon zo aan de fotos al zien dat hij het erger had dan die van ons.
Maar ja wat wil je, als hengst in een kudde = constant kapotte dekens.
Heb de gok genomen en het pakt erg goed uit :D
Denk dat we er een super rijpaard aan zullen krijgen en ach dat gesjouw met die dekens zijn wij ondertussen al aan gewend ;)
Hebben momenteel 4 paarden staan waarvan 3 met eczeem...

Hier gaat het momenteel weer erg goed.
Wisse doet het prima met een eczeemdeken op, staat niet te schuren en heeft nergens plekjes.
Storm heeft sowieso nooit echt last en met Darren gaat het tot nu toe ook nog super; alleen net naast zijn voorpluk een kaal plekje maar dat kan ook nog van het masker komen misschien.
Ik heb goede hoop dat het dit jaar nog weer wat beter zal gaan dan vorig jaar.
Wat het verschil maakt weet ik niet; ze stonden vorige zomer op dezelfde plek en toen kregen ze zelfs nog allergitum erbij dat doe ik dit jaar niet maar desondanks zie je (op de burka's na ;) ) niet dat ze eczeem hebben.
We hebben nu wel 5 paarden op het land ipv 3 en dat is flink te merken aan de hoeveelheid gras, misschien dat dit ook wel helpt want vorig jaar stond er soms zoveel dat ze met graaskorf omliepen.
Heb ze vandaag voor een week toch even van het gras afgehaald (alleen af en toe een uurtje langs de slootkant bijgrazen) zodat het even kan bijgroeien met de regen die voor morgen is voorspeld en laat ze dan op het weiland met het langste gras.
Wisse spuit ik wel af en toe in met antidaas want hij wordt echt pissig van de vliegjes savonds en staat dat flink te stampen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:39

_Amyyy schreef:
Ik had het een paar pagina's terug over een hele strakke eczeemdeken, en ik ben er dus achter dat dat de RHS eczeemdeken is.
Afbeelding
Is dit een bekende deken?

Volgens is dit een goede deken. Op een ander forum zijn veel mensen zeer tevreden over deze deken.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:56

CarolShadow schreef:
1 ding staat voor mij vast, neem geen pony/paard meer met ZE. Als ze het later zouden krijgen (dus al langere tijd in mijn bezit) ok.

Maar eigenlijk, nee, zou het niet zo graag meer doen.
Alleen al de ellende voor het dier zelf, ook al is het nog zo goed in de hand te houden met bepaalde dingen.

Mijn vorige paard (Fries) schuurde nooit. Toen die overleed en ik op zoek ben gegaan naar een nieuw paard wilde ik ook absoluut geen eczeem-paard!!
De merrie die ik nu heb schuurt dus wel. Valt op zich wel mee gelukkig maar ik wil het zo veel mogelijk voorkomen en dus staat ze met een eczeemdeken op en smeer ik haar in. Sinds ze met deken staat schuurt ze (klop even af ;) ) niet meer aan haar manen en staart. Onder haar buik heeft ze wel kleine plekjes en reageert ze gevoelig. Maar dat is ook nog wel onder controle te houden met smeren en vliegenspray.
Baal er wel van, maar ja, het is niet anders. Ik had ook liever een schuurvrij paard gehad, maar zo heeft ieder paard denk ik wel iets. Wb de extra verzorging: dat ben ik de laatste 2 jaar niet anders gewend geweest, mijn Fries had altijd wel iets. Allemaal ouderdomskwaaltjes die een hoop verzorging/tijd/geld kostte ;)

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:36

Hey ik kom even het topic binnen vallen.

Heb even een paar vragen:
Hebben jullie de eczeemdeken met weer en wind opliggen?

Ik heb voor mijn paard een Rambo sweet itch hoody ik heb gezien dat je daar ook een speciale regendeken hebt voor eronder weten jullie waar je die kan bestellen?

Welke eczeemdekens zijn nog meer goed en betaalbaar?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:44

Ik heb de mijne nu even in haar blote billen staan. Ik moet die deken echt even wassen dus ben vanmorgen al vroeg er heen gegaan zodat ik snel kan wassen en hij vanavond weer op kan. Leek me met het weer van vandaag een geschikt dagje.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:28

Weet iemand waar je een RHS eczeemdeken kan bestellen?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:59

Ik heb de rambo en ik laat die gewoon in weer en wind op liggen. Hij is heel snel weer droog als het even regent, en hij ademt. Als je er een regendeken van gaat maken wordt alles zo klam eronder denk ik.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:02

Nou toen ik hem kocht zat er een reclame ding van rambo in de verpakking dat ze voor deze deken speciaal een onderregendeken hadden gemaakt

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:29

die zijn verkrijgbaar bij de paardendrogist :j (die waterdichte onderdeken).

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:31

Zojuist in onze krant gelezen over een nieuw 'wondermiddel' ( SOL-VHM39708) tegen zomerjeuk. Zie link:
http://www.bndestem.nl/regio/ettenleur/ ... eczeem.ece

Ik heb natuurlijk meteen even de site opgezocht, maar vind het nogal een zweverige bedoeling (de kracht van zonlicht...???). Behalve het weide-beleid vind ik het nogal wazig overkomen. Zo zou dit middel ervoor zorgen dat de vliegjes geen kans meer krijgen, maar dan lijkt het mij meer een soort van veredelde vliegenspray (155 euro voor 20 ml!!!!!!!!).
Heeft er iemand ervaring met dit middel of kan er iemand iets zinnings over zeggen?? Ik ben zelf niet zo van de alternatieve geneeswijzen, maar ben ook weer niet te beroerd om het te proberen. Maar 155 euro voor 20 ml weerhoud mij er een beetje van het meteen te bestellen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:31

Ik heb de rambo al 3 zomers in gebruik, en ik heb nog nooit de behoefte gehad aan een regendeken. Als hij nat wordt is hij een half uur later ook weer droog, zonder enig probleem. Ik behandel mijn paard met rambo gewoon alsof hij geen deken op heeft. Dan zou ik er nl ook geen regendeken opleggen.

Dus mij lijkt het geen nuttige aanschaf :n

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:34

Citaat:
ETTEN-LEUR - Staart- en maneneczeem bij paarden, ook wel zomereczeem genoemd, laat zich moeilijk bestrijden. Vooral in de zomermaanden kunnen paarden er veel last van hebben.

Natuurfreak Jos van Melick (70) uit Etten-Leur kreeg er toevallig mee te maken en hij leek een probaat middel in huis te hebben.

De aandoening wordt veroorzaakt door het steken van knutten (culicoidesmuggen). Het speeksel van deze insecten kan jeuk geven. Daardoor gaan de paarden de staart en de manen schuren. Soms ook de buik en andere plaatsen. Staart- en maneneczeem is een hot item.

Studenten van de Faculteit Diergeneeskunde te Utrecht gaan dit voorjaar opnieuw onderzoek doen. Naar een voedingssupplement als mogelijke therapie en naar de voorkeursplaatsen van de knutten op het paard.

De knutten kruisten toevallig ook het pad van Jos van Melick. "Ik verwijderde ooit bij iemand een hoornaar uit de schoorsteen. Toevallig kwam ter sprake dat de man Friese paarden had met staart- en maneneczeem. Daar had ik nooit van gehoord. Wat hij bedoelde, noemden wij vroeger thuis op de boerderij zomerschurft. We bestreden dat met afgelopen tractorolie. Dat werkte verzachtend en het was jeukverdrijvend." Van Melick werkte veel met kruiden. Onderzoeken in de fruitteelt en in de wijnbouw leerden hem dat insecten met kruiden te weren zijn. De link met het paardenongemak was gauw gelegd. De voorraad kruidensappen werd aangesproken.

"Ik gebruikte een geconcentreerde kruidencompositie met alcohol, ingedikt op zonlicht. Dat zonlicht is belangrijk. Onderzoek heeft me geleerd dat er slechts één werkelijke energie is. Zonlicht. Ik heb de Friezen met dat spul behandeld en het bleek te werken."

Van Melick zegt dat zijn middel ook preventief werkt. Maar is het euvel niet gewoon te voorkomen?

"Beginnen met een goede wei met veel kruiden erin. Geen kunstmest gebruiken en zorgen voor voldoende oppervlakte. Veel paarden hebben slechts een zandbak als uitloop."

Om zijn 'wondermiddel' te bewijzen zou Van Melick graag werken met ernstig aangetaste paarden. De activiteiten zijn ondertussen ondergebracht in een stichting (www.stichtingwerkzaamzonlicht.nl). Nadeel is dat Van Melicks sappenextract erg duur is. 155 euro voor een flesje van twintig milliliter. "Maar daar kun je wel drie seizoenen mee doen."

Mij klinkt het als geldklopperij in de oren. Waarom zou een kruidenmiddeltje opeens beter werken omdat het in de zon gestaan heeft?
En dan verwijzen ze ook nog naar het onderzoek van Utrecht om er een schijn van geloofwaardigheid aan te geven.

Weer een voorbeeld van mensen die geld willen slaan uit de ellende van eczeempaarden. Bah. _-:(

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:37

Ik wil graag een bloedonderzoek laten doen bij mijn paard (uit reading en ZE test komt dat hij problemen heeft met zijn stofwisseling). IK wil toch graag eens laten kijken of er misschien iets (Medisch) aan te doen is en of hij misschien tekort/overschotten e.d heeft. Zo'n test lijkt me op dit moment wel zinvol. Volgens mij hebben mensen hier ervaring mee? kunnen jullie mij er iets meer over vertellen, ook qua kosten? Heb zo wie zo al een afspraak voor morgenmiddag, maar wilde vandaag nog even telefonisch overleggen met de VA qua kosten en tijdsstip afname bloed.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:39

aaah hier had mijn stalbaas het gisteren over :))
weer een dorpsgek van hier die opgestaan is? :=
hij mag het op mijn pony proberen, die staat in hetzelfde dorp dus dat moet lukken
zal hij wel niet doen als hij er geen geld voor krijgt.. :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:44

Naaltje vraag het hem eens, als hij eerst een onderzoek doet op een aantal paarden en daaruit komen (nagenoeg) allemaal positieve verhalen komt dat zijn geloofwaardigheid en dus verkoop immers alleen maar ten goede!

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:45

'Geldklopperij' was ook mijn eerste gedachte, dus vandaar mijn berichtje. Mocht er iemand zijn met positieve ervaringen met dat spul dan wil ik het nog wel proberen, maar ik vind de recensies wel erg minimaal (zeg maar gerust: niet aanwezig!!)
Ik woon zelf net buiten Etten-Leur, dus hij mag mijn knollie ook wel gebruiken als proefkonijn, maar zal ie idd niet kosteloos willen doen....
Ben nu een week of drie bezig met Hippo-Ex-zema, eerst dat maar eens afwachten...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:46

hey mamabird.. de bredakant buiten etten-leur? O:)

@opisop; ben dan weer bang dat het straks juist een heel negatief efffect gaat hebben op hem := :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:50

Whaha wie weet ;)

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:54

Naaltje: Jep!! Naast het liesbos maar dan met de snelweg ertussen (staat ook een klooster naast de snelweg)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:56

je hebt peebee :D

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:16

Haha blijken jullie buren te zijn :D
Ik zoek trouwens nog een stal daar ergens O:)

Zie onderschrift ;)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:17

Nathalie84 schreef:
Ik wil graag een bloedonderzoek laten doen bij mijn paard (uit reading en ZE test komt dat hij problemen heeft met zijn stofwisseling). IK wil toch graag eens laten kijken of er misschien iets (Medisch) aan te doen is en of hij misschien tekort/overschotten e.d heeft. Zo'n test lijkt me op dit moment wel zinvol. Volgens mij hebben mensen hier ervaring mee? kunnen jullie mij er iets meer over vertellen, ook qua kosten? Heb zo wie zo al een afspraak voor morgenmiddag, maar wilde vandaag nog even telefonisch overleggen met de VA qua kosten en tijdsstip afname bloed.

Nathalie, ik heb met de allergietest super ervaringen. Ik heb mijn DA bloed laten afnemen. Mijn paard bleek allergisch voor mugjes, stof en bepaalde schimmels. Ik heb dan via de firma immunopharm in Brussel een desensibilisatiekuur gestart. Dat zijn maandelijkse injectie met datgene waar hij allergisch voor is, om hem eraan te doen 'wennen'. Bij mijn paard werkt het super. Ze heeft nog een deken op, maar verder schuurt ze niet meer. Manen en staart zijn helemaal gaaf.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:18

Sophie_Sacha schreef:
AngelsDitch schreef:
Dank je Sophie (tenminste zo heet jij toch?). Vind Sacha ook erg mooi! Zou het leuk vinden om weer eens nieuwe foto'tjes van haar te zien. Rij je ook wedstrijden met haar?
Wat heeft je zusje voor pony? Vervelend dat ze last heeft van ZE

haha ja ik heet Sophie :p
Ja ik rij dressuur wedstrijden met haar (nu L1+9, moet maar weer eens iets inschrijven). Ik wil ook nog springwedstrijden met haar gaan rijden. Dat is meer haar ding.
Mijn zusje heeft een shetxwelsh. Een luxere shet zegmaar (langere benen en hals, en ruimere gangen). Het is inderdaad lastig dat ze zomereczeem heeft. Het is een heel gedoe met dekens, lotions en wassen. Maar daar zal jij alles vanaf weten :)
Ik pb je binnekort wat foto`s, maar die moet ik dan eerst even maken!

Leuk leuk!

Inderdaad een heel gedoe. Maar moet zeggen, nu ze onder een eczeemdeken staat is het een stuk minder gedoe... hoef niet meer te smeren etc.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:23

Hemelsbreed idd in een poep en een scheet, ook toevallig..

hanneronja: je bent net te laat zeg!!! Over twee weken komt het 4e pensionpaard en dan zitten we vol!! Anders had het misschien wel iets voor je geweest. Wat zoek je precies voor stalling, misschien weet ik nog wel een adresje!!

Weer even on-topic: Ik heb net een mail gestuurd naar die zonne-god met de vraag naar onderzoek naar ZIJN product en/of ervaringen van gebruikers.... Ben benieuwd...