[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:03

Geef nu al een paar jaar geen losse magnesium meer ben gewoon op gaan letten wat ik geef met voer. Dus dat het calcium/fosfor in goede verhoudingen is.

Alleen nu wel gemerkt dat pony soms behoefte heeft aan extra calcium, maar dan geef ik gewoon een beetje extra luzerne.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:29

Bij ons kwartje zaten we met vage kreupelheid als belangrijkste symptoom van tekort. Bloedonderzoek geeft alleen een algemene richtlijn, een individu kan daar best flink van afwijken.
Wij merkten dat als we te weinig gaven, die vage kreupelheid terugkwam. Bij hem was trouwens de winter zijn "betere" seizoen, in de zomer was hij veel moeilijker te reguleren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:09

Mbt magnesiumtekorten zie : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... ekort.html

Je kan een magnesiumtekort helaas niet zo snel in het bloed zien ( pas bij hele grote tekorten te zien in het bloed ). Beter kan je het herkennen aan kenmerken zoals genoemd in bovenstaand artikel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 13:24

Dank je wel.
De symptomen op zich herken ik hem niet meteen in, buiten het schrikkerige en gevoelig bij aanraking dan. En wat ik me dan ook zit te bedenken is dat hij dit dan toch altijd zou moeten hebben? Want het is al jaren hetzelfde.. in de herfst begint het, wordt alleen maar erger en éénmaal de lente daar is is het ook weer over en heb ik de hele lente/zomer geen problemen met hem. Dat vind ik zo gek.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:28

Mijn paard met aanleg voor maag- darmzweren heeft hetzelfde. In een goede volle wei in de lente en zomer heeft hij veel minder last en in de herfst gaat het steeds minder goed. Voor mij dus niets raars aan wat jij beschrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:52

Mijn grote paard met magnesiumgebrek had voordat ik het dagelijks ging geven ook elk jaar een winterdip / aanval van overmatige stress, dus het kan zeker wel.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 18:44

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:38

Roosje zou vandaag aan de pillen beginnen, vind ik haar vanmorgen hoefbevangen in de paddock met voeren....
Ben zo netjes, zo strak op t voer, zo veel mogelijk beweging (binnen haar kunnen ivm artrose, peesblessure en operatie eerder dit jaar). Gister helemaal niet op t land geweest. Maar dus toch raak....

Vanmorgen dus 1/8e pilletje er in (pillensnijder is een ideaal ding!), dierenarts pijnstillers + ontstekingsremmer gespoten en komende dagen verder op de metacam. Vanmiddag en vanavond leek ze heel wat, maar dat was op pijnstillers dus geen helemaal eerlijk beeld. Ben benieuwd hoe het komende week zich gaat ontwikkelen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:39

Welke pillensnijder hebben jullie? Want die van mij is echt een onding.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:02

Hier bij de DA drogist gehaald.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:28

Ik bij de apotheek

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:46

Dennis schreef:
Roosje zou vandaag aan de pillen beginnen, vind ik haar vanmorgen hoefbevangen in de paddock met voeren....
Ben zo netjes, zo strak op t voer, zo veel mogelijk beweging (binnen haar kunnen ivm artrose, peesblessure en operatie eerder dit jaar). Gister helemaal niet op t land geweest. Maar dus toch raak....

Vanmorgen dus 1/8e pilletje er in (pillensnijder is een ideaal ding!), dierenarts pijnstillers + ontstekingsremmer gespoten en komende dagen verder op de metacam. Vanmiddag en vanavond leek ze heel wat, maar dat was op pijnstillers dus geen helemaal eerlijk beeld. Ben benieuwd hoe het komende week zich gaat ontwikkelen.

Oh Dennis wat balen. Hoop dat de prascend ook wat kan doen. Ik hoor toch wel meer verhalen van cushingers ondanks streng voerbeleid, niet op het gras etc. toch bevangen worden. Lijkt mij dan toch dat de cushing het veroorzaakt en niet het voer.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:47

Hier zal het ook wel door de cushing (en/of insuline resistentie) zijn. Gaat de hele zomer goed (max 3 uurtjes gras met korf, rest van mijn pony's ook max 3 uurtjes zonder korf, ik heb de helft van mijn land nog knie hoog gras staan), je krijg de diagnose, wacht een paar dagen met pillen ivm wedstrijd zaterdag en dan foute boel......
Ze is 8 jaar geleden ook eens bevangen geweest (toen 24/7 op het land, net als al mijn pony's toen), maar lang niet zo heftig als nu.

Gister heb ik haar overeind moeten dwingen. Na de pijnstiller van de dierenarts scharrelde ze gister middag en avond wel redelijk. Gister avond nog een shotje metacam. Vanmorgen weer, maar vanmorgen liep ze niet zo super.
Ze zou deze week opnieuw beslagen moeten worden (goed bijhouden ivm peesblessure en artrose), maar dat moet maar even uitgesteld worden. Ik red het zelf net aan als alles mee zit (heb 3 maanden terug nieuwe kruisband gekregen na een ongelukje), maar als Roos slecht op 1 been kan staan ga ik dat zelf niet redden. Dus het blijft er eerst nog maar ff onder zitten, en dan zien we volgende week ofzo wel of ik ze er onder uit haal en haar bekap(en eventueel op schoenen comfortabel hou) of dat ze wel weer opnieuw beslagen word.

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:59

Hier ook een pony (shetje, 9 jaar) met cushing en insulineresistentie. Afgelopen zomer ineens bevangen terwijl ze netjes op gewicht was, wel op het land maar dan met graasmasker (hierna is ook de diagnose cushing en insulineresistentie gesteld).
Nu was ze net na bijna anderhalve maand op metacam (heel langzaam afgebouwd) er vanaf, twee weken helemaal goed, en van de week ineens weer accuut bevangen, 's ochtends niks aan de hand, 's middags bevangen. Terwijl ze op een paddockje staat zonder dat ze bij gras kan en enkel hooi krijgt..

In het verleden, toen ze nog mij verzorgpony was is ze ook 2 keer bevangen geweest maar dat was dan door verschrikkelijk dom weidebeleid van de eigenaar die helaas niet naar mij wilde luisteren. Na afgelopen zomer ook foto's laten maken, en helaas ook een gekanteld hoefbeen te zien, dus ik hoop dat we haar er nu sneller bovenop krijgen dan van de zomer, dat duurde in het begin écht lang, vooral in verhouding met wat ik van haar gewend was uit het verleden als ze bevangen was..
Meteen weer laten bloedprikken om de acth waardes te checken, maar die waren nu juist in orde..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:08

Wat een ellende he......
Je kan je schoenen nu ook gebruiken om haar wat te ontzien. Eventueel met een zooltje (kan ook een stukje vloerbedekking uit geknipt zijn) er extra in voor nog meer demping.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:54

Balen van de hoefbevangen pony's, hopelijk snel beterschap!
Lijkt me zeer frustrerend als je zo je best doet en het nog mis gaat...

Hier zijn we vandaag aan de monnikspeper gegaan. Hoeveel tijd zou zoiets nodig hebben?
Uiteraard was er vandaag totaal niks meer aan de hand. Zonnig, 25 graden, bijna geen wind en een super fijne buitenrit van 2.5 uur gedaan, terwijl ze overal aan het hooien waren en noem maar op.

En nu zat ik hierdoor te denken: hij had vandaag weer last van zijn hooikoorts/luchtwegen en dat is iets waar we natuurlijk de hele lente en zomer "plezier" van hebben. Sinds dit jaar hem wel goed kunnen helpen door hooikoortsmedicatie maar dan nog... Wat nu als hij in de zomer zo braaf is doordat zijn lichaam geen energie heeft voor andere dingen? En wat dus als éénmaal het weer omslaat en hij zich beter gaat voelen dat dan zijn ware aard naar boven komt?

Dus dat het niet is: zijn hormonen of whatever slaan op hol maar wel: zo is hij gewoon.

:=

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:11

Dennis heel veel sterkte met roos. Ik hoop dat ze er snel bovenop komt.
Het volgende is absoluut niet bedoeld als verwijt naar jou toe, uit je posts krijg ik altijd het idee dat je heel zorgvuldig bent mbt de ppid en heel goed weet waar je mee bezig bent.
Maar voor iedereen die een positief getest paard heeft maar niet met medicijnen wil beginnen 'omdat het paard nog zo goed is' is dit dus het risico wat je neemt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:41

Achteraf had ze vorig jaar al symptomen. Dierenarts vond het ook verstandig om 5 daagjes, tot na de wedstrijd die we zaterdag zouden hebben, te wachten. Want wat is nu 5 dagen als het achteraf al zeker een jaar zo was?
Grootste(en eigenlijk enige) symptoom is extreem zweten. De rest moeten we straks op de pillen zien, er komen ongetwijfeld 'oh ja' momentjes.

Volgens mij doe ik m'n best, maar als ze dan toch bevangen staat toch niet goed genoeg.
Na een oog verwijderen, beide voorvoeten op de foto en ge-echo-d, Tildren infuus en het stempeltje dampig konden cushing en hoefbevangen er ook nog wel bij. Oh ja, er stond nog een gewricht inspuiten op de planning, maar dat gaat nu op de lange baan.

Ik sprak van het weekeind nog iemand met 3 cushing pony's. Die werden niet behandeld want die hadden geen problemen maar waren gewoon oud. Maar waren wel schraal, waren wel bevangen geweest, dronken en plaste heel erg veel. Dus ze waren niet ziek en hadden geen pillen nodig.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:59

Heel veel meer dan je best kun je ook niet doen. Kliek heeft elk jaar heel veel laat van de sr. Dus daar ben ik vanaf midden juni mee bezig met een compleet plan van aanpak. En ik heb dit jaar 2 keer op stel en sprong noodmaatregelen moeten nemen omdat het toch ineens helemaal fout dreigde te gaan.
Ik heb toch vaak het idee dat mensen die nieuw met ppid te maken krijgen de heftigheid enorm onderschatten. En jouw roos is nu helaas het schoolvoorbeeld van hoe snel het compleet mis kan gaan.
(Mijn eerste ppider heette trouwens ook roos)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 07:48

Dennis schreef:
Ik sprak van het weekeind nog iemand met 3 cushing pony's. Die werden niet behandeld want die hadden geen problemen maar waren gewoon oud. Maar waren wel schraal, waren wel bevangen geweest, dronken en plaste heel erg veel. Dus ze waren niet ziek en hadden geen pillen nodig.

:? |o -:(-

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 07:57

Moet zeggen dat Leo dan wel pillen krijgt, maar ik merk (uiteindelijk) toch weinig verschil. Hij was én is schraal in de zomer. Komt nu wel weer wat bij, vacht is er nooit echt beter van geworden, mss iets minder depressief, maar ook dat kan ik niet met zekerheid zeggen. De mooie opleving, die ik in dit forum vaak hoor, heeft hij helaas niet gehad. Hij sjokt gewoon verder in het leven.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:34

Wat oliebol Dennis! Hopelijk knapt ze snel weer op. Lijkt me echt klote om er 3 op stal te hebben.

Fabster heb je dan wel de goede dosis?

Die van mij ziet er op het moment zo uit en lijkt weinig last te hebben van de SR *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:39

Verhogen of verlagen maakt niet veel uit. Maar kan t met niet met zekerheid zeggen, natuurlijk.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:03

Mijn merrie heeft op amper 3 weken tijd een erge verhoging. Bloeduitslag wees hierop.
Plots van een hevige zotte oude doos naar een traag sloom paard en ze heeft ook enorme verdikkingen boven de ogen.
Ondertussen is de dosis verhoogd en hoop ik dat ze terug een happy paard wordt.
Ze krijgt al bijna 3 jaar Pracend mr nooit problemen gehad met de SR. Nu dus wel dus ga volgend jaar wsl verhogen dan.
Nog iemand waarvan het paard er last van heeft?
De algemene bloeduitslag was wel goed.
Ze is mooi dik en de vacht blinkt. Uiterlijk merk je dus helemaal niets. Enkel is ze depressiever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:34

Bah wat balen van Roosje! Het zweten is met dit weer ook niet heel vreemd natuurlijk voor een shetlander, maar het zijn inderdaad die vage symptomen waar je normaal niks achter zoekt die dan toch plots veranderen door de pil waardoor je beseft van ''dat ook''!

Sed doet het SUPER!! (*gelijk even afkloppen)
Ik heb ze met deze warme nachten ook weer 's nacht buiten staan op het gras, en ze doen het allemaal erg goed! Maar vooral Sedje heeft slechtere tijden gekend, dus dat hij het zo goed doet is wel erg fijn! Mn dochtertje heeft hem afgelopen week voor het eerst mee naar de manege genomen voor een prive-lesje, ze vond het super spannend! :D

Afbeelding