[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chrisss

Re: [CENTRAAL] mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 00:51

Iemand die de toevoeging van de olie aan Sudocreme wil uitproberen? Stel ik een proefflesje olie ter beschikking. Verzendkosten voor tester of ophalen. Zelf Sudocreme aanschaffen. Hoor dan graag of er verbetering optreed.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 06:50

iiSunshine oei dat ziet er naar uit! Maar dat is geen vasculitis, gelukkig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:31

Sowieso zou ik per direct stoppen met bleekwater. Dat in open wonden is echt niet goed. Vervolgens raad ik aan om de benen de scheren of zo kort mogelijk te knippen, en te wassen met betadine-shampoo, dan kan je pas echt de grootte van het probleem zien.
Daarna is het zaak om de benen ze droog mogelijk te houden, helemaal in het geval van natte mok. Dus niet meer weken of wassen, alleen droog insmeren. Ik zou beginnen met sudocrem of een mengsel van sudocrem met toevoegingen. Ik maak mijn eigen mengsel en dat lijkt beter te helpen dan alles van de dierenarts.

Maar eerst kaal maken en met betadine wassen kijken hoe het er dan uit ziet. Succes!

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 12:40

Bleekwater gelijk stoppen. Dat maakt het weefsel kapot. Hoop echt dat je snel iets vind wat aanslaat en goed werkt!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 13:06

Britta31 schreef:
Van een bokker kreeg ik de tip om Mokthee te geven.Mijn ruin liet zich niet behandelen dus drama.Echt geweldig spul.Je geeft het als thee samen met bv meusli.Het bestrijd de mok van binnen het lichaam.Echt geweldig.De kruiden heten Chevadonyll.Ik bestel het bij Chevalcare.

*\o/*

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:23

Geen bleekwater idd ...
Ik heb ook vanalles geprobeerd wat betreft mok. Heel lastig...
Uiteindelijk waste ik 2 keer per week de benen met betadine shampoo en smeerde deze in met Equiprotecta mokgel.
Die combi samen werkte heel goed. Maar ik moest niet 1 product een keer vervangen voor een ander.
Na een aantal weken was de mok in zijn geheel verdwenen *\o/*

De verpakking van de mokgel vind ik echt waardeloos dus ik kocht zo'n doorzichtige fles en goot het dan over. Je kan de fles dan schudden en makkelijk opsmeren

Maar ja, wat bij de 1 werkt doet bij de ander niets

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 23:35

ik had juist gehoord dat betadine het alleen maar erger maakte.. heb het ook wel een aantal keren geprobeerd met betadine namelijk. ik zal dat dan wel weer proberen icm vetericyn spray

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 23:44

Bleek is echt troep. Echt niet doen, zeker niet in open wonden. Eerst die sokken er af en dan de rest. Sokken groeien in no-time weer aan dus uiterlijk zou nooit boven de gezondheid van je paard mogen gaan.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:44

Shanna schreef:
Bleek is echt troep. Echt niet doen, zeker niet in open wonden. Eerst die sokken er af en dan de rest. Sokken groeien in no-time weer aan dus uiterlijk zou nooit boven de gezondheid van je paard mogen gaan.

de sokken knip ik regelmatig goed kort. ik heb geen scheermachine tot mijn beschikking, maar dit was een oudere foto van in het begin.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:13

Chrisss schreef:
Iemand die de toevoeging van de olie aan Sudocreme wil uitproberen? Stel ik een proefflesje olie ter beschikking. Verzendkosten voor tester of ophalen. Zelf Sudocreme aanschaffen. Hoor dan graag of er verbetering optreed.

Waarvoor wordt die olie gebruikt normaal gesproken? Zou je het met iets anders kunnen mengen, waardoor het sneller intrekt?

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:11

Tessebes schreef:
Chrisss schreef:

Waarvoor wordt die olie gebruikt normaal gesproken? Zou je het met iets anders kunnen mengen, waardoor het sneller intrekt?

Copaiba, de exclusieve olie van Young Living uit Brazilië, heeft een lange geschiedenis als pijnstiller bij pijn in gewrichten en maag. Oorspronkelijke genezers gebruikten traditioneel de voordelen van topicaal gebruik van Copaiba om huid irritaties te verminderen en insectenbeten te kalmeren. Tegenwoordig maakt Young Living gebruik van zijn kracht in een geheel nieuwe individuele essentële olie.

Copaiba is de enige etherische olie die gewonnen wordt door harswinning, vergelijkbaar met hoe rubber en esdoorn verkregen worden. Eenmaal gewonnen wordt de copaibahars gedistilleerd om een heldere etherische olie te produceren die een rijke, opbeurende, houtachtige geur heeft.

Verdunnen met een draagolie is heel goed. Makkelijk uit te smeren en je doet er langer mee. Je kan hiervoor olijfolie, arganolie, amandelolie, druivenpitolie, jojobaolie enz. Voor gebruiken. Geen slaolie, dit sluit de poriën af.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:22

Ik zou het niet met betadine wassen dat prikt verschrikkelijk en dan maak je het weer nat terwijl je het droog wil hebben... in sprayen met acederm en vanaf een dag daarna iedere dag droog maken en insmeren met een vette zalf dat het niet vochtig kan worden en dat het soepel blijft. Daarnaast kun je misschien de mokthee proberen..

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:27

lissie_zigor schreef:
Ik zou het niet met betadine wassen dat prikt verschrikkelijk en dan maak je het weer nat terwijl je het droog wil hebben... in sprayen met acederm en vanaf een dag daarna iedere dag droog maken en insmeren met een vette zalf dat het niet vochtig kan worden en dat het soepel blijft. Daarnaast kun je misschien de mokthee proberen..

wat voor vette zalf raad jij aan? en als ik het niet was kan ik het niet behandelen, omdat het natte mok is en er dan troep in komt.

edit: ik stond idd op het punt om acederm te kopen totdat de cassiere zei dat ik het beste hydrocortiderm kon halen bij de DA. zijn er mensen die het ene beter vind werken dan het andere? ik hoor het
graag!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 00:37

Nee aub geen hydrocortiderm! Dat is zo slecht voor die huid. . Wordt de huid dun van en vaak ook geïrriteerd. Ik heb er slechte ervaringen mee.

Uhm wat betreft vette zalf maakt het eigenlijk niet uit wat je erop smeert als het maar vet is.

Heeft ze sokken? Dan kun je acederm erop sprayen (op de natte wond) en dan kun je even staartjes in de sokken makken dat de wond kan luchten. Dan merk je vanzelf (vaak al na 1 dag) dat de wond droog is.

Eventueel kun je ook blauwspray gebruiken ipv acederm maar acederm is een beetje vettig en daar heb ik goede ervaring mee...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 01:03

Britta31 schreef:
Van een bokker kreeg ik de tip om Mokthee te geven.Mijn ruin liet zich niet behandelen dus drama.Echt geweldig spul.Je geeft het als thee samen met bv meusli.Het bestrijd de mok van binnen het lichaam.Echt geweldig.De kruiden heten Chevadonyll.Ik bestel het bij Chevalcare.

*\o/*

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 07:27

Ik vind vetericyn ook nog steeds een aanrader en dan smeren met Zinkolie.
De mokzalf van Equiprotecta is ook heel goed!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:20

de hoefsmid is geweest vrijdag, en die heeft het behandeld met chloor zodat alle troep er uit kon. daarna hoefteer er op gedaan. dat moet ik er af wassen en dan behandelen met cebacil. we gaan kijken of het helpt. ook gaf hij de tip honden shampoo voor mijten en blauw/violetspray

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:06

Uit welk tijdperk komt jou hoefsmid?!
Serieus ik kan er echt niet bij, jou behandeling klinkt als een regelrechte marteling. Hoefsmeden zijn geen mok-experts, daar is de dierenarts beter voor.

STOP-MET-CHLOOR. Ik ga het niet nogmaals zeggen.
STOP-MET-TEER. Ga ik ook maar eenmalig zeggen.
STOP-MET-BIJTENDE-MIDDELEN-IN-OPEN-WONDEN. Het is gewoon mishandeling! En gevaarlijk, kans op bloedvergiftiging. Ik neem aan dat je dat allemaal niet wilt?

Ik kan je gerust stellen, betadine-shampoo prikt echt niet. Chloor brand daarintegen wel! Je moet de mok/ wonden eerst droog zien te krijgen/ houden.

Nogmaals, als je niet naar ons luisteren wilt neem dan op zn minst telefonisch contact op met je dierenarts om je huidige behandelmethode voor te leggen. Dat kost je niks, en weet je wel of je op de goede weg zit.

Als je op deze manier doorgaat trek ik me er van af. Ik wil daar niks van weten en kan jou behandelmethode echt niet aanhoren.

Doe er mee wat je wilt..

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:28

Shanna schreef:
Uit welk tijdperk komt jou hoefsmid?!
Serieus ik kan er echt niet bij, jou behandeling klinkt als een regelrechte marteling. Hoefsmeden zijn geen mok-experts, daar is de dierenarts beter voor.

STOP-MET-CHLOOR. Ik ga het niet nogmaals zeggen.
STOP-MET-TEER. Ga ik ook maar eenmalig zeggen.
STOP-MET-BIJTENDE-MIDDELEN-IN-OPEN-WONDEN. Het is gewoon mishandeling! En gevaarlijk, kans op bloedvergiftiging. Ik neem aan dat je dat allemaal niet wilt?

Ik kan je gerust stellen, betadine-shampoo prikt echt niet. Chloor brand daarintegen wel! Je moet de mok/ wonden eerst droog zien te krijgen/ houden.

Nogmaals, als je niet naar ons luisteren wilt neem dan op zn minst telefonisch contact op met je dierenarts om je huidige behandelmethode voor te leggen. Dat kost je niks, en weet je wel of je op de goede weg zit.

Als je op deze manier doorgaat trek ik me er van af. Ik wil daar niks van weten en kan jou behandelmethode echt niet aanhoren.

Doe er mee wat je wilt..

ik ging er van uit dat de hoefsmid er wel wat van wist.. dan ga ik het wel wassen met betadine. helpt cebacil wel dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:36

Cebacil schijnt wel goed te werken, zelf kan ik er helaas niet aankomen dus uit eigen ervaring kan ik helaas niet spreken. Maar er zijn veel positieve ervaringen met cebacil, vooral als de mok door mijten veroorzaakt wordt.
Maar bij natte mok is het eerst zaak om het droog te krijgen en te houden zodat je niet meer in etterende open wonden behandeld.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:38

Shanna schreef:
Cebacil schijnt wel goed te werken, zelf kan ik er helaas niet aankomen dus uit eigen ervaring kan ik helaas niet spreken. Maar er zijn veel positieve ervaringen met cebacil, vooral als de mok door mijten veroorzaakt wordt.
Maar bij natte mok is het eerst zaak om het droog te krijgen en te houden zodat je niet meer in etterende open wonden behandeld.

oke, bedankt. hoe zou jij het goed droog maken en houden? hij komt namelijk zometeen 24/7 op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:17

24/7 op de wei is goed, de wei is erg droog momenteel dus beter kan niet!

Ik zou eerst ontsmetten door goed te wassen met betadine-shampoo, en vervolgens droog behandelen met sudo-crem of zinkzalf. Acederm-spray kan ook maar persoonlijk vind ik dat sudo-crem beter werkt. In de natte fase van de mok zou ik nog niks toevoegen aan de sudo-crem of zinkzalf, eerst droog zien te krijgen.

Als het droog is (en dus geen open wonden meer zijn) kan je dingen gaan toevoegen/ andere behandelingen gaan toepassen.

Maar voor nu, de benen kaal scheren, geen idee hoe je je anders van de teer moet ontdoen (wie bedenkt het ook om TEER op open wonden te smeren :n ) en ontsmetten door eenmalig te wassen met betadine, vervolgens droog houden en ook niet meer nat maken en er een zinkzalf of sudo-crem op te smeren. Dat prikt geen van allen in de wonden en maakt het wel schoon/ droogt het uit/ bevorderd het herstellend vermogen van de huid. Als het droge korsten zijn kan je weer "agressiever" te werk gaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:24

iiSunshine schreef:
de hoefsmid is geweest vrijdag, en die heeft het behandeld met chloor zodat alle troep er uit kon. daarna hoefteer er op gedaan. dat moet ik er af wassen en dan behandelen met cebacil. we gaan kijken of het helpt. ook gaf hij de tip honden shampoo voor mijten en blauw/violetspray

Dit klinkt haast meer als rotstraal behandelen ipv mok behandelen...
Je gaat toch geen teer op een ontstoken huid smeren... :?

Ik zou 1x met betadine wassen, daarna niet meer, droog houden, alleen schoon maken met een droge schone handdoek.

En wat ik hiervoor al aangaf, vetericyn, Zinkolie, mokzalf van equiprotecta werken goed.
Anders de dierenarts vragen om zalf met antibiotica.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:59

ik zal met de betadine aan de slag en sudocrem, dat heb ik nog niet geprobeerd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:39

Sterkte en succes, hopen dat het snel beter gaat!