[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:46

crazygirl1 schreef:
Mijn paard is kribbebijter. Hij neemt de rand van de staldeur vast en trekt daarop. Er is geen geluid van luchtzuigen, enkel de deur maakt lawaai. Is dit ook kribbebijter?

Ik heb er al veel over gelezen maar zit toch met enkele vragen. Op de weide doet hij het niet en merkte ook al dat hij het veel minder doet wanneer hij veel hooi en ander ruwvoer krijgt. Kan het zijn dat het kribbebijten door zijn (te zure) maag? Dit aangezien ik al las dat het door maagproblemen kan komen + het gedrag vaak verdwijnt als het krachtvoer verdwijnt. Bij hem merk ik dat krachtvoer zorgt voor meer drang maar het weghalen van krachtvoer doet het gedrag niet verdwijnen. Echter verdwijnt het zo goed als wel als krachtvoer beperkt wordt en het hooi/weide (bijna) onbeperkt wordt gegeven.

Daarnaast vraag ik me ook af of tandpijn hier invloed op heeft?

Bij mijn paard is dit net hetzelfde. Ik gaf hem een heel klein beetje muesli in combinatie met pavo daily plus zodat het niet zoals krachtvoer zou zijn. Echter, begint hij dan steeds te luchtzuigen. Hij staat nu niet veel in het werk waardoor hij dit dus enkel krijgt waneer hij gewerkt of zal werken. Anders heeft hij gewoon te veel energie. Hij luchtzuigt wel minder dan wanneer hij dagelijks zijn porties kreeg.

Qua tandpijn weet ik het niet. Mijn paard krijgt jaarlijks een behandeling en laatst was het toch echt wel nodig, veel scherpe kantjes. Maar hij ging er niet meer door luchtzuigen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:48

Coentjuh schreef:
Ik vraag me af: is er verband tussen het water drinken en luchtzuigen? Drinken luchtzuigers minder dan het gemiddelde paard?

Een vriendin van mij in een andere manege vertelde mij dat er daar ook een luchtzuigertje staat. Deze paarden staan veel op stal. Hij kreeg een luchtzuigband om en als reactie begon hij nét heel veel te drinken. Of dit een medische reden had of eerder een soort van bezigheidstherapie was, weet ik niet.

Ik merk zelf op dat mijn paard minder drinkt. Maar niet dat het verschil enorm groot is met de andere paarden.

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 22:26

omdat het pijn doet, daarom. Die band veroorzaakt inwendige wonden.. Dat zie je niet tot het te laat is. Water verkoelt/verzacht de wond.

Vooral omhouden die band.. Arm dier.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:39

Anya schreef:
omdat het pijn doet, daarom. Die band veroorzaakt inwendige wonden.. Dat zie je niet tot het te laat is. Water verkoelt/verzacht de wond.

Vooral omhouden die band.. Arm dier.

Ze hebben het opgelost door de automatische waterbak af te sluiten en een emmer te plaatsen in de box..ik ben ook niet voor die banden.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:59

En de band is nu af hoop ik?

Ik heb het idee (weet het niet zeker) dat de luchtzuigers die ik ken - gelukkig zonder band - minder drinken dan de gemiddelde paarden. Is er een verband?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:22

Coentjuh schreef:
En de band is nu af hoop ik?

Ik heb het idee (weet het niet zeker) dat de luchtzuigers die ik ken - gelukkig zonder band - minder drinken dan de gemiddelde paarden. Is er een verband?

Geen idee, ik sta niet op die manege, ik zie die vriendin af en toe eens.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:35

Geven jullie dan geen krachtvoer? Of hoe lossen jullie het op?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 00:12

Ik geef nu de voeding die ik heb in functie van arbeid, dit maakt al een verschil voor mijn paard. Ik twijfel om eventueel het volledig af te schaffen de muesli en de pavo plus. Ik vraag me dan alleen af wat ik hem kan geven ter aanvulling van vitaminen en dergelijke.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:15

Ja ik geef wel krachtvoer en best veel op
I
1 kg flexible move oli rijke brok voor oa induline resistente paarden.
1 kg spelt moeten ze ontzettend goed op kauwend
0, 5 kg .muesli
En omdat ze te mager waren.
2.5 schep geweekte pulp.

Ik kwam er achter dat mijm paard toch echt het krachtvoer voor zijn werk nodig heeft

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 17:49

Ik geef gewoon krachtvoer. Mijn luchtzuiger drinkt niet meer of minder water dan mijn niet luchtzuigende andere paard. Ik geef alleen wel veel ruwvoer en heb een luchtzuigplek gemaakt.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:43

Dat probleem heb ik ook, zonder krachtvoer zal het niet lukken. Hij blijft niet op gewicht en heeft de energie nodig. Hij krijgt nu halve emmer kuil en 1.5 basis muesli

Het is zo dat ik hem over 3tal maanden ga verhuizen. Hier zijn gloednieuwe stallen en heb dus geen zin dat Mr ze afbreekt door de deur er af te trekken :s Dus dacht er aan om hem op stal enkel hooi en biet/mais/luzerne (iets waardoor hij veel kauwt + dikmaker, zal afhankelijk zijn an wat verkrijgbaar is). Indien krachtvoer nodig zou zijn, zou ik dit geven wanneer hij op de weide is, op weide doet hij het niet. Als hij dan op stal komt, kan hij hooi/stro eten (om verveling tegen te gaan) en dan doet hij het niet/amper.. Hopelijk kan ik het zo beperken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 23:02

of je maakt een luchtzuigplek. Heel geschikt zijn de veiligheidsrekjes die verkopen om drinkbakken heen. Op hangen, met touw omwikkelen en lekker laten zuigen. Door het touw (Dat je af en toe moet vervangen) beschadigen ze de tanden niet. En ze blijven van de andere stalplekken af ...

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:09

Heb je een foto? zie niet zo direct wat je bedoelt?
Hoe zorg je ervoor dat hij daar op zuigt en niet op de rest? Zijn deur is nu vol cribox maar toch blijft hij de deur gebruiken, terwijl zijn gemetselde/stenen voerbak ook zou kunnen. Bij vorige eigenaar was er tralis dus kon hij niet op de deur, daar deed hij het op de voerbak.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 23:17

Voerbak is te hard.. dat voelt niet fijn. Nee ik heb nu geen foto. Maar zoek bij beschermrek drinkbak van Agradi en daar staan ze wel.

Je kunt ook rubber op je deur aanbrengen.. Dan blijven de tanden heel en de deur ook.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:26

Er hangt momenteel rubber op, net om tanden en deur te besschermen. Maar helaas trekt hij telkens op de deur en na enige tijd komt de deur gewoon losser te staan :s Dus zou het liever beperken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 23:32

maak een makkelijkere luchtzuigplek. Met zo'n rekje. Mijn luchtzuiger doet het alleen nog daar ;)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:54

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:55

nou de mijne doet het dus daar niet op gelukkig toe
ik heb alleen de fout gemaakt hem een paar dagen een plukje zo mooi uitziend kuil te geven en meneer heeft weer last van zijn maagje gelijk wat zeurder met aan singelen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 23:55

JA.. omwikkelen met touw (bovenrand). op tijd vervangen.. En zo laag hangen dat ze de bovenhalsspier trainen. Scheelt weer een onderhals die je weg moet rijden ;)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:00

ik heb het misschien een beetje onvriendelijker gedaan.. ik heb eerste een kuur maagcompositum geven half verwegen heb ik dat ding rond de waterbak bevestig en ingesmeerd met cribboks. vervolgens heb ik er van dat grijze isolatie spul om gedaan en vast gezet met tyribs..
en meneer heeft er nooit meer na omgekeken.

al die tijd had hij geen voer bak en deze hangt nu weer op ook speciaal met een ronde rand deze heb ik wederom gaatjes in geboord isolatie spul en cribboks er om heen en vast gezet met tyrebs en ook hier kijkt hij niet meer na om
dit heb ik past gedaan toen ik zeker wist dat hij het zuigen niet meer nodig had voor zijn maag en bij mij werkte het wel.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:03

Ik las een paar pagina's eerder dat kuil heel zuur is en dus maagpijn kan geven en dus luchtzuigen kan versterken. Maar hij kreeg 2 maand geleden evenveel kuil en toen deed hij het minder. Toen kreeg hij echter meer hooi en gras, misschien zorgde dit voor een betere balans in zuurtegraad. Misschien zoals Hutch, maag eerst behandelen?

Ideaal zou 24/7 zijn want op weide doet hij het niet. Maar dat heb ik ook al geprobeerd en Mr staat niet graag 24/7 buiten, hij wil toch enkele uurtjes op zijn veilige stal :)

Verdwijnen zal het nooit (vrees ik) maar ik wil het beperken.
Op zijn vorige stal deed hij het amper op de deur maar bij stress ging hij op touw trekken dus dat vnd ik niet erg. Maar de deur (de scharnieren), ja die gaat het niet houden :/

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:06

per pak kuil kan de zuurgraad ook nog verschillen daarom laat ik me zo af en toe verlijden en zie ik aan mijn paard al het wel of niet ga en dan verhoog ik de dosis maagcompostum gelijk. zo als nu krijgt hij weer geen kuil meer ik was te gul er mee nu moet hij weer maanden wachten

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:43

Heeft er iemand nog wetenschappelijke onderzoeken ivm luchtzuigers?
Ik lees vaak dat iets wetenschappelijk bewezen is maar dan zonder de bron... Zoals dat niet inslikken van lucht. Ik vind het heel interessant allemaal daarom zou ik het zelf ook eens willen lezen.
Als iemand me kan helpen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 18:05

In één van de eerste topics op bokt heb ik alle onderzoeken in het Engels hier naartoe gekopieerd en deels zitten vertalen. O.a. het niet inslikken van lucht. Zoek op windsucking, endoscopie e.d. bij de zoekfunctie, dan kom je ze tegen. Met bronvermelding.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:13

Bedankt!