[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:23

Wat was de hoogte van de glucose?
Het mag niet boven de 20 zijn.
Voor je dingen die onderaan de norm zitten kun je wel een poeder van horseflex geven,zit geen suiker in en wij geven het met succes aan ons paard :)
Welke uitslag heb je nu nog niet binnen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:14

Glucose moet tussen de 4.0 en 5.5 zijn. Hij heeft 5.7 dus verhoogd.
Insuline is 2 dus dat is goed deze moet <10 zijn

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:20

Ik heb inmiddels de dierenarts gesproken over de uitslagen.

Mijn paard heeft geen ir, gelukkig!
De verhoogde glucose is niet erg maar in combinatie met zijn klachten wel een rede om zijn Voeding nog meer aan te passen.
Hij mag nu alleen hooi, hooguit 3 uurtjes op de wei en een vitaminesupplement. Verder hele lange buitenritten. Ik denk dat dit inderdaad het beste voor hem is, vorig jaar winter heeft hij ook zo gestaan en had hij alleen last van jeuk en bultjes.

Kom ik gisteren op stal, hebben ze hem in de wei gezet!
En prompt is meneer in eens nog vetter en heeft hij weer volle gewrichten..
Ergens ben ik wel benieuwd wat er uit de bloeduitslagen komt als hij geen dieet krijgt..

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 05:30

Hoeveel beweging krijgen julliue IR ponys?
Ik probeer dat mijn pony elke dag een uur beweegt, (hij is bereden, staat voor de kar, ik fiets een aantal per week met hem en we wandelen eens per week)
Mijn pony zijn vetbulten op zijn nek zijn zo goed als weg, die op zijn rechterschouder is nog erg fors, die op zijn linkerschouder is een stuk minder.
Hij ziet er nu zo uit
Afbeelding

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 09:07

...... en dan doe je het hartstikke goed, Eliana!
Beweging is misschien nog wel veel belangrijker dan dieet - en dan vooral duur-training.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:26

Qua voer krijgt hij hooi, en hij staat regelmatig op zijn achterbenen om voer uit de voorbak van de KWPN-er te stelen, die staat op colon.
3 jaar geleden was hij zo dik..
Afbeelding
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:26

Ziet er een heel stuk beter uit!

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:52

ohjajoh6 schreef:
IR gaat volgens mij nooit meer over. Het inderdaad onder controle, wat natuurlijk helemaal super is, maar IR hebben paarden, net als mensen met suikerziekte, voor de rest van hun leven...

Of insulineresistentie is te genezen hangt af van de oorzaak. Wanneer de oorzaak bestond uit een tekort aan magnesium kan het genezen. Wanneer het paard een fors overgewicht heeft kan, net als bij menselijke patiëten, de insulineresistentie verdwijnen wanneer het overgewicht wordt aangepakt. In andere gevallen kun je, door pieken in het glucose-aanbod te vermijden de insulinebehoefte dusdanig verlagen dat de symptomen verdwijnen. @ paard natuurlijk .

Maar ik vraag me toch iets af , misschien is het hier al besproken maar dan heb ik er overheen gelezen Maar we houden onze IR paarden dus super sober , laten ze testen en krigen dan de uitslag dat de bloedwaarde ok zijn, in het geval van Damian was het dus door overgewicht , nu hij dus bijna geen suikers binnen krijgt is hij een beetje down zeg maar zit duidelijk niet lekker in zijn vel , doordat hij weinig gras binnen krijgt ( strook begrazing ) krijgt hij dus wat suikers betreft ook weinig binnen , ik heb nu opgezocht waar het van kan komen dat je paard niet echt blij is en net als bij mensen is dat een tekort aan Serotonine, je zou dan haver kunnen geven , maar er word gezegd dat IR paarden geen granen mogen hebben , hoe denken jullie hier over ? zouden onze paarden ook een tekort kunnen krijgen aan suiker ? misschien is het een hele domme vraag , maar ben benieuwd hoe jullie hier over denken :)

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:38

Vandaag mijn shet naar de DA laten gaan. Ze is kreupel en weten niet waarom. Afgelopen jaar dus 3x kreupel geweest. Ze heeft overgewicht en wil moeilijk afvallen. De DA heeft niks gevonden kwa warmte afwijkingen in haar lijf tot zo ver. Bloed laten prikken lukte niet omdat ze een te dikke speknek heeft waardoor ze niet bij de aderen kon. Ze wou hiermee het bloed laten testen op PPID (chusing). Hoefbevangen zou het anders ook nog kunnen zijn. Maar tot nu heeft ze hiervan vanaf de buitenkant geen symptomen van. Ze staat nu wel onder pijnstillers voor 3 dagen. Waar ze gelijk na opknapte vandaag, veel oplettender en vrolijker ook liep ze een stuk beter. Ze heeft ook medicijnen om alle afvalstoffen af te laten voeren. Nu is het even afwachten hoe ze op alles reageert als haar kuur op is en DA weer bellen.

Nu ben ik zelf alles even aan het opzoeken en kwam ik bij suikerziekte. Ze heeft hiervan wel kenmerken die ik kan linken aan haar (niet afvallen, dikke nek, echt met kuilen, vetophoping bij schouder en ook haar billen). Nu vraag ik me af wat denken jullie ervan? Als het bijvoorbeeld suikerziekte is. Wat zijn de dingen waarmee je het moet onderhouden wat kan wel en niet?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 00:23

Annick schreef:
ohjajoh6 schreef:
IR gaat volgens mij nooit meer over. Het inderdaad onder controle, wat natuurlijk helemaal super is, maar IR hebben paarden, net als mensen met suikerziekte, voor de rest van hun leven...

Of insulineresistentie is te genezen hangt af van de oorzaak. Wanneer de oorzaak bestond uit een tekort aan magnesium kan het genezen. Wanneer het paard een fors overgewicht heeft kan, net als bij menselijke patiëten, de insulineresistentie verdwijnen wanneer het overgewicht wordt aangepakt. In andere gevallen kun je, door pieken in het glucose-aanbod te vermijden de insulinebehoefte dusdanig verlagen dat de symptomen verdwijnen. @ paard natuurlijk .

Maar ik vraag me toch iets af , misschien is het hier al besproken maar dan heb ik er overheen gelezen Maar we houden onze IR paarden dus super sober , laten ze testen en krigen dan de uitslag dat de bloedwaarde ok zijn, in het geval van Damian was het dus door overgewicht , nu hij dus bijna geen suikers binnen krijgt is hij een beetje down zeg maar zit duidelijk niet lekker in zijn vel , doordat hij weinig gras binnen krijgt ( strook begrazing ) krijgt hij dus wat suikers betreft ook weinig binnen , ik heb nu opgezocht waar het van kan komen dat je paard niet echt blij is en net als bij mensen is dat een tekort aan Serotonine, je zou dan haver kunnen geven , maar er word gezegd dat IR paarden geen granen mogen hebben , hoe denken jullie hier over ? zouden onze paarden ook een tekort kunnen krijgen aan suiker ? misschien is het een hele domme vraag , maar ben benieuwd hoe jullie hier over denken :)

Insuline Resistentie ontstaat nooit door magnesiumtekort. Er zijn wel onderzoeken die aangeven dat bij bestaande IR magnesium baat kan hebben maar duidelijke bewijzen daarvoor zijn tot op heden in geen enkel onderzoek echt aangetoond. Dat Paard Natuurlijk anders beweert is misleidend, maar wel handig voor de verkoop van hun dure magnesium.

Serotonine en glucose hebben niks met elkaar te maken. Mogelijk dat je je baseert op wat onwetenschappelijke informatie, die overigens vooral over mensen gaat. Serotonine is voor mensen van belang om je 'lekker' te voelen, dat is o.a. de functie van deze neurotransmitter. De fout die je maakt is dat je suikerziekte zoals we die bij mensen kennen ( Diabetes Type 1 en Type 2) één op één vergelijkt met de op suikerziekte gelijkende Insuline Resistentie bij het paard. Echte diabetes (Type 2) zoals bij mensen komt bij paarden niet voor! Een paard kan zeker wel een hoog glucosegehalte in het bloed hebben maar dat is omdat ze gewoon teveel suikers binnen krijgen in de vorm van koolhydraten die omgezet worden naar glucose en die vervolgens niet meer door de cellen opgenomen worden omdat deze dat niet meer kunnen. Een tekort aan suiker zal een paard niet krijgen. Zelfs in oud hooi zit vaak nog meer dan 11/12 % en dat is ruim voldoende voor een paard. Minder is beter zelfs.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 00:31

irisje2 schreef:
Vandaag mijn shet naar de DA laten gaan. Ze is kreupel en weten niet waarom. Afgelopen jaar dus 3x kreupel geweest. Ze heeft overgewicht en wil moeilijk afvallen. De DA heeft niks gevonden kwa warmte afwijkingen in haar lijf tot zo ver. Bloed laten prikken lukte niet omdat ze een te dikke speknek heeft waardoor ze niet bij de aderen kon. Ze wou hiermee het bloed laten testen op PPID (chusing). Hoefbevangen zou het anders ook nog kunnen zijn. Maar tot nu heeft ze hiervan vanaf de buitenkant geen symptomen van. Ze staat nu wel onder pijnstillers voor 3 dagen. Waar ze gelijk na opknapte vandaag, veel oplettender en vrolijker ook liep ze een stuk beter. Ze heeft ook medicijnen om alle afvalstoffen af te laten voeren. Nu is het even afwachten hoe ze op alles reageert als haar kuur op is en DA weer bellen.

Nu ben ik zelf alles even aan het opzoeken en kwam ik bij suikerziekte. Ze heeft hiervan wel kenmerken die ik kan linken aan haar (niet afvallen, dikke nek, echt met kuilen, vetophoping bij schouder en ook haar billen). Nu vraag ik me af wat denken jullie ervan? Als het bijvoorbeeld suikerziekte is. Wat zijn de dingen waarmee je het moet onderhouden wat kan wel en niet?

Ik kan m'n ogen nauwelijks geloven als ik dit lees... de pony is al 3 x kreupel geweest, leeft op nu ze pijnstillers krijgt en is zo dik dat de DA geen bloed kan prikken? En jij vraagt je af wat er aan de hand is? Dit dier is een tikkende tijdbom en ik begrijp niet dat je DA je niet meteen duidelijk maakt dat het allereerste wat je serieus moet aanpakken is dat het dier gaat afvallen. En kennelijk niet zo'n beetje ook. Hoe serieus heb je dat afvallen tot nu toe aangepakt? Wat voer je? Beweegt de pony wel voldoende?

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 00:41

We pakken het afvallen heel serieus aan met longeren,fietsen, wandelen. Staat met graasmasker op en krijgt niks extra's bijgevoerd. Dierenarts weet ook dat we hiermee actief bezig zijn om op gezond gewicht te krijgen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 03:34

En hoeveel doe je dat alles? Mijn paard had ik een minimum van 10 keer per week toen ik vond dat het nu wel echt tijd was om wat aan zijn gewicht te gaan doen. Inmiddels mag ik blij zijn als ik de helft haal. Zo dik als hij was is hij niet meer, maar eigenlijk is die 5 keer per week wel te weinig voor hem. Helaas heb ik niet meer tijd, dus nu hard op zoek naar een bijrijdster.

Staat met graasmasker zeg je. Wat krijgt hij te eten?

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 07:43

Maximaal 6 dagen in de week longeren en dan 1x wat anders doen, dus gingen naar buiten aan de hand of aan de fiets. Ze staat op de wei 24/7 met graasmasker.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 08:53

En hoe lang longeer je of fiets je ?
Ik merk bij mijn merrie wezenlijk verschil als ze smorgens bijvoorbeeld 30/45 minuten in de stampmolen gaat voor ze naar t land gaat .
En later op de dag nog ander werk ...
Moet de verbranding zogezegd wakker schudden .
Nu heeft ze aantal maanden vakantie achtige tijd gehad ivm veulen en sinds maand of 2 weer wat arbeid .
De laatste week weer niets gedaan en ze wordt gelijk weer opgeblazen ...
Bol in de buik zal ze altijd wel blijven maar vet kan echt verbranden door duur training .
Actief stappen is er al een van

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:24

Zinzi_jewel schreef:
En hoe lang longeer je of fiets je ?
Ik merk bij mijn merrie wezenlijk verschil als ze smorgens bijvoorbeeld 30/45 minuten in de stampmolen gaat voor ze naar t land gaat .
En later op de dag nog ander werk ...
Moet de verbranding zogezegd wakker schudden .
Nu heeft ze aantal maanden vakantie achtige tijd gehad ivm veulen en sinds maand of 2 weer wat arbeid .
De laatste week weer niets gedaan en ze wordt gelijk weer opgeblazen ...
Bol in de buik zal ze altijd wel blijven maar vet kan echt verbranden door duur training .
Actief stappen is er al een van

Bedankt voor je info! Hier heb ik wat aan!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:15

Blij dat ik dit topic tegen kom. Ik ga nog even lezen en kom dan terug met mijn verhaal. Eens zien wat jullie er van kunnen zeggen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:54

Hallo, even een vraagje. Mag je voederbieten aan een insulineresistent paard geven of is dit een slecht idee?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:05

Mandyke schreef:
Hallo, even een vraagje. Mag je voederbieten aan een insulineresistent paard geven of is dit een slecht idee?

Volgens mij kan het, heb het hier ergens gelezen (lang geleden), ik dacht dat het suikergehalte meeviel.
Mijn merrie krijgt een klein stuk elke dag als ze op stal komt.
In cm zou ik zeggen een stuk van 20/20 cm ongeveer

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:24

Voederbiet kun je geven .
Zit weinig suiker in . Daarom is t voederbiet .
De vezels zijn wel weer een ruwvoer vorm. En paard is lekker even bezig stukjes van zo,n biet af te knagen .

Mijn merrie is sinds t afspenen van t veulen van d'r plof buik af .Net of de ballon is leeg gelopen ofzo .
Gaat nog wel zeker 5 x per week op de molen . En paar uur t land op !
Bij slecht weer gaat ze niet naar t land maar 2 keer op de molen .
Of t moet zijn dat ik haar echt werk nog dan geen 2 x op de molen .
Liefst zou ik haar veel en veel meer buiten zetten maar de ervaring leert dat ze daar last van heeft .
Door dat ze bagger vet wordt en ik t land amper beweegt ..
Dat stappen op de molen doet haar wel goed .
Qua voer krijgt ze 500 gram grasbrok , een balancer korrel , wat suiker arme mix voor de smaak en ben de pavo top sport topping gaan geven bij haar avond eten .
Klein potje vol is ongeveer 400 gram . Verder 3 keer hooi en als lunch slobber .
Haar stal is een stro bodem waar ze ook van kan knabbelen .
En weide krijgt ze als t niet met bakken uit de lucht komt ...

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:52

Al veel gelezen over insuline resistentie.
En gehoopt dat mijn welsh cushing had en geen resistentie.
Bloed testen afgenomen maar geen cushing wel resistentie.
Wordt maandag gebeld na overleg lab hoe of wat.
Heb wel de waardes die plaats ik wel even hier.
Afbeelding

Mij zegt het verder niet veel behalve natuurlijk wat er al staat.
Pony is tevens hoefbevangen met elke keer terug vallen.
Dit is bijv gekomen door toch kuil en hooi voeren was teveel en weer bevangen.
Inenting was ook te gek weer bevangen.
Nu is ze ook slecht en wil ik gaan starten mer grootste gedeelte hooi weken.
Meer beweging dan haar uitloopstal met paddock etc kan niet want ze wilt natuurlijk nu niet veel lopen.
Gluco balance werkte niet, magnesium duidelijk wel.
Verder staat ze op een kruidenmix sinds twee en halve week met van alles kan het opzoeken voor de liefhebbers. En op metazoa brokjes plus pijn medicatie (buut,ascal) en homeopatische druppels.
Het lijf is goed ontregeld en weet gewoon even niet meer wat te doen.
Hoop dat het weken van hooi verandering gaat brengen.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:57

@SannieJ eken van hooi is rot - maar als je niet weet hoeveel suiker je hooi heeft de enige optie en zeker de moeite! Mijn IR pony teste een half jaar na de start van dit dieet (in combinatie met dagelijks bewegen) http://ecirhorse.org/index.php/ddt-overview/ddt-diet niet meer als IR - oftewel 100% onder controle. Fijne is dat je ze niet hoeft uit te hongeren, kan het iedereen aanraden!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:11

@Sanniej: let ook op je pijnmedicatie. Kan zijn dat je juist dáármee de hoefbevangenheid in stand houdt. Terwijl je het gebruikt tegen de pijn in zijn voeten. Zorg dat je een goede smid hebt, die rigoreuze maatregelenndurft te nemen. Veel houden vast aan niet verder bekappen dan de witte lijn (wat op zich natuurlijk zo hoort). Maar bij zwaar/chronisch bevangen paarden moet je soms andere keuzes maken. Dan kun je die toon behoorlijk inkorten, tot voorbij de witte lijn. Dan gaan sommige mensen meteen steigeren, maar hou in je achterhoofd, dat iedere keer dat je paard zijn stap afrolt, die hoefwand aan het onstoken deel trekt. Dat doet pijn! Dus als je aan de voorkant die toon rigoreus inkort, scheelt dat veel in de pijn bij het lopen (en kun je mss ook stoppen/minderen met de pijnmedicatie). Zolang je geen zwaar werk diet (en dat zal je niet doen met een bevangen paard), kan hij best een tijdje met een ingekorte wand (aan de voorkant dus. Niet meteen rondom de wand weg halen).

Steeds bevangen is echt heel vervelend.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:15

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:07

Meiden bedankt voor jullie reacties!
Ik ga zeker weken en denk nooit meer stoppen.
Als mijn andere paarden (groepje van 4) te kort komen dan voer ik die wel wat bij als ik er ben.
De waardes zeggen jullie verder niks?
Ik heb een zeer goede hoefsmid (natuurlijk bekapper) en zij helpt mij goed en denkt ook erg mee.
Ze krijgt pas medicatie sinds ze weer zo slecht is en is er niet slechter van geworden.
Heb haar zoveel mogelijk zonder medicatie gehouden omdat lijfje al zo van slag is.
Maar konden het nu niet meer aan zien.
Verder staat ze op hoefschoenen met zooltjes.
Als ik ze uit doe loopt ze duidelijk veel slechter dus daar doen we ook goed aan.
Hopen dat we nu met hooi weken wat aan der gewicht kunnen doen.
Gekke is ze heeft altijd onbeperkt gestaan op hooi maar ook kuil.
Sinds dit jaar is het foute boel in combi met land en kuil op stal.
Ik weet zeker dat de kuil van mijn huidige stal de laatste trigger is geweest.

Ze is altijd wel aan de dikke kant geweest, maar hoefbevangen is toch 6 jaar geleden geweest toen ze 2 jaar oud was.
Ze is al maanden slecht, maar er zat langzaam verbetering in elke keer. Waren zelfs twee maanden geleden weer aan het longeren zelfs galop aan de lijn.
Er moet nu wel langzaam verbetering in gaan komen anders moet ik een moeilijk besluit gaan nemen.
Het is moeilijk om haar zo te zien