[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:49

Malou9 schreef:
ZiggyXx schreef:
Ik heb een haf met zomereczeem en ook al het nodige geprobeerd nu heb ik dit jaar seh lotion geprobeerd en ze heeft amper last gehad
Heb ook een site gevonden waar het iets goedkoper is
Misschien ook iets voor andere!!!

http://buitenlucht.eu/Hond-kat/paarden/puur-sme

Hopelijk hebben jullie er ook wat aan mijn merrie is iedergeval weer gelukkig en kan eten op het land ipv alleen maar schuren en zielig zijn

Misschien iets voor mijn hengst. Die schuurt alleen zn manen. Zn staart en de rest van zn lichaam niet. de merrie schuurt echter de hele winter door met of zonder vliegjes

als ze het hele jaar schuurt dan heeft ze geen zomerexceem en zal ze ergens allergisch op reageren waar door ze schuurt

Sammyoo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:13

Ik ben hier heel erg tevreden over:
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 006200/129

Ik vind het beter werken dan Derfen, en het geeft op een licht paard niet van die vieze vlekken. Daarbij wisten ze in de kliniek van Laarakker te vertellen dat dit minder belastend is voor de lever.
Staart en manenkam zijn wel heel erg gaan schilferen, maar daar heeft Jones geen last van gehad.
Ik heb zes weken geleden de RSIH eraf gehaald, drie of vier keer TKC97 gebruikt en Jones heeft niet meer geschuurd! En er zijn hier zeker nog wel knutten!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:56

Hier gaat het best goed, ze hebben al even geen medicijnen meer ( in oktober al gestopt)
Was nog wel met anti jeuk, en smeer soms anti jeuk,
Maxi een klein deel manen weg staart goed, iejoor eigenlijk niet gejeukt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:01

hier nog steeds dekenloos en gaat goed, volgens mij kriebelt hij wel af en toe dan zie ik een kleine dwarrel in zijn manen, maar dat doen 'gezonde' paarden natuurlijk ook weleens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:16

Hier ook nog zonder deken .. hij schuurt wel wat (zie ik aan de haren die aan de stal blijven hangen :+ ) maar hij reageert niet jeukerig als ik hem aai of dergelijke (wat hij in de zomer wel heeft) dus volgens mij kan de deken wel afblijven, het wordt voor een stuk ook een gewoonte natuurlijk bij de pony's ..

Wel weet ik niet wat ik met z'n manen moet doen .. Ik neig er echt naar om alles eraf te halen, maar dat is zo definitief (ofja, voor een tijdje toch :+ ).. maar elke keer maar een halve manenkam is ook niet mooi natuurlijk...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:59

foto sabine?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:03

Daar vraag je wat :+
Recentste wat ik heb is dit topic met vooral filmpjes .. Je kan wel zien dat op een bepaald moment het haar gaat steken en je daar precies een gat hebt, maar daarachter is dus niks meer .. De voorste helft is dus vrij lang, en daarachter is het zo goed als kaal :+

[RIJ-ITP] [***] gaat op herfstwandeling

Hier is een oudere foto, daar zie je wel waar de manen korter zijn dan de rest, dat kortere stuk is er nu zo goed als volledig af...
(hetgeen dat er tussenin lijkt te zitten is dus ook weg .. dus echt alleen het hele lange is nog over..)

Afbeelding

Edit; heb nog even een oude foto gevonden, het is zo'n beetje vergelijkbaar met dit:
Afbeelding

En zo is het elk jaar op een bepaald moment dus wel .. het lijkt goed onder controle met de deken maar toch komt er een moment .. en als het niet in de zomer of het najaar is dan is het wel midden in de winter (heb ik ook eens een jaar gehad) :+

(alleen is de achterkant nu wel niet zo dik, het zijn echt een paar dunne slierten die nog over zijn)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-12 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:08

oha ja, op filmpje 11 zie je het wel duidelijk inderdaad.
Dat zou ik er zeker weten afknippen, gewoon het gemiddelde aanhouden van de korte plukken en dan steeds bijpunten tot het overal weer evenlang is, staat veel netter!
En als het elk jaar zo is, zou ik het gewoon kort houden zelfs, staat m vast stoer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:10

Zit inderdaad te denken aan een fjordenkapsel ... zou dat wat voor hem zijn?
Is zo heel erg kort, toch een hele overgang := :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:46

staat heel veel pony's juist wel leuk hoor!
En als het dan weer wat aangroeid gaat het zo lekker springerig staan :D

Wat foto's van mijn welshje destijds;

We gingen van dit
Afbeelding

naar dit
Afbeelding

en langzaamaan groeit het dan wel weer tot een leuk kapsel hoor :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zelfs mijn huidige paard heeft een fjordenkapsel gehad, we gingen van dit
Afbeelding

naar dit
Afbeelding

naar dit
Afbeelding

naar dit
Afbeelding

en nu weer lekker makkelijk
Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:12

Gewoon eraf halen!

Ik heb het jarenlang elk voorjaar helemaal eraf gehaald, gemilimeterd.
Het zit er weer aan voordat je het weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:27

Hmmja, misschien inderdaad maar gewoon doen :j [***] is er ook echt wel het type pony voor qua bouw enzo natuurlijk .. Straks eens vragen op stal, ze hebben dat recent ook bij een groot paard van hun gedaan .. Hebben jullie het gewoon geknipt of geschoren?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:31

Gewoon geknipt.
Heb het 1x helemaal afgeschoren bij de welsh, is toch echt geen gezicht zo'n bloot nekkie :')
Bij de bonte heb ik het per ongeluk te kort geknipt en toen dacht ik 'ach, dan maar kort op 1 lengte' en dus fjordenkapsel geknipt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:45

Ok, dus de schaar erin .. ben benieuwd of ik een schaar kan vinden die het werk aan kan := :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:48

bij mijn Fries haal ik het er ook gewoon vanaf. hij had op een gegeven moment ook vooraan een lang stuk, en dan in het midden miste weer een stuk en onderaan ook korter. totaal ongelijk dus.
Dus fijn alles eraf gehaald en dan kan het nu gelijkmatig teruggroeien :) Stoor me er zelf niet aan als de manen eraf zijn, vind het bij de mijne wel stoer staan als ze kort zijn hihi.. al zou ik wel fijner vinden als de manen nu eens een keer lang en gelijk zijn haha.. even afwachten dus..

even voorbeeldje van paar maandjes terug na het knippen:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:52

Het staat inderdaad wel beter dan al die ongelijke stukken :j Ik erger mij er al jaren aan, maar elke keer denk ik 'volgend jaar proberen de manen goed te houden', alleen lukt het nooit :') Dus dan maar de korte pijn .. Ik neem aan als je knipt dat ze op een bepaald moment vanzelf rechtop blijven staan hé? Het is niet dat eerst alles eraf (geschoren) moet voordat het rechtop gaat groeien?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:56

nee zoals het nu op de foto uitziet, is gewoon omdat ik het echt heel kort had gemaakt en het daarna weer is gaan groeien zeg maar.. Toen we ze geknipt hebben, hebben we ze zo kort geknipt als dat het kortste stukje manen was (en dat was helaas heel erg kort kort...). Op een gegeven moment gaat het dan rechtop staan hihi.. Momenteel begint het alweer 'om te slaan' zeg maar :P
Ik heb hem een paar maandjes jeukvrij zonder deken buiten gehad en ging super, Totdat hij natuurlijk opeens weer ging schuren.. toen was het al te laat.. Dus volgend jaar fijn deken erop houden en dan ga ook ik weer een nieuwe poging wagen voor lange en gelijke manen :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:01

je kunt beter vanuit korte gelijke manen proberen de manen lang te krijgen dan vanuit ongelijke halflange manen proberen de boel recht te krijgen. als je met kortere manen volgend jaar een terugval heb punt je gewoon weer een dik stuk bij.
Komt goed, gewoon doen!
Nou verwachten we wel before & after foto's he :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:03

Haha, die komen er zeker wel, al is het maar voor de herinnering :Y) :))
Vandaag is eigenlijk wel een ideale dag .. beetje slecht weer .. ideaal om op de poetsplaats te kamperen O:)
Nu alleen nog durven :') Heb echt schrik dat ik eraan begin en dat ik niks ervan terecht breng ..

Knippen jullie dan eigenlijk gewoon stuk per stuk af? Of begin je bovenaan?
Omdat de manen die hij wel heeft best lang en erg dik zijn .. kan je niet gewoon bovenaan beginnen denk ik?
Moet eigenlijk nog een fatsoenlijke schaar vinden .. die half verroeste die ik op stal heb liggen vertrouw ik toch niet zo ^) :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:07

gewoon doen, manen anders even per laag knippen, zodat je niet in 1x door het hele pak heen hoeft.
als je het toch helemaal kort knipt maakt het niet uit waar je begint, wat ik zelf zou doen is bij de schoft beginnen om de korte plukken enigszins op gelijke lengte te krijgen, als dat wat lijkt dan kun je het lange deel ook op die lengte knippen. Mocht dat er niet mooi uitzien, dan gewoon helemaal kort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:12

Hmmja, maar ik denk dat het toch helemaal kort moet .. heb namelijk bij de schoft stukken waar het echt vanaf de manenkam weg is := Dus er is vrij weinig keuze over :+

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:20

[***] schreef:
Ok, dus de schaar erin .. ben benieuwd of ik een schaar kan vinden die het werk aan kan := :+

Een keukenschaar nemen. Laatst hadden ze ze bij de Action voor weinig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:21

Schaar wordt op zich niet heel erg vuil hé? Blijven alleen wat haren op hangen? Hebben hier thuis een heel goede schaar liggen, als ik die dan daarna heel goed afwas (of in de afwasmachine) dan moet dat toch lukken hé? :+

(ik knip dus duidelijk nooit :P De staarten doe ik met die verroeste schaar, maar voor de manen vertrouw in dat toch niet zo := )

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:35

Ik gebruik voor Bobo altijd zo'n mesje om zijn manen netjes te houden. http://www.divoza.com/collectie/paard/g ... -lang.html
Het voorste gedeelte dun ik er iets me uit en snij het dan allemaal netjes op 1 lengte. Hiermee krijg je niet zo'n "geknipt" gezicht.

Voor een wedstrijd draai ik de manen in elkaar tot knotjes omdat ze te kort/dun zijn om te vlechten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:43

Als je wilt dat de manen rechtop gaan staan, zal je ze er eerst helemaal af moeten halen, anders vallen ze snel om. Ik vond het bij Jones superleuk staan. Echter, toen de eczeemdeken erop ging, werden de manen weer platgedrukt. Ze zijn inmiddels weer aardig gegroeid, maar als hij in het voorjaar weer jeuk krijgt, gaan ze er zo weer af!
Afbeelding