[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:15

@ Ellepel, toen ik mijn paardje kocht had ze idd geen tot weinig staart en wat kleine bultjes op haar rug verder eigenlijk niets bij mij zijn die plekken op de manenkam erbij gekomen ! Ik heb wel aan de oude eigenaar gevraagd of die staart iets van exceem was het antwoord was hierop ... dat zou ik niet weten ik heb het nooit laten onderzoeken, ze smeerde er af en toe wat op (naam van produkt even ontschoten) en verder deed ze er eigenlijk niets mee ... ze zei ook dat de plekjes op haar rug er soms wel waren en soms weer niet (dit ervaar ik nu ook) , de staart is altijd zo geweest. Ik dacht toen (misschien beetje naief) ach dan zal het wel meevallen en wilde het staart probleem oplossen met extensions die ik er in heb laten zetten. De extensions zijn er nu uit omdat de staart echt te poreus was , er vielen extensions uit en die namen dan hele stukken gezonde staart mee dus tsjaaa dat is het verhaal. Ik was eigenlijk direct weg van het paardje toen ik haar ging bekijken een mooie merrie om te zien en 100% betrouwbaar met rijden en ook fijn te rijden lekker in de mond ....... en ik had meteen een klik met haar op stappen en wegrijden ....... ik was al bij zoveel paardje wezen kijken en bij haar had ik direct een gevoel.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:19

Je paard heeft die verwennerij echt niet nodig hoor :o . Mijn paard kreeg tot dit jaar echt niets extra's erbij, geen appels, brood (behalve een ieniemienie stukje voor de drainage druppels) of wat dan ook, alleen gras, hooi en haar brok. Nu doen we regelmatig oefeningen voor de fysio (of fun) en dan krijgt ze wel iets, maar dan wordt het ook echt echt gewaardeerd naar mijn idee. Je mag natuurlijk doen wat je zelf wilt (vanzelfsprekend!) maar aangezien je paardje nog vrij veel jeukt... zou ik het voor nu gewoon echt afbouwen tot 0 en als het goed gaat weer proberen of het kan of niet.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:26

hoihoi, ook hier iemand met een paardje met zomereczeem.
Dit jaar was ik gelukkig op tijd met de deken om doen.
En weet nu dus wanneer de deken op moet zodat mijn fjordje er het minst last van heeft.
Ze heeft nu super mooie lange manen, alleen de staart wil nog niet zo al ziet die er al beter uit dan voor gaande jaren.

Alleen nu zit ik met de vraag wanneer is de beste tijd om hem weer er af te halen, de jaren hiervoor was ik al steeds te snel met het eraf halen van de deken.
Waardoor ze er na alsnog alles kapot schuurde.
Maar nu gaat het de hele zomer al zo goed doordat ik op tijd ben begonnen met de deken, dat ik natuurlijk niet wil dat het voor niks is geweest en ze nu alsnog gaat schuren.
ze staat nu nog met eczeemdeken op en heb wel het idee dat ze hem nog nodig heb, ook als ik hem af doe om te borstelen, dan is ze heel erg geiriteerd.
Dan stat ze heel de tijd te zwaaien met der staart en word ze helemaal gek van de jeuk lijkt wel.
Ze is dan ook heel erg blij als ik weer met haar deken aan kom lopen.
Ze stopt haar hoofd al in de deken voor ik zo ver ben haha.

Groetjes

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:43

Ik vind het ook altijd lastig om te bepalen wanneer de deken eraf kan.
Wil dat niet te vroeg doen omdat Guus dan alsnog gaat schuren.

Morgen gaat Guus mee voor een weekendje naar zee. Hij staat daar op stal dus dan denk ik dat hij de deken niet op hoeft.
Kan hij lekker een paar dagen zonder staan.

Stef_Alinde

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:45

kijk daar ook maar mee uit. want ik heb anderhalf jaar bij zee gestaan maar moest alsnog een deken om, dus let goed op je paardje.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:26

Stef_Alinde schreef:
kijk daar ook maar mee uit. want ik heb anderhalf jaar bij zee gestaan maar moest alsnog een deken om, dus let goed op je paardje.

Neem de deken ook zeker mee. Maar als hij binnen moet staan dan kan hij niet gestoken worden.
Maar bedankt voor de tip, zal zeker goed op hem letten!

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:32

ja mijn paardje stond zowel binnen als buiten en had en toen gewoon last van en moest ik alsnog een deken op doen omdat ik eerst ook dacht van ow aan zee gaat het vast wel goed, vandaar dat ik je die tip geef, zou zonde zijn als hij zou gaan schuren en zijn manen en staart eraf schuurt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:39

Brood is ook hartstikke slecht.
Je moet er echt abrupt mee stoppen met dat volstoppen.
Gewoon een goede brok, en daarmee is voorlopig de kous af.

Straks is je paard strontverwend en wordt tot gevaarlijk aan toe als die eens niets krijgt.

Daarnaast is voor een eczemer vooral in de startfase echt alles NOT DONE.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:45

guus kijk maar uit, ik zou de deken niet zo snel afgooien.
Wisse staat nu ook binnen op de trainingsstal maar kreeg dus mooi wel weer jeuk. Staat natuurlijk wel af en toe wat buiten, dus wordt wel af en toe geprikt zeg maar.
Ik neem aan dat Guus ook niet 24/7 op stal komt te staan daar?

CS, oud brood kan wel toch (af en toe of voor drainage, maar daarbij heb ik maar 2plakken per week nodig zo klein maak ik de stukjes).
Ik geef verder nooit iets lekkers, alleen brok na het rijden.
Heb ik nooit gedaan ook, heb zo'n hekel aan al die snoeperij!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:51

Brood is ook slecht.
Oud brood kan nog wel, wel uitgedroogd, maar dan echt een iniminie stukje.

Even off topic:
Ik ben een aantal maanden geleden zelf ook afgestapt van brood eten.
En merk in verschillende dingen gewoon zoveel verandering.
Brood is wat dat betreft niet zo denderend hóór.

Voor paarden al helemaal niet.

En snoeperij vind ik ook vreselijk.
Die van mij is dan ook de enige op stal die rustig blijft staan, terwijl de anderen uit hun dak gaan met eten, of als de ander wat krijgt.
Haar zul je niet horen hóór.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:00

wat is er voor mensen slecht aan brood dan?
(ik eet ook bijna nooit brood maar dat is omdat ik er niet van houd en het zoveel gedoe vind om het te beleggen :) )

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:07

Misschien de deken dan maar wel gewoon op. Had er nog niet zo over nagedacht eignelijk omdat hij thuis gewoon altijd buiten staat en dus ook altij de deken op heeft.

In zeeland werken ze met een systeem dat je pony 2 uurtjes per dag op de wei kan en dan moet je voor intekeken (ben blij dat dat maar voor een weekendje is)
Dus moet even kijken hoe dat gaat lopen. Ze wisten daar ook niet zeker of hij achter de draad zou blijven, ze waren niet gewend dat er mensen met een shetlander kwamen ;)
Maar ik ben sowieso van plan om hem twee keer per dag mee naar het strand de nemen. Dus hij zal zeker niet heel de dag op stal staan.

Maar liever met deken op als het eigenlijk niet nodig is dan zonder deken en een schurende pony!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:19

ellepel schreef:
malenka:
Citaat:
een halve baal hooi, een halve emmer geweekte bietenpulpbrok met tarwezemelen, ruim een halve schep maisvlokken en een halve schep lijnzaadbrok.

en je schrijft of ze nu eindelijk aan willen komen, ik mis een beetje de vitamines in dit verhaal?
geef je daar ook wat voor?

Ze hebben een goede liksteen en zijn pas nog geprikt om bloedwaardes te bepalen. Alles was prima in orde. Perfecte bloedwaardes. Het enige waar ik nu even naar moet kijken (gezien de toevoeging van mais en lijnzaad) is of er voldoende calcium in dit rantsoen zit aangezien het een vrij hoog fosfor gehalte heeft.
Helaas heeft het geen nut om de waardes van het hooi te laten onderzoeken. De staleigenaar heeft elke keer maar kleine ladingen hooi en is het dus wisselend van kwaliteit.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:46

Ik heb een komkommer gehaald voor Bregh, ben benieuwd wat ze ervan zal gaan vinden :D . Voor alle zekerheid ook maar een zak wortelen gehaald, zit dacht ik minder suiker in dan in een appel toch?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:58

ik heb echt nog nooit komkommer aan paarden gegeven, ben benieuwd wat bregh er van vindt :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:07

opisop_shop schreef:
ik heb echt nog nooit komkommer aan paarden gegeven, ben benieuwd wat bregh er van vindt :D

Hier nog een... ik zit zelfs te denken om een fototoestel mee te nemen... wil dat gezicht wel eens zien hihihih.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:19

hihihih :P

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:58

goede tip, van die komkommer.
eens kijken of nevel dat ook te eten vind :P

alleen steek je stukjes komkommer zo moeilijk in je zak.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:59

klopt, dat wordt een mooie plakboel!

Pietershof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:02

Mijn paard eet echt geen komkommer! kan alles doen of door voer mengen maar hij eet het niet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:03

Ik ben van plan gewoon kleine stukjes af te bijten. Maar als ze het lekker vind heb ik een ander probleem, zo'n hele kwamkwammer verberg je ook niet zomaar ergens... _O-

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:05

mijn pony eet gelukkig alles, lang leve het vertrouwen in mij als baasje :P
maar ga ook eens aan de komkommer, nu zit ik nog brokjes en stukjes wortel. (i know suikers, maar pony heeft haar beloningen nodig)
Breghje schreef:
Ik ben van plan gewoon kleine stukjes af te bijten. Maar als ze het lekker vind heb ik een ander probleem, zo'n hele kwamkwammer verberg je ook niet zomaar ergens... _O-

nou........ ik zeg helemaal niets.

misschien moeten we een komkommerhouder ontwerpen, die er ook schijfjes van maak ofzo.
net zoiets als een pistoolholster :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:06

wahhaa nee dan kijken je stalgenoten je raar aan denk ik als je die in je broek steekt :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:36

Endanhebbenwijooknogeenseenhengstopstal....... _O-

Ik denk dat ik gewoon een klein diepvrieszakje oid mee neem, dat kan ik altijd nog een slinger geven de andere kant uit als ze er een duivlucht op neemt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:12

zijn er hier veel mensen bij wie een graasmasker ook hielp tegen de ze?