[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:57

Jester_ schreef:

Hier de 198, paard is 174 wel smal en rank

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:32

Citaat:
Het paard zelf:
- Hoe oud is het paard?
21 jaar (merrie) & 11 jaar (ruin)
- Welk ras?
mengelmoesje, heeft wat van welsh weg & haar zoon, kruising haflinger
- De afstamming
onbekend & xHaflinger
- Hoelang heb je dit paard al in bezit?
beide11 jaar
- Hoelang heeft je paard al eczeem?
waarschijnlijk vanaf veulen al & bij de ruin begonnen lichte symptomen op zijn 9e jaar
- De kleur van je paard
koffievos & vos met lichte manen

Omgeving:
- Hoe is de huisvesting van het paard:
beiden 24/7 buiten op paddock met schuilcontainer
- Hoeveel en wat voor voer krijgt je paard en hoevaak wordt hij gevoerd? Krijgt hij supplementen (zo ja, waarvoor?)
beide onbeperkt voordrooghooi met een beetje voordroogkuil, ze worden 2x per dag gevoerd
Merrie: 1 volle schep Dieetmix met 80 gram Top Mineral van Lexa en supplementen: Omega Olie (huid & vacht), Magnesium (stijve spieren) en Biotine (hoeven & vacht), 's zomers kruidenmix (afvoer afvalstoffen & ondersteuning allergieën).
Ruin: 0,5 schep Dieetmix met 100 gram Top Mineral en supplementen: Rust Compositum van Groene Os (ontspanning & rustiger gedrag) Af en toe een kuurtje Magnesuim en Biotine (waardes op peil houden) en kruiden (afvoer afvalstoffen of tijdens verkoudheid)

- Staat je paard alleen of in een kudde?
ze staan er sinds kort met 3en, voorheen alleen de merrie + ruin samen
- Als je paard op stal staat, wat is dan de bodembedekking (En waarom)?
in de schuilcontainer ligt vlas of stro (net wat voorhanden is, voordeel vlas is vochtopname voordeel stro is iets te knabbelen

Eczeembestrijding:
- Wat doe je/heb je allemaal gedaan om de eczeem te verminderen?
merrie: 24/7 eczeemdeken met hoofdkap die ook de oren goed bedekt. Geen buikflap, ze heeft gelukkig geen reactie onder de buik. Verder de supplementen, graanvrij voer, beperkte weidegang. Dit jaar gaan we het zonder gras proberen. Verder 1x per 1-2 weken wassen met ZT-shampoo en tussendoor de manen en staart vettig houden met Uiercrème of Hyppoallergene bodylotion.
Ruin: fijnmazige vliegendeken met hals, we willen voorkomen dat hij gestoken wordt om zo verdere ontwikkeling van de allergie tegen te gaan.
Heb overigens vele middeltjes geprobeerd met de merrie maar zonder resultaat. Derfen: allergische reactie. TCT lotion: geen resultaat. Anti Itch gel: averechts effect door resten gel die jeukten. Etc.

Werk:
merrie werkt niet (pensioen) en ruin wordt gemiddeld 3 keer per week gereden
Alvast heel erg bedankt voor de moeite! :D

tiwi1969

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:38

Ik had op een stevige pony van 1.35 maat 168 en die zat niets te ruim.
Voor een Haflinger zou ik zeker niet een maat kleiner dan de normale dekens kiezen, de schouder moet er ook goed in passen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:56

Mijn paarden hebben altijd maat 195 en van de rsih ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:19

Appie heeft 165 en van de rsih ook :j

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:37

Mijn paard heeft helaas al jeuk... :(
Vandaag gewassen met kalmerende shampoo, MTG erin en de eczeemhals aan het winterdeken. Die had ik vorig jaar van een oude en kapotte deken afgeknipt en nu met klittenband aan mijn Amigo Bravo deken gemaakt.
Ze staat notabene nog onder 200 gram, (de nachten zijn hier nog redelijk koud). Bah, ik baal er echt van. Had haar zo graag een dekenloos weekje gegunt... Het lijkt elk jaar erger te worden.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:38

Ik voer hier ook fibra. Voer ook niet de aanbevolen hoeveelheid maar vul het aan met een vitaminebrokje. Geen Ervaring met de anti-itch maar ga dat mijn merrie dit jaar ook voor het eerst voeren :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:42

Sushilla, wat balen!
Maar het is eigenlijk veel te koud nog voor zomereczeem.

Er is niks veranderd in voeding/huisvesting?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:52

Nee, niets veranderd. Hier was het van het weekend en vandaag echt ontzettend lekker weer, met temperaturen rond de 8 graden en windstil. 's Nachts nog wel iets onder het vriespunt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:57

Vreemd dan he dat het dan nu al begint.
Al heeft paard van stalgenootje van me ook al wat jeuk.
Appie gelukkig nog niet, en hopelijk duurt dat ook nog even :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:16

Hm ik hoop ook dat het nog even duurt hier! Pony staat nog met 200 grams winterdeken en moet nog verharen! Goed, ik kan haar evt een handje helpen en uit de vacht scheren. Heb ik al eens gedaan... dan krijg je ook eczeem + winterdeken ivm kou maar iig geen kriebelende verhaar-taferelen.

Even over denken. Pony komt altijd slecht door haar vacht en heb dit jaar een Cushing patiënt er bij staan die misschien ook hulp nodig heeft :)

Maar ik ga m'n dekens maar eens opzoeken en repareren zover nog nodig :=

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:31

Mijn paard bij alle dekens 190, maar van rambo 183. Zowel regen- als eczeemdekens vallen bij hem van rambo een maat groter.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:35

Hier nog niks geen jeuk !
Bemerkte vorige week wel een wat hardere manen kam en ben gelijk Gluco Balance opgestart .
Plus ga haar een allergie kuur geven van Puur

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:36

Hallo, ik kom even binnenvallen.
Mijn shetlander heeft al 2 zomers lang (daarvoor was ze niet bij mij) last van jeuk. Ze schuurt elke zomer haar manen en staart eraf.
We hebben haar 2 jaar terug laten behandelen voor luizen, hierdoor leek het beter te gaan maar nog steeds was er veel jeuk.
Ik heb nu dus het vermoeden dat ze zomerexceem heeft, ik wil haar hiervoor laten testen. Nu had ik een aantal vraagjes:

In welke seizoenen kan je laten testen?
Hoeveel kost het testen ongeveer?
Wanneer beginnen jullie met exceemdekens opdoen?
Geven jullie nog iets om de jeuk tegen te gaan?

Misschien dat ik later nog op andere vragen kom. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:48

Ik leg mijn shetlander een deken op zodra de temperatuur boven de 15 graden komt of in de tweede week van april omdat ik daarna 6 weken weg ben. Dan hoeft mijn moeder de deken niet om te klooien.

Mijn dekens zijn gister in de wasmachine geweest en mijn moeder heeft de rug van de oude deken gerepareerd.

Voor zover ik weet is er geen test. Mijn pony is niet getest, maar hij jeukt alleen zijn manen en staart en het wordt elk jaar erger dus hij heeft sinds vorig jaar een deken op. Hij heeft t al vanaf zijn 3de jaar en wordt dit jaar 9.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:53

Ooh oke, ik dacht altijd dat er iets van een bloedtest was. verkeerd begrepen dan.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:43

Misschien is die er ook wel, maar meeste mensen 'testen' met een eczeemdeken. Komen de symptomen overeen met zomereczeem en werkt een deken? Dan heb je je diagnose wel.

Deken (dus voorkómen dat je paard gestoken wordt door de knutten) werkt het beste bij zomereczeem. Verder verschilt het per paard of en zo ja welk supplement of smeer-middeltje werkt. Er zijn veel mensen met goede ervaringen met Derfen (ik helaas niet). Qua voer kun je het beste veel suikers en zetmeel vermijden. Ook wordt aangenomen dat gras een negatieve invloed op de jeuk heeft bij veel paarden.

xuniekx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:52

Hoii, ik heb dus sinds een tijdje een nieuw paard. De vorige eigenaar heeft mij verteld dat hij zomereczeem heeft. Nu beginnen de zomermaanden te komen dus ik ben van plan een eczeemdeken aan te schaffen. Wat ik weet is dat hij elke dag 2 volle scheppen krachtvoer per dag kreeg ( voor paarden die veel bewegen), dus van die brokscheppen? :j hij kreeg 1/2 uur per dag beweging.
Kan het ook zijn dat hij daarvan zo moet jeuken omdat hij zoveel krachtvoer kreeg? En is het handig om toch een dure eczeemdeken aan te schaffen of yoch het risico lopen dat hij gaat schuren zonder deken?
Ik voer nu geen krachtvoer.

Wat denken jullie?

Ik kom eventjes binnenvallen hoor :Y)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:57

Hdt kan, en dan hoeft het niet van het krachtvoer zelf te komen, maar misschien door een allergie.
Kijk wel dat je dier alle benodogde vitamines en mineralen binnen krijgt, ruwvoer bevat vaak toch wat te weinig.
Dus aanvullen is wel handig.

Maar ja wat moet je doen, je kunt er op gokken en kijken hoe het gaat.
Maar is het wel echt zomereczeem en dus allefgie voor vliegen,dan is het vaak wel erg moeilijk om de jeuk onder controle te krijgen als ze zonder deken staan en je moet dan toch omschakelen naar deken.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:09

Ik heb mijn pony 29 februari verhuisd, hij schuurde toen thuis al wat minder en vandaag op zijn tijdelijke stal heb ik hem helemaal niet zien schuren... Wel vind hij het poetsen nog heel erg lekker, maar daar geniet hij vanaf veulen af aan als erg van. Ik juich nog niet te hard dat het schuren minder of over is, maar ik krijg wel een beetje hoop :)

Hij staat op dit moment op zaagsel en zonder deken, ik ben benieuwd of het werkt een andere stal.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 07:40

Heeft iemand ooit de losse bucas buzz off Rain hals geprobeerd ? Ben benieuwd of die groot vallen !
Zoek een hele royale hals nl omdat de RSIH net wat krap is en de manen stuk schuren ...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:22

Het paard zelf:
- Hoe oud is het paard? 9 jaar oud ondertussen
- Welk ras? fries
- De afstamming Tije 401, in combinatie met Jochem. Moeder was waarschijnlijk al drager, Tije is dus de uiter geworden.
- Hoelang heb je dit paard al in bezit? Nu 2 jaar en 4 maanden.
- Hoelang heeft je paard al eczeem? Vanaf haar 3e geuit.
- De kleur van je paard Zwart

Omgeving:
- Hoe is de huisvesting van het paard: Staat hij 24/7 buiten, 's nachts op stal en overdag buiten, enz
Paard gaat om 9:15 naar buiten, in de winter om 16:30 naar binnen, zomer kan dit 18:00 worden
- Hoeveel en wat voor voer krijgt je paard en hoevaak wordt hij gevoerd? Krijgt hij supplementen (zo ja, waarvoor?)
Onbeperkt hooi/voordroog. In de ochtend om 8 uur. Buiten ligt er een bultje. Savons naar binnen, weer een bultje, en rond 21:00 een bultje. Ik doe vaak in de avond, in haar hooinet. In de ochtend vaak nog net niet leeg. Daarom durf ik onbeperkt te gebruiken.
- Dieetmix van Subli. Erg tevreden over. 110 gram per x, met 2-3 gram Vit E + selenium. Dit wordt 2x per dag gegeven.
-Vit E en selenium onder controle van bloed onderzoek Dierenarts. Vandaar deze dosering. Dit is winter dosering, zomer dosering zal worden toegepast op basis van bloed onderzoek. Ons hooi is van eigen land, zo het gras dus ook. Vandaar dat wij een vrij stabiel voerinhoud hebben.

- Staat je paard alleen of in een kudde? Ja, met een oude merrie en een ruin.
- Als je paard op stal staat, wat is dan de bodembedekking (En waarom)? Stro, makkelijk schoon te houden. Wordt met shovel gemest, dus niet gek veel onderhoud. Lekker warm.

Eczeembestrijding:
- Wat doe je/heb je allemaal gedaan om de eczeem te verminderen? Ik heb verschillende soorten dekens, wel allemaal pyjama dekens. Liefst heb ik die van Waldhausen. En wil dit jaar ook de andere variant proberen, mochten al mijn 7 dekens dit jaar sneuvelen.
Ik wissel veel af, en maak regelmatig de dekens schoon. Verder gebruik ik een vliegenspray. Maar wil dit jaar ook met Aloë Vera gaan werken. Kijken of dit ook bevalt.

AAAAH Edit: Helemaal vergeten!! Vorig jaar, was de max lengte van haar manen 63 cm. Maar omdat het een golfslagbad was, heb ik het terug gebracht naar 40.
Momenteel is het 47 cm en groeiend!! Nou *\o/* daar mag ik wel trots op zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:31

Sunke schreef:
Hallo allemaal,

Voor mijn profielwerkstuk doe ik een onderzoek naar zomereczeem bij paarden.
Voor mijn onderzoek ben ik opzoek naar mensen met een eczeempaard die mij zouden willen helpen door onderstaande vragen te beantwoorden:

Het paard zelf:
- Hoe oud is het paard? 13
- Welk ras? kwpn
- De afstamming: onze Fons x bentley
- Hoelang heb je dit paard al in bezit? 5 jaar
- Hoelang heeft je paard al eczeem? onbekend, in elk geval de 5 jaar dat ik hem heb
- De kleur van je paard. donker vos

Omgeving:
- Hoe is de huisvesting van het paard: Staat hij 24/7 buiten, 's nachts op stal en overdag buiten, enz. 's nachts op stal, in de zomer langer binnen of op paddock ivm gras.
- Hoeveel en wat voor voer krijgt je paard en hoevaak wordt hij gevoerd? Krijgt hij supplementen (zo ja, waarvoor?) 3x daags hooi, overdag gras, 2x 100 gr vitalbix en dagelijks verse lijnzaad (ivm verharing, omega 3 tegen ontstekingen van de knutten en tegen 't zand)
- Staat je paard alleen of in een kudde? Kudde
- Als je paard op stal staat, wat is dan de bodembedekking (En waarom)? vlas, stofgevoelig

Eczeembestrijding:
- Wat doe je/heb je allemaal gedaan om de eczeem te verminderen? Wanneer het overdag boven de 10 graden is gaat de eczeemdeken op. Als het overdag boven de 28 graden is gaat de vliegendeken op en smeer ik derfen. In de lente/zomer maximaal 5 uur op gras.
Wat geprobeerd en werkte niet: omega 369 deed niets extra's, verdund azijn tegen de jeuk, supplementen met knoflook

Intensiviteit training: 6 keer per week trainen, waarvan 3 keer dressuurtraining, 1 keer bijgezet longeren, 1 keer buiten rijden en 1 keer grondwerk.

Alvast heel erg bedankt voor de moeite! :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:06

Die invul formulieren beginnen storend te worden.....kun je beter per pb versturen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:49

Vindt ik ook ...
Wordt er beetje simpel van eigenlijk .
Wordt onoverzichtelijk zo