[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hutch84

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:19

ja ik geef appels wortels en brood maar zeker niet iedere dag dat is helaas erg slecht voor paarden
in wortels zit nog meer suiker dan in appels.
maar appels manderijen enz zijn zuur en maag zuur is ook zuur mijn werd het afgeraden door de dierenarts

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:35

hutch84 schreef:
ja ik geef appels wortels en brood maar zeker niet iedere dag dat is helaas erg slecht voor paarden
in wortels zit nog meer suiker dan in appels.
maar appels manderijen enz zijn zuur en maag zuur is ook zuur mijn werd het afgeraden door de dierenarts

In wortels zit echt niet meer suiker dan in appels hoor. Wortels zijn ook erg goed voor paarden. Appels in beperkte mate omwille van de suiker.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:03

laat ik het zo zeggen mijn dierenarts is volledig overtuigd dat het slechter is om wortels te geven dan om appels, dit wegend de zuren die ook in appels zitten,

ook hier op bokt is een topic: pssm waarbij overduidelijk is dat suikers in wortels en in appels aanvallen kunnen veroorzaken
ik voer mijn paard ook niet vast appels of wortels en laag in suiker en zetmeel. Mijn brokken zitten onder de 5 % suiker en zetmeel per kg in plaats van de 5 %suiker per 100 gram wortelen en 10 % suiker per 100 gram appels.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:44

Laulitz schreef:
Ik geef ook zelden appels (of brood, je hebt twee keer appels geschreven :Y) ) of paardenkoekjes, ik vind ook dat ze er meer van gaat luchtzuigen.

Ik bedoelde ook een appel OF meerdere appels ;-)
Was er voor de zekerheid al weer mee gestopt.

Inmiddels is de vraag een beetje achterhaald, hij staat in Bodegraven en is geopereerd na koliek door draaien van dunne darm.

Toch nog even een andere vraag: geven jullie kuil of hooi aan jullie luchtzuigers

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:14

kuil geef ik ook niet aan mijn paarden of in kleine hoeveelheid
ik vind het persoonlijk te belasten voor de maag.

wel balen voor je paard en jou dat hij geopereerd moest worden

wat zouden jullie trouwens doen als een paard opeens aan zijn voerbak zou gaan trekken ? met zijn tanden zou dit bij jullie onder krib bijten vallen? we horen hem nog niet het typische boer geluid maken
het is het paardje wat naast mijn paard staat
helaas kunnen de paarden nu maar 1,5 per dag naar buiten dus vervellen ze zich ontzettend op stal
hij krijgt ook hooi onbeperkt. in een net heeft stro om te eten uit voorzorg hebben we zijn voer bak in gesmeerd met crib boks en staat hij aan een kuur maagcompositum

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:49

Ik vind het moeilijk om te weten wat het verschil is tussen kuil en voordroog? De staleigenaar geeft bij ons voordroog, is dit dan kuil of nog iets anders?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:09

Ik heb een paar maanden voordroog gevoerd maar daar ging de mijne meer van luchtzuigen. Ik weet helaas niet wat het verschil tussen voordroog/kuil is, maar voordroog is al redelijk 'vochtig'

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:55

Laulitz schreef:
Ik heb een paar maanden voordroog gevoerd maar daar ging de mijne meer van luchtzuigen. Ik weet helaas niet wat het verschil tussen voordroog/kuil is, maar voordroog is al redelijk 'vochtig'

Ja dat is het bij ons ook, misschien is het hetzelfde ik weet het niet goed. Het ruikt ook speciaal.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:59

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 10:12

Je hebt kuil (dat komt echt uit de bult). Als ze er ook nog zout bij gooien is het koeienkuil. Het kan ook alleen gras zijn dat is ingekuild.
Dan heb je voordroog. Die grote pakken in plastic. Ligt minder lang, is ook minder droog.
En hooi: laten drogen en in pakjes, vaak verdeeld in plakken.

Kuil is zuurder dan voordroog, voordroog is zuurder dan hooi.
De grondstof is hetzelfde: gras

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:43

Anya schreef:
Je hebt kuil (dat komt echt uit de bult). Als ze er ook nog zout bij gooien is het koeienkuil. Het kan ook alleen gras zijn dat is ingekuild.
Dan heb je voordroog. Die grote pakken in plastic. Ligt minder lang, is ook minder droog.
En hooi: laten drogen en in pakjes, vaak verdeeld in plakken.

Kuil is zuurder dan voordroog, voordroog is zuurder dan hooi.
De grondstof is hetzelfde: gras

Ons voordroog wordt kuil genoemd, zit gewoon in die grote groene of grijze plastic balen, maar is geen koeienkuil dus.
Als ik zowel ons hooi als voordroog laat testen op eiwit e.d. komt daar die zuurgraad dan ook in naar voren bij de resultaten, weet jij dat Anja?
En in zijn algemeenheid moet een luchtzuiger dus zo min mogelijk zuur toch?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 12:31

Nee, wij hebben het laten testen.. je krijgt gewoon wat erin zit, waar teveel, genoeg of te weinig van in het ruwvoer zit.

Sommigen reageren op de zuurgraad. Die van mij niet.
Die reageert weer op te jong hooi met een onmiddellijke koliek aanval.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:59

anya waar heb jij het laten testen en koste dat veel ?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:04

Bij ons zit het gewoon in plastic die groen of grijs zijn. Ben ook wel benieuwd naar die test en is dit voldoende om op één baal te laten testen of zijn er verschillende proefmonsters nodig?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 23:44

http://www.wateetmijnpaard.nl/
91 euro

Ons ruwvoer komt van de zelfde grond. Dus dan is 1x genoeg. Als je steeds ander voer krijgt moet je als je het echt wilt weten vaker doen. Ik zal kijken of ik de test hier kan neerzetten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 23:49

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:07

Chikiboy schreef:
De achterzijde bijvb van een uniballpen, recht, hard en afgerond. Geen druk 1vloeiende beweging op de CV meridiaan...Alsof je een rits zou dichtritsen.

k Wilde een foto plaatsen , maar kan momenteel niets Uploaden via Photobucket dus heb het even op de FB gezet.
Dat iemand anders mond en ogen van paard in het oog houdt, sg right brainers zullen bij een beginnend maagprobleem bijvb hun mondhoek optrekken of t wit v hun ogen meer tonen.
Bij kromming van de rug hoef je echt niet meer te twijfelen... :o

En als het paard nu enkele maanden geleden behandeld is voor een maagzweer (omeprazole).. ? Ogen/mond/hoofd kan ik niets ontdekken als ik dit doe. Misschien flanken iets, maar dat is niet iedere keer.

Klote winter herfst donker nattigheid.. paard staat weer flink te zuigen |(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:38

Anya schreef:
http://www.wateetmijnpaard.nl/
91 euro

Ons ruwvoer komt van de zelfde grond. Dus dan is 1x genoeg. Als je steeds ander voer krijgt moet je als je het echt wilt weten vaker doen. Ik zal kijken of ik de test hier kan neerzetten

Daar laat ik het ook doen, volgens de kliniek waar ik nu sta met mijn koliekpaard en luchtzuiger is de eenvoudige test genoeg, die van 36 eur (EquiFeed® Basis (zonder sporen en elementen).
Is er een speciale reden dat jij de uitgebreide hebt laten doen Anya??
Iemand anders bij mij op stal heeft het kuil al uitgebreid laten doen, dat doe ik dus de simpele manier met mijn monster en in overleg doen wij samen voor het hooi ook de uitgebreide versie.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:39

SmartBH schreef:
Bij ons zit het gewoon in plastic die groen of grijs zijn. Ben ook wel benieuwd naar die test en is dit voldoende om op één baal te laten testen of zijn er verschillende proefmonsters nodig?

Je kan bij 1 test, in 1 zakje eventueel handjes uit meerdere balen combineren en laten testen. Of meerdere handjes uit 1 baal..

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:25

fargo ik heb die prijs ook gezien ik vraag mij dan alleen af kan ik dan na het testen weten hoeveel ik van het hooi kan en mag voeren en wat ik er wel en niet toe moet voegen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:48

hutch84 schreef:
fargo ik heb die prijs ook gezien ik vraag mij dan alleen af kan ik dan na het testen weten hoeveel ik van het hooi kan en mag voeren en wat ik er wel en niet toe moet voegen?

Weet ik ook nog niet zo precies eerlijk gezegd. Qua energie e.d. weet je met de simpele versie genoeg, maar dan heb je dus geen mineralen e.d. ..
Misschien kan Anya nog meedenken?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 13:52

Ik heb eenmalig de uitgebreide laten doen. Omdat ik een luchtzuiger heb en een paard dat uit het niks ontplofte. Een stalgenote had een paard dat snel spierbevangen werd. Dus we hebben de elementen ook laten testen. Daaruit kwam dat er weinig selenium in het ruwvoer zat. En dat de kalk/Mg verhouding beter kon. Dus dat lossen we nu op met supplementen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:57

ik zit dus met de grote vraag van als ik laat testen kan ik dan dus zelf afleen hoeveel de paarden dan van alles krijgen en mogen zo geef ik nu gewogen door een weegschaal 18 kg hooi maar dan weet ik dus niet hoeveel droge stof het paard binnen krijg dat is dan weer iets heel anders

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:54

Mijn paard is kribbebijter. Hij neemt de rand van de staldeur vast en trekt daarop. Er is geen geluid van luchtzuigen, enkel de deur maakt lawaai. Is dit ook kribbebijter?

Ik heb er al veel over gelezen maar zit toch met enkele vragen. Op de weide doet hij het niet en merkte ook al dat hij het veel minder doet wanneer hij veel hooi en ander ruwvoer krijgt. Kan het zijn dat het kribbebijten door zijn (te zure) maag? Dit aangezien ik al las dat het door maagproblemen kan komen + het gedrag vaak verdwijnt als het krachtvoer verdwijnt. Bij hem merk ik dat krachtvoer zorgt voor meer drang maar het weghalen van krachtvoer doet het gedrag niet verdwijnen. Echter verdwijnt het zo goed als wel als krachtvoer beperkt wordt en het hooi/weide (bijna) onbeperkt wordt gegeven.

Daarnaast vraag ik me ook af of tandpijn hier invloed op heeft?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:01

Ik vraag me af: is er verband tussen het water drinken en luchtzuigen? Drinken luchtzuigers minder dan het gemiddelde paard?