Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 02:33

Dan is er in ieder geval (bijna?) alles getest Geerke, en mooi dat je VA toch ook wat wil proberen als de test negatief is. Loopt Pablo ook stijf op het moment?

Aurora heeft nu een week 0.25mg gehad, ben weer een paar dagen weggeweest maar heb begrepen dat ze nog steeds goed eet. Morgen de dosis maar eens verhogen naar 0.5mg en kijken wat er gebeurt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:03

gemske schreef:
Dan is er in ieder geval (bijna?) alles getest Geerke, en mooi dat je VA toch ook wat wil proberen als de test negatief is. Loopt Pablo ook stijf op het moment?

Aurora heeft nu een week 0.25mg gehad, ben weer een paar dagen weggeweest maar heb begrepen dat ze nog steeds goed eet. Morgen de dosis maar eens verhogen naar 0.5mg en kijken wat er gebeurt.

fijn dat aurora nog steeds goed eet!
Pablo is niet echt stijf maar de achterhand is soms wat ongecoordineerd :7
Het is niet dat hij omvalt :D maar ik zie er soms rare passen tussen.
Hij loopt s'ochtends wel soepel en rad zijn stal uit,en laatst draafde ik met hem....na een nacht op stal.
Dat gaat gewoon goed....voor zo een ouwe sok :D

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:59

Mijn oude verzorgspaardje had die ziekte al vanaf jonge af aan.
Vorige eigenaar had niks gezegt toen de huidige eigenaar hem over kocht.
Waren ook geen simptonen van Cushing.
Maar afgelopen winter (2010) lag ze uitgestrekt op stal, en had allemaal pijn krampen.
DA er bij, maar kwam geen duidelijke uitslag uit.
Na heel wat onderzoeken en heel veel pijne dagen voor het paard kwam de DA er achter dat het Cushing was.
Paard ging aan verschillede medicijnen, maar veel medicijnen sloegen niet aan en het paard lag nog steeds bijna elke avond met pijnkrampen uitgestrekt op stal.
Daarom 27-12-10 kreeg ik het tragische telefoontje dat Twister zou worden ingeslapen.
Ze hadden geen keus. Als het ooit weg was gegaan, zou ze het zeker nog veel erger terug krijgen.
Twister had er vreden mee en het is beter voor haar!!

Rip Twister!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:23

_Roosmarijn_ schreef:
Ik zorg fulltime voor een shet met cushing. Hij is nog maar 8 ongeveer, weet het niet precies. Nou heeft een gigantische dikke vacht, deels (bij zijn achterbenen en borst) met slag erin. Met deze temperaturen heeft hij het gigantisch warm. Wat doen jullie met jullie cushing paarden? Scheren of niet? Wat raden jullie aan? Misschien goed om erbij te zeggen dat Max ook longproblemen heeft deels door cushing. Hij krijgt een halve pil pergolide per dag. Zouden jullie dat bij zo'n vacht ophogen?

Even mijn eigen bericht gequote hoor. :j
Ik ben heel erg benieuwd naar wat jullie zouden doen, mensen hier met veel ervaring met cushing?
Ik heb nog nooit eerder cushing meegemaakt, dus vindt het heel lastig bepalen hoe en wat. Als iemand advies heeft, dat hoor ik het heel graag! :)

Verder lees ik dat een verzorgpaardje van iemand is overleden, sterkte!
En dat er verschillende paarden getest zijn op cushing. Ik hoop op een goede uitslag!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:15

@ Roosmarijn: Kan je hem niet eerst scheren?

Ik zit nu ook in een rot-periode....
Ik vind Moon wat slechter de laatste tijd, zoals ik al zei.
Ze begint nu echt ontploft te worden qua haar, dus zondag ga ik haar scheren. Haar ogen staan wat dof...
Aaah, je word er echt depri van, die onzekerheden. ;(

Ik ga haar morgen even temperaturen, om te kijken of ze verhoging heeft.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:17

ik zou zeggen,scheren ja,maar ja,ik scheer alles wat teveel haar heeft,doe daar echt niet moeilijk over :)

voor paarden is het vaak ook fijn om van die vacht af te zijn :j

nefertarie..oww dat is niet fijn dat haar ogen dof staan...hopenlijk gaat ze zich weer snel wat beter voelen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:25

Wat vervelend dat Moon niet in orde is! |(
Het is ook een rotperiode voor cushing paarden nu!
De bloeduitslagen heb ik nog niet binnen,Pablo heeft wel duidelijke slagen op zijn rug.
Maar de vacht is absoluut niet lang te noemen.
De oranje kleur wordt iets minder....voer nu 60 ml levertraan per dag.Kuurtje.
Hij was vandaag zo gek als een deur...bokkend door de wei.
Dit zijn foto's van gisteren.

Afbeelding

Eten(stal is schuin)
Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:41

Wat zit daar voor een bult op zijn been Geerke?

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:41

Geerke, de slagen die je paard in de vacht heeft op zijn rug heeft lijken heel erg op die van de shet waar ik voor zorg, dus het zou het best kunnen zijn. :j

Neftarie, klinkt niet fijn.. goed in de gaten houden maar en idd even temperaturen. :(:)

En jullie zeggen dus scheren, ik denk dat Max het ook echt heerlijk zou vinden als hij van die vacht af zou zijn. Denken jullie dat het ook scheelt voor zijn kortademigheid?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:00

Jannepauli schreef:
Wat zit daar voor een bult op zijn been Geerke?

een sarcoid,die de vorige winter erg is gegroeit.
Hij is altijd mooi dicht en nu stabiel.
Het ding zit op een ader,dus vanwege het stuwen zou Pablo onder algehele narcose moeten.
Ik wacht hier liever mee totdat het echt niet anders kan,dan heb ik immers niets meer te verliezen.
Ik heb de 'legstraps' al van alle dekens gehaalt ;)

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:41

@ Roosmarijn: Ik zou scheren. Indy is sinds zaterdag weer geschoren en zijn halster past ook weer fatsoenlijk. Echt zoveel haar! (en het was nog geen 2 maanden geleden dat ik hem voor het laatst geschoren had...) MAAR hij is weer 10 jaar jonger en de andere paarden hebben het weer zwaar met deze jonge stoere 'hengst' achter ze aan in de wei :+ :=

Geerke ik hoop dat er snel duidelijkheid komt uit de bloedtest. En op de foto zie je inderdaad goed die 'slagen' in het haar waar je het over had.
En ook voor Moon hoop ik dat er snel weer verbetering komt. Ik ben nu met de pergolide omhoog gegaan. En het lijkt, in combi met scheren, weer iets beter te gaan. Hij is weer levendig. En dat doet mij zoooo goed.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:48

Steeds meer mensen zeggen dat ik hem gewoon moet scheren, nijg daar nu ook steeds meer na.
Hopelijk kan ik snel contact krijgen met de eignaresse, dan zal ik het eens overleggen. Pergolide moet ook omhoog qua dosis.

Indy, fijn dat die van jou weer wat levendiger is! :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:49

kun je niet alleen de onderkant van de hals scheren?
Als je helemaal scheert moet hij wel onder een deken ben ik bang

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 01:04

Ja, klopt, als ik hem helemaal scheer dan moet ik inderdaad dekens gaan aanschaffen.

Met deels scheren ben ik bang dat hij het toch koud gaat krijgen of een longontsteking krijgt (daar is hij erg gevoelig voor door de cushing).

Dus het is of helemaal scheren of niet en dan wachten tot het weer warmer wordt en dan alsnog de racestrepen.

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:02

Hallo allemaal,

Door een aantal bokkers ben ik doorverwezen naar dit topic :)
Ik heb deze week te horen gekregen dat mijn 35 jarige pony ook Cushing heeft, zijn waarde is 97.
Ik heb net weer overleg gehad met de DA en ze wil dat ik hem elke dag 0,5mg Pergolide geef.
Over een maand moet hij dan weer geprikt worden om zijn waarde te testen.

Maar na een aantal berichten in dit topic te hebben gelezen, begrijp ik dat dat helemaal niet goed is.
Ik begrijp dat ik beter eerst 0,25mg (of zelfs 0,125mg?) kan geven en het dan op kan bouwen..

Wat is volgens jullie de verstandigste manier om op te bouwen?
Hebben jullie nog meer tips voor mij? Zijn er dingen waar ik goed op moet letten?

Alvast bedankt,

Laura

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:12

Laura, hoe groot en hoe zwaar is je pony?

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:01

Bounty is 1.40m en ongeveer 350kg

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:06

Ik zou beginnen met 0,125 of 0,25 maar dan wel goed kijken hoe ze reageerd. Mijn pony van 31 en 1.38 ben ik begonnen met 1 mg omdat de dierenarts niet beter wist, daarvan werd hij natuurlijk hondsberoerd. Toen hele tijd op 0,125 en langzaam naar 0,25. Dus als het kan zou ik met 0,125 beginnen, kan je wel met een week of 2 naar 0,25 gaan. Je kan beter met iets minder beginnen en dan opbouwen dan direct teveel, daar schiet je ook niks mee op.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:12

Op basis van zijn gewicht zou hij 0,002mg x 350 = 0,7 mg pergolide mogen.

Ik zou met 0,25 mg beginnen

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:16

Moet je dat zo langzaam opbouwen dan?
Mijn shet krijgt een halve pil, al vanaf het begin en daar heeft hij totaal geen last van gehad. :)
Dus is denk dat het ook qua geval verschilt hoe ze erop reageren?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:20

Ilsemarie, de stappen mogen gewoon 5 dagen zijn waarin je een dosis opbouwt hoor. Het is niet nodig om over elke stap 2 weken te doen, zeker niet als de DA van Laura na 1 maand (wat zowiezo te vroeg is, liever 8 weken) al bloedonderzoek wil doen hoe de pergolide aanslaat.
Alleen als je pony of paard erg slecht zou reageren dan bouw je evt nog langzamer op maar voor elke stap ongeveer 5 dagen uittrekken is (als je paard het goed oppakt) voldoende. Ik zou bij een paard starten met 0,25 maar aangezien dit een pony is zou je met 0,125 kunnen beginnen. Ligt er ook een beetje aan hoe de pony er nu aan toe is, als hij zich prima voelt en geen lastige eter is, dan kun je overwegen om toch met 0,25 mg te beginnen omdat het toch lastig(er) is om de pilletjes zo precies op te delen, dan ben je secuurder en preciezer door een kwart pilletje te geven. We moeten het ook niet nog erger en moeilijker maken dan het is. Over het algemeen is 0,25mg een prima stap om mee te beginnen en ook om met stappen van 0,25 mg om hoog te gaan naar je beoogde dosis.

Laura op de laatste (5 a 10) pagina's staan zeker ook de tips over het wanneer je het geeft en hoe je het geeft, dat is best belangrijk, dus lees even terug aub ;-)

@Roosmarijn, dan heb je mazzel gehad, maar het scheelt ook dat je "maar" 0,5 mg bent gaan geven. Er zijn DA's die direct op 1 mg of hoger overgaan en dan is het best heftig: misselijkheid, duizeligheid, duf zijn, niet willen eten kunnen dan de behoorlijke bijwerkingen zijn als je te snel opbouwt of op te hoge dosis aanvangt.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:44

Mijn shetje is vanochtend bloed geprikt.
De DA vond haar ook wel verdacht van Cushing gezien haar vacht en bouw vrij iel met onbeperkt hooi en tot voor kort kuil.
Ze is alleen nog maar 10 jaar en heeft het al sinds ik haar heb (althans de dikke vacht stram lopen enz.).
Haar slijmvliezen leken me geel en de DA bevestigde dit, is verhoogde leverwaarde ook bij Cushing gebruikelijk?
Zit zelf ook wat aan leverbot te denken, maar de DA betwijfelt dat.
Ik ken haar verleden ook niet ze komt bij een handelaar vandaan en was toen verwaarloosd.
Vandaag hoor ik de algemene uitslag en het word dan evt nog opgestuurd voor die cushing test (acth ofzo?)

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:51

natasja, ik heb een shet van nu 35 jaar. Toen zij ongeveer 22 was had zij ook sterk verhoogde leverwaarden. Haar gammawaarde was 93 tegenover 23 normaal. Achteraf gezien had zij toen ook al cushing, maar toen was dit topic er nog niet.. ;)
Zij heeft toen een tijdje prednison geslikt. Haar gammawaarde was toen 33. Volgens mij zijn haar waardes nooit echt meer helemaal normaal geworden. Niet meer zo extreem, maar wel wat verhoogd.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:29

volgens mijn DA heeft een lever extra te lijden bij cushing paarden, waardoor de leverwaardes vaak te hoog zijn.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:33

Natasja, mijn shet is ook pas 11 en twee weken geleden positief getest op cushing. En terugkijkend heeft ze al jaren verschijnselen hiervan, misschien wel haar hele leven maar dat is moeilijk te zeggen.
Dus laten testen is zeker nuttig.

@Laura ik ben ook aan de hand van de ervaringen hier met 0.25mg gestart ipv 0.5mg. In mijn geval een pony die twee keer zo licht is als de jouwe, en het heeft hier prima gewerkt. Ieder paard is anders dus wat je ook doet, blijf hem gewoon goed in de gaten houden.
De gouden tip vond ik trouwens om het pilletje vlak voor het eten te geven, dan hebben ze hun eten al op voor dat evt misselijkheid op komt zetten :)