[INFO] Mok

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:23

bedankt. ik voel me nu wel heel schdig tegenover mijn paard dat ik het gewoon goed vond, maar ik ging er van uit dat de hoefsmid er wel verstand van had. we gaan hopen op een spoedig herstel.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:13

Moet je na-gaan hoe braaf jou paard is dat die het allemaal gewoon toestaat! Houdt je ons op de hoogte van het herstel?

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:12

het is soms moeilijk in te schatten of hij pijn heeft of het niet fijn vind, omdat hij inderdaad zo braaf is. ik houd jullie zeker op de hoogte

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:53

Sterkte ermee!

Jij kon het ook niet weten, je deed je best, goed dat je hier geinformeerd hebt!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:33

Het klinkt als een on orthodoxe methode, maar wellicht doet het toch wat. Elke huidontsteking behoeft een andere aanpak tenslotte. Antibiotica, cortico's, zinkzalf, honingzalf, sudocreme, of juist helemaal niks smeren.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:32

ik ga zo weer naar mn paard, kijken hoe de betadine scrub en de sudocrem het hebben gedaan. heb zo'n grote pot van 250gram gekocht, het kost je wat maar ik hoop echt dat het heeft geholpen!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:57

hoe vaak raden jullie aan om het met betadine te wassen? heb nu 3 dagen geleden gewassen met betadine en elke dag sudocreme gesmeerd, alleen vandaag was het best wel weer vies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:20

1-malig zou genoeg moeten zijn, anders 1 keer per week, het is het belangrijkste dat het droog wordt en blijft. Wel kan je de viezigheid er met een droge doek af halen, of enkel water zonder sop, maar helemaal droog houden is het beste. Heb je de teer er afgekregen? Hoe is de mok nu?

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:37

Shanna schreef:
1-malig zou genoeg moeten zijn, anders 1 keer per week, het is het belangrijkste dat het droog wordt en blijft. Wel kan je de viezigheid er met een droge doek af halen, of enkel water zonder sop, maar helemaal droog houden is het beste. Heb je de teer er afgekregen? Hoe is de mok nu?

okee, bedankt! de restanten teer heb ik er af gewreven met een doek en water, omdat hij al bijna geen haar meer heeft (omdat ik alles bijna kaal heb geknipt) zat er niet heel veel meer. de rest van de plukken er af geknipt, maar dit was niet veel. ik kan niet echt heel goed beoordelen hoe de mok nu is, omdat er dus vandaag nog sudocrem op zat. morgen heb ik examen en moet ik werken dus heb ik helaas geen tijd om het uitgebreid schoon te maken. vrijdag zal ik het beter schoonmaken en heb ik er ook beter zicht op. ik zal dan ook even een foto maken

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:48

Ik hoop dat ik mijn vraag in het juiste topic plaats.
Zolang ik mijn paard (tinker) heb zijn er problemen geweest met rasp en mijten. Ik heb vanwege verhuizingen van mijzelf op verschillende plekken in het land op stallen gestaan met verschillende manieren van paarden houden. Van alleen paddock tot jaarrond beperkt weidegang en van basisbrok tot helemaal geen brok. Hooi ook van verschillende kwaliteiten en dit maakte nooit wat uit voor de rasp/mijt. Altijd gelezen dat je zulke paarden zo sober mogelijk moet houden en dat is ook altijd mijn intentie geweest.
Alleen nu sta ik sinds een ruime maand op een nieuwe plek met 24/7 weidegang en onbeperkt kuilgras (!!) en de rasp is opeens weg. Ik zie mijn paard ook nooit meer in de sokken jeuken en de haren beginnen weer echt lang te worden. Ik sta echt voor een raadsel hoe dit nu opeens weg kan gaan. Iemand die hier een idee over heeft? Ik wil het graag weghouden dus als ik er achter kan komen waarom het nu weg is maakt dat makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 11:31

Misschien dat de zuurgraad nu beter is, waren er op de oude stal misschien kippen en op de nieuwe plek niet? Kippenmijt komt het meeste voor bij paarden..

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:57

Hoe bedoel je dat precies met de zuurgraad?
Op vorige stal geen kippen, maar wel duiven en eenden. Kunnen die dat ook hebben?
Ik heb ook wel eens gehoord dat mijt in de bodembedekking zit. Zou het daar misschien dan mee te maken kunnen hebben?

Hebbes1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:55

Even een vraagje, ik denk dat mijn paard mok heeft. Dinsdagavond hadden we springles, nu spring ik niet zo veel. Maar woensdag had hij dikke/gevulde achterbenen. Ik dacht dat dit kwam door de springles. Nu keek ik vanochtend goed in zijn Koot en kwam ik erachter dat daar kleine korstjes zitten. Mijn paard is geen koudbloed. Hij loopt er niet kreupel op. Wat raden jullie aan om er op te smeren? En is bewegingen juist goed of heeft die rust nodig?

Hebbes1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:55

Even een vraagje, ik denk dat mijn paard mok heeft. Dinsdagavond hadden we springles, nu spring ik niet zo veel. Maar woensdag had hij dikke/gevulde achterbenen. Ik dacht dat dit kwam door de springles. Nu keek ik vanochtend goed in zijn Koot en kwam ik erachter dat daar kleine korstjes zitten. Mijn paard is geen koudbloed. Hij loopt er niet kreupel op. Wat raden jullie aan om er op te smeren? En is bewegingen juist goed of heeft die rust nodig?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:27

Juist wel beweging geven, mits hij er goed mee loopt en ik zou beginnen met sudocreme smeren.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:33

Tessebes schreef:
Juist wel beweging geven, mits hij er goed mee loopt en ik zou beginnen met sudocreme smeren.

Helemaal mee eens, zo zou ik het ook doen

Hebbes1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:59

En gewone mokzalf hebben jullie geen goeie ervaringen mee?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:20

Britta31 schreef:
Van een bokker kreeg ik de tip om Mokthee te geven.Mijn ruin liet zich niet behandelen dus drama.Echt geweldig spul.Je geeft het als thee samen met bv meusli.Het bestrijd de mok van binnen het lichaam.Echt geweldig.De kruiden heten Chevadonyll.Ik bestel het bij Chevalcare.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:57

Hebbes1993 schreef:
En gewone mokzalf hebben jullie geen goeie ervaringen mee?

Alleen goede ervaring met degene die de kliniek zelf maakt maar die is zo sterk en duur dat ik altijd eerst sudo probeer

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:30

Hey!

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen, mijn pony heeft mok. Het is een haflinger van 25, zijn sokken heb ik al afgeknipt (zo kort mogelijk). Nu heb ik me op bokt even ingelezen en ben ik zinkzalf gaan halen, maar ponylief staat 24/7 op de weide en vanaf dat hij door het (natte) gras loopt is de helft van de zalf er al af... op stal zetten is geen optie want er is maar 1 schuilstal en die kan ik niet afsluiten. Nu heb ik totaal geen ervaring met mok dus ik hoop dat bokt mij wat tips kan geven.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:42

Ik denk dat een flinke klodder sudocreme of uiercreme beter houdt dan zinkzalf.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:31

Helaas hoor ik vaak dat je sudocreme lekker dik moet smeren, maar dat is niet goed.
Doordat er zink in zit droogt het de huid uit.
En het kan gaan korrelen waardoor de huid juist weer beschadigd.
Dus smeer je sudocreme, altijd goed uitsmeren en vooral dun, totdat het helemaal opgenomen is in de huid en dan krijg je het beste resultaat.

@Luca03 miss is mudgardzalf van de paardendrogist wat voor jouw paard.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:00

Mijn paard had opeens een klein korstje in zijn kootholte. Ik heb daar toen gelijk elke dag mokzalf opgesmeerd. Gister zag ik dat zijn hele kootholtes opeens onder de korsten zitten. Kan een mokinfectie ondanks de zalf in 1 dag zo exploderen? Of zal het toch verbrand zijn door de zon? (Dit heeft hij echter nog nooit eerder gehad) Hij is afgelopen vrijdag behandeld door de fysio en die heeft ook dryneedling toegepast. Kan het daar ook een reactie op zijn, door bijvoorbeeld afvoeren van afvalstoffen? Ook is het land geïnjecteerd met waarschijnlijk varkensmest.

Ik vraag me dus af of het mok of zonnebrand is en of dat in 1 dag zo kan exploderen.
Maandag bel ik sowieso de da voor advies.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:07

heeft hij witte kootholtes? volgens mij verbranden die sneller dan zwarte/donkere. ik heb er niet heel veel verstand van verder, maar kun je dmv fotos op internet niet vergelijken waar het het meeste op lijkt?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:15

iiSunshine schreef:
heeft hij witte kootholtes? volgens mij verbranden die sneller dan zwarte/donkere. ik heb er niet heel veel verstand van verder, maar kun je dmv fotos op internet niet vergelijken waar het het meeste op lijkt?

Ja, hij heeft achter 2 witte kootholtes. Maar hij heeft nog nooit eerder last van verbrande kootholtes gehad. Wel heeft zijn weidegenoot waarschijnlijk mijt, is dit ook besmettelijk als ze alleen dezelfde wei delen?