Jester_ schreef:[ Afbeelding ]
Hier de 198, paard is 174 wel smal en rank
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jester_ schreef:[ Afbeelding ]
Citaat:Het paard zelf:
- Hoe oud is het paard?
21 jaar (merrie) & 11 jaar (ruin)
- Welk ras?
mengelmoesje, heeft wat van welsh weg & haar zoon, kruising haflinger
- De afstamming
onbekend & xHaflinger
- Hoelang heb je dit paard al in bezit?
beide11 jaar
- Hoelang heeft je paard al eczeem?
waarschijnlijk vanaf veulen al & bij de ruin begonnen lichte symptomen op zijn 9e jaar
- De kleur van je paard
koffievos & vos met lichte manen
Omgeving:
- Hoe is de huisvesting van het paard:
beiden 24/7 buiten op paddock met schuilcontainer
- Hoeveel en wat voor voer krijgt je paard en hoevaak wordt hij gevoerd? Krijgt hij supplementen (zo ja, waarvoor?)
beide onbeperkt voordrooghooi met een beetje voordroogkuil, ze worden 2x per dag gevoerd
Merrie: 1 volle schep Dieetmix met 80 gram Top Mineral van Lexa en supplementen: Omega Olie (huid & vacht), Magnesium (stijve spieren) en Biotine (hoeven & vacht), 's zomers kruidenmix (afvoer afvalstoffen & ondersteuning allergieën).
Ruin: 0,5 schep Dieetmix met 100 gram Top Mineral en supplementen: Rust Compositum van Groene Os (ontspanning & rustiger gedrag) Af en toe een kuurtje Magnesuim en Biotine (waardes op peil houden) en kruiden (afvoer afvalstoffen of tijdens verkoudheid)
- Staat je paard alleen of in een kudde?
ze staan er sinds kort met 3en, voorheen alleen de merrie + ruin samen
- Als je paard op stal staat, wat is dan de bodembedekking (En waarom)?
in de schuilcontainer ligt vlas of stro (net wat voorhanden is, voordeel vlas is vochtopname voordeel stro is iets te knabbelen
Eczeembestrijding:
- Wat doe je/heb je allemaal gedaan om de eczeem te verminderen?
merrie: 24/7 eczeemdeken met hoofdkap die ook de oren goed bedekt. Geen buikflap, ze heeft gelukkig geen reactie onder de buik. Verder de supplementen, graanvrij voer, beperkte weidegang. Dit jaar gaan we het zonder gras proberen. Verder 1x per 1-2 weken wassen met ZT-shampoo en tussendoor de manen en staart vettig houden met Uiercrème of Hyppoallergene bodylotion.
Ruin: fijnmazige vliegendeken met hals, we willen voorkomen dat hij gestoken wordt om zo verdere ontwikkeling van de allergie tegen te gaan.
Heb overigens vele middeltjes geprobeerd met de merrie maar zonder resultaat. Derfen: allergische reactie. TCT lotion: geen resultaat. Anti Itch gel: averechts effect door resten gel die jeukten. Etc.
Werk:
merrie werkt niet (pensioen) en ruin wordt gemiddeld 3 keer per week gereden
Alvast heel erg bedankt voor de moeite!
Sunke schreef:Hallo allemaal,
Voor mijn profielwerkstuk doe ik een onderzoek naar zomereczeem bij paarden.
Voor mijn onderzoek ben ik opzoek naar mensen met een eczeempaard die mij zouden willen helpen door onderstaande vragen te beantwoorden:
Het paard zelf:
- Hoe oud is het paard? 13
- Welk ras? kwpn
- De afstamming: onze Fons x bentley
- Hoelang heb je dit paard al in bezit? 5 jaar
- Hoelang heeft je paard al eczeem? onbekend, in elk geval de 5 jaar dat ik hem heb
- De kleur van je paard. donker vos
Omgeving:
- Hoe is de huisvesting van het paard: Staat hij 24/7 buiten, 's nachts op stal en overdag buiten, enz. 's nachts op stal, in de zomer langer binnen of op paddock ivm gras.
- Hoeveel en wat voor voer krijgt je paard en hoevaak wordt hij gevoerd? Krijgt hij supplementen (zo ja, waarvoor?) 3x daags hooi, overdag gras, 2x 100 gr vitalbix en dagelijks verse lijnzaad (ivm verharing, omega 3 tegen ontstekingen van de knutten en tegen 't zand)
- Staat je paard alleen of in een kudde? Kudde
- Als je paard op stal staat, wat is dan de bodembedekking (En waarom)? vlas, stofgevoelig
Eczeembestrijding:
- Wat doe je/heb je allemaal gedaan om de eczeem te verminderen? Wanneer het overdag boven de 10 graden is gaat de eczeemdeken op. Als het overdag boven de 28 graden is gaat de vliegendeken op en smeer ik derfen. In de lente/zomer maximaal 5 uur op gras.
Wat geprobeerd en werkte niet: omega 369 deed niets extra's, verdund azijn tegen de jeuk, supplementen met knoflook
Intensiviteit training: 6 keer per week trainen, waarvan 3 keer dressuurtraining, 1 keer bijgezet longeren, 1 keer buiten rijden en 1 keer grondwerk.
Alvast heel erg bedankt voor de moeite!