PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:59

Sinds een paar dagen begonnen met Equi-xcel myo care en sinds gisteren daarbij de sports & leisure balancer van Equi-xcel. Voor mij zit alles wat mijn paard nodig heeft in dit voer, ik voer enkel nog mangaan bij van discountfutter, 30 gram keltisch zout en ik heb 250 gram Agrobs alpengrun mash om de myo care poeder en het zout doorheen te mengen. Ik merk al een duidelijk verschil bij mijn paard. Ze zit veel zachter in haar spieren, is blijer en al minder narrig naar de andere paarden in haar kudde.

Voorheen kreeg ze Marstall Force, Alpengrun mash, Alpengrun musli en zeoliet poeder. Ik wist namelijk nog niet dat ze PSSM heeft. Wel vermoedens omdat ik helaas al ervaring heb met mijn oudste merrie die ook PSSM heeft. Enkel heeft deze merrie weer andere symptomen. Maar na constatering van degene die haar behandelt is het wel duidelijk dat ook zij waarschijnlijk wel PSSM heeft.

De oudste is getest op n/P3. Mn jonge laat ik voorlopig niet testen, maar we kijken aan wat ze doet op dit management. Maar uiteindelijk wil ik wel graag weten welke versie ze dan heeft natuurlijk, dus die test komt er wel. Mijn oudste merrie zet ik morgen ook over op Equi-xcel. Ik heb goede hoop dat dit voor ons enorm gaat helpen. Alleen al dat ik niet 8-10 verschillende potjes heb staan voor alle benodigdheden is al winst.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:52

Zijn er hier meer mensen die hun pssm2 paard niet meer rijden? Ik vind die van mij gewoon te slecht om te rijden en merkt dat hij ook niet happy is tijdens de training. Ik train hem overigens al jaren niet meer maar had hem laatst weer opgepakt. Omdat ik op Facebook-groepen vaak lees dat pssm2 paarden juist wel getraind moeten worden en dat ze daar beter van worden. Ik vraag me inmiddels af of dat niet de wens van de ruiter is. Je heb immers te maken met een in meer of mindere mate ziek paard. Hoe staan jullie daar in?

Tinkermuts

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 13:00

Wij zijn aan het afbouwen, komende week gaat ie mee naar drenthe, daar ga ik vnml aan de hand wandelen en daarna stop ik helemaal met rijden, soort afscheids weekje
Al eerder geprobeerd maar werd ie heel sip van, maar vind hem nu te hard achteruit gaan.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 13:48

Mijn oudste PSSM-er staat nu bijna een jaar stil. Daarvoor deden we wekelijks een rustig ritje. Ik kreeg haar niet gemanaged. Nu mijn jonkie zo enorm opknapt (binnen anderhalve week al!) door het voeren van de sports & leisure balancer icm de myocare van hetzelfde merk en een handje keltisch zout ben ik dit ook mijn oudste gaan voeren sinds 3 dagen. Als het voer goed aanslaat dan ben ik zeker van plan om haar terug in het werk te zetten.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:03

Mijn paard wordt heel slecht als ze niet getraind wordt. Scheef, stijf en boos. Ik heb een jaar niet gereden want ik was zelf kreupel en ik vind mezelf te zwaar maar ze wordt wel meerdere keren per week getraind. Vanaf de grond dus nu in dit geval.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:13

Als ik die van mij vanaf de grond train (zijgangen aan een kaptoom) dan wordt hij heel bijterig. Ik maak daar uit op dat het niet oké is voor hem.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:29

Hier de meeste baat bij wandelen in het bos met ik ernaast op de step. Dan doen we wat lichte intervaltraining en kunnen ook galoperen. Het recht toe en recht aan vind mijn paard veel prettiger. Af en toe werken we aan de hand in de bak, vind mijn paard minder prettig.
Belangrijkste wat we 3-4 keer per week doen zijn de buigoefeningen aan de hand en de beenoefeningen. Ik noem het een Nederland in Beweging voor paarden :D

Wat ik me nog afvroeg. Bij mijn paard zie je heel erg de lijnen in zijn achterhand. Is dat een typisch pssm ding? Zal er vh weekend eens een foto van maken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:17

maartje0987 schreef:
Als ik die van mij vanaf de grond train (zijgangen aan een kaptoom) dan wordt hij heel bijterig. Ik maak daar uit op dat het niet oké is voor hem.

Grappig de mijne doet het fantastisch op zijgangen. In het begin moest ze even ergens doorheen maar ik had al snel dat dat een deeltje fysiek was = een beetje lastig en een groot deel mentaal = ik wil dit niet want ik kan dit niet. Heb ik nooit gekund dus nu ook niet. Als ik nu eens denk we gaan het vandaag kalm aan doen dan krijg ik ineens een kont naar me toe waarmee ze aangeeft dat we toch echt wel wat zijgangen moeten doen vandaag. Ze weet zelf heel goed dat dat fijn voelt voor haar lijf. Heel grappig blijf ik dat vinden. De mijne gaat dan weer niet goed op lange stukken rechtuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:28

Ik kom even binnenvallen hier. Ik heb flink teruggelezen en kwam ergens tegen dat er ook een sneltest is voor Pssm2. Ik kan hem alleen niet vinden op de pagina van Generatio.
Weet iemand of deze test nog bestaat? Anders bestel ik de gewone, maar snelle antwoorden zouden heel fijn zijn.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:05

maartje0987 schreef:

Wel grappig dat je dit zo ziet. Ik train mijn paarden altijd vanaf de grond voordat ik opstap en mijn ervaring is dat ze het allemaal gaan doen (het bijten). Ik train niet met kaptoom, maar heb ze vast aan de buitenteugel, soms beide teugels, of soms heb ik ze meer bij de hals in een soort ring die ik maak om de hals. Zodra het moeilijk wordt, dan gaan ze allemaal bijten. Ik zie dit als een uiting van moeilijk, ik voel dit in mijn lijf.

Vergeet niet dat ze dat dus echt wel voelen, en ik denk soms dat we te licht denken over hoe moeilijk bepaalde oefeningen al zijn voor een paard. Met mijn PSSM'er doe ik meer wijkende oefeningen, en het andere paard krijgt meer travers, renvers achtige oefeningen en hij gaat al richting piaffe achtige passen. Het leuke is bij hem, dat na moeilijke passen, hij echt trots lijkt te zijn en dan heel zachtjes hinnikt. :o Ik heb trouwens altijd wortels als beloning voor moeilijke passen. Maar ook hij kan me soms lelijk bijten als ik niet oplet. Ik bestraf dat dus nooit, het is een uiting van en ik moet handiger zijn zodat hij me niet te pakken krijgt. Met jas aan gaat het goed, maar ik de zomer met hemdje kom ik nog wel eens met blauwe plekken thuis :')

Maar ik zie hoe goed dit werk mijn paarden doet, dus daarom doe ik het. Het helpt me echt bij het rijden daarna. Met mijn PSSM paard vind ik het echt wel eens lastig. Als hij in een slechtere periode zit, beweegt hij minder graag en wil hij me ook niet laten opstappen. Dan voel ik met toch wel eens schuldig dat ik toch opstap. Maar ik weet dat hij na 10 minuten/kwartier beter wordt, gaat ontspannen, gaat briesen enz. Dat hij na de training zich beter voelt. Maar dat kan hij natuurlijk niet overzien. Toch vind ik die perioden echt wel eens lastig en ben ik blij dat ik goede hulp heb.

Maar in een slechte periode hem stil zetten is niet te doen. Hij wordt dan echt een draak, boos op alles en iedereen, schrikkerig enz. Hij is inmiddels ook alleen op een paddock, omdat hij zo gemeen naar andere paarden kan zijn in zo'n periode. Als ik hem rustig en voorzichtig door blijf trainen dan gaat het wel.

Training van PSSM paarden moet altijd functioneel zijn, dus dat verbeteren wat gespannen is of stijf. Maar ik train mijn beide paarden zo, dus de draak gaat gewoon in het normale programma mee. Ik train hem om de dag, dus nooit 2 intensieve trainingen na elkaar. Soms wel eens een stapritje of wat anders, of alleen even goed over de rug, schoudervrijheid rijden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:03

Zo ervaar ik dat bijten ook Esperanza. Toen ik bijvoorbeeld begon met de Masterson Methode (dan vraag je de aandacht naar plekken in het lijf die vast zitten en daar te gaan releasen) werd ik in het begin echt door de bak gesleurd of werd ik gebeten. De methode is niet anders dan je vingers minimaal op de huid te leggen (alsof je je vingers op een hele eidooier legt en die heel wil houden) en als dat te gevoelig is houd je je handen een paar cm van de huid. Er waren zóveel gevoelige plekken en bij alles zei mn paard: hier is het te gevoelig ik wil dit negeren ipv aandacht naar brengen en loslaten.
Idd aan mij de taak om er dan dus anders mee om te gaan en het op te bouwen tot je uiteindelijk wel op de huid kan. Want je kan er wel niets mee doen, maar dan wordt het ook niet beter.

Ik werk ook via r+, mijn paard gaat ook zachtjes hinniken als hij iets moeilijks goed heeft gedaan, zo aandoenlijk!

Dit zijn trouwens de lijnen op de achterhand die ik bedoelde, zijn dat pssm lijnen of is dat gewoon?
Afbeelding

Afbeelding

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 16:21

De temperatuur gaat komende week onder 10 in de nachten. Leggen jullie dekens op?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:09

Ja!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:28

Ik ga zeker toedekken, dag zomer…

Ik moet nog even kijken of het de summerseries met rugliner wordt of direct de regendeken, maar dat hangt van overdag af

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:36

Mijne met pssm1 staat met pensioen en deed ik voorheen gedeeltelijk scheren, zelfs in de zomer. Zij heeft het altijd te warm.

Dekens heeft ze een hekel aan dus aangezien ze nu toch niet meer werkt ga ik deze winter zonder proberen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:39

Mijne had het ook altijd te warm en enkel een regendeken was altijd genoeg en hoefde pas vanaf een graad of 6. Sinds vorig jaar is dat toch wel vanaf 15 graden geworden. Maar goed, hij is nu 22 jaar, dat kan er ook mee te maken hebben.

Heb voor nu nog wel een bucas freedom light gekocht. Nog net ff wat dunner, lijkt me voor nu fijner dan een zware ballostic nylon deken.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:22

Die van mij staan onder een spacer van Nika. Dichte bovenlijn en mesh daaronder. Zag dat het rond de 7 graden wordt in de nachten. Dus dan wordt het een 50 grams outdoor deken. Had de hoop dat ik ze een tijdje onder de Nika kon laten en niet elke ochtend en avond hoefde te gaan wisselen, maar helaas. Met 24/7 buiten moeten ze in de nachten wel een warme deken op.

JillAthos92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 02:20

Love_Mirra schreef:
Ik kom even binnen vallen in dit topic. Ik lees veel over L-glutamine. Ik vraag me af wat de dosis dan is? Paard 500kg 4 maatschepjes vertelt Google. Maar hoeveel is dat dan? Voor degene die het ook geven; hoeveel geven jullie daarvan?

Ik wil dit ook aan me pony geven vraag me alleen af wat is een goed merk en hoeveel moet je dan geven idd aan een paard 500 kg ?

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:29

Interessant. Hoe vaak en hoe lang train je dan Esperanza?

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:31

JillAthos92 schreef:
Love_Mirra schreef:
Ik kom even binnen vallen in dit topic. Ik lees veel over L-glutamine. Ik vraag me af wat de dosis dan is? Paard 500kg 4 maatschepjes vertelt Google. Maar hoeveel is dat dan? Voor degene die het ook geven; hoeveel geven jullie daarvan?

Ik wil dit ook aan me pony geven vraag me alleen af wat is een goed merk en hoeveel moet je dan geven idd aan een paard 500 kg ?

Ik heb het een tijdje gegeven voor een paard met buikklachten (geen pssm) en ik gaf 2x daags 10 gram. Je moet het niet met een maaltijd geven want dan wordt het niet goed opgenomen. Ik kocht het bij bulk.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:48

Update over de Equi-xcel. We zijn nu 1,5 week bezig met dit voer. Mijn paard is onlangs gaan staken bij aanstappen en aandraven. Ik zag een pivot in haar halsspier sindskort en haar spieren waren stijf en hard. Nu na 1,5 week begin ik mijn ‘oude’ paard weer terug te krijgen. Elke dag zie ik verbeteringen. Inmiddels slaapt ze weer languit, ijsbeert ze weer langs het hek tot ik haar opgehaald heb als ze me heeft zien aankomen ipv dat ze wegliep als ze me aan zag komen. We kunnen weer zonder staken aanstappen en aandraven en haar spieren zijn mooi zacht weer. Ik ben echt mega blij met deze vooruitgang! M’n andere paard (getest op N/P3) staat met pensioen omdat ik haar niet gemanaged kreeg omdat ze poeders door haar eten vies vindt. Een poeder ging nog wel, maar meerdere dan at ze helemaal niks meer. Ook zij staat nu op Equi-xcel en ik heb goede hoop dat zij met een tijdje ook weer rustig wat kan gaan werken. Ze zijn beiden dol op dit voer. Zo fijn ook dat het voor mijn paarden nu een slobber is van agrobs met de brokjes en 1 poeder ipv voorheen bij mijn oudere merrie alles los moeten kopen en voeren. Het scheelt ook enorm in kosten zo :-)

Voor nu ga ik nog niet testen. Maar ik wil uiteindelijk wel een test doen om te weten welke vorm ze heeft.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 22:19

Vraagje over de pssm2 test. Kunnen de losse varianten al apart getest worden. Door afstammeling heeft ze kans op volgens mij p8, de rest is allemaal negatief door afstamming. Dus 1 enkele test zou alleen maar nodig zijn

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:32

Floortje_NL schreef:
Mijne met pssm1 staat met pensioen en deed ik voorheen gedeeltelijk scheren, zelfs in de zomer. Zij heeft het altijd te warm.

Dekens heeft ze een hekel aan dus aangezien ze nu toch niet meer werkt ga ik deze winter zonder proberen.

ik kom ook weer even binnenvallen (al lees ik alles wel trouw mee), maar Es gaat ook op pensioen. Die vertrekt als het goed is eind van de maand richting Frankrijk. Het klimaat is er beter, 24/7 buiten en weer met vriendjes. Ik heb toen in dit topic mijn twijfels gedeeld wat betreft verkoop, inslapen of houden. Optie 1 was geen optie, maar 2 voelde ook te vroeg. Dit is het uiteindelijk voor ons geworden. Hij blijft van mij, maar dan minder kosten en ook het emotioneel slopende eraf.

Het houdt mij nu continu bezig. Hij staat overigens ook vanaf november vorig jaar alweer zo goed als still. Toen gingen we enorm lekker en toen heeft hij een glijder of iets gemaakt, waardoor hij stram werd. Vanaf dat moment hebben wij het niet meer op kunnen pakken. Deels omdat de glijder weer veroorzaakte dat zijn PSSM daarna opspeelde en ik eigenlijk ook op dat moment geknakt werd. We blijven gewoon tegen een muur aanlopen. 1 stap naar voren, 5 naar achteren. Het helpt ook niet mee dat je dan ineens single wordt en een PSSM'er behoorlijk in de papieren loopt.

Voor nu heb ik rust gevonden. Dit is nog wat ik hem kan bieden, waarbij ik ook mijzelf niet voor het hoofd stoot en nog recht in de spiegel kan aankijken (met verkoop zou me dat echt niet lukken). Ik vind het ook fijn dat hij niet zulke winters meer hoeft te hebben en vooral dat hij als enorm sociaal, blij ei dan weer met vriendjes loopt. Nu liep hij tot ongeveer een maand geleden wel met een ander paard die ook niet op gras mag, maar tegenwoordig zit er een touwtje tussen omdat ze teveel speelden - andere paard is erg blessuregevoelig - , dus ze kunnen elkaar alleen nog kriebelen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 10:13

Maar hoe gaat dat dan met de suplementen als hij daar staat?
En welke kosten zitten eraan, mag per pb

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 18:01

Tinkermuts schreef:
Dat gezegd hebbende, ik heb de cbd olie besteld in de hoop dat dit misschien die laatste strohalm is.

Ben heel benieuwd hoe die van jou het erop gaat doen. Hou er rekening mee dat je een weekje aanloop hebt voordat je echt effect gaat zien.