Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Roosmarijn_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:05

gemske, hoe gaat het met de vacht van jouw shet?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:41

Aurora heeft eigenlijk (nog) geen problemen met haar vacht. Het staat wel alle kanten op maar dat is altijd zo geweest. Ik zal binnenkort eens proberen een duidelijke foto te maken.
Afgelopen februari heb ik voor het eerst een halslijn geschoren bij d'r, was voor het eerst dat ik het idee had dat ze het te warm had (hoesten).

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 00:35

Ik heb de laatste x pagina's gelezen. Er staan echt onwijs goede tips in, bedankt! :)

Ik heb Bounty vanavond voor zijn eten zn eerste pilletje gegeven, 0,125mg.
Hoe zorgen jullie er trouwens voor dat de stukjes even grot zijn?
Het wilde de eerste keer nog niet helemaal lukken met snijden, dus ze zijn een beetje ongelijk ;)

Even een vraag:
Hoe kunnen jullie de medicijnen van de mensen-apotheek verkrijgen?
Is er geen recept etc voor nodig?

Het scheelt wel erg veel geld. Bij de DA zijn ze veel duurder..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 00:37

aan de DA een recept vragen ,daarmee naar de apotheek gaan :j

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 00:38

De dosis van Max zijn medicijnen worden ook opgehoogd! Morgen ga ik de dierenarts bellen voor overleg over de nieuwe dosering en de manier van opbouwen. Ga haar direct vragen hoe zij denk over scheren ja of nee.

Lauwsiej, ik heb geen idee hoe je dat het beste kan doen. Ik zou zelf met een scherp mesje en dan echt een zaagbeweging maken. Maar volgens mij is het wel eens eerder voorbij gekomen in dit topic, weet alleen niet meer hoe lang dat geleden is.

Over medicijnen ophalen bij de mensen-apotheek, daar weet ik niet zo veel over, weet wel dat het kan ja. :j Ben benieuwd. :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:10

Lauwsiej schreef:
Ik heb de laatste x pagina's gelezen. Er staan echt onwijs goede tips in, bedankt! :)

Ik heb Bounty vanavond voor zijn eten zn eerste pilletje gegeven, 0,125mg.
Hoe zorgen jullie er trouwens voor dat de stukjes even grot zijn?
Het wilde de eerste keer nog niet helemaal lukken met snijden, dus ze zijn een beetje ongelijk ;)

Even een vraag:
Hoe kunnen jullie de medicijnen van de mensen-apotheek verkrijgen?
Is er geen recept etc voor nodig?

Het scheelt wel erg veel geld. Bij de DA zijn ze veel duurder..

De ongelijke stukken zouden ook een reden zijn waarom ik sneller op 0,25 mg zou starten zodat je kan garanderen dat de dosis gelijk is, fluctuatie in de dosering is namelijk niet fijn! Dan ben je eigenlijk steeds een klein beetje aan het op en afbouwen als het ware..

Je moet dan een recept bij de DA aanvragen en daarmee ga je naar de apotheek.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:12

_Roosmarijn_ schreef:
De dosis van Max zijn medicijnen worden ook opgehoogd! Morgen ga ik de dierenarts bellen voor overleg over de nieuwe dosering en de manier van opbouwen. Ga haar direct vragen hoe zij denk over scheren ja of nee.

Lauwsiej, ik heb geen idee hoe je dat het beste kan doen. Ik zou zelf met een scherp mesje en dan echt een zaagbeweging maken. Maar volgens mij is het wel eens eerder voorbij gekomen in dit topic, weet alleen niet meer hoe lang dat geleden is.

Over medicijnen ophalen bij de mensen-apotheek, daar weet ik niet zo veel over, weet wel dat het kan ja. :j Ben benieuwd. :)

Hij krijgt tot nu toe een halve pil zei je dacht ik en wat is nu de aanleiding om te verhogen?

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:43

@fargo: Hele slecht vacht die steeds meer begint te krullen, weer gevoeliger voor hoefbevangenheid. Maar ik ga vanmiddag overleggen met de dierenarts. :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:48

@roosmarijn Dat zijn inderdaad wel signalen waar je weer wat mee "moet", goed dat je gaat overleggen en dat je actie onderneemt! Hopelijk doet hij het met bijvoorbeeld 0,75 mg al veel beter!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:31

@fargo: Ik denk dat het opgevoerd wordt naar een heel pilletje maar vanmiddag overleg met de dierenarts. Dus we zullen zien! :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:54

_Roosmarijn_ schreef:
@fargo: Ik denk dat het opgevoerd wordt naar een heel pilletje maar vanmiddag overleg met de dierenarts. Dus we zullen zien! :)

Dat is wel een verdubbeling van de dosis! Ik zou het opbouwen dan wel in 2 stapjes op delen van 5 dagen in ieder geval. Hoe zwaar is Max? Het is het overwegen waard om te kijken wat hij al met 0,75 mg kan, maar goed - dat ben ik dan weer ;-)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:06

@Fargo: Ik ga niet voor niks vanmiddag de dierenarts bellen hea. ;) Ik ga doen wat zij adviseerd. :j Ik bel inderdaad onderandere voor overleg over het opbouwen van de dosering en de hoogte ervan. Max is een shetlander van 95 cm, ik gok hem tussen de 200 en 300 kg. En tuurlijk is het het waard om 0,75mg te gaan doen, maar als de DA denk dat we direct naar 1mg moeten dan doe ik dat. :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:21

Denk er aan dat veel DA's niet veel ervaring hebben met cushings (en de combinatie kleine ponies helemaal!) en pergolide dosering. Misschien is jouw DA een uitzondering op de regel. Jij als baasje bent uiteindelijk natuurlijk verantwoordelijk - niet de DA ;-)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:37

Ik snap je punt wel hoor. ;) Heb al vaker mijn eigen gezonde verstand moeten gebruiken met de zorg voor deze pony. Deze dierenarts heeft zelf ook een paard met cushing, verder weet ik niet in hoeverre ze veel ervaring heeft met cushing. Maar ze heeft een 6 jarige opleiding gevolgd, dus ik neem aan dat zij wel iets meer weet over medicijngebruik en de gevolgen dan ik. :) Ik overleg gewoon graag met haar. :)
Oh en ik ben de eigenaresse niet van deze pony dus ik heb geen eindverantwoording in dit geval.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:12

Bloeduitslagen zijn deels bekend, LDH is flink verhoogd 856 ipv max 412, cpk en AF licht verhoogd niet alarmerend.
Zou noh bij Cushing kunnen passen, die uitslag komt vandaag of morgen, ben benieuwd.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:23

Natasja, fijn dat je een uitslag hebt. :) Hopelijk is er straks volledige duidelijkheid.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:23

Roosmarijn, hoe weet je dat de shet Cushing heeft?

Symptomen van Cushing hoeven niet direkt te betekenen dat de shet ook daadwerkelijk aan die ziekte lijdt. Ik vind hem aardig jong om Cushing te hebben. Ik heb hier ook wel shetten die moeilijk verharen en aanleg hebben tot hoefbevangenheid, maar die hebben geen Cushing. Veel plassen en slecht genezende wonden horen bij de ziekte, net als spierverlies, sloomheid , veel zweten, gevoeligheid voor infecties, bv een Einschuessbeen.
Ik weet eigenlijk niet anders dan dat het een probleem is dat bij oude paarden voorkomt.Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe jouw da tot deze conclusie is gekomen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:27

Haboshof: er zijn wel paarden en ponies vanaf 8 jaar bekend met cushings. Ik weet eigenlijk niet hoe oud Max is en de verdere achtergronden.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:32

Het is getest doormiddel van een bloedtest. :j
Geen extreme waardes gelukkig hoor. :) Maar helaas wordt het naar mijn idee nu wel iets erger.

Hij is inderdaad nog jong voor die ziekte maar er zijn wel meerder gevallen bekend die jong cushing krijgen. Maar gewoon is het inderdaad niet.
Ze wilde het eigenlijk nog een keer testen maar de eigenaresse vond het wel prima zo. Sinds hij de medicijnen krijgt gaat het ook stukken beter met hem qua hoefbevangenheid enzo. Dus lijkt me opzich duidelijk.

Wat betreft symptomen. Max heeft last van zijn longen, erg gevoelig voor longontsteking, ontstoken tandvlees, sloomheid (nu gelukkig niet meer), hoefbevangenheid, problemen met zijn vacht (lang, dik, met slag en slecht verharen), toegenomen eetlust, zweten. Hij is in het verleden wel eens een keer spontaan omgevallen tot 2x aan toe, maar dit hebben we nog niet helemaal kunnen plaatsen. Wel is bekend dat ze met cushing flauw kunnen vallen. Maar dat is inmiddels alweer erg lang geleden dus maak ik mij niet zo'n zorgen over.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:35

Ik zag nl. net een fototopic van hem en ik vind hem er helemaal niet ziek uit zien. Mijn ervaring is dat cushingpatienten echt lange haren hebben en een rare vetverdeling over het lijf. Wat dikkere buik en dikke nek , ruinen beginnen op merries te lijken en het haar vind ik echt duidelijk. Maar goed , ik was nieuwsgierig of ze zo jong al Cushing kunnen hebben. Ik blijf het raar vinden. Ik draai al meer dan 45 jaar mee in het paardengebeuren en zag vroeger slechts een enkel dier met deze ziekte. En nu zie je ze echt veel vaker. Je zou je haast wat gaan afvragen.Zelf heb ik meer dan 60 paarden en ponies gehad en daarvan hadden twee, ouder dan 20, Cushing, verder niet.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:40

Het zou best kunnen dat de paarden steeds gevoeliger worden voor suiker? Ik weet het niet. ;)

Max is gelukkig niet doodziek nee. Gelukkig niet! Vachtprobleem is echt van de laatste weken. Welk topic heb je gezien?

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:41

Soms raak ik even een beetje kwijt wie nou welk paard heeft hoor, maak even een lijstje voor mijzelf en wellicht ook voor anderen! ;)
Heb ik je er niet opgezet, solly! Niet expres! Heb gewoon naar de laatste paar blz gekeken! :D

Fargo - Willy (gelders)
Kimmie - Gambit (letlander)
Geerke - Pablo (
Roosmarijn - Max?? (shet)
Natasja - Cody (shet)
Lauwsiej - Bounty (new forest)
Gemske - Aurora (shet)
Nefertarie - Moonlight (KWPN)
Indy - Indy (??)
Nanda - ?? (shet)
Ilsemarie - Nordwind (haflinger toch??)
Cynthiar - Illo (fjord)

@Roosmarijn
Ik ben benieuwd wat de DA zegt! Wel een duidelijk teken dat het misschien nog niet helemaal lekker gaat.

@Lauwsiej
Idd gewoon het recept van de DA vragen en dan naar een apotheek gaan. Ik vroeg mij eerst ook af hoe dit ging en ook de vraag hier gesteld. Maar kan echt! En scheelt een hoop centjes!

@Haboshof
De symptomen die je nu opnoemt zijn wel symptomen dat ze al langer cushing hebben he!

La Vie doet het nog steeds prima, ze lijkt wel wat dikker in het haar te komen en wat langer. Maar is ook de tijd van het jaar natuurlijk. Elke morgen vliegt ze als een vrolijke muts naar buiten, paar vreugdebokjes. Dus dat zit wel goed! :)
Onze pony is 17 jaar en heeft het denk ik ook al vanaf een jaar of 13.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:42

_Roosmarijn_ schreef:
Het is getest doormiddel van een bloedtest. :j
Geen extreme waardes gelukkig hoor. :) Maar helaas wordt het naar mijn idee nu wel iets erger.

Hij is inderdaad nog jong voor die ziekte maar er zijn wel meerder gevallen bekend die jong cushing krijgen. Maar gewoon is het inderdaad niet.
Ze wilde het eigenlijk nog een keer testen maar de eigenaresse vond het wel prima zo. Sinds hij de medicijnen krijgt gaat het ook stukken beter met hem qua hoefbevangenheid enzo. Dus lijkt me opzich duidelijk.

Wat betreft symptomen. Max heeft last van zijn longen, erg gevoelig voor longontsteking, ontstoken tandvlees, sloomheid (nu gelukkig niet meer), hoefbevangenheid, problemen met zijn vacht (lang, dik, met slag en slecht verharen), toegenomen eetlust, zweten. Hij is in het verleden wel eens een keer spontaan omgevallen tot 2x aan toe, maar dit hebben we nog niet helemaal kunnen plaatsen. Wel is bekend dat ze met cushing flauw kunnen vallen. Maar dat is inmiddels alweer erg lang geleden dus maak ik mij niet zo'n zorgen over.

Goh apart. Mijn Fjord heeft ook en paar keer een soort toeval gehad. Hij leeft inmiddels niet meer. Hij was aan de voorbenen hoefbevangen en achter een Einschuesbeen en kon daardoor niet meer overeind komen.

Maar zo jong. De tumor blijft wel doorgroeien, dan heeft deze pony geen hoge levensverwachting meer. Wat sneu.
Is er al eens onderzoek gedaan hoe dit eigenlijk ontstaat? Zo'n tumor gaat toch niet zomaar groeien en net wat ik al eerder schreef, ik heb het voreger helemaal niet vaak gezien. Ik ken eigenlijk maar twee andere gevallen .

Roosmarijn, dat fototopic met zijn verzorgstertje..

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:46

La Vie heeft voordat ze bij ons kwam en nog op de manege stond (en nog geen pergolide kreeg) ook een aantal malen een aanval gehad. Ziet er erg eng uit en is helemaal niet leuk om in een kinderles met 7 kids te zien gebeuren. Gebeurde ook sneller als ze beetje bang was of schrok. Door de cushing (merk je achteraf) was ze ook heel bang. Maar dan viel ze om met ruitertje op haar rug. Je haalt dan snel kind erbij weg, probeert zadel eraf te halen en pony tot rust te krijgen.
Mensen op de manege hebben het er nog wel eens over, die ene keer in de les is een hoop mensen bijgebleven.

Sinds ze aan de pergolide zit heeft ze nooit meer een aanval gehad. Gelukkig!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:49

Oh die foto's. :) Toen ging het gelukkig nog goed ja. Maar nu helaas totaal anders. Vacht is de laatste weken behoorlijk gaan groeien en er kwam slag in. En 2 weken terug kwam de gevoeligheid voor hoefbevangenheid weer naar boven.
Zijn levensverwachting is inderdaad niet hoog helaas. Voornamelijk door zijn longen niet denk ik.
Ik heb geen idee hoe cushing ontstaat.. Iemand die het wel weet? Ik vraag me trouwens af of er wel een oorzaak bekend is.

Kennen jullie trouwens verbanden met dunne mest en cushing?

Voor Max kende ik de ziekte cushing trouwens ook helemaal niet hoor. Dus kan ook gewoon toeval zijn dat je er nooit eerder mee in aanraking bent geweest net als mij.

En het lijstje klopt wat betreft mij hoor, shet heet inderdaad Max. :)