Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:52

Ja superpony, ik zou ook wel het management willen veranderen maar de omgeving werkt niet mee.
Mensen blijven jagen in het gebied en met oud en nieuw vuurwerk afsteken en carbidschieten.
Je hebt niet overal invloed op en moet er dan het beste van maken.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:22

Dat is zo maar dan is en blijft het voor een deel toch mangement waar in tekort geschoten wordt. Dat paarden alleen maar in de winter een paar uur paddock krijgen en rest op stal bijvoorbeeld. Ik zeg niet dat het bij jullie zo is! Maar je ziet het vaak voorbij komen. Mijn staleigenaar wou ook geen paarden op de wei in de winter. Daarom ben ik verhuist nu. Paard staat zelfs in andere provincie en is voor een stuk verder rijden. Maar hier kan hij wel de wei op alle dagen. En dat heeft voor enorme veranderingen gezorgd.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 09:27

Zo zie je maar want mijn paard staat elke dag buiten ook in de winter en juist daar loopt ze in deze tijd van het jaar maagzweren op door stress. ( vuurwerk, ander paard in de wei ). Toch probeer ik het zo goed mogelijk te doen en voorkomen lukt nog niet altijd. De andere paarden in de wei hebben nergens last van. Ze zijn met vuurwerk wel bang maar de mijne krijgt alleen maagzweren.

Ik kan het management veranderen door haar binnen te zetten, maar nee dit geeft ook stress, ze wil bij haar kudde blijven.

Iriswolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:56

Ik heb een vraagje aan jullie,
Nu moeten we dinsdag gaan beginnen met de ekygard na de behandeling van de ulcergold (omeprazol)
Maar nu komen we er niet uit of we het 1 of 2 keer per dag moeten geven?
We hebben met de DA besloten dat we eigenlijk de ekygard voor altijd gaan geven ( wel met een keer een tussenstop om te kijken hoe dat gaat). Als je de ekygard altijd geeft moet je het dan 1 of 2 keer per dag geven? De ene site zegt als preventie 1 keer per dag en de andere 2 keer per dag als preventie ??
Wie kan mij wat wijzer maken :D

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:14

Yvank_ schreef:
Dat is zo maar dan is en blijft het voor een deel toch mangement waar in tekort geschoten wordt. Dat paarden alleen maar in de winter een paar uur paddock krijgen en rest op stal bijvoorbeeld. Ik zeg niet dat het bij jullie zo is! Maar je ziet het vaak voorbij komen. Mijn staleigenaar wou ook geen paarden op de wei in de winter. Daarom ben ik verhuist nu. Paard staat zelfs in andere provincie en is voor een stuk verder rijden. Maar hier kan hij wel de wei op alle dagen. En dat heeft voor enorme veranderingen gezorgd.

Er zit hier ook iemand in dit topic met een paard die heel het jaar door naar buiten (op de wei) komt en ook last heeft van maagzweren

Ik heb mijn paard ook eens geprobeerd om in de zomer 24/7 buiten te laten lopen.. En toen kreeg hij juist maagzweren. Nu gaat hij is de zomer 6 uur per dag de wei op en doet het super!

Mijn paard heeft in de winter ook sneller last van zijn maag, maar ik vraag mij serieus af of het zou helpen om hem op de wei te laten lopen. Want weide gang is geen 100% garantie dat een maagzweer paard het goed doet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:27

Helaas stopt het niet bij het aanpassen van het managment van je eigen paard. En je kan niet verlangen dat iedereen op stal zich aanpast aan jouw maagpatient.
Bijvoorbeeld: Mijn paard maakt zich enorm druk als diegene die voert 's morgens een half uur later is dan gewoonlijk. Of wanneer de stalruiters in de zomer een uur vroeger met het eerste lot paarden haar stal passeren. Ik kan moeilijk van de gepensioneerde man die zo vriendelijk is mijn paard 's morgens te voeren om in de zomer ook een uur vroeger te komen. Noch kan ik mijn stalgenotes verbieden overdag te rijden, omdat mijn paard stress zou kunnen ervaren als er eenpaard uti de groep gehaald wordt.
Sommige dingen zijn niet realistisch om te doen/willen en dat heeft niets te maken met slechte wil of struisvogelpolitiek

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:22

Mijn pony kijkt soms wel eens nijdig naar haar buik als ze op rust staat in de wei, eigenlijk alleen 's winters. Eerst dacht ik dat ze misschien wat koliekerig kan zijn, maar koliek heeft ze nooit gehad. Denken jullie dat het ook op maagzweer zou kunnen duiden?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:51

Ik heb mij paard 3 zomers 24/7 op de wei (mega weides, genoeg gras) laten lopen, 3x in een andere kudde, maar iedere keer knapte ze in september/oktober weer op als ze nachts op stal mocht. Zij pakt haar rust echt op stal. Helaas is het bij veel stallen of weinig buiten/gras of 24/7 buiten in de zomer. Nu heb ik een stal op het oog waar ze wel jaar rond overdag op gras komt, mega weilanden, super voer management hebben enz. Sta als eerste op de wachtlijst. Maar eerst moet ze fit zijn, want verhuizen is toch weer een berg stress voor haar.
Gisterochtend heeft ze de eerste boterham appelstroop met blauwe discodip op, die vond ze heerlijk!
Benieuwd hoe snel er verbetering zichtbaar is :)

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:46

Inde zomer op de wei en zowiezo in de zomer is het heel stil in dit topic. De problemen komen voor de meesten in de winter.
In de zomer kan mijn paard volop gras eten en nu staat er niet zo veel.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:23

Ethelate schreef:
Ik heb mij paard 3 zomers 24/7 op de wei (mega weides, genoeg gras) laten lopen, 3x in een andere kudde, maar iedere keer knapte ze in september/oktober weer op als ze nachts op stal mocht. Zij pakt haar rust echt op stal. Helaas is het bij veel stallen of weinig buiten/gras of 24/7 buiten in de zomer. Nu heb ik een stal op het oog waar ze wel jaar rond overdag op gras komt, mega weilanden, super voer management hebben enz. Sta als eerste op de wachtlijst. Maar eerst moet ze fit zijn, want verhuizen is toch weer een berg stress voor haar.
Gisterochtend heeft ze de eerste boterham appelstroop met blauwe discodip op, die vond ze heerlijk!
Benieuwd hoe snel er verbetering zichtbaar is :)

Haha! Broodje appelstroop met disco dip

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:12

Groot nadeel is natuurlijk dat in Nederland weides beperkt zijn en snel nat. Maar paddocks zijn vaak echt klein. Als er al ergens 10 paarden samen op de wei kunnen, is er vaak geen ruimte voor 10 op 1 paddock tegelijk. Dat is al verandering in een kudde.
Ik snap dat paarden relaxter zijn op de wei als ze lekker kunnen eten met vriendjes. Maar het meeste is raaigras en vaak niet de beste kwaliteit.

Dat paarden moeten wennen is logisch. Ons jongste paard is een stuk vriendelijker naar andere paarden op een grote volle wei dan op de paddock met hooi in slowfeeders. We hebben niet de kleinste paddocks, maar 2 paarden is echt de max.

Datzelfde paard had altijd weinig buiten gestaan en te weinig ruwvoer gehad etc. Hij stond als hengst eerst apart, maar wel naast andere paarden.
Na zijn castratie hadden we hem naast onze anderen op de paddock. Toen het regende, stond hij echt naar een warm land te graven en wilde er duidelijk uit. Dat duurde niet zo lang en nu merkt hij er niks meer van. Van de zomer ook 24/7 buiten gestaan.

Onze paarden hebben ook geen moeite met op stal staan. Eerst de merrie wel van 24/7 samen, naar op stal. Maar ze hebben contact op stal. Vooral de shet gaat graag naar stal. Juist een ras wat keihard is.
Maar ook op stal staan die van ons naast hun eigen vrienden, hebben ze contact en altijd hooi.

Ik merk vooral ook dat het al heel jong is mis gegaan bij paarden. Wij hebben 5 paarden met elk andere opfok. Je ziet duidelijk welke veel buiten heeft gelopen in een kudde, welke minder en welke gewoon niet. Dat wat ze in hun start leren van goede opvoeders is echt heel bepalend. Alleen als je je paard later nog in een hele sociale en stabiele kudde kan plaatsen, valt er nog bij te leren. Wisselt er veel bijvoorbeeld, wordt het nooit 100%.

Qua verhuizen, ligt het er soms echt aan waar naartoe. Wij gingen van 24/7 buiten naar een nieuwe plek. Wel 's avonds op stal, maar blij dat we eigen hooi konden kopen etc. Onze paarden waren niet relaxed en voor ons was het ook een enorme tegenvaller.
Toen snel weer verhuisd naar huidige stal en paarden waren va dag 1 relaxed en heel oke. Ze pikken zoveel op......Bij dat vorige adres is veel wisseling en ik spreek meer mensen die het zo hebben ervaren, dus tja...

Als je niet oke staat en je kan beter staan, zou ik die weken van eventuele stress toch pakken. Desnoods ondersteunen met een of ander als je veel stress verwacht. Maar als het je veel goeds kan brengen, is dat sneller weg, dan doorgaan op een minder adres.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:26

Mijn paard eet niet bij stress en ben blij dat ze nu de emmers seniores priores, wat wortels en nog 1/2 van het hooi eet. Ze is haar reserves alweer kwijt. En ze wordt op deze stal top verzorgd, heeft maatjes, als ze vorige maand niet ziek was geworden was haar maag ook niet zo gaan opspelen vermoed ik zelf.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:46

Mijn paard is vorige week ineens behoorlijk ingevallen. Ik was zelf op vakantie en heb zelf niet goed in de gaten kunnen houden waardoor dit is gekomen. Schrok me eigen rot toen ik de deken eraf trok.

Ik durf alleen met de maagzweer niet teveel brok bij te voeren. Ze krijgt nu onbeperkt hooi en 350 gram metazoa-brok. Daarnaast 6 schepjes gastri comp, in de ochtend 2 en in de avond 4. Dat meng ik met ongeveer 3 handjes slobber.

Hoe kan ik haar het beste wat aan laten komen?

Hieronder een foto. Niet charmant, Maar geeft wel de situatie goed weer.

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:19

Als ze geen omeprazol krijgt, daarmee beginnen, volledige dosis. Dus als dit paard 550kg weegt ruim 3 zakjes abler, een hele tube gastrogard of voor 600kg ulcergold of pepticure. Verder kan je olie, bietenpulp en zemelen gaan toevoegen. 500g bietenpulp met 125g zemelen en 50ml olie. En dan rustig opvoeren (elke 4 dagen deze hoeveelheid erbij), bietenpulp en zemelen in deze verhouding laten, olie mag verder opvoeren.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:00

Wat is eigenlijk het verschil tussen gastri comp en omeprazol?

Ik heb nog geen ervaring met maagzweren (gelukkig), maar vindt het echt heel lastig om concrete informatie te vinden.

Tot hoever moet ik het opvoeren en welke olie is geschikt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:13

Gastri comp is een kruidenmengsel ter ondersteuning van het maagslijmvlies.
omeprazol is medicatie die de pH van het maagzuur verhoogd waardoor de maagwand kan genezen.

Ik gebruik qua olie zelf een mengsel van 1 deel vitalbix lijnzaadolie en 2 delen zonnebloemolie. Ik zou eerst tot 150ml lijnzaadolie voeren en daarna tot 300ml zonnebloemolie toe gaan voegen. Het maximale oliegehalte mag 1g/kg paard zijn. Dus een paard van 600kg mag maximaal 600ml olie krijgen. 600ml olie levert, voor een paard van 600kg, ongeveer de helft van de in rust benodigde energie. Het is dus onwaarschijnlijk dat je paard zoveel nodig heeft, maar het is per paard en per situatie afhankelijk dus gewoon blijven kijken of ze in eerste instantie niet meer afvalt en daarna dat ze weer aankomt, op het moment dat ze weer aankomen in eerste instantie op die hoeveelheid of nog iets hoger laten staan (afhankelijk van hoeveel ze aan moet komen).

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:26

Elise, zelf voer ik Seniores Priores (van Subli: http://www.subli.nl/seniores-priores/ ) en dat wil mijn lastige eter die bietenpulp of zemelen laat staan wel eten. Ze krijgt 3x per dag een kg, dat is geweekt een halve emmer vol, omdat ze verder heel slecht eet.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:37

Wat een gepuzzel, ik heb wat dat betreft niet echt een makkelijk paard gekocht haha. Maar ze is het waard.

Omeprazol ga ik me eens in verdiepen. Qua bijvoeren klinkt de SP wel het meest verleidelijk, dat voert het meest eenvoudig.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:41

Nou, hier gaat het helemaal top!! Wilde voor mijn vakantie stoppen met de Abler (26 dec), uiteindelijk toch doorgegaan. Zit nu op 3/4 schepje nog maar, en pony is sinds tijden echt weer dik aan het worden! Ga echt minderen met de slobber. :D
Ga de Abler nog een weekje geven, dan heeft ze 2 mnd gehad. Zal dan nog een voor en na foto plaatsen. Als ik zie waar we vandaan komen.. Echt bizar hoe goed ze er nu ineens uitziet!! Flanken staan bol en ribben zijn amper nog te voelen :') Pony is 26 dus vind wat extra vetjes wel heeel fijn eerlijk gezegd. Heb haar nu op 1 kg SP en 1 kg Speedybeet (droog), er gaat dus ook behoorlijk wat in momenteel. Ga dat heel langzaam afbouwen nu. Echt heel blij hiermee :D

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:11

__elise__ schreef:
Mijn paard is vorige week ineens behoorlijk ingevallen. Ik was zelf op vakantie en heb zelf niet goed in de gaten kunnen houden waardoor dit is gekomen. Schrok me eigen rot toen ik de deken eraf trok.

Ik durf alleen met de maagzweer niet teveel brok bij te voeren. Ze krijgt nu onbeperkt hooi en 350 gram metazoa-brok. Daarnaast 6 schepjes gastri comp, in de ochtend 2 en in de avond 4. Dat meng ik met ongeveer 3 handjes slobber.

Hoe kan ik haar het beste wat aan laten komen?

Hieronder een foto. Niet charmant, Maar geeft wel de situatie goed weer.

[ [url=m/Ejdb8h.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt ook of haar lendenen helemaal verkrampt zijn of opgetrokken heeft. Misschien vertekent het ook door de foto. Onze zorgkindjes... Als ze echt zo'n last van haar maag heeft zou ik ook omeprazol gaan voeren. Kruiden zijn goed ter ondersteuning, neutraliseren het maagzuur, maar zijn bij grote zweren niet afdoende. Omeprazol is zwaar spul maar het enige waar het maagzuur geremd wordt en de maagwand de kans krijgt om te herstellen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:32

Weidebloem: Helaas klopt dat en vertekent de foto niet. Ze is onder behandeling van een osteophaat. Ze heeft een hardnekkige blessure in het CTO-gebied waardoor ze is gaan compenseren in de rug, dat zie je terug aan de lendenen. Maar ik sluit niet uit dat het ook met de maag te maken zou kunnen hebben.
Ze is nu bijna 2 maanden bij mij. Daarvoor is ze een jaar lang van handelaar naar handelaar gegaan en gereden voor het 'mooie plaatje'. Dat heeft geresulteerd in (ernstig) vastzitten van het lichaam en stress. Ze is nu aan het herstellen en dus ook niet onder het zadel op dit moment.

Maar goed, de omeprazal, kan ik dat zomaar geven? Als het zulk zwaar spul is, vind ik dat ook wel een beetje 'eng'. Hoe doen jullie dat? Laten jullie het eerst bevestigen door een dierenarts?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:38

Van mijn dierenarts heb ik begrepen (paar jaar terug):

Je kunt een maagonderzoek doen, paard naar kliniek, slang door neus, hoop heisa.. dan weet je zeker dat tie wel of niet maagzweren heeft..

Maar je kunt ook de omeprazol geven, het is geen ramp, als je paard toch geen maagzweer blijkt te hebben, het kan dan verder geen kwaad.

Zijn er nog mensen die de dosering van het mini blauwe Abler schepje nagekeken hebben? (aangezien er veel meer in het schepje gaat dan 2,8 gram?) (ik weeg nu met mijn 'weeglepel' 8,4 gram per dag)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:46

Omeprazol is zeker niet helemaal onveilig, dus om dat nou maar zo te gaan geven, vind ik wel heavy. Een paar dagen/weken proberen is geen ramp misschien, maar er zo ligt over denken wel. Niet geven bij vermoeden, maar bij concrete aanwijzingen.

Ons paard had maagzweren en nu wees ook alles erop. Alles klopt. Toch gister algeheel onderzoek gehad en daarop foto's van de hals gemaakt waaruit blijkt dat hij ernstige problemen heeft daar. Hij zal wel maagzweren hebben door pijn, maar de oorzaak ligt dan ergens anders.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:01

Superpony, het ligt er natuurlijk aan hoelang je het geeft en in welke vorm omeprazole je het geeft.
Ik denk als je pony/paard maagzweren heeft en je dit wilt testen door gewoonweg omeprazole te voeren dat je het snel genoeg merkt of het aanslaat of niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:41

Ja, dat is helemaal waar.

Maar ik denk ook dat er mensen zijn die op eigen houtje gaan dokteren met een abler bijv en er totaal naast zitten.

Ik hoor heel vaak dat mensen hun paard lastig/vervelend vinden. Of dat paarden zand eten bijv. Maar ga ik dan verder hier op in, blijkt toch dat de paarden niet tot weinig buiten komen. Slecht of weinig ruwvoer krijgen, maar wel kilo's muesli en poeders. Mensen komen in de vicieuze cirkel en gaan met spanning rijden. Er komen bitten en sloffen bij etc etc. Natuurlijk kan een paard maagzweren hebben. Veel paarden hebben dat en anders krijgen ze het wel met zo een leven of training. Maar...........niet elk gedrag komt door maagzweren. Een paard kan zich ook gewoon erg vervelen of veel teveel energie krijgen van voer, nerveus worden van de eigenaar etc etc.

Omeprazol wordt nu afgeschilderd als; kan geen kwaad en het is niet het ergste of slechtste wat je kan geven, maar om het nou maar te geven zonder onderzoek of raadplegen van een veearts, gaat me echt te ver. Het is en blijft een geneesmiddel. En bij alles geld, heb je het niet nodig, moet het er ook niet in.