crazygirl1 schreef:Mijn paard is kribbebijter. Hij neemt de rand van de staldeur vast en trekt daarop. Er is geen geluid van luchtzuigen, enkel de deur maakt lawaai. Is dit ook kribbebijter?
Ik heb er al veel over gelezen maar zit toch met enkele vragen. Op de weide doet hij het niet en merkte ook al dat hij het veel minder doet wanneer hij veel hooi en ander ruwvoer krijgt. Kan het zijn dat het kribbebijten door zijn (te zure) maag? Dit aangezien ik al las dat het door maagproblemen kan komen + het gedrag vaak verdwijnt als het krachtvoer verdwijnt. Bij hem merk ik dat krachtvoer zorgt voor meer drang maar het weghalen van krachtvoer doet het gedrag niet verdwijnen. Echter verdwijnt het zo goed als wel als krachtvoer beperkt wordt en het hooi/weide (bijna) onbeperkt wordt gegeven.
Daarnaast vraag ik me ook af of tandpijn hier invloed op heeft?
Bij mijn paard is dit net hetzelfde. Ik gaf hem een heel klein beetje muesli in combinatie met pavo daily plus zodat het niet zoals krachtvoer zou zijn. Echter, begint hij dan steeds te luchtzuigen. Hij staat nu niet veel in het werk waardoor hij dit dus enkel krijgt waneer hij gewerkt of zal werken. Anders heeft hij gewoon te veel energie. Hij luchtzuigt wel minder dan wanneer hij dagelijks zijn porties kreeg.
Qua tandpijn weet ik het niet. Mijn paard krijgt jaarlijks een behandeling en laatst was het toch echt wel nodig, veel scherpe kantjes. Maar hij ging er niet meer door luchtzuigen.