Met Quince gaat het ook goed. Geen bijwerkingen op de prascend en hij verhaart goed. Nu nog wat afvallen...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
opisop_shop schreef:ik bedoel dat 15 - 20 % van de jonge paarden, problemen heeft met ACTH en cushing dus ook bij veel meer jonge paarden voorkomt dan men aanvankelijk dacht. Maar goed, ben me er pas net in aan het verdiepen omdat we er dus net pas mee bezig zijn. DA zou kijken of ze me het artikel kon sturen, als het lukt plaats ik hem dan ook wel hier.
Dimple schreef:Hoe ontstaat het eigenlijk nou? Waardoor zit die tumor er? Hebben ze dat al uitgevogeld?
Want het is inderdaad vrij hoog..........
Jannepauli schreef:Het hoeft inderdaad lang niet altijd een tumor te zijn. Je kunt de verstoring van de hormoonhuishouding ook wel toeschrijven aan het kapotgaan van de celstructuur. Onze lichaamscellen vernieuwen zich constant, tot op een bepaald moment ( meestal bij het ouder worden) dat allemaal niet zo vlotjes meer gaat. De reden waarom dit ook wel bij - qua kalenderleeftijd - jong paarden voorkomt is tot op heden niet duidelijk.
@ Maris: Nee, mijn paard werd niet slechter van pergolide, maar zeker niet beter. Waar ze wel met sprongen mee vooruit ging was de wijziging van het voer: speedibeet en een uitgekiende balancer ( néé, ik heb geen aandelen, maar de verbetering was zo overduidelijk na een aantal weken dat ik dat niet kan wegschrijven)
Jannepauli schreef:Het hoeft inderdaad lang niet altijd een tumor te zijn. Je kunt de verstoring van de hormoonhuishouding ook wel toeschrijven aan het kapotgaan van de celstructuur. Onze lichaamscellen vernieuwen zich constant, tot op een bepaald moment ( meestal bij het ouder worden) dat allemaal niet zo vlotjes meer gaat. De reden waarom dit ook wel bij - qua kalenderleeftijd - jong paarden voorkomt is tot op heden niet duidelijk.
@ Maris: Nee, mijn paard werd niet slechter van pergolide, maar zeker niet beter. Waar ze wel met sprongen mee vooruit ging was de wijziging van het voer: speedibeet en een uitgekiende balancer ( néé, ik heb geen aandelen, maar de verbetering was zo overduidelijk na een aantal weken dat ik dat niet kan wegschrijven)
geerke schreef:ik vraag mij soms af of al die problemen niet de oorsprong hebben in het voer...Hier zie ik zelden cushing.Ik ken drie gevallen,waaronder mijn paardDie is dan niet volgestopt met biks of andere zooi in zijn leven.
Paarden die redelijk schraal worden gehouden,gras en hooi en ook interen s'winters zie ik haast geen cushing bij.
Zou het ook een soort van welvaartsziekte zijn behalve een ouderdomsziekte?
Citaat:Maar dan zou cushing wellicht ook omkeerbaar zijn, beter voeren = geen cushing meer. En altijd goed voeren is nooit cushing.
Citaat:JP : vraagje over voer. Kan je b.v. 1 kg 15% suiker en zetmeel voer geven + 1 kg 5% suiker en zetmeel ( speedibeet). Zodat je dus gemiddeld 10% geeft met die 2 kg ? Of is die ene kg van 15% gewoon niet goed en wordt dat niet gecompenseerd door die kg van 5% ?? wat zegt dr Kellon hierover ?
Pandora2 schreef:" Het vetweefsel, wat met de jaren opgebouwd wordt door een '' te goed '' leven, is niet zo onschuldig als het lijkt...hier worden veel schadelijke hormonen geproduceerd die alles in de war sturen. Voor de liefhebbers van opzoekingswerk...zoek maar eens naar Leptine-resistentieLeptine is het hormoon dat bij een gezond wezen ( mens of dier ) opdracht geeft om te stoppen met eten als we verzadigd zijn... velen herkennen waarschijnlijk paarden die altijd zouden willen blijven eten, lijkt alsof ze nooit genoeg hebben...om maar een voorbeeldje te geven...